Używanie anchor linków w pozycjonowaniu SEO

Blog page

Google stawia na jakość komunikacji, a nie ilość odnośników użytych na stronie www. Dlatego też premiuje działania, które wiążą się z opanowanym do perfekcji zastosowaniem anchor linków. Oto najważniejsze rodzaje linków w SEO, możliwości, jakie dają e-sprzedawcom, oraz zasady ich skutecznej optymalizacji. 

Jak rozpoznać anchor link?

Zakotwiczeniem, anchorem lub anchor linkiem określa się treść hiperłącza, a więc wszystkie elementy umieszczone między tagami <a> oraz </a> w kodzie dokumentu elektronicznego. Dla użytkowników komponenty te najczęściej są widoczne jako wyróżniony wizualnie tekst, sygnalizujący możliwość kliknięcia i szybkiego przeniesienia się do innego fragmentu publikacji bądź konkretnych zasobów internetu. 

Przykładowe anchor linki użyte w zdaniu:

  1. Informacje o internetowych ciasteczkach znajdziesz na stronie: https://www.netim.pl/blog/pliki-cookies/
  2. Oto najważniejsze informacje o plikach cookies

Anchor tekst jest tylko opisem przekierowania. Może wskazywać, jaki adres www zostanie otwarty w przeglądarce po kliknięciu linku (przykład 1). Miejsce ścieżki docelowej zastępuje czasem czytelna informacja o rodzaju zawartości, do której odsyłany jest użytkownik (przykład 2). Na blogu Netim anchor linki wyróżnia niebieski kolor i podkreślenie po najechaniu kursorem na tekst. Deweloperzy mogą używać jednak dowolnych metod oznaczania kotwic.

Wykorzystanie anchor tekstu w e-marketingu i sprzedaży

Internauci używają linków anchor w celu szybkiego przemieszczania się między internetową zawartością. Możliwość zmiany etykiety oferuje duże możliwości w zakresie:

  • prowadzenia potencjalnych klientów przez proces zakupowy (np. Skorzystaj z szybkiej płatności, aby w kilka sekund otrzymać naszego e-booka);
  • motywowania do podjęcia określonych akcji na stronie (np. Wypełnij formularz i zgarnij rabat na zakupy);
  • budowania rozpoznawalności marki (np. Najmodniejsze kreacje na ten sezon sprawdzisz, wchodząc na fanpage XYZ);
  • poprawy wskaźników UX i kreowania pozytywnych doświadczeń konsumenckich – pomocne są w tym m.in. intuicyjne menu, eliminacja zbędnych przekierowań czy aktualizacja wpisów o pomocne linki; 
  • zapewnienia userom bezpieczeństwa – przyjazne, czytelne anchor linki zachęcają do przeglądania.

Optymalizacja linkowania wewnętrznego sprawia, że potencjalni klienci więcej czasu spędzają, przemieszczając się między podstronami serwisu internetowego, i chętniej korzystają z dostępnych tam usług. Jest to więc jeden ze sposobów minimalizowania współczynnika odrzuceń, tak ważnego przy pozycjonowaniu.

Z kolei lepsze linkowanie zewnętrzne generuje korzystny ruch z witryn partnerskich bądź sieci społecznościowych. Pozyskiwanie linków SEO w zaufanych domenach, np. w ramach kampanii artykułów i linków sponsorowanych, jest jedną z najszybszych metod na awans w naturalnych, czyli organicznych wynikach wyszukiwania. Duża liczba wartościowych anchorów przyspiesza też indeksowanie, gdyż za adresami z odnośników podążają Googleboty (roboty skanujące). 

Jak tworzyć linki SEO?

Warto pamiętać o tym, że roboty skanujące Google’a dokładnie analizują zarówno treść kotwicy, jak i jej kontekst. Użycie odpowiednich zwrotów kluczowych w otoczeniu linku lub jako jego opis pozwalają zatem na skuteczniejsze pozycjonowanie działalności. 

Oto rodzaje linków w SEO, z których specjaliści korzystają najczęściej:

  • Exact match (dopasowanie ścisłe) – odnośnik zawierający jedną z głównych fraz kluczowych, na które pozycjonowana jest strona www. 

