Skróty klawiszowe pozwalają skrócić pracę nad tekstem, a także sprawić, że będzie ona bardziej komfortowa. Jakie skróty powinien znać copywriter i które warto wykorzystać, by sprawniej optymalizować tekst pod SEO?
Spis treści
Podstawowa edycja tekstu – najważniejsze skróty
Jako pierwsze zbierzmy najbardziej podstawowe skróty klawiaturowe. Jeśli pracowałaś lub pracowałeś wcześniej z tekstem, prawdopodobnie dobrze je znasz – możesz wtedy od razu przejść do kolejnego akapitu.
Skróty klawiszowe dla copywritera – Microsoft Word i Google Docs
Otwarcie i zamknięcie pliku tekstowego
- Ctrl + O – otwarcie dokumentu
- Ctrl + W – zamknięcie dokumentu
- Alt + TAB – przełączanie między otwartymi oknami
- Ctrl + S – zapisz plik (tylko Microsoft Word)
Pozostałe najczęściej używane skróty klawiaturowe
- Ctrl + A – skrót klawiszowy zaznacz wszystko (przydatne na przykład przy kopiowaniu)
- Ctrl + B – pogrubienie tekstu
- Ctrl + I – kursywa
- Ctrl + U – podkreślenie tekstu
- Ctrl + D – przekreślenie tekstu (tylko Microsoft Word)
- Alt + Shift + 5 – przekreślenie tekstu (tylko Google Docs)
- Ctrl + Z – cofnij
- Ctrl + Y – powtórz, przydatne, gdy wykonaliśmy funkcję „cofnij” przez pomyłkę; w Google Docs można skorzystać również z komendy Ctrl + Shift + Z
- Ctrl +C – kopiuj
- Ctrl + V – wklej
- Ctrl + V – otwiera historię schowka
- Ctrl + Shift + V – wklej bez formatowania (bez pogrubień, list punktowanych, oznaczeń nagłówków i przypisanego stylu). Przy wklejaniu takiego tekstu czcionka zostanie dostosowana do wcześniej używanej w dokumencie.
Wyrównywanie tekstu
Skróty dla obu edytorów są bardzo podobne. W dokumentach Google Docs trzeba dodatkowo nacisnąć Shift.
Akcja | Microsoft Word | Google Docs |
---|---|---|
Wyrównanie tekstu do lewej | Ctrl + L | Ctrl + Shift + L |
Wyrównanie tekstu do prawej | Ctrl + R | Ctrl + Shift + R |
Wyśrodkowanie tekstu | Ctrl + E | Ctrl + Shift + E |
Wyjustowanie tekstu | Ctrl + J | Ctrl + Shift + J |
Skróty klawiszowe przydatne w optymalizacji artykułu pod SEO
Artykuł dobrze sformatowany zawiera nagłówki H1, H2 oraz – jeśli konieczne – nagłówki niższego rzędu. Niezbędne będą też pogrubienia, listy punktowane, a także prawidłowe oznaczenie linków – które mogą znaleźć się pod konkretną frazą (anchorem) lub być umieszczone jako tzw. czysty URL.
Przeczytaj więcej: Używanie anchor linków w pozycjonowaniu SEO
Przeczytaj więcej: Linki wewnętrzne w SEO – co warto wiedzieć o internal linkach?
Formatowanie tekstu może przebiegać sprawniej z wykorzystaniem skrótów klawiaturowych. Oto najbardziej przydatne:
- Przekształcenie tekstu w nagłówek: Ctrl + Alt + 1 (nagłówek H1), Ctrl + Alt + 2 (nagłówek H2) i tak dalej.
- Wprowadzenie listy punktowanej: Ctrl + Shift + 8 (dla wprowadzenia listy numerowanej: Ctrl + Shift + 7) – tylko w Google Docs.
- Wprowadzenie pogrubienia/boldowania: Ctrl + B.
Umieszczanie linków w treści
Tworząc artykuł, często dodajemy do niego adresy url umieszczone pod określoną frazą. W Google Docs na sprawne dodawanie linków pozwala skrót Ctrl + K. Najwygodniej będzie więc postępować zgodnie ze schematem (kliknij, aby powiększyć):
Pozostałe przydatne skróty klawiszowe do optymalizacji wpisów blogowych
Elementem optymalizacji jest często weryfikacja liczby napisanych znaków. W Google Docs wybieramy skrót Ctrl + Shift + C, który otworzy nam okno z podsumowaniem. W Microsoft Word należy kliknąć opcję „wyrazy” w lewym dolnym rogu okna.
Sprawdź również skrót:
- Ctrl + Alt + Shift + H – otwórz historię zmian w Google Docs (choć ze względu na dużą liczbę klawiszy sprawniej nacisnąć na ikonę zegara umieszczoną na belce górnej, w prawym rogu).
Redakcja i korekta tekstu – przydatne skróty klawiszowe
Wprowadzenie półpauzy lub pauzy
Skróty na pauzę i półpauzę z wykorzystaniem klawiatury numerycznej są takie same dla Microsoft Word i Google Docs, działają również w WordPressie.
- Półpauza: Alt + 0150 na klawiaturze numerycznej
- Pełna pauza: Alt + 0151 na klawiaturze numerycznej
- Dodatkowy skrót, dostępny tylko w edytorze Word: Ctrl + Alt + znak minus na klawiaturze numerycznej)
Laptopy i notebooki nie zawsze mają jednak boczną klawiaturę numeryczną. Ponieważ znaku pauzy lub półpauzy nie ma na klawiaturze (a używanie dywizu – krótkiego myślnika – w ich funkcji jest błędem) warto w ustawieniach edytora zdefiniować własny skrót. To szczególnie istotne w przypadku dokumentów Google, ponieważ w MS Word myślniki są zamieniane na półpauzę automatycznie.
