Przydatne skróty klawiszowe w pracy copywritera – jakie warto znać?

Blog page
skróty klawiaturowe dla copywritera

Skróty klawiszowe pozwalają skrócić pracę nad tekstem, a także sprawić, że będzie ona bardziej komfortowa. Jakie skróty powinien znać copywriter i które warto wykorzystać, by sprawniej optymalizować tekst pod SEO?

Podstawowa edycja tekstu – najważniejsze skróty

Jako pierwsze zbierzmy najbardziej podstawowe skróty klawiaturowe. Jeśli pracowałaś lub pracowałeś wcześniej z tekstem, prawdopodobnie dobrze je znasz – możesz wtedy od razu przejść do kolejnego akapitu.

Skróty klawiszowe dla copywritera – Microsoft Word i Google Docs

Otwarcie i zamknięcie pliku tekstowego

  • Ctrl + O – otwarcie dokumentu
  • Ctrl + W – zamknięcie dokumentu
  • Alt + TAB – przełączanie między otwartymi oknami
  • Ctrl + S – zapisz plik (tylko Microsoft Word)

Pozostałe najczęściej używane skróty klawiaturowe

  • Ctrl + A – skrót klawiszowy zaznacz wszystko (przydatne na przykład przy kopiowaniu)
  • Ctrl + B – pogrubienie tekstu
  • Ctrl + I – kursywa
  • Ctrl + U – podkreślenie tekstu
  • Ctrl + D – przekreślenie tekstu (tylko Microsoft Word)
  • Alt + Shift + 5 – przekreślenie tekstu (tylko Google Docs)
  • Ctrl + Z – cofnij
  • Ctrl + Y – powtórz, przydatne, gdy wykonaliśmy funkcję „cofnij” przez pomyłkę; w Google Docs można skorzystać również z komendy Ctrl + Shift + Z
  • Ctrl +C – kopiuj
  • Ctrl + V – wklej
  • Ctrl + V – otwiera historię schowka
  • Ctrl + Shift + V – wklej bez formatowania (bez pogrubień, list punktowanych, oznaczeń nagłówków i przypisanego stylu). Przy wklejaniu takiego tekstu czcionka zostanie dostosowana do wcześniej używanej w dokumencie.

Wyrównywanie tekstu

Skróty dla obu edytorów są bardzo podobne. W dokumentach Google Docs trzeba dodatkowo nacisnąć Shift.

Akcja Microsoft Word Google Docs
Wyrównanie tekstu do lewej Ctrl + L Ctrl + Shift + L
Wyrównanie tekstu do prawej Ctrl + R Ctrl + Shift + R
Wyśrodkowanie tekstu Ctrl + E Ctrl + Shift + E
Wyjustowanie tekstu Ctrl + J Ctrl + Shift + J

Skróty klawiszowe przydatne w optymalizacji artykułu pod SEO

Artykuł dobrze sformatowany zawiera nagłówki H1, H2 oraz – jeśli konieczne – nagłówki niższego rzędu. Niezbędne będą też pogrubienia, listy punktowane, a także prawidłowe oznaczenie linków – które mogą znaleźć się pod konkretną frazą (anchorem) lub być umieszczone jako tzw. czysty URL.

Przeczytaj więcej: Używanie anchor linków w pozycjonowaniu SEO  
Przeczytaj więcej: Linki wewnętrzne w SEO – co warto wiedzieć o internal linkach?

Formatowanie tekstu może przebiegać sprawniej z wykorzystaniem skrótów klawiaturowych. Oto najbardziej przydatne:

  • Przekształcenie tekstu w nagłówek: Ctrl + Alt + 1 (nagłówek H1), Ctrl + Alt + 2 (nagłówek H2) i tak dalej.
  • Wprowadzenie listy punktowanej: Ctrl + Shift + 8 (dla wprowadzenia listy numerowanej: Ctrl + Shift + 7) – tylko w Google Docs.
  • Wprowadzenie pogrubienia/boldowania: Ctrl + B.

Umieszczanie linków w treści

Tworząc artykuł, często dodajemy do niego adresy url umieszczone pod określoną frazą. W Google Docs na sprawne dodawanie linków pozwala skrót Ctrl + K. Najwygodniej będzie więc postępować zgodnie ze schematem (kliknij, aby powiększyć):

skróty klawiszowe copywritera, linkowanie

Umieszczanie linków pod frazą kluczową tekście – skróty klawiszowe

Pozostałe przydatne skróty klawiszowe do optymalizacji wpisów blogowych 

Elementem optymalizacji jest często weryfikacja liczby napisanych znaków. W Google Docs wybieramy skrót Ctrl + Shift + C, który otworzy nam okno z podsumowaniem. W Microsoft Word należy kliknąć opcję „wyrazy” w lewym dolnym rogu okna.

Sprawdź również skrót:

  • Ctrl + Alt + Shift + H – otwórz historię zmian w Google Docs (choć ze względu na dużą liczbę klawiszy sprawniej nacisnąć na ikonę zegara umieszczoną na belce górnej, w prawym rogu).

Redakcja i korekta tekstu – przydatne skróty klawiszowe

Wprowadzenie półpauzy lub pauzy

Skróty na pauzę i półpauzę z wykorzystaniem klawiatury numerycznej są takie same dla Microsoft Word i Google Docs, działają również w WordPressie.

