Identyfikacja wizualna w mediach społecznościowych – rób to jak Eurobank i Tymbark!

Blog page
Netim tymbark identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna w mediach społecznościowych – rób to jak Eurobank i Tymbark!

 

Na skróty:

  1. System identyfikacji wizualnej, a media społecznościowe
  2. Przykłady spójnej i niespójnej komunikacji wizualnej na Facebooku – Eurobank i Tymbark robią to dobrze
  3. 7 wskazówek, które przydadzą się w planowaniu spójnej komunikacji wizualnej
  4. Kilka narzędzi graficznych online

 

System identyfikacji wizualnej, a media społecznościowe

Obecnie, niemal każdy przedsiębiorca wie jaką siłą dysponuje jego logo. „Logo większe i na środek” – taką poprawkę od klienta dostał niemal każdy grafik. Przedsiębiorstwa o zasięgu obejmującym przynajmniej kilka miast, mające stały, określony budżet na reklamę, coraz częściej zdają sobie sprawę z tego jak ważna dla ich biznesu jest jednolita komunikacja, również wizualna.

Z tego powodu firmy tworzą swoje księgi identyfikacji wizualnej, których zalecenia powinny być stosowane do wszystkich wydawanych przez nie materiałów. Zalecenia te mogą ograniczać się tylko do informacji o marginesach, wielkości logo, palecie kolorów i kroju czcionki. Bardziej rozbudowane księgi, oprócz tych elementów zawierają dodatkowo tzw. Key Visual (w skrócie KV) czyli przewodni motyw graficzny, który rzutuje na wygląd każdej formy reklamy graficznej wykorzystywanej przez firmę. Od reklamy w telewizji po wizytówki i ulotki.

Dla przykładu, motywem przewodnim sieci Play jest biało-fioletowa forma przypominająca fasolkę. Piwo Żubr wykorzystuje wizerunek żubra w puszczy, a KV marki kosmetyków Tołpa stanowią minimalistyczne formy i proste połączenia czcionek i kolorów.

Zadziwiająco wiele, nawet niewielkich, firm zdaje sobie sprawę z potrzeby stworzenia systemu identyfikacji lub księgi znaku i jednocześnie, rozpoczynając działania w mediach społecznościowych, zupełnie o nich zapomina.

 

Przykłady spójnej i niespójnej komunikacji wizualnej na Facebooku – Eurobank i Tymbark robią to dobrze

Poniżej przedstawię dwa profile marek prowadzone konsekwentnie i zgodnie z systemem identyfikacji firmy:

Eurobank (prawie 50 tys. polubień profilu)

Identyfikacja wizualna eurobanku we mediach społecznościowych

Tymbark ( 1,5 mln polubień profilu)

tymbark-grafiki-na-facebooku-identyfikacja-wizualna

 

Przyjrzyj się im uważnie. Widzisz wspólne elementy, które przewijają się na zdjęciach każdej z marek? Jakiś motyw przewodni, który sprawia, że rozpoznajesz markę od razu? Wierzę, że tak. Żeby mieć pewność, porównaj grafiki z powyższych profili z poniższymi. Tutaj zasady identyfikacji wizualnej nie są konsekwentnie przestrzegane:

 

BGŻ BNP Paribas (210 tys. polubień)

Brak identyfikacji wizualnej w mediach społecznościowych

Arizona Iced Tea (3 mln polubień)

Brak identyfikacji wizualnej w mediach społecznościowych

 

Profil Eurobanku na Facebooku jest wzorcowym przykładem spójnej identyfikacji wizualnej marki w mediach społecznościowych. Konsekwencja z jaką projektowane są grafiki sprawia, że są one łatwo rozpoznawalne przez klientów i inne osoby, które znają firmę lub widziały kiedyś jej reklamę lub post na Facebooku.

 

Jakich zasad trzyma się Eurobank w mediach społecznościowych

 

Profil Tymbarku, natomiast nie jest już klasycznym przykładem zastosowania systemu identyfikacji wizualnej w mediach społecznościowych.

Na swoim profilu facebookowym Tymbark jedynie nawiązuje do koloru zielonego, natury czy owoców, które są ważne w jego identyfikacji wizualnej. Mimo braku stałej palety kolorów, typografii i loga w tym samym miejscu, grafiki Tymbarku są rozpoznawalne od razu. Dzieje się to za sprawą kapsla, który stał się znakiem rozpoznawczym firmy – pewnego rodzaju „wizualnym młotkiem”, który wbił do głowy Polaków przekaz Tymbarku (przy okazji polecam książkę Laury i Ala Ries o wizualnym młotku właśnie).

