SEMSTORM Keywords – recenzja nowego narzędzia od SEMSTORM

Blog page
Recenzja SEMSTORM Keywords

Podczas ostatniego Festiwalu SEO 2023 Katowice by Whitepress udało nam się nawiązać współpracę z firmą SEMSTORM, odpowiedzialną za wielofunkcyjne narzędzia do analizy widoczności, słów kluczowych i szeroko pojętego content marketingu. Podczas konferencji ich zespół prezentował nowe, osobne rozwiązanie – hucznie nazywane nowym, czwartym wymiarem w analizie słów kluczowych. Czy tak jest naprawdę? Postanowiłem to sprawdzić!

Przedsłowie

Zanim jednak przejdziemy do właściwej recenzji, muszę uprzedzić, że mieliśmy dostęp do niepełnej jeszcze wersji aplikacji. Jej okrojona wersja nie posiada jeszcze wszystkich funkcji, twórcy zapowiadają rozszerzenie jej jeszcze o: 

  • nowe wspierane języki,
  • udostępnianie raportów, 
  • wyznaczanie klastrów tematycznych,
  • raporty dotyczące trendów,
  • i inne.

Aplikacja potencjalnie może zawierać w wersji beta również różne niedoskonałości. Jednak ja na żadne nie napotkałem. Wszystko działa prawidłowo i stabilnie. 

Narzędzie rozwija się w bardzo szybkim tempie. Najlepiej świadczy o tym fakt, że dwukrotnie musiałem aktualizować poniższą recenzję, aby była maksymalnie aktualna. Twórcy bowiem w międzyczasie wprowadzali już nowe rozwiązania. 

Nie będę ukrywał również, że na co dzień nie korzystam z SEMSTORM. Mamy w firmie inne narzędzia dające nam podobne funkcje i nie mieliśmy dotąd potrzeby, aby to zmieniać. Bardzo chętnie jednak skorzystam z możliwości przetestowania aplikacji SEMSTORM i być może zmiany zdania na ten temat.

Do czego służy SEMSTORM Keywords?

Nowe narzędzie od SEMSTORM służy wyłącznie do researchu i analizy słów kluczowych – tylko tyle i aż tyle. Sprawdzimy w nim:

  • miesięczną liczbę wyszukiwań frazy kluczowej,
  • powiązane słowa kluczowe,
  • koszt CPC,
  • sezonowość frazy,
  • potencjalny wzrost lub spadek wyszukiwań w przyszłym roku, 
  • intencje użytkowników.

To wszystko można dowolnie filtrować w zależności od potrzeb. Całość działa w oparciu o nowatorski dashboard i jest wspierane przez dane z AI. Narzędzie dostępne jest pod adresem https://keywords.semstorm.com/

Nowa metoda rozliczenia

Aplikacja wprowadza nowy model rozliczeń, jakim są „Units”. To nimi płacimy każdorazowo podczas:

  • dodawania nowych raportów,
  • odświeżania istniejących raportów, 
  • uruchamiania schedulerów/alertów. 

W zależności od wybranego rodzaju raportu zużyjemy określoną liczbę unitów. Aktualnie (w wersji Beta) istnieje jeden rodzaj „Fast”, który zużywa 1 unit dla każdego słowa kluczowego. Z czasem jednak mają pojawić się kolejne, droższe opcje, które dadzą nam bardziej dogłębne analizy.

Workspace’y i foldery

Autorzy aplikacji wprowadzili bardzo fajny podział na workspace’y i foldery, pozwalające organizować swoją pracę. Dzięki temu raporty, które wygenerujemy są uporządkowane w odpowiednich katalogach i łatwiej można je później znaleźć. 

Workspace to najwyższy poziom katalogu – w przypadku pracy w agencji będzie to zazwyczaj nazwa obsługiwanego projektu lub adres klienta. W nim możemy tworzyć foldery, które funkcjonalnością bardzo przypominają te z Windowsa.

foldery w semstorm keywords

Przykład folderów w SEMSTORM Keywords

W nich można tworzyć również kolejne podfoldery, aby jeszcze lepiej uporządkować swoją pracę.

podfolder w semstorm keywords

Przykład podfolderu dla Pozycjonowanie Wrocław

Super, że twórcy pomyśleli o wdrożeniu takiego podziału. Jedyny minus, że foldery nie są widoczne od razu po przejściu do workspace’u i aby je zobaczyć, należy kliknąć View all. 

Jak działa SEMSTORM Keywords?

Jednak wszystko, co najważniejsze, w najnowszym narzędziu od SEMSTORM dzieje się w obrębie raportów, czyli wykonanych analiz dla wskazanych przez nas fraz kluczowych. 

Raporty można tworzyć poprzez dwa konfiguratory – prosty i zaawansowany. 