Przykład:

Wydajny laptop do grania zapewni komfort zabawy i zwiększy szansę na zwycięstwo.

  • Partial match – link ze słowem kluczowym zbliżony do exact match. Zmiana polega na odmianie użytej frazy lub rozwinięciu jej w sposób zapewniający naturalność wypowiedzi.

Przykład:

Jeśli chcesz wygrywać, powinieneś rozważyć zakup wydajnego laptopa do grania.

  • Zero match – odnośnik w formie call to action (CTA), wzywający czytelnika do podjęcia określonej czynności. Anchory tego typu nie zawierają fraz kluczowych. 

Przykład:

Jeśli chcesz sprzętu dla graczy, kliknij tutaj.

  • Adres URL – przekierowanie w formie pełnej ścieżki do zasobów w sieci. Tego typu odnośniki często wykorzystywane są ze względu na bezpieczeństwo (użytkownicy zaznajomieni z zagrożeniami internetu chętniej klikają w linki przyjazne, jasno wskazujące na miejsce i rodzaj końcowych materiałów).

Przykład:

Więcej informacji na temat produktów dla graczy znajdziesz na stronie: www.przykład.pl/sprzet-gamingowy.

  • Anchor brandowy – w tym przypadku aktywnym odnośnikiem staje się nazwa marki w tekście. Wyróżnienie towarzyszące hiperłączu gwarantuje widoczność brandu nawet przy pobieżnym przeglądaniu materiałów. Dobry wybór, jeśli jednym z celów kampanii SEO jest budowanie rozpoznawalności. 

Przykład:

Składasz komputer do grania? W sklepie XYZ znajdziesz wszystkie niezbędne komponenty.

Anchor powinien mieć naturalne miejsce na stronie www. Link Pobierz świąteczny poradnik zakupowy XYX warto umieścić więc tam, gdzie użytkownik czytający artykuł lub przeglądający produkty sklepu internetowego faktycznie chciałby z tej opcji skorzystać. W przeciwnym wypadku anchor tekst nie spełni funkcji komunikacyjnej i nie wygeneruje dodatkowych konwersji, a w najgorszej sytuacji – zostanie uznany za spam.

Zmiany algorytmu Google’a – zalecenia optymalizacyjne dla anchorów SEO

W 2023 roku mnóstwo pracy czeka marketingowców polegających dotychczas na linkowaniu w dopasowaniu ścisłym. Wszystko za sprawą aktualizacji algorytmów Google’a premiujących wysokojakościowe treści. Niezbędna okaże się m.in. aktualizacja linków SEO, których forma jest gramatycznie niewłaściwa

Kolejne kluczowe zmiany zmierzają do jeszcze skuteczniejszego identyfikowania praktyk manipulacyjnych spod znaku Black Hat SEO. Kary widoczności mogą być nakładane za:

  • maskowanie, czyli prezentowanie innych danych crawlerom i użytkownikom,
  • doorwaye, a więc tworzenie zbędnych przekierowań pośrednich,
  • linki ukryte, zamieszczane w tle strony lub za zdjęciami,
  • linki złośliwe, wykorzystujące luki w zabezpieczeniach,
  • upychanie słów kluczowych, również w anchorach,
  • spam, w tym m.in. niezgodne z zasadami zamieszanie linków w stopkach, komentarzach, artykułach sponsorowanych, reklamach natywnych czy podpisach.

Spadki w rankingu mogą dotyczyć całej domeny, nawet jeśli niewłaściwe rodzaje linków lub inne działania uznawane za spam zostaną odkryte tylko w obrębie podstrony serwisu. Celem jest zmuszenie e-przedsiębiorców do przejrzenia archiwalnego contentu i dostosowania go względem bieżących standardów. Z większą uwagą należy moderować też komentarze użytkowników, które do tej pory stanowiły przestrzeń dla dystrybucji szkodliwego oprogramowania czy fałszywych opinii. Z całą pewnością wzrośnie więc zapotrzebowanie na profesjonalne usługi SEO, umożliwiające szybkie i skuteczne wyeliminowanie problemów z anchor tekstem oraz dalsze pozycjonowanie.

Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu?

Napisz do nas!

Kliknij po bezpłatną wycenę

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