Jak skutecznie wyszukiwać w Google? To pozornie banalne pytanie, jednak odpowiedź wcale nie musi być oczywista. W tym artykule opisałem niecodzienne sposoby wyszukiwania w przeglądarce Google z wykorzystaniem zaawansowanych operatorów wyszukiwania. Które warto znać i jak stosować je w praktyce, by znajdować informacje łatwiej i szybciej?
Spis treści
Czym jest zaawansowane wyszukiwanie w Google – operatory wyszukiwania
Zaawansowane wyszukiwanie w Google to wyszukiwanie informacji w przeglądarce za pomocą różnych operatorów. Operatory Google są specjalnymi komendami, pozwalającymi na przefiltrowanie wyników wyszukiwania w bardziej precyzyjny i kontrolowany przez użytkownika sposób.
Jakie to komendy, jak poprawić wyszukiwanie w Google, jak zwiększyć trafność naszych wyników w wyszukiwarce? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu, w którym wyróżniam najbardziej przydatne i efektywne operatory i przedstawiam ich działanie na przykładach. Dzięki temu będziesz mógł poprawić jakość swoich wyszukiwań w Google.
Jak wyszukać frazy znajdujące się w adresie URL?
Aby wyszukać frazy znajdujące się w adresie URL, możemy użyć dwóch operatorów „inurl:” bądź „allinurl:”. Obydwa operatory, pozwalają odnaleźć nam strony, które zawierają konkretne słowo/frazę w ich adresach URL. Operatory te są szczególnie użyteczne do identyfikacji potencjalnych miejsc do umieszczania linkowania zwrotnego lub do analizy struktury konkurencji. Dlaczego dwa? Pomimo podobieństwa do siebie, wskazane operatory nieco się różnią.
– Operator „inurl:” pozwala na wyszukiwanie stron, które mają w swoim adresie URL jedno określone słowo. Jeżeli chcielibyśmy wyszukać strony, które mają w swoim adresie więcej niż jedno słowo, musielibyśmy użyć podwójnego oznaczenia jak w przykładzie poniżej:
Jak możemy zauważyć na powyższych przykładach, do każdej frazy potrzebujemy użyć oddzielnego operatora, w celu uzyskania wyników z każdą wymaganą frazą w URL.
– Operator „allinurl:” – w przeciwieństwie do „inurl:” – pozwala nam na wyszukanie strony ze wszystkimi podanymi po nim słowach w URL:
Jak wyszukać strony z konkretnymi frazami w tekście?
Aby wyszukać strony, zawierające w swojej treści konkretne frazy, możemy wykorzystać dwa operatory takie jak „intext:” bądź „allintext:”. Tak jak w poprzednim przykładzie, nieznacznie różnią się od siebie funkcjonalnością:
– Operator „intext:” – pozwala nam na uzyskanie wyników, zawierających podane słowo w tekście strony, bądź wyrażenie (w przypadku wyrażenia, musimy dodać wokół fraz je tworzące cudzysłów, aby zostały wzięte pod uwagę):
Jak widać na powyższych przykładach, w pierwszym Google przekazał nam wyniki zawierające w swojej treści frazę „hotel”. Kiedy dodaliśmy frazę bez cudzysłowu, nadal wyszukał strony zawierające w swojej treści frazę „hotel” ale nacechowane lokalizacją związaną z Podhalem. Kiedy otoczyliśmy całe wyrażenie cudzysłowem, otrzymaliśmy wynik, że żadna strona nie posiada takiego wyrażenia w swojej treści.
– Operator „allintext:” – pozwoli wyszukać strony, które zawierają wszystkie podane po nim słowa w ich treści:
Do czego możemy wykorzystać operatory „intext:” i „allintext:”?
