Typy reklam w Google Ads – jakie warto znać w 2024 roku?

Blog page

Google Ads to bardzo elastyczny zestaw narzędzi, składający się z wielu typów reklam i kampanii. Wśród nich są również tzw. kampanie inteligentne, które nie wymagają skomplikowanej konfiguracji. To możliwe dzięki – między innymi – nowym technologiom, takim jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Jakie wyróżniamy typy reklam i kiedy warto stosować poszczególne z nich?

Czym dokładnie są reklamy Google Ads?

Przez reklamy Google Ads rozumiemy wszystkie formaty reklam wyświetlające się w wyszukiwarce, ale także na witrynach internetowych w ramach Display Network (sieci reklamowej Google).

Reklamy w sieci wyszukiwania (Search Network) wyświetlane są w wynikach wyszukiwania Google i są dopasowywane do słów kluczowych, które użytkownik wpisuje w okno wyszukiwarki. Są to zazwyczaj reklamy tekstowe, składające się z nagłówka, opisu i adresu URL. Zaletą reklam w sieci wyszukiwania jest możliwość ich wyświetlania osobom, które rzeczywiście są zainteresowane produktami/usługami (ponieważ to właśnie ich szukają, wpisując konkretne hasła w oknie wyszukiwarki).

Reklamy w sieci wyszukiwania – w zależności od rodzaju – mogą wyświetlać się nad organicznymi („naturalnymi”) wynikami wyszukiwania, a także z boku tych wyników lub pod nimi.

reklamoa tekstowa i reklama PLA w wynikach wyszukiwania

Przykład reklamy tekstowej i reklamy PLA (kampanie produktowe) w wynikach wyszukiwania

 

Reklamy znajdziemy także w poszczególnych zakładach Google, w tym przede wszystkim w zakładce „Zakupy”.

widok zakładki Zakupy Gogle

Widok zakładki „Zakupy” Google

 

Pozostałe rodzaje reklam Google Ads wg funkcji/miejsca wyświetlania:

Typ reklamy Opis
Reklamy Shopping (Shopping Ads) Specjalnie zaprojektowane dla sprzedawców, aby promować ich produkty. Wyświetlane są w wynikach wyszukiwania Google i zakładce Zakupy.
Reklamy wideo (Video ads) Wyświetlane na platformie YouTube i w sieci Display. Mogą pojawiać się przed, w trakcie lub po innych filmach na YouTube.
Reklamy aplikacji (App Promotion ads) Służą do promowania aplikacji mobilnych. Mogą kierować użytkowników bezpośrednio do sklepu z aplikacjami (np. Google Play) w celu pobrania.
Reklamy w Gmailu (Gmail Sponsored Promotions) Wyświetlane są w skrzynce odbiorczej użytkowników Gmaila. Mogą zawierać obrazy, wideo oraz długi tekst.
Reklamy w Google Maps Wyświetlane są w aplikacji Google Maps. Pomagają promować lokalne firmy lub miejsca w pobliżu użytkownika.

Reklamy w Display Network (w sieci reklamowej)

Reklamy Google Ads znajdziemy również na stronach internetowych, które są częścią sieci reklamowej (Display Network). Sieć Display to zbiór milionów witryn i aplikacji, w których można wyświetlać reklamy Google. Reklamy te składają się z obrazów, tekstu, wideo lub elementów interaktywnych.

Kampanie w sieci reklamowej to w przypadku wielu branż dobre uzupełnienie dla reklam wyświetlanych w sieci wyszukiwania. Ich zaletą jest możliwość targetowania – reklamodawcy mogą wyświetlać swoje reklamy konkretnym grupom użytkowników, bazując na ich zainteresowaniach, demografii, nawykach przeglądania czy wcześniejszych interakcjach z daną marką.

