W czasach, w których Internet w biznesie odgrywa podstawową rolę, odpowiednia strona internetowa to „must have” wszystkich firm. Jednak samo umieszczenie strony w sieci to nie wszystko. Aby klient mógł ją odwiedzić, musi znać jej dokładny adres. Prowadząc sklep internetowy czy witrynę z usługami zapewne chciałbyś, żeby użytkownicy generowali przychody w Twojej firmie. Mogą oni trafić na Twoją stronę z następujących źródeł ruchu:

  • wpisując bezpośrednio adres URL,
  • wpisując w wyszukiwarkę frazy opisujące Twój biznes,
  • z odnośników innych stron,
  • z wyszukań płatnych,
  • z social mediów.

Uzyskanie topowych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania poskutkuje zwiększeniem ilości wejść na stronę, a w konsekwencji możliwym wzrostem przychodu. Kluczem do Twojego sukcesu jest SEO.

SEO – co warto o nim wiedzieć?

Na przełomie XX i XXI wieku konkurencja w świecie wyszukiwarek była na tyle mała, że nie było konieczności prowadzenia działań optymalizacyjnych, aby wybić się na tle konkurencji. Nieco bliższa historia to działania opierające się na podstawowej optymalizacji takich elementów jak title i description oraz pozyskiwaniu dużej ilości linków – często z działań „spamerskich”. Dziś podstawą zdobycia wysokich pozycji w wyszukiwarce Google jest optymalizacja strony internetowej w połączeniu z pozyskiwaniem wysokiej jakości linków zewnętrznych. Aby dobrze rozpocząć działania związanie z pozycjonowaniem stron, należy zacząć od przeprowadzenia audytu SEO, który wyznaczy strategię naszych działań. Optymalizacja strony pod kątem SEO to dostosowanie elementów w obrębie całego serwisu celem zwiększenia widoczności i ruchu na stronie.

Pamiętaj, że nikt nie zna Twojej firmy lepiej niż Ty. Dlatego postaraj się wgłębić w temat i ściśle współpracować z specjalistą SEO, aby podnieść widoczność Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Ten artykuł powstał po to, aby Ci w tym pomóc.

Optymalizacja tagów i meta tagów

Tagi oraz meta tagi to znaczniki, które umożliwiają nadanie stronie tytułu i opisu. Umieszczone są one w sekcji <head> strony. Do zadań tagów i meta tagów należy także m.in.:

  • wskazywanie słów kluczowych,
  • wskazanie strony kanonicznej,
  • blokowanie indeksacji,
  • wskazywanie stronicowania podstron.

Title

Tag title jest kluczowym znacznikiem w pozycjonowaniu. Jest to element kodu <title></title> określający tytuł strony dla użytkowników oraz robotów indeksujących zawartość stron internetowych. Title określa także kolejność stron w wynikach wyszukiwania. Osobiście zalecam umieszczenie w nim najważniejszych i najtrudniejszych konkurencyjnie fraz kluczowych odpowiadających zawartości podstrony. Dobrą praktyką jest także wpisanie brandu na początku lub końcu nazwy­ – to pozwoli budować rozpoznawalność marki. Jeżeli o tym zapomnisz, Google może zrobić to za Ciebie. Jeśli jednak Twój brand nie jest jeszcze rozpoznawalny, zalecam umieścić jego nazwę na końcu znacznika, aby nie tracić pełni potencjału wybranych słów kluczowych.

Tytuł to swoista wizytówka podstrony, która zmusza nas do pamiętania o „klikalności” w wyszukiwarce. Tag ten przekłada się na wskaźnik CTR, dlatego zadbaj o jego poprawność językową, estetyczność oraz unikalność na tle konkurencji. Title wyświetlany jest zarówno w organicznych wynikach wyszukiwania, jak i po najechaniu na kartę strony.