Powyższa para operatorów, pozwala nam sprawdzić, czy przykładowo strony konkurencji poruszają konkretną tematykę lub używają pewnych fraz kluczowych. Dodatkowo, mogą pomóc w tworzeniu unikalnych treści i łatwo sprawdzić czy fragmenty stworzonego przez nas tekstu nie są identyczne bądź podobne do już istniejących treści w indeksie Google. Warto również wspomnieć o łatwej możliwości sprawdzenia obecności marki w sieci na innych witrynach (tym samym zdobywając możliwości rozbudowy linkowania zewnętrznego):
Na powyższym przykładzie, możemy zauważyć, że oprócz wspomnień na stronie firmowej, nazwa występuje na 68 innych wynikach wyszukiwania.
Jak wyszukać strony z konkretnymi frazami w tytule?
Skoro możemy wyszukiwać strony z konkretnymi frazami w treści i URL, możemy również wyszukać strony z konkretnymi frazami w tytułach. Do wyszukania słów kluczowych w tytułach, wykorzystujemy operatory takie jak:
– Operator „intitle:” – funkcjonalnie działa w ten sam sposób co operator „inurl:”. Pozwala nam na wyszukanie stron posiadających konkretną frazę w swoim meta-tytule. Jeżeli jednak chcielibyśmy wyszukać ich kilka, każda fraza powinna być poprzedzona własnym operatorem „intitle:”.
Jak możemy zauważyć, operator z większą liczbą fraz wyświetla nam strony bez wszystkich zawartych przez nas fraz, kiedy poprzedziliśmy je dodatkowymi operatorami „intitle:” wyświetla nam strony ze wszystkim wymaganymi przez nas frazami w tytułach wyników wyszukiwania.
– Operator „allintitle:” – funkcjonalnie działa jak operator „allinurl:”, jednak pozwala nam na wyszukanie stron posiadających wszystkie podane frazy w swoim meta-tytule, bez konieczności dodawania jego kolejnych kopii przed frazami:
Do czego możemy używać operatorów „intitle:” i „allintitle:”?
Tak samo jak w wypadku poprzednich grup operatorów, operatory „intitle:” i „allintitle:”, możemy wykorzystywać do analizy konkurencji, zebrania informacji, które strony używają określonych słów kluczowych w swoich meta-tytułach, badania słów kluczowych czy nawet optymalizacji własnej strony pod kątem eliminacji potencjalnej kanibalizacji fraz czy duplikacji fraz w meta-tytułach.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o kanibalizacji bądź duplikacji treści, zapraszamy do zapoznania się z naszymi wpisami blogowymi poświęconym tej tematyce: https://www.netim.pl/blog/kanibalizacja-slow-kluczowych-czym-jest-i-czy-zawsze-stanowi-zagrozenie/ , https://www.netim.pl/blog/duplicate-content-na-czym-polega/
Jak szukać w Google bez konkretnej frazy?
Czasami, wyszukiwanie w Google może być o tyle uciążliwe, że podpowiada nam wyniki które już widzieliśmy, bądź których najzwyczajniej nie potrzebujemy. Jest na to sposób, możemy wykluczyć niektóre wyniki wyszukiwania w Google z niechcianym przez nas słowem po dodaniu go do z uprzedzającym go znakiem „-„ bez dodania spacji.
Załóżmy, że jesteśmy w Warszawie w celu zwiedzania muzeów. Odwiedziliśmy już kilka z nich i nie są nam potrzebne strony ich reprezentujące, bądź wspominające o nich. W tym momencie, możemy wykorzystać operator zaawansowanego wyszukiwania „-„ w Google, który pozwoli wykluczyć nam odwiedzone przez nas lokacje:
W ten sposób, pozbyliśmy się wszelkich informacji, dotyczących odwiedzonych muzeów, przyśpieszając tym samym dostęp do bardziej wartościowych dla nas informacji, zacieśniając grupę poszukiwanych informacji.
Jak możemy wykorzystać operator „-„ w kontekście SEO?
