Indeksowanie stron w Google’u – ile zajmuje i jak dodać stronę do wyszukiwarki?

Właściwa indeksacja strony sprawia, że witryna internetowa staje się widoczna dla internautów poszukujących informacji o produktach czy usługach za pośrednictwem wyszukiwarki. Jest niezbędna, jeśli chcesz powiększać przychód z kanałów e-commerce. Oto najważniejsze reguły indeksowania Google’a.

Na czym polega indeksacja strony w Google’u?

Publikacja zawartości w sieci nie jest równoznaczna z umieszczeniem jej w wynikach wyszukiwania. Pozyskiwanie przekierowań z Google’a będzie możliwe dopiero po zakończeniu indeksowania strony. Proces ten realizują Googleboty – roboty skanujące (crawlery), które symulują zachowania użytkowników w celu wyłapania witryn wartościowych oraz odfiltrowania tych potencjalnie niebezpiecznych.

3 etapy indeksowania Google’a to:

  1. Monitoring sieci – crawler przeszukuje internet w poszukiwaniu przyjaznych adresów URL. Porusza się głównie za pośrednictwem linków zamieszczanych w zaufanych domenach. Po odnalezieniu kodu HTML z nową zawartością przystępuje do skanowania.
  2. Ocena jakościowa – Googlebot analizuje znalezioną stronę pod kątem czynników rankingowych, w tym m.in. prędkości ładowania, struktury słów kluczowych, optymalizacji dla urządzeń mobilnych oraz jej potencjalnej atrakcyjności dla internautów. Landing page zostaje porównany też z innymi witrynami oraz wytycznymi dla webmasterów z dokumentacji Google’a. 
  3. Aktualizacja indeksu – strony ocenione pozytywnie trafiają do bazy Google’a i stają się widoczne w wynikach wyszukiwania. Mogą konkurować o pozycje SERP oraz lepszą widoczność, jeśli prowadzą działania SEO lub kampanie Google Ads. Witryny internetowe, których nie udało się zaindeksować, można odwiedzać tylko bezpośrednio – poprzez wpisanie adresu URL w pasku przeglądarki. 

Kluczowym aspektem indeksowania strony w google pozostaje wpuszczenie crawlera do kodu HTML witryny. Informacje o tym, jak przygotować bloga czy sklep internetowy do indeksacji w Google’u, znajdziesz w naszym wpisie Brak strony w Google – dlaczego strona internetowa się nie wyświetla. Reszta zadań zostanie zrealizowana automatycznie.

Dlaczego warto dbać o poprawne indeksowanie stron internetowych?

Wyszukiwarka Google’a jest podstawowym źródłem informacji o markach dla 90% polskich internautów i ponad ⅓ wszystkich użytkowników sieci. Przetwarza obecnie aż 40 tys. zapytań na sekundę. Szybka indeksacja strony internetowej jest zatem kluczowa dla rozwoju biznesu w kanałach online, gdyż zwiększa szansę na pozyskanie nowych klientów lub czytelników. 

Obecność w Google’u jest świadectwem bezpieczeństwa zapewnianego przez witrynę oraz wysokiej wartości publikowanej za jej pośrednictwem treści. Właśnie z tego powodu 97 na 100 internautów wybiera sklepy internetowe, blogi bądź witryny firmowe prezentowane na pierwszej stronie wyszukiwania.

Znajomość zasad indeksowania strony w Google ma jeszcze jedną istotną zaletę – doświadczeni administratorzy są w stanie zabezpieczyć witrynę przed blokadami i czasową utratą zysków. Mają też większą kontrolę nad Googlebotami. Mogą aktywować je praktycznie natychmiast, by nowa zawartość od razu pracowała na sukces marki. 

Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu?

Pomożemy Ci szybko wypromować stronę.

Napisz do nas!

Ile trwa indeksowanie strony w Google’u? 

Dopisanie strony do Google’a zajmuje od kilku minut do kilku dni. Zdarzają się jednak przypadki indeksacji strony w czasie kilku miesięcy. Jest to związane z algorytmami crawlera, który co prawda działa samodzielnie, jednak porusza się wśród milionów stron wypełnionych zdjęciami, tekstami i multimediami. Jeśli nie znajdzie on wartościowych linków do Twojej domeny, indeksowanie Google’a zajmie więcej czasu. 

Proces indeksacji Google’a wydłuży się, gdy zasoby kodu HTML przekraczają limit skanowania w ramach jednej sesji robota. Crawler przerywa pracę po przeanalizowaniu pierwszych 15 MB. Jeśli adres URL odsyła do strony zawierającej większą liczbę danych, na pełne indeksowanie trzeba będzie poczekać. Zostanie ono zakończone w toku kolejnych odwiedzin crawlera.

Istnieje sposób na ręczne wpuszczenie Googlebota do wybranej witryny internetowej. Jak indeksować stronę samodzielnie? Służą do tego narzędzia sprawdzania adresów URL, zaszyte wśród funkcji Google Search Console (GSC). Z bezpłatnej usługi mogą skorzystać wszyscy właściciele domen. By samodzielnie uruchomić crawler, należy wybrać w panelu bocznym zakładkę „sprawdzenie adresu URL”, skopiować link do świeżo opublikowanej zawartości i kliknąć przycisk „poproś o zindeksowanie”. 

Jak-ręcznie-indeksować-strony w Google?

Ręczna indeksacja strony w Google’u zajmuje maksymalnie 1 dzień. To, czy stronę dopisano do Google’a, możesz sprawdzić w dowolnej chwili, używając GSC lub samej wyszukiwarki. Obydwie metody opisaliśmy w sekcji „Prosta diagnostyka i ponowne indeksowane w Google’u” wspomnianego wcześniej artykułu. 

Jeśli natomiast strona została zaindeksowana, po wklejeniu linku w zakładce „sprawdzenie adresu URL” wyświetli się komunikat:

Jak-sprawdzić-adres-URL?

Jak często Google indeksuje strony?

Warto pamiętać, że Google indeksuje strony cyklicznie. Crawlery sprawdzają witryny przed dodaniem do bazy danych, po każdej aktualizacji, a czasem nawet co kilka sekund. Może się okazać, że wstępnie zaakceptowana zawartość wypadnie z wyników wyszukiwania w wyniku technicznego błędu, zainstalowania wtyczki zarażonej złośliwym oprogramowaniem lub po ryzykownej optymalizacji. Z tego powodu niezwykle ważna jest współpraca z doświadczoną agencją SEO, monitorującą proces pozycjonowania również w zakresie bezproblemowej indeksacji strony.

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