Title w wyszukiwarce

Title w karcie strony

 

Maksymalna długość znacznika title widoczna w wyszukiwarce to około 70 znaków lub 600 pikseli. Im węższe litery, tym więcej znaków możemy w nim umieścić. Każdy tag title w obrębie witryny powinien być uzupełniony i unikalny.

Description

description

Meta tag description <meta name=„description” content=„…”></> to atrybut html zawierający zwięzłe podsumowanie zawartości danej podstrony. Do 2009 roku musiał być nasączony słowami kluczowymi, aby spełniać swoją rolę. Dziś nasycenie opisu meta słowami kluczowymi na niewiele się zda, ponieważ nie jest on czynnikiem rankingowym. Ale czy na pewno description ma tak marginalne znaczenie? Podobnie jak title, opis meta wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania. Dlatego ma wpływ na współczynnik kliknięć oraz odrzuceń strony i jest drugą częścią wizytówki w SERP-ach. Umieszczenie w opisie meta kluczowej frazy nie pomoże podstronie piąć się w górę. Jednak poprzez pogrubienie wyszukiwanego słowa kluczowego wskaże użytkownikowi, że znajduje się na niej szukane przez niego słowo. Opis meta wyświetla maksymalnie 160 znaków i dla każdej indeksowanej podstrony powinien:

  • być uzupełniony i unikalny,
  • zachęcać do kliknięcia.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat meta tagu descritption, mocno zachęcam do przeczytania artykułu na naszym blogu – Optymalizacja meta descriptions – jak ważny może być krótki komunikat?.

Keywords

Meta tag keywords <meta name=„keywords” content=„…”></> spełnia rolę opisania witryny dla wyszukiwarek. Jego znaczenie w pozycjonowaniu było ogromne… kiedyś. W 2009 roku Matt Cutts poinformował, że słowa kluczowe występujące w opisywanym meta tagu nie są brane pod uwagę przez algorytmy Google’a, dlatego ich uzupełnianie to strata czasu. Keywords nie powinien być jednak przesycony nadmierną liczbą fraz nieodpowiadającym treści podstron, aby nie obniżał oceny jej wartości.

W kompleksowej analizie wskazanych znaczników pomoże nam na przykład Screaming Frog. Darmowa wersja tego programu pozwala sprawdzić do 500 podstron, co w zupełności wystarczy dla małych serwisów.

Screaming frog

„Content is king”? Oczywiście, że tak!

Treść

Każdy pracownik działu SEO na swojej ścieżce zawodowej słyszał niejednokrotnie powiedzenie „content is king”. Zgadza się – treść w połączeniu z innymi składowymi opisywanymi w artykule jest podstawą w walce o wysoką pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Podstrony serwisu wzbogacone o wartościowe treści mają większe możliwości walki o topowe pozycje w wynikach wyszukiwania niż witryny bez tekstu lub z tekstem słabej jakości. W pierwszej kolejności należy pamiętać o użytkownikach odwiedzających witrynę, jednocześnie nie zapominając o robotach Google.

Copywriting SEO w optymalizacji strony, czyli jak stworzyć treści dla użytkowników i robotów?

W kwestii treści zalecam:

  • w pełni wyczerpać temat – im tekst będzie dłuższy, tym łatwiej umieścić w nim wybrane frazy,
  • tekst nasycić frazami w odmianach, a całość wspomóc frazami z tzw. długiego ogona,
  • używać wypunktowań, wyliczeń oraz pogrubień najważniejszych zwrotów.

Duplikacja treści

Odpowiednia optymalizacja treści to nie wszystko. Musisz starać się unikać duplikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej. Jeżeli w obrębie serwisu napiszesz wartościową treść, a będzie się ona powtarzać na kilku podstronach, to istnieje prawdopodobieństwo, że w organicznych wynikach wyszukiwania wyświetli się podstrona, która nie jest dedykowana pod wybraną frazę. Istnieje kilka rozwiązań problemu z duplikacją treści. Jednym z nich jest napisanie nowych treści na zduplikowanych podstronach. Plusem tego rozwiązania jest dodatkowa optymalizacja innych podstron i jednocześnie zwiększenie ich widoczności w całym serwisie. Innymi sposobami na usunięcie duplikacji jest wdrożenie następujących tagów.

