Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma – wpływ na SEO lokalne

Blog page
Google moja firma a SEO lokalne

Czasy w których wystarczyło założyć firmę, wynająć lokal lub biuro i postawić szyld informujący potencjalnego klienta o rodzaju działalności już dawno minęły. Aktualnie informacje o każdym biznesie, lokalu czy miejscu użyteczności publicznej najpierw wyszukiwane są w internecie, potem weryfikowane opiniami klientów/przewodników lokalnych, a na sam koniec miejsce zostaje ,,namierzone” za pomocą GPS. W przypadku e-commerce czy branży gastronomicznej alternatywnym krokiem może być wejście klienta na stronę internetową i skorzystanie z oferty, jednak i tutaj uprzednia weryfikacja wiarygodności biznesu jest powszechna. Nie trzeba więc nikogo przekonywać, że założenie wizytówki Google dla posiadanej firmy lokalnej to dziś rzecz niezbędna.

Co ma realny wpływ na pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?

A więc posiadasz firmę działającą lokalnie i decydujesz się na założenie wizytówki Google Moja Firma lub chcesz zlecić to agencji? To świetna decyzja i pierwszy krok, który pozwoli dotrzeć do nowych klientów, zwłaszcza jeżeli posiadasz nową stronę internetową, która nie była pozycjonowana lokalnie lub na frazy lokalne nie ma wysokich pozycji. W innym przypadku założenie wizytówki i jej zgodność z danymi w Twoim serwisie będzie i tak obopólną korzyścią, ale o tym za chwilę.

Nazwa wizytówki Google Moja Firma a pozycjonowanie

To jak zostanie nazwana Twoja wizytówka będzie miało największy wpływ na jej SEO lokalne. Stanowisko Google mówi jasno:

,,Nazwa firmy powinna odpowiadać nazwie firmy funkcjonującej w świecie rzeczywistym – widniejącej na szyldzie sklepu, na stronie internetowej czy na papierze firmowym oraz znanej klientom”.

Spójrzmy jednak na przykłady nazw wizytówek firm zajmujących się np. wywozem odpadów i gruzu we Wrocławiu: Po wpisaniu frazy ,,kontenery Wrocław” zobaczymy listę wizytówek (link), które w nazwie posiadają podane przez nas słowa kluczowe, choć wyrazy te nie są z reguły integralną częścią ich brandu. W większości przypadków strategia z łączeniem brandu, usługi i lokalizacji w nazwie wizytówki GMF daje wymierne korzyści i pozwala dotrzeć do ogromnej liczby klientów, którzy szukają konkretnej oferty, a nie znajomej firmy specjalizującej się w działalności określonego typu.

Kategoria działalności w Google Moja Firma a seo wizytówki

Opisanie działalności firmy poprzez dobór i dopasowanie kategorii z przeszło 4 tysięcy dostępnych opcji z panelu Google Moja Firma to kolejny ważny czynnik wpływający na SEO lokalne Twojej firmy. Kontynuując tematykę wywozu odpadów, w kategoriach działalności mamy dostępne takie usługi jak np.:

  • Wywóz odpadów komunalnych
  • Zarządzanie odpadami
  • Usługi kontenerowe
  • Dostawca kontenerów

Maksymalna liczba kategorii, jakie możemy wybrać to 10. Skoro więc Google udostępnia nam taką opcję i jesteśmy w stanie dzięki temu zwiększyć swoją widoczność to warto byłoby dobrze z tej funkcjonalności skorzystać i tak dobrać kategorie naszej działalności, by dotrzeć do jak największej liczby klientów. Warto wiedzieć, że Google wciąż aktualizuje bazę kategorii (od 2 do 10 zmian/miesiąc), stąd regularne monitorowanie dostępnych opcji może poskutkować doborem usługi, która znacznie konkretniej opisze to, czym nasza firma zajmuje się na co dzień i co może zaoferować swoim klientom.

Strona internetowa w wizytówce google

Link do strony w wizytówce GoogleWybór witryny internetowej/podstrony w serwisie firmy, która będzie dostępna z poziomu wizytówki GMF jako strona domowa (na którą chcielibyśmy przekierować ruch użytkowników zainteresowanych naszą ofertą) to kolejna ważna kwestia, którą warto wziąć pod uwagę w kontekście pozycjonowania lokalnego. Jak więc najlepiej podejść do tego ,,problemu”, by Google pozytywnie oceniło nasze działania i nagrodziło nas wyższą pozycją w wynikach organicznych i Google Maps? Na pewno kluczowym czynnikiem jest tutaj zgodność informacji widniejących w wizytówce z tym, co można znaleźć na stronie firmowej. Treść związana z działalnością firmy i danymi teleadresowymi powinna być spójna na całej szerokości Internetu – w Google Moja Firma, na stronie domowej, ale także wizytówkach widniejących w katalogach firm typu NAP. To wszystko powinno się ,,zazębiać” i przedstawiać firmę jako godną zaufania nie tylko dla robotów Google, ale także użytkowników sieci, mogących potencjalnie skorzystać z naszej oferty.

Kolejną ważną kwestią jest wybór podstrony, którą chcemy podlinkować w wizytówce. W przypadku, gdy chcemy pozycjonować stronę i wizytówkę w jednej lokalizacji – dodajmy link do strony głównej, zaś linki do mapki w serwisie warto udostępnić np. na stronie kontaktowej (przykład – link). Jeżeli posiadamy kilka oddziałów w różnych lokalizacjach – dla każdego stwórzmy osobną wizytówkę, a linkiem do strony domowej niech będzie url podstrony danego oddziału. Warto wtedy udostępnić również mapkę z wizytówką dla każdej lokalizacji na podstronie danego oddziału, z osobna.

