Optymalizacja meta descriptions – jak ważny może być meta opis strony?

Blog page
Optymalizacja meta descriptions – jak ważny może być meta opis strony?

Chociaż nasza strona jest już zoptymalizowana pod kątem SEO i zajmuje wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, brakuje nam kliknięć i konwersji. Dlaczego, mimo wysokiej pozycji, internauci nie odwiedzają Twojej strony? Jak skutecznie dostosować meta description, by przyciągnąć ich uwagę i zachęcić do kliknięcia?

Meta description – co to jest za komunikat?

Meta opisy to część metatagów, które definiują zawartość strony internetowej. Choć większość z tych tagów jest niewidoczna dla użytkowników przeglądających strony internetowe, można je zobaczyć w kodzie źródłowym strony. „Meta title” pojawia się w przeglądarce w zakładce strony oraz na stronach wyników wyszukiwania (SERP), podczas gdy opisy „meta descriptions” są widoczne głównie na stronach z wynikami wyszukiwania.

Jak sprawdzić meta description strony?

Aby sprawdzić meta description strony internetowej, można użyć jednej z poniższych metod:

  • Przeglądarka internetowa: Kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu na stronie i wybierz opcję „Wyświetl źródło strony”. W oknie z kodem źródłowym strony użyj funkcji wyszukiwania i wpisz np. „description”. Znajdziesz fragment kodu, który wygląda mniej więcej tak: <meta name=”description” content=”Tutaj będzie tekst opisu meta description”>.
  • Narzędzia do SEO: Istnieją różne narzędzia online i wtyczki do przeglądarek, które pozwalają na sprawdzenie meta description oraz innych meta tagów strony. Przykłady to  rozszerzenie „SEO meta in 1 click”, czy narzędzie „Screaming Frog”.
  • Google: Czasami prostym sposobem na sprawdzenie meta description strony jest wpisanie adresu URL tej strony w Google. Oczywiście ten opis może różnić się od aktualnego, jeśli od czasu indeksacji został zmieniony na stronie lub jeżeli Google sam wybrał wyświetlany meta opis strony.

Meta description – brak wpływu na SEO?

Niegdyś meta opisy miały duży wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google’a. Webmasterzy nadużywali jednak znacząco tego elementu, przesycając go słowami kluczowymi bez rzeczywistej wartości – zjawisko to określano mianem „key word stuffingu”. W odpowiedzi na to, w 2009 roku Google zmienił swoje algorytmy[1], zmniejszając bezpośredni wpływ meta opisów na pozycjonowanie strony.

Mimo to istnieją opinie podkreślające ich znaczenie w optymalizacji i twierdzące, że meta opisy wciąż mogą pośrednio wpływać na SEO, dlatego warto dbać o ich odpowiednie zoptymalizowanie. Faktem jest jednak to, że Google potrafi zignorować uzupełniony przez nas meta opis i wybrać samemu treść, który według niego lepiej oddaje intencje użytkownika. Niemniej jednak opis meta jest ważnym elementem, który może pomóc użytkownikom podjąć decyzję o odwiedzeniu Twojej strony, dlatego warto zadbać o jego właściwe uzupełnienie.

Istotny wpływ meta opisów na CTR i SEO

Opisy meta descriptions stanowią pewnego rodzaju wizytówkę strony. Mają za zadanie przyciągnąć uwagę użytkowników i zachęcić ich do kliknięcia w konkretny wynik wyszukiwania. Strony z dobrze zoptymalizowanymi meta opisami często cieszą się wyższym wskaźnikiem CTR (współczynnikiem klikalności), który oblicza się dzieląc liczbę unikalnych kliknięć przez liczbę wyświetleń i wyraża w procentach.[2]Chociaż sam znacznik meta description nie wpływa bezpośrednio na ranking strony, może poprawić wskaźnik CTR.

Co się dzieje w przypadku braku meta description na stronie?

