Marketing w wyszukiwarkach internetowych – co warto wiedzieć o SEO i SEM?

Blog page

Marketing internetowy daje możliwość prowadzenia różnych form promocji biznesu, które cechuje wysoka skuteczność. Niektóre z nich wymagają większego zaplecza finansowego, inne – zapewniają zadowalające efekty przy stosunkowo niskich kosztach realizacji. Ciekawym sposobem reklamy jest prowadzenie kampanii SEO oraz PPC, które umożliwiają dotarcie do nowych osób i tym samym – pozyskanie klientów. Co jeszcze warto wiedzieć na temat marketingu w wyszukiwarkach i promocji w wynikach Google?

Marketing w wyszukiwarce Google – co to takiego?

Wyszukiwarki internetowe stanowią obecnie najprostszą formę dostępu do wiadomości ze świata, porad, informacji z różnych dziedzin oraz interesujących usług i produktów. Codzienna obecność użytkowników w sieci została zauważona przez marketerów i reklamodawców, którzy postanowili wykorzystać ten sektor internetu do promocji biznesu. Marketing w wyszukiwarkach internetowych pozwala zwiększyć widoczność firmy w internecie i dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów zainteresowanych bezpośrednio produktami lub usługami z oferty. Można wyróżnić dwa główne obszary podejmowanych działań w obrębie wyszukiwarek – SEO oraz PPC.

Marketing w wyszukiwarkach – czym jest SEO?

Posiadanie strony internetowej lub e-sklepu nie wystarczy, aby pojawiać się w Google na zapytania związane z ofertą oraz hasła branżowe. Niezbędna jest optymalizacja całej domeny przy użyciu odpowiednich słów kluczowych oraz dostosowanie jej technicznych parametrów do wymogów wyszukiwarki. Działania te wchodzą w zakres pozycjonowania SEO (ang. search engine optimization) i obejmują zarówno czynności w obrębie serwisu lub sklepu internetowego, jak i poza nim.

Marketing w wyszukiwarkach SEO on-site i off-site

Konsekwentnie realizowana strategia SEO pozwala znaleźć się wyżej w wynikach Google na konkretne frazy wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Nie można pozycjonować się jednak na słowa przypadkowe, dlatego specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem dokładnie planują działania na podstawie przeprowadzonej analizy strony. Audyt SEO pozwala ocenić stan witryny, aktualny ruch, a także znaleźć błędy i aspekty techniczne wymagające optymalizacji. Działania SEO w obrębie witryny określa się mianem SEO on-site. Polegają one m.in. na naprawie błędów funkcjonowania witryny, optymalizacji struktury kategorii, mapy HTML, adresów URL, meta tagów, nagłówków oraz treści.

Drugi rodzaj działań związanych z pozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce to tzw. SEO off-site. Ich głównym celem jest pozyskanie wartościowych linków w jak najbardziej naturalny sposób. W tym celu można np. publikować artykuły u innych wydawców, prowadzić działania z zakresu buzz marketingu, a także optymalizować wizytówkę firmy w Google.

Na czym polega reklama w wynikach wyszukiwania Google?

Marketing w wyszukiwarce Google – tak, jak wspominaliśmy na początku – obejmuje również prowadzenie kampanii reklamowych z myślą o użytkownikach przemierzających kolejne strony rankingu. W takim systemie płaci się za kliknięcie linku lub grafiki, które przekierowują użytkownika w określone miejsce (Pay Per Click). Możliwe są także inne formy rozliczeń (np. za wyświetlenia). Reklama przyjmuje różne formaty i może wyświetlać się w wyszukiwarce w postaci grafiki, baneru, produktu lub tradycyjnego linku sponsorowanego.

Odpowiednie targetowanie grupy docelowej, zarządzanie budżetami kampanii, chwytliwe treści reklamowe oraz stałe monitorowanie efektów i optymalizacja działań może w krótkim czasie przełożyć się na uzyskanie bardzo dobrych wyników.

Czym w takim razie jest SEM?

SEM (search engine marketing) to ogół działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, które obejmują zarówno promocję płatną, jak i pozyskiwanie ruchu w sposób organiczny. Głównym celem jest zwiększenie widoczności produktów lub usług w Google na wybrane frazy wpisane przez użytkownika w sposób bezpośredni oraz pośredni np. poprzez skierowanie ruchu z artykułu blogowego na produkt.

Kompleksowe zadbanie o widoczność w wyszukiwarce pozwala osiągnąć znaczną przewagę konkurencyjną oraz poprawić liczbę konwersji (rozumianych jako sprzedaż produktów i usług, zapisy do newslettera czy nawiązanie kontaktu przez formularz lub wysłanie wiadomości).

Skuteczny marketing w wyszukiwarkach – od czego zacząć?

Wszystko zależy od aktualnej pozycji na rynku Twojej firmy oraz jej potrzeb. Płatne działania reklamowe warto prowadzić przy niskiej konwersji lub jej całkowitym braku w jakiejkolwiek formie. Kampanie Google Ads w krótkim czasie pozwolą dotrzeć do odbiorców realnie zainteresowanych zakupem konkretnych dóbr. W międzyczasie warto pomyśleć o prowadzeniu działań organicznych, które przynoszą efekty w dłuższej perspektywie czasu, ale pozwalają wypracować topowe pozycje w rankingu Google (i utrzymać pozycję lidera – w wielu przypadkach również długo po zaprzestaniu działań SEO).

Ewelina Pawłowska

Perfekcjonistka w tekstach. W branży content marketingu obecna od 2 lat. Jak sama mówi, lubi swoją pracę za to, że może się popisać. Stale rozwija swoje umiejętności praktyczne i zgłębia tajniki SEO. Wolne chwile spędza na praktyce jogi i spotkaniach z przyjaciółmi.