Google Moja Firma a opinie klientów

Jeśli chcemy sprawić, by nasza firma była jeszcze bardziej wiarygodna w Internecie, a przy tym ,,wskoczyła” na należne jej miejsce na liście wyszukiwań, to powinniśmy wziąć pod uwagę ilość pozytywnych opinii w wizytówce, które zostały dodane przez naszych klientów/przewodników lokalnych. Warto wiedzieć, że wpływ opinii pozytywnych na SEO lokalne maleje z każdą kolejną opinią, a więc największy możliwy skok będziemy w stanie osiągnąć, gdy ich liczba wzrośnie np. z 0 do 60.

Jak wiadomo, dużo łatwiej o opinię negatywną niż pozytywną. Wynika to z natury dzisiejszego konsumenta, a szukać daleko nie musimy – wystarczy samemu zadać sobie pytanie: ile razy w przypadku niezadowolenia z produktu/usługi podzieliłem/am się negatywną opinią, a ile razy, gdy dana oferta spełniła moje oczekiwania, odczucia z tym związane nie zostały przelane na klawisze klawiatury?

By zachęcić klientów do dodawania pozytywnych opinii nt. naszych produktów i usług, czy przebiegu całej współpracy i obsługi, warto wdrożyć rozwiązania związane z mierzeniem customer experience i np. wysyłać klientom link do dodawania opinii w wizytówce. Taki link wygenerujemy w panelu wizytówki lub w sekcji „opinie”, ale możemy zrobić to również ręcznie. Oto przykład jak go stworzyć, gdy w panelu Google Moja Firma ustawiliśmy już wcześniej skróconą nazwę firmy: https://g.page/krotka-nazwa-twojej-firmy/review/

Wpisy w wizytówce i ich wpływ na SEO

Typy wpisów wizytówce google Czynnikiem, który również trzeba wziąć pod uwagę, jeśli chcemy pozytywnie wpłynąć na SEO lokalne i pozycję naszej wizytówki jest opcja dodawania różnego typu wpisów (widoczne w dolnej części wizytówki). Możliwość informowania klientów o aktualnościach w firmie (np. związanych z COVID-19), ofercie, promocjach czasowych i ważnych wydarzeniach to funkcjonalność, która wpływa również na wiarygodność firmy, a także daje korzyści czysto marketingowe i PR-owe. Jak więc w maksymalnym stopniu wykorzystać opcję dodawania wpisów w naszej wizytówce? To pytanie należy podzielić na dwie części.

Na początek warto wyjaśnić kwestię dodawania produktów do wizytówki. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że to idealne miejsce by ,,wyszaleć się” w kontekście SEO. Niestety, ciężko wykazać jakikolwiek bezpośredni wpływ produktów na pozycjonowanie wizytówki. Warto jednak myśleć o tym typie typie wpisów jako o dodatkowym kanale dotarcia do potencjalnych klientów. Sprawdź  nasz poprzedni artykuł – ,,Produkty – ciekawa opcja w Google Moja Firma„. Skoro mamy już jasność w tej kwestii, warto dowiedzieć się co na pewno da nam korzyść w ujęciu SEO. Funkcjonalności mające potwierdzony (w case’ach) wpływ na pozycjonowanie lokalne wizytówki:

Dodaj wpis (,,Nowości”)

To domyślny typ wpisu, który może mieć dowolną tematykę, jednak okres w którym jest on wyróżniony w wizytówce Google to 7 dni. Oprócz tekstu możemy dodać tutaj obrazki, a także link dofollow pod anchorem, takim jak na przykład:

  • Zarezerwuj
  • Zamów online
  • Kup
  • Więcej informacji
  • Zarejestruj się

By móc z góry zaplanować takie wpisy warto skorzystać zewnętrznych narzędzi wspierających planowanie postów, które sprawdzą się również w kontekście promowania kanałów social media. Polecane płatne narzędzia do dodawania wpisów:

Dodaj wydarzenie

To idealny typ wpisu w kontekście promowania szkoleń czy eventów organizowanych przez nasza firmę. Czas wydarzenia może być ustalony od teraz aż do roku wprzód, co sprawia, że taki wpis może być przez dłuższy czas wyróżniony w naszej wizytówce. Oprócz nazwy i szczegółów wydarzenia możemy dodać dowolny link (z takimi samymi anchorami jak w ,,nowościach”) czy call to action z numerem telefonu.

Dodaj ofertę

Możliwość dodania wpisu promującego ofertę to idealne rozwiązanie dla firm, które planują czasowe promocje, wejście nowego produktu czy specjalne akcje rabatowe. Opcjonalnie możemy podać kod kuponu do wykorzystania w sklepie, link do oferty, a także inne warunki, które należy spełnić, by skorzystać z promocji.

Przeczytaj więcej o nadawaniu dostępu do wizytówki Google Moja Firma!

Podsumowując…

Działania w wizytówce Google Moja Firma to już nie tylko ciekawostka, ale konieczność w kontekście dotarcia do nowych klientów i uwiarygodnienia wizerunku firmy w oczach użytkowników i robotów Google’a. Warto pamiętać, że nie tylko to co ma potwierdzony wpływ na SEO jest dla nas ważne, ponieważ istnieje także wiele kwestii, które mogą mieć pośredni wpływ na pozycjonowanie, chociażby dzięki zwiększeniu współczynnika klikalności (CTR). Jest to ogólne przesłanie dla wszystkich osób, które zajmują się pozycjonowaniem – działajmy nie myśląc o celach samych w sobie (przez pryzmat stricte SEO), ale o dostarczeniu jak najbardziej rzetelnego contentu dla użytkownika.

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