Przemyślane działania marketingowe wspierają rozwój firmy i pomagają w poprawie jej rentowności. Podczas nadawania im kierunku czynnikiem decydującym o sukcesie jest wyznaczenie celów marketingowych w przedsiębiorstwie, których konsekwentna realizacja pozwoli cieszyć się efektami w krótszym czasie i szybciej spełnić założenia biznesu. Jakie mogą być cele działalności marketingowej i co uwzględnić w strategii firmy, aby nie przepalać budżetu?
Spis treści
Czym są cele marketingowe?
Mianem celów marketingowych określa się konkretne zdarzenia, które zostały ujęte na osi czasu rozwoju przedsiębiorstwa. Przy ustaleniu dokładnych wartości liczbowych oraz sprecyzowaniu czasu przeznaczonego na ich wykonanie przyjmują one postać wskaźników wyznaczających kierunek działań marketingowych w firmie. Warto pamiętać, że powinny być one zgodne ze strategią działania przedsiębiorstwa, osiągalne i jasno sformułowane – co ułatwi ich realizację.
Cele marketingowe – przykłady
W związku z tym, że każdej firmie w aktualnym okresie działalności może zależeć na innym rezultacie, definicja celów marketingowych nie podaje ich konkretnych wzorców. Za cele można uznać działania wymagające dużego angażu, jak i zapewniające drobne efekty dostrzegalne na podstawie stopniowo rosnących wyników sprzedaży. Wśród przykładowych celów, które można uwzględnić w strategii marketingowej, wymienia się m.in.:
- budowanie świadomości marki na rynku,
- pozyskiwanie nowych klientów,
- generowanie leadów,
- zwiększenie konwersji, którą możesz rozumieć zarówno poprzez bezpośrednią sprzedaż produktów lub usług, jak i wzrost użytkowników zapisanych do newslettera, czy otrzymanie wiadomości kontaktowych za pośrednictwem formularza.
W osiągnięciu każdego z nich pomaga również realizacja mniejszych celów marketingowych, za które przyjmuje się np.:
- pozyskanie nowych obserwujących w mediach społecznościowych,
- wzrost widoczności na wybrane frazy kluczowe w wyszukiwarce internetowej,
- optymalizację kosztów w związku z prowadzeniem reklam w internecie dzięki właściwemu targetowaniu grupy docelowej i stałemu monitoringowi kampanii.
Jak dopasować działania do celów marketingowych przedsiębiorstwa?
Przy wyznaczaniu celów marketingowych warto zacząć od ustalenia priorytetów i skupić się na działaniu w wybranym obszarze lub – jeśli pozwala na to budżet przedsiębiorstwa – zaplanować wielokierunkowe działania, których synergia w krótszym czasie pozwoli osiągnąć zaplanowane efekty. Od czego zacząć? Najlepiej skupić się na obszarach, które obecnie blokują dalszy rozwój firmy. Może to być niska rozpoznawalność marki, brak dotarcia oferty do grupy klientów docelowych lub niespójna komunikacja wizerunkowa. Jeśli już wybierzesz obszar działań, który wymaga większej uwagi, w dokładnym opracowaniu celów marketingowych pomoże Ci model SMART.
SMART to metoda ułatwiająca wyznaczanie celów poprzez uwzględnienie ich najważniejszych cech, które przybliżą Cię do ich osiągnięcia i realizacji. Nazwa jest akronimem słów pochodzących z języka angielskiego, których znaczenie przedstawia grafika:
Jeśli przy wyznaczaniu celów marketingowych wykorzystasz model SMART, możesz mieć pewność, że łatwiej wdrożysz działania, które przybliżą Cię do efektów.
Cele strategii marketingowej – czy warto je wyznaczać?
Cele marketingowe przedsiębiorstwa mobilizują do oszczędnego zarządzania kapitałem przy jednoczesnym dążeniu do uzyskania kluczowych korzyści biznesowych. Jasne sformułowanie celów wraz z ujęciem ich w czasie (określeniem daty ich wykonania) sprawia, że stają się one bardziej realne, a tym samym rośnie zaangażowanie pracowników pracujących na wspólny sukces. Dzięki określeniu strategii marketingowej, która stanowi trzon całego systemu i jej konkretnych założeń, Twoje działania będą ustrukturyzowane, co pozwali również łatwiej odnaleźć się wśród nowych obowiązków i wyzwań obecnym członkom Twojego zespołu – jak i osobom, które w przyszłości dołączą do załogi.
Jak prowadzić działania marketingowe w celu pozyskania nowych klientów?
W wielu firmach najważniejszym z celów prowadzenia działań marketingowych jest dotarcie do nowych osób zainteresowanych ofertą usług lub produktów. W związku z planami wzrostu sprzedaży przedsiębiorcy koncentrują się m.in. na zwiększeniu liczby klientów, co w dłuższej perspektywie czasu pozwoli im uzyskać wyższe przychody. W tym mogą pomóc działania w obszarze marketingu internetowego związane z pozycjonowaniem lub uruchomieniem płatnych kampanii Google Ads. W przypadku wyboru SEO celem marketingowym może być m.in.:
- wzrost widoczności na wybrane frazy sprzedażowe w TOP10 i TOP3 rankingu Google,
- wzrost odwiedzin strony www z ruchu organicznego o 100%,
- wzrost aktywnych użytkowników na blogu,
- wzrost zapisów do newslettera.
W ich ocenie pomogą Ci m.in. szczegółowe raporty wykonane przy użyciu narzędzi analitycznych, na podstawie których możesz monitorować, czy wdrożone działania dają efekty. Pamiętaj, że zdobywanie klientów za pośrednictwem realizacji strategii SEO może to długofalowy proces, jednak przy systematycznej i spójnej realizacji poszczególnych działań możesz liczyć na zwrot z inwestycji oraz osiągnięcie wyznaczonych celów.
Perfekcjonistka w tekstach. W branży content marketingu obecna od 2 lat. Jak sama mówi, lubi swoją pracę za to, że może się popisać. Stale rozwija swoje umiejętności praktyczne i zgłębia tajniki SEO. Wolne chwile spędza na praktyce jogi i spotkaniach z przyjaciółmi.
Metoda SMART… mega przydatna, a tak mało kto ją wykorzystuje. Zawsze można coś poprawi w swoich celach marketingowych. Na pewno trzeba wiele pracy, aby marketing zaczął działać.
Jest wiele sposobów na marketing. Jedni robią SEO, drudzy budują społeczność, a trzeci robi wszystko na raz.
Trzeba wybrać jedną metodę zacząć powoli wdrażać. Wtedy marketing zacznie być opłacalny!
Ciekawy artykuł. Warto podkreślić, że narzędzia jak sztuczna inteligencja i machine learning coraz częściej wspierają te strategie, umożliwiając precyzyjne targetowanie i personalizację komunikacji. AI potrafi nawet adaptować kampanie do zmieniających się wzorców zachowań użytkowników.