7 wskazówek, które przydadzą się w planowaniu spójnej komunikacji wizualnej

Jeżeli więc firma, dla której realizujesz działania w mediach społecznościowych posiada taki wizualny młotek – użyj go! Jeśli nie – przydadzą Ci się poniższe wskazówki.

 

    1. Używaj jednolitej palety barw, zgodnej z identyfikacją Twojej firmy.
      Dzięki konsekwencji marek w stosowaniu jednolitych barw, wiemy dzisiaj, który operator komórkowy jest fioletowy, a który pomarańczowy 😉

 

    1. Wykorzystaj stały motyw graficzny.
      Jeżeli Twoja firma poza stałą kolorystyką i typografią, nie ma żadnego wyraźnego motywu graficznego, możesz go stworzyć na potrzeby mediów społecznościowych. Pamiętaj jednak, żeby stosować go konsekwentnie. Przykładem takiego motywu dla Eurobanku byłby podział grafik na dwie części i komiksowe dodatki.

 

    1. Stosuj jednolity zestaw czcionek
      Ustal z jakich zestawów czcionek będziesz korzystać i tego się trzymaj. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby były to dwie różne rodziny czcionek. Jeżeli będą do siebie pasować – nie zmieniaj ich.

 

    1. Niech logo będzie zawsze w tym samym miejscu.
      Przyzwyczajaj użytkowników do tego w jaki sposób wygląda komunikacja Twojej firmy w Internecie. Spraw, żeby powtarzające się elementy były w podobnych lub tych samych miejscach.

 

    1. Stosuj stałe rozmiary grafik.
      Różne rozmiary grafik, to różne ułożenie elementów, a przecież chcesz przyzwyczajać użytkowników do identyfikacji Twojej firmy, wysyłać spójny przekaz i pomóc im utożsamiać się z marką, prawda?

 

    1. Zmieniaj kolory zdjęć
      Jeżeli już dodajesz zdjęcia z wydarzeń i nie możesz zastosować do nich powyższych wskazówek spróbuj zmodyfikować te zdjęcia. Możesz retuszować ręcznie każde dodawane zdjęcie, albo nadać wszystkim zdjęciom identyczny filtr.

Do swoich potrzeb zdjęcia dostosowuje np. Credit Suisse i również my zastosowaliśmy ten trik, tworząc strategię działań marketingowych dla naszego klienta, firmy Eko-logis:

Przekolorowywanie zdjęć, filtr, spójny kolor w mediach społecznościowych, Identyfikacja wizualna credit suisse

  1. Pamiętaj o różnorodności!
    Kiedy już zaplanujesz idealną, spójną komunikację wizualną dla wszystkich kanałów mediów społecznościowych, zrób jeszcze miejsce na trochę szaleństwa 😉 Komunikaty Twojej marki powinny być spójne, ale nie mogą być takie same. Powtarzane wciąż schematy, w których zmienia się jedynie zdjęcie, w najlepszym przypadku znudzą się użytkownikom, a gorszym, zaczną ich irytować.

 

Kilka narzędzi graficznych online

Przy stosowaniu się do powyższych wskazówek nieodzowny będzie zmysł i umiejętności grafika. Jeśli nie możesz skorzystać z pomocy takowego i sam nim nie jesteś, wypróbuj kilka z poniższych narzędzi, są dość proste i myślę, że mogą Ci pomóc:

https://infogr.am/ – narzędzie do Tworzenia infografik
https://behappy.me/generator – dzięki tej aplikacji łatwo zamienisz cytaty i zdania w grafikę
https://www.canva.com//- edytor graficzny (dostępny także w  polskiej wersji językowej) z wieloma predefiniowanymi układami zdjęć, kolaży i czcionek
https://pixlr.com/ – rozbudowany edytor graficzny. Tu zrobisz prawie wszystko, ale poznanie jego możliwości zajmie chwilę

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki Ci się przydadzą i cały artykuł okaże się pomocny. Jeżeli znasz jakieś przykłady ciekawie albo źle prowadzonych profili marek w mediach społecznościowych daj nam znać w komentarzu 😉