Jeżeli chcesz osiągnąć sukces na YouTube, musiałeś słyszeć o pozycjonowaniu filmów na tej platformie. Dobra i interesująca treść nie wystarczy, jeżeli nikt jej nie obejrzy. Aby uzyskać najlepsze wyniki, potrzebujesz obu tych elementów – contentu i jego optymalizacji w kontekście SEO. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj dobre praktyki pozycjonowania filmów na YouTube – wykorzystaj tę wiedzę, aby rozwijać swój kanał!
Spis treści
Czym jest pozycjonowanie filmów na YouTube?
Według danych YouTube, w serwisie internetowym co minutę pojawia się średnio 500 godzin nowych treści. To oznacza, że w ciągu godziny do odbiorców platformy trafia 30 000 godzin nowych filmów, a w ciągu jednego dnia jest to aż 720 000 godzin. Tak duża popularność serwisu sprawiła, że ewoluował on na przestrzeni lat i stał się kolejną platformą marketingową, na której warto być (szczególnie jeżeli jest tam już nasza konkurencja).
Aktualnie platforma YouTube nie służy jedynie do oglądania filmów, ale stała się również jedną z największych wyszukiwarek internetowych. I tu nasuwa się pytanie: Jak wybić się w tym gąszczu treści? Czy istnieją jakieś wskazówki, które mogą pomóc naszym filmom lepiej rankować w YouTube? Pozycjonowanie filmów na YouTube to szereg czynności, które podejmujemy właśnie w tym celu – aby nasze filmy zajmowały wyższą pozycję w wyszukiwarce YouTube. Zamysł jest podobny jak w przypadku SEO prowadzonego w wyszukiwarce Google, jednak pozycjonowanie w YouTube wygląda nieco inaczej. Co więcej, pozycjonowanie w YouTube może sprawić, że nasze filmy będą również wyświetlały się na stronie wyników Google lub jako wyniki wideo.
Pozycjonowanie filmów – jak działa algorytm wyszukiwania YouTube?
Algorytm YouTube jest systemem opierającym się na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji. Po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce YouTube algorytm analizuje wszystkie zgromadzone informacje i decyduje o tym, które filmy są najbardziej odpowiednie dla poszczególnych użytkowników – najlepiej odpowiadają ich zapytaniu, najbardziej ich zainteresują i dostarczą im wartościowych informacji. YouTube może również sam rekomendować nam filmy, które mogą nam się spodobać (np. na stronie głównej lub w sekcji rekomendacji).
Twórcy platformy zwracają uwagę na 3 elementy, które warto wziąć pod uwagę podczas pozycjonowania filmów i kanału na YouTube:
- trafność (samego filmu, jego tytułu i opisu),
- zaangażowanie (czas oglądania filmu, reakcje widzów),
- oraz jakość (wartość filmu, jego wiarygodność i eksperckość w danej tematyce).
Warto również wspomnieć o tym, że na wyniki wyszukiwania i rekomendacje YouTube wpływamy także my sami – algorytm uczy się naszych zachowań, bierze pod uwagę naszą historię wyszukiwania i oglądania.
Jak widzowie znajdują nasze filmy na YouTube?
YouTube umożliwia widzom odkrywanie nowych treści na wiele różnych sposobów – nie ogranicza się jedynie do wyników wyszukiwania, które tak bardzo kojarzą nam się z „tradycyjnym” SEO. Pozycjonując nasze filmy YouTube, może pozyskiwać widzów z licznych źródeł, do których zaliczamy:
- funkcje przeglądania (takie jak strona główna i panel subskrypcji),
- proponowane filmy (po wyświetleniu filmu i na pasku bocznym w trakcie trwania filmu),
- źródła zewnętrzne (aplikacje, wyniki wyszukiwania Google, wyniki wideo),
- wyszukiwarka YouTube,
- strony kanału (panel Twojego lub innych kanałów),
- playlisty,
- ekrany końcowe,
- oraz inne funkcje YouTube i nie tylko.
Możliwości jest naprawdę wiele, a kluczem do sukcesu jest dobra optymalizacja i angażujące treści.
Pozycjonowanie YouTube – jak to zrobić krok po kroku?
Powyżej wymienione elementy są filarami pozycjonowania na YouTube, jednak na działania z obszaru SEO na tej platformie składa się o wiele więcej czynników, które warto wdrożyć, jeżeli chcemy, by nasz kanał dotarł do wybranej przez nas grupy docelowej. Pozycjonując filmy na YouTube, powinniśmy zwrócić uwagę na:
- tytuł i opis filmu,
- tagi,
- napisy do filmów,
- miniaturki,
- karty i ekrany końcowe,
- sygnały zaangażowania,
- a także regularność publikacji.