Jeśli nie zdecydujesz się na zamieszczenie w kodzie meta opisu strony, wówczas Google zaczerpnie w jego miejsce fragment tekstu ze strony, który najlepiej odpowiada zapytaniu internauty. Samodzielnie wypełni on miejsce w wyniku wyszukiwania przeznaczone na meta description, jednak taki opis może nie skłonić użytkownika do kliknięcia w link prowadzący do strony, jeśli nie przedstawia istotnych informacji o jej zawartości. Mało wartościowe meta opisy również mogą być zastępowane przez Google fragmentami innego tekstu, jeśli są one bardziej trafne dla zapytań internautów.

Meta description – przykład wypełnienia opisu meta kategorii produktowej w sklepie e-commerce

Meta description – ile znaków powinien mieć meta opis strony?

Według aktualnych zaleceń od Google, meta opis nie ma limitu długości, jednak zazwyczaj może zawierać od 140 do 160 znaków liczonych ze spacjami. Zbyt długie opisy meta są najczęściej przycinane do szerokości ekranu. Jego dokładna długość zależy od szerokości wyrażonej w pikselach, co oznacza, że może się różnić w zależności od użytych znaków w opisie. Przy tworzeniu opisów warto korzystać z narzędzi online, które symulują wygląd meta opisu Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Co powinien zawierać opis meta description?

Chociaż 160 znaków to niewiele, objętość ta pozwala na zawarcie w opisie meritum treści, która znajduje się na stronie. Skuteczny opis meta description powinien informować o zawartości strony i zachęcić użytkownika do zgłębienia informacji znajdującej się na niej. Poinformuj zatem internautę o tym czy:

  • przeczyta na Twojej stronie wartościowy artykuł na wyszukiwany przez niego temat,
  • trafi do sklepu internetowego lub na stronę konkretnej oferty,
  • będzie mógł skorzystać z innych usług, np. pobrać formularze, pliki, instalatory.

Przykład meta description dla artykułu blogowego

Ponadto dobrze jest zakończyć meta opis strony obietnicą korzyści lub call to action, które zachęcą i zmotywują internautę do kliknięcia w link do strony.

Wyróżniający się meta opis – zamieść w opisie słowa kluczowe

Słowa kluczowe zawarte w kodzie strony również powinny pojawić się w meta description. Jeżeli będą one odpowiadały zapytaniu, jakie w wyszukiwarkę wpisał internauta, wówczas zostaną przez wyszukiwarkę pogrubione, co zwiększy wiarygodność treści, która znajduje się na stronie i przyczyni się do większej liczby kliknięć. Obok słów kluczowych w podstawowej formie warto umieścić również ich odmiany oraz synonimy.

Meta opis – przykład wypełnionego description dla sklepu rowerowego

Zadbaj o unikatowość meta opisu strony

Nawet jeśli w Twoim serwisie znajduje się duża liczba podstron zawierających podobny content (np. strony produktowe zawierające oferty T-shirtów o różnych kolorach lub wzorach), warto poświęcić więcej czasu na zoptymalizowanie oryginalnych opisów dla każdej z nich. Odmienne cechy produktu mogą dawać inne korzyści i wzbudzać różne motywacje do zakupu. W opisie meta warto wspominać nazwy produktów oraz Twojej marki. Jeżeli posiadamy wiele podstron, możemy zacząć od ustalenia priorytetów i z czasem uzupełniać opisy meta dla reszty adresów URL.

Nie ignoruj meta opisów dla podstron typu „O nas” czy „Kontakt”. Możesz zamieścić w nich informacje o firmie, produktach czy markach, a także o tym, że na stronie znajdują się formularze kontaktowe czy np. możliwość zapisania się do newsletterów.

Pisz przyjazne i atrakcyjne meta opisy – wykorzystaj emoji!