W pierwszym z nich wystarczy, że wpiszemy słowo lub słowa kluczowe, które nas interesują oraz wybierzemy kraj i język. Duży plus dla twórców aplikacji za rozdzielenie kraju i języka. Dzięki temu możemy sprawdzić, czego szukają np. osoby z Ukrainy mieszkające w Polsce. Jest to opcja, której brakuje mi aktualnie w konkurencyjnych rozwiązaniach. 

proste tworzenie raportu w semstorm keywords

Proste tworzenie raportu

Zaawansowane tworzenie raportów wygląda bardzo podobnie, przy czym zawiera jedną istotną funkcję.

zaawansowane tworzenie raportu w semstorm keywords

Zaawansowane tworzenie raportu

Jest nią „Create multiple reports”, dzięki której za pomocą jednego formularza możemy utworzyć wiele raportów.

Utworzone przez nas raporty znajdziemy na liście wraz z informacją:

  • ile zawiera fraz kluczowych,
  • ile unitów nas kosztował,
  • jaki jest jego status,
  • kiedy został utworzony.

Dane możemy następnie analizować z poziomu aplikacji lub pobrać plik w formacie xslx czy też csv.

Widok raportu

Na wstępie muszę przyznać, że cały interfejs raportów robi wrażenie. Prezentowane dane są świetnie przedstawione wizualnie, a nawigowanie po nich nie stanowi problemu i jest bardzo intuicyjne.

Nad tabelą znajduje się podsumowanie najważniejszych informacji o zebranych frazach tj. łączna miesięczna liczba wyszukiwań, sezonowość, średni koszt CPC, potencjalny ruch. Wartości te zmieniają się w zależności od wprowadzonych przez nas filtrów. 

podsumowanie raportu w semstorm keywords

Podsumowanie raportu

A te możemy wprowadzać, korzystając z panelu z filtrami lub, co ciekawe, klikając w dane z tabeli. Super sprawą jest możliwość klikania w poszczególne słowa i wykorzystywanie ich jako filtrów.

filtrowanie po frazie semstorm keywords

Filtrowanie ręczne po frazie

Aplikacja ma 4 tryby dopasowania fraz, co pozwala na bardzo skuteczną i szybką analizę. Tryb ten możemy zmienić bezpośrednio pod tytułem kolumny Keyword. Są to: 

  1. All (domyślnie) – pokazuje wszystkie słowa kluczowe.
  2. Broad Match – pokazuje słowa kluczowe zawierające jeden wyraz (lub jego odmianę) z podanej przez nas frazy.
  3. Phrase Match – pokazuje słowa kluczowe, które zawierają wszystkie wyrazy z podanej przez nas frazy, ale mogą być w różnej kolejności. 
  4. Exact Match – pokazuje słowa kluczowe zawierające dokładnie te same słowa kluczowe, które podaliśmy.

W aplikacji nie brakuje również sezonowości z podziałem dla każdej przedstawionej frazy. Tu również twórcy pokusili się jednak o pewne usprawnienia. 

Po kliknięciu w sezonowość danej frazy użytkownikowi prezentowany jest szczegółowy wykres z podziałem na miesiące i prognozą na kolejny rok, którą można oczywiście wyłączyć, odznaczając check.

wykres sezonowości w semstorm keywords

Wykres sezonowości wraz z prognozą na przyszły rok

Dokładne informacje dotyczące sezonowości poszczególnych fraz możemy przeglądać również z poziomu dedykowanej zakładki Seasonality, którą znajdziemy na górze raportu.

Modyfikuje ona cały widok raportu, zawężając wyświetlane dane jedynie do wolumenu wyszukiwań z podziałem na miesiące. 

zakładka sezonowość w semstorm keywords

Zakładka sezonowość

SEMSTORM Keywords wykrywa również intencje użytkowników dla każdej frazy kluczowej. Może to być:

  • video,
  • content,
  • e-commerce,
  • questions.

Jest to szczególnie przydatna funkcja do filtrowania, która pozwoli nam szybko zawęzić wyniki np. wyłącznie do pytań.

Obecnie jednak wykrywanie intencji (przynajmniej w przypadku języka polskiego) działa różnie i dla niektórych fraz przekazuje błędne informacje. 

Ostatnią funkcją, którą warto wyróżnić, jest możliwość wybrania źródła danych. Jest to rzadko spotykany element w tego typu narzędziach. Aktualnie do wyboru mamy 18 źródeł i są to:

  1. Bing
  2. Bing Images
  3. Bing Shopping
  4. Bing Videos
  5. DuckDuckGo
  6. Google
  7. Google Images
  8. Google Videos
  9. Google Shopping
  10. YouTube
  11. Allegro
  12. Amazon
  13. OLX
  14. Ceneo
  15. Komputronik
  16. Empik
  17. Etsy
  18. Pinterest

Możemy więc z perspektywy jednego narzędzia sprawdzić, która wyszukiwarka może nam wygenerować najwięcej ruchu i jakie frazy powiązane występują w jej wynikach wyszukiwania. 