W sieci reklamowej dobrze sprawdza się również remarketing, czyli wyświetlanie reklam osobom, które odwiedziły stronę lub sklep, ale nie dokonały konwersji, np. nie sfinalizowały transakcji lub zrezygnowały z wypełniania formularza kontaktowego.

reklama w Google Display Network przykład

Przykład reklamy w Display Network

Rodzaje reklam Google Ads – podział ze względu na format

Podstawowe rodzaje reklam Google Ads Reklamy mogą mieć różne formaty. W kontekście wizualnym (ze względu na wygląd kreacji reklamowej) możemy wymienić:

W sieci wyszukiwania:

  • Reklamy tekstowe – (nie można tworzyć nowych kreacji reklamowych od czerwca 2022 roku, ale można korzystać z wytworzonych przed tą datą). Składają się głównie z tekstu, mogą zawierać także niewielkie grafiki. Reklama jest zwykle wyświetlana osobom, które wpisują konkretne słowa kluczowe w oknie wyszukiwarki, a płatność rozliczana jest za kliknięcie.
  • Reklamy elastyczne w sieci wyszukiwania – wyświetlane w różnych kombinacjach (mogą łączyć różne nagłówki i treści reklam). Format i wielkość reklamy jest automatycznie dobierana przez Google. Ta sama reklama może zatem wyświetlać się jako niewielka reklama tekstowa lub jako większa reklama z elementami graficznymi w innym miejscu.
reklama tekstowa z grafiką

Przykład reklamy tekstowej w sieci wyszukiwania

W sieci Display Network:

  • Reklamy graficzne – gotowe reklamy displayowe (często łączące tekst i obraz). Reklamodawca samodzielnie przygotowuje banery, które są następnie wyświetlane przez system Google Ads.
  • Elastyczne reklamy displayowe – wyświetlane tylko w sieci Display Network. Sztuczna inteligencja generuje reklamy na podstawie dostarczonych materiałów (grafik, tekstów, nagłówków, elementów wideo).

Reklamy i kampanie produktowe w Google Ads 

Reklamy produktowe, jak wskazuje nazwa, służą promowaniu konkretnych produktów, sprzedawanych w ramach działalności e-commerce. Mogą wyświetlać się w sieci wyszukiwania, a także w zakładce „Zakupy”. Reklamy produktowe mogą mieć formę tekstową, a także graficzną. 

Zaletą reklam produktowych jest możliwość promowania wielu posiadanych w asortymencie produktów, bez dużych nakładów czasu. Miejsce i sposób wyświetlania ekran jest określany na podstawie danych produktów z konta Google Merchant Center, a nie na podstawie słów kluczowych. 

reklamy w sekcji zakupy Google

Reklamy produktowe w zakładce „Zakupy” Google

Aby zarządzać reklamami produktowymi, można wykorzystać kampanie produktowe lub kampanie Performance Max. Performance Max to kampanie zautomatyzowane, które pozwalają w ramach jednej kampanii łączyć różne rodzaje reklam, w wielu kanałach Google (także w Gmailu czy mapach Google).

Oto najważniejsze różnice pomiędzy tradycyjnymi kampaniami produktowymi a Performance Max:

Kategoria Kampanie produktowe (Shopping) Kampanie Performance Max
Cel kampanii Głównym celem jest promowanie produktów sprzedawcy. Są one idealne dla sklepów internetowych i e-commerce, które chcą prezentować swoje produkty bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google oraz na innych platformach. Są to kampanie uniwersalne, które automatycznie wykorzystują wszystkie dostępne miejsca reklamowe Google (takie jak wyszukiwanie, YouTube, Gmail, sieć Display itp.) w celu osiągnięcia określonych celów, takich jak konwersje lub wartość konwersji.
Miejsca reklamowe Głównie wyniki wyszukiwania Google i zakładka Zakupy w Google, ale mogą także pojawiać się w sieci Display i na YouTube. Obejmują całą gamę miejsc reklamowych oferowanych przez Google, w tym wyszukiwanie, YouTube, Gmail, mapy, Google Discovery, sieć Display i wiele innych.
Targetowanie Skoncentrowane głównie na produktach. Reklamodawcy używają kanału danych produktu, aby określić, które produkty mają być reklamowane. Wykorzystują zaawansowane algorytmy Google do automatycznego targetowania odpowiednich użytkowników w celu osiągnięcia określonych celów kampanii.
Optymalizacja Optymalizacja polega głównie na zarządzaniu kanałem danych produktu, cenami licytacji i jakością reklam. Te kampanie są bardziej zautomatyzowane. Google automatycznie dostosowuje budżety, licytacje i targetowanie, aby osiągnąć określone cele kampanii.
Personalizacja Reklamy są tworzone na podstawie informacji zawartych w kanałach danych produktu, takich jak zdjęcia, ceny i opisy produktów. Są bardziej zautomatyzowane i mogą zawierać różnorodne formaty reklam w zależności od miejsca reklamowego i celu kampanii.