Oprócz podróżniczego aspektu, możemy również wykorzystać operator „-” pod kątem naszych własnych analiz konkurencji, badając które strony rankują wysoko dla konkretnych fraz. Załóżmy, że pracujemy nad frazą kluczową „soki owocowe”. Nie jesteśmy jednak zainteresowani wynikami odnoszącymi się do „soków z koncentratów” ponieważ firma nie zajmuje się produkcją tego typów soków. Operator „-„ pozwala więc na bardziej precyzyjne i ukierunkowane wyszukiwanie w wyszukiwarce Google.
Jak ograniczyć wyniki wyszukiwania do konkretnej domeny bądź witryny?
Następną z kolei zaawansowaną funkcją wyszukiwania w Google jest możliwość ograniczenia naszych wyników wyszukiwań do konkretnej witryny. Możliwość ograniczenia naszych wyszukiwań w Google do konkretnej strony jest bardzo przydatna, szczególnie gdy chcemy skupić się na treściach pochodzących wyłącznie z jednego źródła lub analizować zawartość konkretnej domeny.
Przykładowo, jeśli chcemy przeszukać tylko artykuły opublikowane na stronie „fitmedica.pl” dotyczące „zdrowej diety”, wystarczy wpisać w wyszukiwarce frazę: „site:Fitmedica.pl zdrowa dieta”. Operator „site:” pozwala tutaj na zawężenie wyników wyszukiwania do podanej domeny.
Dodatkowo, możemy wykorzystać operator zaawansowanego wyszukiwania „site:” aby ograniczyć nasze wyniki wyszukiwania do konkretnej grupy domen jak: .com, .pl, .de, .gov.
Jak możemy wykorzystać operator „site:„ w SEO?
Taka funkcjonalność jest szczególnie przydatna w SEO. Dzięki temu można szybko zorientować się, w jakim stopniu zaindeksowana jest strona, jakie treści na dany temat oferuje konkretne źródło, jakie luki w treści można wypełnić na własnej stronie, bądź sprawdzić potencjalną kanibalizację fraz między zakładkami czy duplikację treści na stronie.
Jak wyszukiwać podobne strony w wyszukiwarce Google?
Kolejną, a jednocześnie jedną z ciekawszych funkcji, dostępnych w ramach wyszukiwarki zaawansowanej Google, jest możliwość wyszukiwania stron podobnych do tej, która nas interesuje. Aby to zrobić, wystarczy użyć operatora „related:” przed adresem URL strony. Na przykład, chcąc znaleźć strony podobne do „netim.pl”, wpiszemy w Google frazę: related:netim.pl. W wynikach uzyskamy listę witryn o podobnej tematyce czy charakterze.
Jak możemy wykorzystać operator „related:” pod kątem SEO?
W kontekście SEO, możliwość wyszukiwania podobnych stron za pomocą operatora „related:” w Google ma wiele praktycznych zastosowań, jednymi z nich są:
- Analiza konkurencji – zaawansowane szukanie Google, przy wykorzystaniu operatora „related:”, pozwala na szybkie zidentyfikowanie potencjalnych konkurentów w branży. Dzięki temu możemy monitorować, jakie techniki i strategie stosują podobne witryny, a następnie dostosowywać własne działania w celu osiągnięcia lepszych wyników.
- Zrozumienie kontekstu branży – wiedza o tym, jakie inne witryny są uważane za podobne do Twojej, może pomóc zrozumieć, jak algorytmy Google interpretują tematykę i zawartość Twojej strony.
- Optymalizacja treści – po zidentyfikowaniu podobnych stron, można je przeanalizować w poszukiwaniu luk w treści oraz inspiracji do tworzenia nowych, wartościowych materiałów, które wyróżnią Twoją stronę na tle konkurencji.
Jak wyszukiwać w Google konkretne rodzaje plików?