  • Noindex – usunięcie podstrony z indeksu Google; nie będzie wyświetlać się w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Blokada w pliku robots.txt – jak wyżej.
  • Canonical – wskazanie robotowi Google preferowanej treści.
  • Zastosowanie przekierowania 301 – użytkownik po przejściu na daną podstronę zostanie przeniesiony na wskazaną przez nas.

Podobnie wygląda sprawa z duplikacją zewnętrzną. Przede wszystkim nie kopiuj treści z innych serwisów. Nieodpowiednie praktyki mogą doprowadzić nawet do usunięcia Twojej podstrony z indeksu. Skutki?

  • Koniec wyświetlania się podstrony w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Brak możliwości pozyskiwania ruchu z fraz przypisanych do tej podstrony.

W znalezieniu duplikacji treści pomocne może się okazać darmowe narzędzie internetowe Copyscape (istnieje także płatna wersja z rozszerzoną funkcjonalnością) lub przekopiowanie kawałka tekstu z analizowanej podstrony do wyszukiwarki Google.

Google lubi nowe treści, dlatego staraj się nie tylko publikować nowe teksty, ale również rozbudowywać opisy na podstronach lub wpisy blogowe o aktualne informacje. 

Nagłówki H1-H6

Nagłówki pozwalają określić hierarchię i strukturę zawartości danej podstrony. H1 w połączeniu ze znacznikiem title opisują, co znajduje się na danej podstronie. Odpowiednio zbudowany nagłówek to kolejna z podstaw optymalizacji strony – jego wartość w procesie pozycjonowania jest dość wysoka.

W kwestii nagłówków zalecam:

  • umieszczenie w H1 głównej frazy kluczowej, jednocześnie wskazując na zawartość podstrony,
  • nie przesadzać z liczbą znaków,
  • umieścić H1 jak najwyżej w kodzie strony.

Nagłówki H2-H6 pozwalają w naturalny sposób podzielić całość strony. Jednocześnie możesz w nie naturalnie wpleść frazę kluczową odmienioną, rzadziej wyszukiwaną (według statystyk) lub z długiego ogona. Pamiętaj także o porządku w strukturze nagłówków. Nie umieszczaj ich na siłę jeden pod drugim bez oddzielającego paragrafu. Korzyścią z prawidłowo podzielonego tekstu na akapity jest także łatwiejsze przyswojenie go przez użytkownika – podzielony artykuł jest bowiem przyjemniejszy dla oka.

Grafika

Aby ułatwić zrozumienie opisanych kwestii można je dodatkowo przestawić w formie obrazkowej. W tym celu umieszcza się w tekście odpowiednio zoptymalizowane grafiki. Obrazki ze zbyt dużą wagą wpływają niekorzystnie na prędkość ładowania strony, co przekłada się negatywnie na efekty działań SEO. Warto jednak przy kompresji pamiętać o utrzymaniu dobrej jakości grafiki, aby była ona czytelna i atrakcyjna wizualnie dla użytkowników. W kompresji przydatne mogą się okazać następujące darmowe narzędzia:

Aby odpowiednio zoptymalizować grafiki w serwisie warto zastosować jeden z poniższych sposobów.

  • Uzupełnienie atrybutu ALT, dodając w nim kilka słów opisujących daną grafiką (co się na niej znajduje). W miarę możliwości należy uwzględnić powiązane słowa kluczowe – robot Google nie jest w stanie wyczytać, co znajduje się na zdjęciu, a odpowiednie uzupełnienie atrybutu alternatywnego może mu w tym pomóc.
  • Nazwanie pliku opisem ze słowami rozdzielonymi myślnikami.
  • Zmniejszenie rozmiaru zdjęcia do wyświetlanego na stronie formatu.
  • Otoczenie grafiki powiązanym tematycznie tekstem.