Reklamy produktowe mają czytelny format, który jasno informuje o najważniejszych cechach produktu w kontekście transakcji. Reklamy te zawierają najczęściej nazwę produktu, zdjęcie, cenę (tak że informację o ewentualnej promocji) oraz oceny kupujących.

Warto pamiętać, że obecność w karcie „Zakupy” świadczy o wiarygodności strony. W zakładce wyświetlane są tylko strony, które prowadzą uczciwą politykę cenową, a ich witryny posiadają odpowiednie zabezpieczenia (m.in. certyfikat SSL).

Typy kampanii Google Ads – remarketing

Jak już wspomnieliśmy, remarketing w Google Ads pozwala na docieranie z reklamami do osób, które wcześniej odwiedziły stronę internetową lub aplikację mobilną, ale nie dokonały pożądanej akcji (np. zakupu, rejestracji czy wypełnienia formularza). Pozwala to zachęcić potencjalnych klientów do powrotu na stronę oraz dokonania konwersji. To także możliwość dokładnego targetowania, analityki i dostosowania do potrzeb. Przykładowo, możesz ograniczać liczbę wyświetleń reklamy, dzięki czemu wybrana osoba zobaczy Twoją reklamę tylko określoną liczbę razy w ciągu dnia. 

W ramach remarketingu reklamodawca ma do dyspozycji wiele formatów reklam: tekstowe, wideo, wideo czy produktowe. Mogą być wyświetlane w sieci wyszukiwania Google, sieci Display, YouTube czy w Gmailu.

Wyróżniamy przede wszystkim:

  • Remarketing standardowy – używa się tutaj ogólnych reklam, które zostały wcześniej stworzone przez reklamodawcę. Te reklamy są takie same dla wszystkich użytkowników w grupie remarketingowej.
  • Remarketing dynamiczny – wykorzystuje kanał danych produktu, aby tworzyć spersonalizowane reklamy na podstawie produktów lub usług, które użytkownicy przeglądali wcześniej na stronie reklamodawcy. Remarketing dynamiczny jest chętnie wybierany w promocji oferty e-commerce.

Remarketing może dotyczyć także sieci wyszukiwania. Wtedy reklamy są wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google, gdy użytkownik, który wcześniej odwiedził Twoją stronę internetową, wpisuje frazy kluczowe związane z Twoim asortymentem.

Potrzebujesz wsparcia w Google Ads?

Pomożemy Ci dotrzeć do większej liczby użytkowników

Skontaktuj się z nami

Rodzaje kampanii Google Ads – kampanie lokalne

Kampanie lokalne umożliwiają kierowanie reklam do osób znajdujących się w sąsiedztwie określonej lokalizacji. Ich głównym celem jest zwiększenie ruchu w fizycznie rozumianych miejscach sprzedaży produktów lub usług – reklamy zachęcają użytkowników do odwiedzenia sklepów, restauracji, salonów itp. znajdujących się w ich okolicy.

Reklamy mogą być wyświetlane:

  • w sieci wyszukiwania,
  • w mapach Google,
  • w sieci Display,
  • na portalu YouTube.

Aby korzystać z kampanii lokalnych, niezbędne jest zweryfikowane konto w Google Moja Firma. Kampanie lokalne pozwalają też na skuteczne mierzenie efektów. Dzięki technologiom śledzenia Google można mierzyć, ile osób, które zobaczyły reklamę w Google Ads, faktycznie odwiedziło dany sklep czy inną lokalizację.