Więcej na temat używania półpauzy przeczytasz we wpisie: Najczęstsze błędy redakcyjne w SEO copywritingu – na co uważać? Sprawdzisz tutaj także, jak utworzyć własny skrót klawiaturowy, korzystając z funkcji „Zamienniki” w dokumentach Google.
Wyszukiwanie błędów, zamienianie tekstu
Aby znaleźć określony wyraz, zbitkę wyrazową lub jakikolwiek znak, korzystamy ze skrótu Ctrl + F. Jeśli jednocześnie chcemy znaleźć i zmienić pisownię określonych wyrazów, najlepiej korzystać ze skrótu Ctrl + H – znajdź i zamień:
Skrót „znajdź i zamień” jest przydatny w sytuacji, gdy wielokrotnie użyłeś lub użyłaś wyrazu z takim samym błędem. Może być to na przykład nieprawidłowo zapisana nazwa klienta. Wtedy można poprawić je wszystkie jednym kliknięciem. Skrót „znajdź i zamień” pozwala też łatwo wyeliminować podwójne spacje w tekście.
Komentowanie i wspólna praca z tekstem
najczęściej używane skróty klawiaturowe związane z komentarzami, to:
Akcja | Microsoft Word | Google Docs |
---|---|---|
Dodawanie komentarza | Ctrl + Alt + M | Ctrl + Alt + M |
Nawigacja do następnego komentarza | Strzałka w dół (po kliknięciu w komentarz) | J (po kliknięciu w komentarz) |
Nawigacja do poprzedniego komentarza | Strzałka w górę (po kliknięciu w komentarz) | K (po kliknięciu w komentarz) |
Edytowanie komentarza | Podczas zaznaczenia komentarza, po prostu zaczynasz wpisywanie | Wprowadź edycję w oknie komentarza |
Usuwanie/zakończenie komentarza | Ctrl + Alt + D | E (po kliknięciu w komentarz) |
W Google Docs komentarze można bardzo wygodnie dodawać po najechaniu kursorem na prawą krawędź strony – pojawia się wtedy okienko skrótu. W dokumentach Google może też się przydać skrót Ctrl + Alt + Shift + A, który otwiera historię komentarzy. Choć prościej będzie to zrobić, klikając w ikonę komentarza na górnej belce dokumentu.
Pozostałe skróty klawiszowe przydatne w pracy copywritera
Akcja | Microsoft Word | Google Docs |
---|---|---|
Powrót do miejsca ostatniej edycji tekstu | Shift + F5 | — |
Zaznaczanie całych linijek tekstu/pełnych zdań | Shift + strzałka w górę lub w dół | Shift + strzałka w górę lub w dół |
Zaznaczanie mniejszych partii tekstu (po literach) | Shift + strzałką w lewo lub prawo | Shift + strzałką w lewo lub prawo |
Przypis dolny | Prawy Alt + D | Ctrl + Alt + F |
Przejdź do pulpitu (minimalizuj wszystkie okna) | Win + D | Win + D |
Wycinek i szkic (zrzut ekranu) | Windows: Win + Shift + S | Windows: Win + Shift + S |
Metry kwadratowe i sześcienne | Indeks górny/zdefiniowany skrót | Zdefiniowany skrót |
Zmiana języka klawiatury | Prawy Ctrl + lewy Shift | Prawy Ctrl + lewy Shift |
Wybrane skróty klawiszowe z wykorzystaniem klawiatury numerycznej:
- Skrót klawiszowy Euro (€) – lewy Alt + 0128 na klawiaturze numerycznej (alternatywnie: prawy Alt + U)
- Stopień (°) – Alt + 0176 na klawiaturze numerycznej
- Paragraf (§) – Alt + 21 na klawiaturze numerycznej
Używanie skrótów klawiaturowych – gdzie szukać informacji?
Skróty klawiaturowe mogą się różnić w zależności od edytora tekstu, systemu operacyjnego, a nawet tego, w jakiej przeglądarce wyświetlamy edytor taki jak Google Docs. Dobra informacja jest taka, że te najczęściej używane są albo uniwersalne dla popularnych edytorów, albo niewiele się różnią.
Co zrobić, gdy skróty klawiszowe nie działają? Warto sprawdzić wtedy strony pomocy producenta edytora tekstu, z którego skorzystamy. Udostępniają oni zwykle wykaz dostępnych skrótów klawiaturowych wraz z komentarzem.
Kompletny wykaz skrótów klawiszowych Google Docs znajdziesz na stronie supportu Google: https://support.google.com/docs/answer/179738. Podsumowanie najczęściej używanych skrótów klawiszowych można też otworzyć w Google Docs skrótem: Ctrl + /
Z kolei wykaz skrótów klawiszowych MS Word sprawdzisz na stronie pomocy Microsoft: https://support.microsoft.com/pl-pl/office/skr%C3%B3ty-klawiaturowe-w-programie-word-95ef89dd-7142-4b50-afb2-f762f663ceb2.
Skróty klawiszowe dla copywritera, gdy już wejdą w nawyk i używa się ich automatycznie, pozwalają realnie skrócić pracę nad dokumentem. Praca z nimi to także większy komfort – szczególnie jeśli podczas dnia roboczego pracujemy z dużą liczbą artykułów lub innych treści pisanych.
W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.