Tytuł i opis filmu
Tytuł i opis filmu mają bezpośredni wpływ na wyniki wyszukiwania YouTube (trafność). Pozycjonując swój film, zacznij od researchu słów kluczowych, który możesz wykonać przy użyciu popularnych narzędzi – np. Ahfres oferuje Keywords Explorer dostosowany do wyszukiwań w YouTube.
Wybierając nazwę dla swojego filmu, pamiętaj, że jesteś ograniczony do jedynie 100 znaków. Nie dobieraj zbyt wielu słów kluczowych – skup się na maksymalnie 1-2 frazach, a najważniejszą postaraj się użyć na początku tekstu. Dobrze, jeżeli Twój tytuł będzie chwytliwy i zachęcający odbiorców do kliknięcia w wideo, jednak wystrzegaj się takich, które są niezwiązane z tematyką filmu, mogą wprowadzać w błąd lub są po prostu clickbaitami.
W treści opisu filmu warto wykorzystać słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować nasz film na YouTube. Dobrą praktyką jest również dodanie przedziałów czasowych, które ułatwiają widzom nawigację po filmie oraz znalezienie interesujących ich informacji. W tym miejscu można również zamieścić linki do naszej strony internetowej, czy social mediów.
Znaczenie tagów w pozycjonowaniu YouTube
To, czy tagi mogą poprawić widoczność filmu w YouTube, jest kwestią sporną – sama platforma twierdzi, że są one raczej nieistotne, lecz nadal można spotkać ich zwolenników. Ważne jest to, że nie szkodzą (o ile nie uprawiamy spamowania), a mogą dodatkowo nasycić nasz film słowami kluczowymi.
Dobierz tagi powiązane z tematyką Twojego filmu. Jeżeli jesteś niezdecydowany, możesz podejrzeć tagi używane przez Twoją konkurencję i zainspirować się. Warto wiedzieć, że filmy posiadające takie same tagi mogą wzajemnie polecać się przez YouTube – choćby dlatego warto poświęcić chwilę na ich wypełnienie.
Napisy do filmów a pozycjonowanie YouTube
Warto je dodać z kilku powodów. YouTube zachęca do wzbogacania filmów o napisy, ponieważ w ten sposób są one przystępne dla większej liczby osób (np. posiadających problemy ze słuchem, niedosłyszących, mówiących w innym języku) oraz dlatego, że coraz więcej treści na platformie jest oglądanych na urządzeniach mobilnych (często z wyciszonym głosem). Treści wideo z napisami są postrzegane pozytywnie przez algorytm i mogą pomóc w pozycjonowaniu naszego filmu na YouTube.
Warto pamiętać również o tym, że algorytm nie jest w stanie „obejrzeć” naszego filmu w ten sam sposób jak nasi odbiorcy, ale dzięki dodatkowi w postaci napisów, jest w stanie go „przeczytać” i jeszcze lepiej zrozumieć jego tematykę. Dodanie napisów do filmu to także kolejny sposób na naturalne nasycenie treści słowami kluczowymi.
Napisy możemy dodać własnoręcznie z panelu YouTube lub wgrać już gotowe – przygotowane przez nas lub stworzone przy użyciu narzędzia do transkrypcji takiego jak np. subtiled.com.
Miniatury YouTube
Upubliczniając film, YouTube proponuje nam dodanie do niego automatycznie wygenerowanej miniatury (thumbnail), jednak bardziej skuteczną opcją jest przygotowanie własnej grafiki. Jest to lepszy wybór nie tyle ze względu na sam algorytm YouTube, ile przede wszystkim ze względu na to, w jaki sposób widzowie postrzegają takie filmy.
Pozycjonując film na YouTube, powinniśmy zadbać o to, aby wyróżniał się na tle innych pozycji w wynikach wyszukiwania, a zwracająca uwagę miniatura jest jednym z elementów, które mogą przeświadczyć o tym, czy użytkownik obejrzy nasz film, czy wybierze inne wideo. Zadbaj o wysoką jakość miniatury i wybierz rzucające się w oczy kolory. Filmy z własnoręcznie przygotowanymi miniaturami są zazwyczaj częściej wybierane przez odbiorców niż te z automatycznie wygenerowanymi miniaturami.
Dodając miniaturę do filmu, pamiętaj o tych kilku zasadach:
- jej rozdzielczość powinna wynosić 1280×720 pikseli,
- plik powinien być w formacie JPG, GIF lub PNG,
- a rozmiar grafiki nie powinien być większy niż 2 MB.
Karty i ekrany końcowe
Karty i ekrany końcowe to interaktywne elementy, które pojawiają się na ekranie widzów podczas oglądania filmu. Pełnią funkcję podobną do znanego nam Call to action i mają zachęcać widzów do podjęcia konkretnych czynności: obejrzenia innego filmu lub playlisty na naszym kanale, czy kliknięcia w przycisk subskrypcji.