Reklama YouTube Ads w 2024 roku

To często reklamy wideo, ale w YouTube znajdziemy także reklamy tekstowe i graficzne. Najczęściej wybierane formaty reklam, to:

  • Reklamy wideo, które można pominąć – są to reklamy, które użytkownik może pominąć po 5 sekundach. Mogą być wyświetlane przed, w trakcie lub po głównym filmie.
  • Reklamy wideo, których nie można pominąć te reklamy muszą być oglądane w całości przed kontynuowaniem oglądania głównego filmu. Zazwyczaj trwają od 15 do 20 sekund.
  • Reklamy wideo In-Feed – reklamy prezentowane są obok treści w YouTube, między innymi na karcie „Warte obejrzenia”, w wynikach wyszukiwania, czy na stronie głównej. W zależności od miejsca wyświetlania mogą składać się z nagłówka, krótkiego tekstu i niewielkiej grafiki.
  • Reklamy wideo typu Bumper – są to krótkie, 6-sekundowe reklamy, których nie można pominąć i które mają na celu zwiększenie świadomości marki w krótkim czasie.
  • Reklamy wideo typu Masthead – wyświetlane są na stronie głównej YouTube i mogą być widoczne na wielu urządzeniach – komputerach, laptopach, urządzeniach mobilnych i telewizorach). To reklamy pozwalające dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców w krótkim czasie.
  • Reklamy Out-Stream, czyli reklamy wideo wyświetlane w partnerskich witrynach i aplikacjach Google – są dostępne tylko do urządzeń mobilnych. 
reklama typu bumper YouTube Ads

Reklama YouTube Ads typu Bumper (źródło: support.google.com)

reklama in-feed YouTube Ads

Reklama YouTube Ads typu In-Feed (źródło: support.google.com)

Kampanie inteligentne i inne ułatwienia w Google Ads

Środowisko Google Ads w ostatnich latach dynamicznie się zmienia. W ekosystemie Google szeroko wykorzystuje się dziś między innymi uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję.

Przykładem relatywnie nowych rozwiązań są inteligentne kampanie, które nie wymagają dużego zaangażowania reklamodawcy. Niektóre aspekty kreacji, optymalizacji i przebiegu kampanii mogą być (w całości lub w części) zautomatyzowane. Przykładowe funkcje to automatyczne targetowanie, które bez zaangażowania reklamodawcy wybiera najlepsze miejsca do wyświetlania reklam w sieci Display, czy opisane wcześniej elastyczne dopasowywanie formatów reklam na podstawie materiałów przesłanych przez reklamodawcę. Możliwe jest także automatyczne dostosowywanie stawek za reklamy (ich procentowe zwiększenie lub zmniejszenie) w zależności od – między innymi – czasu, miejsca i sposobu wyszukiwania informacji przez użytkowników.

Jednocześnie trzeba pamiętać, że Google Ads to bardzo rozbudowana i zniuansowana dziedzina. Aby osiągnąć najlepsze możliwe efekty niezbędne będzie zaangażowanie specjalisty z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem. Niewłaściwie przygotowana kampania może być kosztowna, jednocześnie nie przynieść pożądanych efektów (prowadzić do tzw. przepalania budżetu). Trzeba też pamiętać o różnego rodzaju ograniczeniach, które mogą spowodować, ze reklama nie zostanie zaakceptowana przez Google. Przeczytaj więcej: Co zrobić, aby reklama nie została odrzucona w Google Ads? Warto więc poświęcić ustawieniom reklam odpowiednio dużo czasu lub powierzyć prowadzenie Google Ads osobie z wiedzą i doświadczeniem w SEM.

Dlaczego warto wykorzystywać reklamy Google Ads?

Kampanie Google Ads mają wiele zalet. Wśród najważniejszych warto wymienić:

  • Szybki efekt – reklamy są wyświetlane w wynikach wyszukiwania niemal od razu po uruchomieniu kampanii i weryfikacji przez system.
  • Optymalizacja kosztów – w tym możliwość płacenia za efekty, na przykład tylko za kliknięcie reklamy przez użytkownika.
  • Możliwość dopasowania – wiele rodzajów reklam i kampanii, w tym reklam elastycznych (tworzonych przez sztuczną inteligencję na podstawie dostarczonych materiałów)
  • Skalowalność – funkcjonalność zarówno przy niewielkich, jak i dużych budżetach, w ogromnej większości branż.
  • Możliwość promowania w wielu miejscach – w wynikach wyszukiwania, ale także na różnego rodzaju serwisach tematycznych.
  • Mierzalność efektów – możliwość śledzenia ścieżki konwersji, dostęp do statystyk, możliwość analizowania efektów kampanii i optymalizowanie działań.
Chcesz stworzyć własną kampanię Google Ads?

Chętnie pomożemy!

Zapytaj o bezpłatną wycenę

Krzysztof Gachowski

W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.