Struktura strony www

Zaplanowanie odpowiedniej budowy witryny internetowej powinno być podstawą rozpoczęcia działań pozycjonowania strony. Jeżeli posiadasz już gotową stronę, to im prędzej dostosujesz ją do dobrych praktyk, tym mniejszą szkodę wyrządzisz wprowadzanymi zmianami. Zarówno dla robotów indeksujących, jak i użytkowników strony ważnym aspektem jest prostota w dostępie do poszczególnych sekcji serwisu.

W przypadku struktury strony zalecam:

  • nie zagnieżdżać głęboko podstron,
  • tworzyć proste URL-e,
  • utworzyć logiczną budowę strony,
  • ułatwić użytkownikom dostęp do najważniejszych sekcji serwisu z możliwie jak największej liczby podstron.

Linkowanie wewnętrzne

Podczas tworzenia odpowiedniej struktury linkowania wewnętrznego należy połączyć wygodę użytkowników z dostępnością dla robotów Google’a. Aby dobrze zapoznać się z tematem, warto wspomnieć o Link Juice. Jest to jednostka wskazująca autorytet danej podstrony. Rozkłada się ona na liczbę posiadanych linków wewnętrznych oraz zewnętrznych. Jej potoczna nazwa to „moc SEO”, czyli przekazanie siły z podstron linkujących do podliknowanych. Odpowiednio wdrożone linkowanie wewnętrzne ułatwia użytkownikom nawigację oraz pozwala poznać strukturę strony. Dla robotów indeksujących linki internal (wewnętrzne) wskazują najważniejsze treści w serwisie i pomagają odnaleźć wszystkie treści. do których one prowadzą. Dobrym rozwiązaniem w przypadku linkowania jest umieszczanie anchor textów w treści. Wpływają one pozytywnie na określenie tematyki podstron docelowych – pomagają zarówno robotom Google’a, jak i użytkownikom serwisu.

Mapa witryny XML oraz HTML

Lepszą indeksację Twojej strony zapewni Ci stworzenie mapy XML. Umieść w niej odnośniki do wszystkich podstron serwisu, które mają się znaleźć w indeksie Google’a. Podobną rolę spełnia mapa HTML, która dodatkowo może pomóc użytkownikom w nawigacji po serwisie. Wystarczy umieścić w niej linki wewnętrzne zgodnie ze strukturą serwisu.

Breadcrumbs

Kolejny element wspierający nawigację. Breadcrumb powinno zawierać odnośniki do kolejnych podstron w strukturze prowadzących do aktualnej podstrony.

Menu górne, menu w stopce, menu boczne

Każdy rodzaj menu dostarcza witrynie linków wewnętrznych i ułatwia sterowanie mocą. Użytkownikom natomiast pozwala na łatwiejsze i szybsze poruszanie się po stronie. W menu głównym górnym należy umieścić odnośniki do najważniejszych podstron serwisu. Menu boczne to dobre miejsce dla podstron, które nie mieszczą się w menu podstawowym. Stopkę można wykorzystać:

  • do podlinkowania kluczowych podstron zagłębionych w strukturze,
  • jako landing page pod najważniejsze tematy.

menu główne Netim

Linkowanie śródtekstowe

Możliwe jest także umieszczanie anchoru, który będzie elementem linku w treści opisu kategorii produktów lub oferty usług.

Boksy linkujące

Pomagają w procesie pozycjonowania. Wskazują w kotwicach frazy do odnośników powiązanych tematycznie oraz ułatwiają odnalezienie i indeksację podstron. Dzięki ilości linków prowadzących na określoną podstronę wskazują ich wagę. Dodatkowo umieszczenie na podstronach usługowych boksów linkujących z powiązanymi tematycznie artykułami pomaga klientom uzyskać informacje, które mogłyby ich zainteresować i jednocześnie pomóc w wyborze oferty.