Karty są widoczne w rogu ekranu, a ekrany końcowe wyświetlają się na końcu filmu – z tego powodu warto zawsze wygospodarować dodatkowy czas w ostatnich sekundach naszego wideo. Podobnie jak w przypadku miniatur, dodanie tych elementów ma większe znaczenie dla budowania zaangażowania naszych widzów, niżeli pozycjonowania filmów pod SEO. Jednak warto pamiętać, że zaangażowanie jest jednym z kluczowych czynników, na które powinniśmy zwracać uwagę, rozwijając nasz kanał.
Karty i ekrany końcowe można porównać również do linkowania wewnętrznego, jakie wdrażamy na naszym serwisie internetowym – w tym przypadku odbywa się ono w obrębie kanału YouTube. Jest to efektywny sposób na zatrzymanie użytkownika u nas na dłużej i pokazanie co jeszcze mamy mu do zaoferowania.
Sygnały zaangażowania
Pozycjonując film na YouTube, powinniśmy mieć na uwadze przede wszystkim samego widza. Twórcom platformy zależy w głównej mierze na tym, aby jak najdłużej zatrzymać na niej użytkownika, dlatego kanały, które robią to właściwie, są adekwatnie nagradzane przez algorytm YouTube.
Do czynników, które świadczą o zaangażowaniu widzów (lub jego braku) zalicza się:
- to ile czasu odbiorcy spędzają na oglądaniu naszych filmów,
- jak duży procent filmu zostanie przez nich obejrzany,
- oceny pozytywne i negatywne (tak zwane „lajki”),
- jak również to czy widzowie wchodzą w dalsze interakcje z naszym kanałem (np. klikają w karty i ekrany końcowe).
Pamiętajmy, że rekomendując film dla konkretnego użytkownika, YouTube bierze pod uwagę to, co go interesuje oraz to, co niekoniecznie. Nawet najlepiej zoptymalizowany film na YouTube nie może zaistnieć, jeżeli nie jest wartościowy z perspektywy jego widza.
Rola statystyk w pozycjonowaniu kanału YouTube
Panel statystyk YouTube to prawdziwa skarbnica wiedzy, która może nam wiele powiedzieć o naszych widzach oraz wskazać dalszy kierunek udoskonalania kanału. Znajdziemy tutaj informacje dotyczące liczby wyświetleń, czasu oglądania filmów, najpopularniejszych treści i ich źródeł odwiedzin. Poznamy też lepiej naszych odbiorców – dowiemy się, w jakich godzinach oglądają nasze filmy, zaznajomimy się z ich danymi demograficznymi, czy preferencjami dotyczącymi urządzeń, które wybierają do oglądania filmów. Wystarczy się z nimi trochę lepiej zapoznać, aby odkryć wartościowe wskazówki dla dalszego rozwoju naszego kanału.
Checklista pozycjonowania filmów na YouTube
Pozycjonowanie filmów na YouTube może się wydawać na początku onieśmielającym zadaniem, jednak grunt to od czegoś zacząć – a najlepiej od kilku konkretnych działań. Jeżeli nie wiesz od jakich, wspomagaj się poniższą listą kontrolną zawierającą podstawowe zasady SEO na YouTube:
- Wybierz przewodnie słowo kluczowe dla Twojego filmu.
- Umieść wybraną frazę w nazwie pliku wideo.
- Stwórz interesujący tytuł i opis filmu (użyj słów kluczowych i ich naturalnych odmian!).
- Dodaj powiązane tematycznie tagi do Twojego filmu.
- Stwórz wyróżniającą się miniaturę, która zachęci widza do obejrzenia filmu.
- Udostępnij informacje o nowym filmie na innych kanałach społecznościowych.
- Wspieraj zaangażowanie widzów – przypnij komentarz z pytaniem do społeczności, odpowiadaj na komentarze i zostawiaj serduszka.
- Dbaj o regularność dodawania filmów.
- Analizuj i monitoruj wyniki Twojego kanału.
- Wyciągaj wnioski i udoskonalaj swoje działania.
To dopiero początek pozycjonowania na YouTube. W dalszej kolejności możesz tworzyć playlisty, dodawać karty i ekrany końcowe do swoich filmów, wzbogacać je o napisy i wiele więcej! Powodzenia!
Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu filmów?
Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!
Specjalistka SEO pragnąca rozwijać się wraz ze stale ewoluującą branżą digital marketingu. Nie wzbrania się przed żadnym rodzajem działań związanych z pozycjonowaniem - on-site i off-site - chce spróbować wszystkiego. Przepada za kuchnią wegańską, podróżami małymi i dużymi, oraz możliwością realizowania coraz to nowszych marzeń.