Kolejnym wartym uwagi operatorem zaawansowanego wyszukiwania w Google, jest „filetype:”. Pozwala on nam na łatwe odnalezienie opublikowanych w sieci plików związanych z wyszukiwaną przez nas frazą. Niekiedy wyraźnie zwiększając efektowność wyszukiwania i zmniejszając czas poszukiwań plików w Google.
Operator „OR” – zaawansowana funkcja wyszukiwania, kiedy nie jesteś pewny
Operator „OR” w Google pozwala na wyszukiwanie wyników zawierających jedno z dwóch lub więcej słów kluczowych. Jest to szczególnie przydatne, gdy chcemy zbadać́ zawartość internetu na temat kilku powiązanych zagadnień jednocześnie, bez konieczności przeprowadzania wielu odrębnych wyszukiwań.
Jak wyszukać strony z informacjami których nie pamiętamy przy użyciu operatora „*” ?
Zaawansowany operator wyszukiwania „*” w Google pełni funkcję tzw. „wildcard”, który zastępuje dowolne słowo lub frazę w zapytaniu. Dzięki temu, jeżeli nie posiadamy dokładnej nazwy frazy która nas interesuje, możemy w ten sposób poprosić Google o zasugerowanie nam wyników. Na przykład, jeśli pamiętasz tylko pewne składniki lub część nazwy dania, możesz użyć operatora „*” do odnalezienia brakujących informacji np. „Przepis na kurczaka z *”.
Oczywiście, wynik wyszukiwania nie będzie bardzo różniły się od tych, które pojawiłyby się, gdyby nie został użyty operator zaawansowanego wyszukiwania „*”, ponieważ Google sam potrafi sugerować na dopełnienia naszych intencji i wyszukiwanych fraz, jednak często potrafi nam to pokazać inne wyniki niż przy standardowym wyszukiwaniu.
Tabela do utrwalenia najważniejszych operatorów wyszukiwania
Aby umieścić wszystkie najważniejsze zaawansowane operatory wyszukiwania z wpisu, przygotowaliśmy je w formie poniższej tabeli, mamy nadzieje, że wiedza i operatory, przydadzą wam się w waszym dalszym użytkowaniu przeglądarki i pomogą osiągnąć wyższy poziom efektywnego wyszukiwania w Google!
Operator | Opis |
---|---|
inurl: | Pozwala na wyszukiwanie stron, które mają w swoim adresie URL jedno określone słowo. |
allinurl: | Pozwala na wyszukiwanie stron, które mają w swoim adresie URL wszystkie podane po nim słowa. |
intext: | Umożliwia wyszukiwanie stron z konkretnym słowem w ich treści. |
allintext: | Umożliwia wyszukiwanie stron, które mają wszystkie podane po nim słowa w ich treści. |
intitle: | Pozwala na wyszukiwanie stron z określonym słowem w ich meta-tytule. |
allintitle: | Umożliwia wyszukiwanie stron, które mają wszystkie podane po nim słowa w ich meta-tytule. |
– | Pozwala wykluczyć konkretne słowo z wyników wyszukiwania. |
site: | Umożliwia ograniczenie wyników wyszukiwania do konkretnej domeny lub witryny. |
related: | Pozwala na wyszukiwanie stron podobnych do określonej strony internetowej. |
filetype: | Umożliwia wyszukiwanie konkretnych rodzajów plików związanych z daną frazą. |
OR | Pozwala na wyszukiwanie wyników zawierających jedno z kilku słów kluczowych. |
* | Służy jako wildcard, zastępując dowolne słowo lub frazę w zapytaniu wyszukiwania. |
Specjalista SEO z głębokim zafascynowaniem do dynamicznie rozwijającego się digital-marketingu. Prowadzony pasją do technologii, stale poszukuje najnowszych trendów i innowacyjnych rozwiązań, które mogą poprawić widoczność i skuteczność witryn internetowych. Fascynacja sztuczną inteligencją jest inspiracją do eksplorowania nowych perspektyw optymalizacji stron w wyszukiwarce.