źródła danych w semstorm keywords

Przykładowe źródła danych

Oczywiście nie jest to wszystko, co można zrobić w nowym narzędziu od SEMSTORM, jednak opisałem najciekawsze z funkcji, które faktycznie uważam za ich mocne atuty. 

Połączenie z GSC

SEMSTORM Keywords umożliwia również utworzenie połączenia z naszym kontem w GSC. Dzięki temu możemy z poziomu aplikacji przeglądać frazy kluczowe, na które rankuje prowadzony przez nas serwis. Aplikacja umożliwia nam przy tym szybkie filtrowanie fraz według: 

  • najważniejszych fraz, 
  • nowych fraz,
  • fraz utraconych.

Wszystko to odnosi się do ostatnich 30 dni. 

Najciekawszą opcją, którą umożliwia integracja z GSC jest jednak możliwość filtrowania utworzonych raportów poprzez „Gap”. 

W ten sposób możemy wygenerować raport dla interesującej nas frazy kluczowej, a następnie jednym kliknięciem wyrzucić z listy słowa, na które nasza treść już rankuje. Otrzymujemy dzięki temu raport z frazami, nad którymi optymalizacją powinniśmy się jeszcze skupić i uwzględnić np. w ewentualnej rozbudowie. 

filtrowanie poprzez gap w semstorm keywords

Pasek gap pozwala nam na szybkie odfiltrowanie fraz, na które już rankujemy

Alerty

Narzędzie ma również ciekawą funkcję alertów, dzięki której możemy sobie zaplanować dostarczenie świeżych danych na naszą skrzynkę mailową.

Schedulers (bo tak nazywa się ta funkcja) pozwala nam na otrzymanie maila co 7 lub 30 dni, bądź w dowolnym ustawionym przez siebie przedziale czasu z raportem dotyczącym interesującej nas frazy, bądź grupy fraz kluczowych. Do wyboru mamy 5 raportów:

  1. Full new report – nowy pełny raport. 
  2. New keywords – zestawienie nowych słów kluczowych, których nie było w poprzednim raporcie.
  3. Lost keywords – słowa kluczowe, które występowały w poprzednim raporcie, a teraz już nie są podpowiadane.
  4. Growth opportunities – zestawienie fraz, których wolumen wyszukiwań będzie w najbliższym czasie rosnąć według prognoz SEMSTORM Keywords.
  5. Descending trends – analogicznie dla poprzedniego raportu, ten dostarcza informacje o frazach, które w najbliższym czasie będą według narzędzia tracić na wyszukiwaniach.
alerty w semstorm keywords

Alerty w SEMSTORM Keywords

Podsumowanie

Nowe narzędzie tworzone przez SEMSTORM zapowiada się naprawdę obiecująco. Wdrożone rozwiązania i sam interfejs robią duże wrażenie, sprawiając, że chce się z niego korzystać. 

Ciekaw jestem, jak finalna wersja narzędzia wypadnie w porównaniu z konkurencją. Dostałem informację, że jeszcze w tym roku powinien pojawić się nowy typ raportu „deep-dive”, który będzie zawierał zdecydowanie większą bazę danych. Będzie on już bardziej reprezentatywny i możliwe będą wtedy pierwsze – względnie miarodajne – zestawienia.  

Osobiście jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Nie chcę używać wyolbrzymień, bo nie wiem, czy funkcjonalności, jakie oferuje SEMSTORM Keywords można faktycznie nazwać wejściem w nowy wymiar, jednak z pewnością będzie mi odtąd brakować ich w innych narzędziach. Dlatego też czekam na rozwój tego projektu i kibicuje w dalszym rozwoju. 

Dla wytrwałych czeka drobna nagroda! SEMSTORM postanowił przyznać specjalny kod na dodatkowe unity, gdyby ktoś chciał również przetestować ich najnowsze narzędzie. Wystarczy, że zalogujecie lub zarejestrujecie się i wpiszecie kod NETIM na stronie https://keywords.semstorm.com/redeem. Przyznaje on 500 unitów na 3 miesiące dla pierwszych 100 osób. Miłego testowania!

Wojciech Tumiel

Specjalista SEO, dla którego praca stała się pasją. Zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, z zamiłowaniem do testowania nowych narzędzi. Ceni innowacyjność i nieustannie dąży do doskonalenia swoich umiejętności. Poza biurem, jest zapalonym fanem sportu, ze szczególnym uwzględnieniem angielskiej Premier League.