Emoji uatrakcyjniają wygląd meta descriptions, jednocześnie wyróżniając je na tle innych opisów w SERP-ach. Ikonki doskonale sprawdzają się w czasie podawania kontaktu – możesz zastąpić nimi takie słowa jak e-mail, telefon, adres. Emoji są pomocne szczególnie wówczas, gdy Twoja strona nie znajdzie się w TOP1. Gdy Twoja strona nie jest na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, atrakcyjny opis z emoji może przyciągnąć więcej uwagi i generować większy ruch, nawet jeśli inne strony mają wyższą pozycję.

Meta description – przykład opisu z ikonkami przyciągającymi wzrok

Z ikonkami należy jednak uważać. Ich nadmiar może odebrać Twojej stronie profesjonalizm, zwłaszcza gdy prezentuje ona poważne lub specjalistyczne treści.

Jak dodać meta description?

Oto kilka sposobów na to jak dodać meta description do swojej strony:

  • Kod HTML: Jednym ze sposobów jest dodanie odpowiedniego fragmentu kodu HTML w sekcji <head> strony

<meta name=”description” content=”Tutaj wpisz opis Twojej strony.”>

  • Wtyczki i systemy CMS: Jeśli korzystasz z systemu zarządzania treścią, takiego jak WordPress, zazwyczaj istnieje opcja lub wtyczka, która pozwala dodać meta description bez konieczności edycji kodu. Jedną z nich jest plugin Yoast SEO lub All in one SEO.

Jak napisać opis strony internetowej?

A to krótka checklista pomagająca stworzyć wartościowe meta description, która w naszej firmie wisi na tablicy:

  1. Zawieramy w meta opisie meritum treści na stronie.
  2. Nie powtarzamy informacji.
  3. Wyobrażamy sobie, jaki problem ma osoba, która wyszukuje dane frazy i proponujemy jej rozwiązanie z użyciem treści/produktów/usług naszego Klienta.
  4. Dbamy o to, aby meta opis mówił faktycznie o tym, co jest na stronie.
  5. Zwracamy się bezpośrednio do internauty – stosujemy call to action.
  6. Stosujemy język korzyści i obietnic.
  7. Wzbudzamy potrzebę u potencjalnego klienta.
  8. Nie wywołujemy u internauty negatywnych emocji.
  9. Dajemy porady, ale nie sprawiamy wrażenia wszechwiedzących.
  10. Nie zostawiamy niedopowiedzeń.
  11. Piszemy językiem bez zbędnych omówień i zabiegów literackich.
  12. Jeżeli słowo kluczowe jest trudne, tłumaczymy jego znaczenie.
  13. Konstruujemy proste, możliwie krótkie zdania.
  14. Dbamy o porządek wypowiedzi – pytanie -> odpowiedź, a także przyczyna -> skutek.
  15. Staramy się, aby każde słowo niosło za sobą konkretną treść.
  16. Dostosowujemy język, ton wypowiedzi do branży i grupy odbiorców.

Meta description – ważny element komunikacji z klientem

Opis meta ma duży wpływ na to, czy internauta odwiedzi Twoją stronę. Dlatego musi być on jasnym i konkretnym komunikatem, który skutecznie dotrze do odbiorcy i przekona go do odwiedzin strony. Nie można zatem bagatelizować tej krótkiej, składającej się z około 160 znaków formy. Właśnie dlatego każdy powinien dostrzec potencjał meta description i wykorzystywać ten element metatagów do wywarcia wpływu na decyzje konsumenckie swoich potencjalnych klientów.

 

[1] Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html.

[2] Źródło: Ibidem.

 

Katarzyna Walat

Specjalistka SEO pragnąca rozwijać się wraz ze stale ewoluującą branżą digital marketingu. Nie wzbrania się przed żadnym rodzajem działań związanych z pozycjonowaniem - on-site i off-site - chce spróbować wszystkiego. Przepada za kuchnią wegańską, podróżami małymi i dużymi, oraz możliwością realizowania coraz to nowszych marzeń.