  • Półpauza: Alt + 0150 na klawiaturze numerycznej 
  • Pełna pauza: Alt + 0151 na klawiaturze numerycznej
  • Dodatkowy skrót, dostępny tylko w edytorze Word: Ctrl + Alt + znak minus na klawiaturze numerycznej)

Laptopy i notebooki nie zawsze mają jednak boczną klawiaturę numeryczną. Ponieważ znaku pauzy lub półpauzy nie ma na klawiaturze (a używanie dywizu – krótkiego myślnika –  w ich funkcji jest błędem) warto w ustawieniach edytora zdefiniować własny skrót. To szczególnie istotne w przypadku dokumentów Google, ponieważ w MS Word myślniki są zamieniane na półpauzę automatycznie.

Więcej na temat używania półpauzy przeczytasz we wpisie: Najczęstsze błędy redakcyjne w SEO copywritingu – na co uważać? Sprawdzisz tutaj także, jak utworzyć własny skrót klawiaturowy, korzystając z funkcji „Zamienniki” w dokumentach Google.

Wyszukiwanie błędów, zamienianie tekstu

Aby znaleźć określony wyraz, zbitkę wyrazową lub jakikolwiek znak, korzystamy ze skrótu Ctrl + F. Jeśli jednocześnie chcemy znaleźć i zmienić pisownię określonych wyrazów, najlepiej korzystać ze skrótu Ctrl + H – znajdź i zamień:

skrót klawiaturowy Google Docs "znajdź i zamień"

Widok okna „znajdź i zamień” w Google Docs

Skrót „znajdź i zamień” jest przydatny w sytuacji, gdy wielokrotnie użyłeś lub użyłaś wyrazu z takim samym błędem. Może być to na przykład nieprawidłowo zapisana nazwa klienta. Wtedy można poprawić je wszystkie jednym kliknięciem. Skrót „znajdź i zamień” pozwala też łatwo wyeliminować podwójne spacje w tekście.

Komentowanie i wspólna praca z tekstem 

 najczęściej używane skróty klawiaturowe związane z komentarzami, to: 

Akcja Microsoft Word Google Docs
Dodawanie komentarza Ctrl + Alt + M Ctrl + Alt + M
Nawigacja do następnego komentarza Strzałka w dół (po kliknięciu w komentarz) J (po kliknięciu w komentarz)
Nawigacja do poprzedniego komentarza Strzałka w górę (po kliknięciu w komentarz) K (po kliknięciu w komentarz)
Edytowanie komentarza Podczas zaznaczenia komentarza, po prostu zaczynasz wpisywanie Wprowadź edycję w oknie komentarza
Usuwanie/zakończenie komentarza Ctrl + Alt + D E (po kliknięciu w komentarz)

W Google Docs komentarze można bardzo wygodnie dodawać po najechaniu kursorem na prawą krawędź strony – pojawia się wtedy okienko skrótu. W dokumentach Google może też się przydać skrót Ctrl + Alt + Shift + A, który otwiera historię komentarzy. Choć prościej będzie to zrobić, klikając w ikonę komentarza na górnej belce dokumentu.

Pozostałe skróty klawiszowe przydatne w pracy copywritera

Akcja Microsoft Word Google Docs
Powrót do miejsca ostatniej edycji tekstu Shift + F5
Zaznaczanie całych linijek tekstu/pełnych zdań Shift + strzałka w górę lub w dół Shift + strzałka w górę lub w dół
Zaznaczanie mniejszych partii tekstu (po literach) Shift + strzałką w lewo lub prawo Shift + strzałką w lewo lub prawo
Przypis dolny Prawy Alt + D Ctrl + Alt + F
Przejdź do pulpitu (minimalizuj wszystkie okna) Win + D Win + D
Wycinek i szkic (zrzut ekranu) Windows:  Win + Shift + S Windows:  Win + Shift + S
Metry kwadratowe i sześcienne Indeks górny/zdefiniowany skrót Zdefiniowany skrót
Zmiana języka klawiatury Prawy Ctrl + lewy Shift Prawy Ctrl + lewy Shift


Wybrane skróty klawiszowe z wykorzystaniem klawiatury numerycznej:

  • Skrót klawiszowy Euro (€) – lewy Alt + 0128 na klawiaturze numerycznej (alternatywnie:  prawy Alt + U)
  • Stopień (°) – Alt + 0176 na klawiaturze numerycznej
  • Paragraf (§) – Alt + 21 na klawiaturze numerycznej

Używanie skrótów klawiaturowych – gdzie szukać informacji?

Skróty klawiaturowe mogą się różnić w zależności od edytora tekstu, systemu operacyjnego, a nawet tego, w jakiej przeglądarce wyświetlamy edytor taki jak Google Docs. Dobra informacja jest taka, że te najczęściej używane są albo uniwersalne dla popularnych edytorów, albo niewiele się różnią.

Co zrobić, gdy skróty klawiszowe nie działają? Warto sprawdzić wtedy strony pomocy producenta edytora tekstu, z którego skorzystamy. Udostępniają oni zwykle wykaz dostępnych skrótów klawiaturowych wraz z komentarzem. 

Kompletny wykaz skrótów klawiszowych Google Docs znajdziesz na stronie supportu Google: https://support.google.com/docs/answer/179738. Podsumowanie najczęściej używanych skrótów klawiszowych można też otworzyć w Google Docs skrótem: Ctrl + /

Z kolei wykaz skrótów klawiszowych MS Word sprawdzisz na stronie pomocy Microsoft: https://support.microsoft.com/pl-pl/office/skr%C3%B3ty-klawiaturowe-w-programie-word-95ef89dd-7142-4b50-afb2-f762f663ceb2.

Skróty klawiszowe dla copywritera, gdy już wejdą w nawyk i używa się ich automatycznie, pozwalają realnie skrócić pracę nad dokumentem. Praca z nimi to także większy komfort – szczególnie jeśli podczas dnia roboczego pracujemy z dużą liczbą artykułów lub innych treści pisanych. 

Krzysztof Gachowski

W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.