Paginacja

To częsty problem sklepów internetowych. Podczas wdrażania podziału konkretnych zasobów na nowe podstrony serwisu może wystąpić duplikacja – zarówno contentu, jak i stworzonych adresów URL.

W powyższych kwestiach zalecam:

  • zastosowanie atrybutu rel=”next” rel=”prev” – to rozwiązanie pozwoli na wyświetlenie w darmowych wynikach wyszukiwania jedynie pierwszej podstrony,
  • zastosowanie rel canonical – podczas istnienia strony zawierającej całą treść można wskazać ją jako kanoniczną.

W linkowaniu wewnętrznym możesz pozwolić sobie na trochę więcej swobody niż w przypadku zdobywania odnośników zewnętrznych. Z drugiej jednak strony nadużywanie anchorów exact match może skutkować obniżeniem wartości podstrony, a w konsekwencji spadkiem widoczności. Zastosowanie linkowania wewnętrznego z przekierowanym adresem lub z „#” na końcu URL-a może pomóc w umieszczeniu większej ilości wartościowych anchorów z linkami na podstronach serwisu.

Przyjazne adresy URL

Friendly URL to podstawa odpowiednio stworzonego serwisu. Ich kluczową rolą dla użytkowników jest poznanie struktury stron internetowych i łatwiejszy powrót do nadrzędnych katalogów w serwisie. Dodatkowo widok odpowiednio zbudowanego URL-a w wynikach wyszukiwania Google’a może pozytywnie wpłynąć na CTR danej podstrony. Który z poniższych linków wzbudza według Ciebie większe zaufanie?

https://netim.pl/optymalizacja-strony-internetowej-wprowadzenie czy http://netim.pl/blog/Strona2_3.html ?

Dla robotów Google’a odpowiednio zbudowany adres URL to łatwiejsza indeksacja serwisu, a zawarcie frazy kluczowej w adresie URL– szybsze skategoryzowanie podstrony. Odpowiednie zbudowanie adresu URL wpływa też na lepszą pozycję określonej frazy w organicznych wynikach wyszukiwania.

W temacie przyjaznych adresów URL zalecam:

  • stosowanie myślników oddzielających występujące słowa,
  • jak najkrótszą ścieżkę do kolejno występujących podstron,
  • użycie głównej frazy kluczowej,
  • nie stosowanie wielkich liter, polskich znaków oraz znaków specjalnych,
  • napisanie około 100 znaków maksymalnie,
  • zaimplementowanie certyfikatu SSL – zaszyfrowane strony z „https” cieszą się większym zaufaniem odbiorców niż strony z formularzem bez wdrożonego certyfikatu (takie uznane są przez Google’a za niebezpieczne).

Czas ładowania strony

Według wytycznych Google’a szybkość ładowania strony jest czynnikiem rankingowym, który wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce.

https://searchengineland.com/google-speed-update-page-speed-will-become-ranking-factor-mobile-search-289904

Nie zapominajmy także o wygodzie użytkowników i konwersji. Strony ładujące się wolno zarówno na urządzeniach desktopowych, jak również mobilnych nie zachęcają do dalszego korzystania z nich. Często nie mamy nawet okazji na dokładnie zapoznanie się z zawartością strony, ponieważ przed pełnym wczytaniem naciśniemy krzyżyk ją zamykający.  Tak podstawowe kroki, jak np. optymalizacja grafik czy instalacje odpowiedniej wtyczki (np. W3 Total Cache) na WordPressie możemy wykonać sami. Z większością skomplikowanych wytycznych lepiej zgłosić się do programisty. Sprawę ułatwia nam nowa wersja narzędzia PageSpeed Insights, która gromadzi szereg danych, nad którymi należy popracować, np. minifikacja CSS, wyeliminowanie zasobów blokujących, renderowanie czy skrócenie czasu reakcji serwera.

Oznaczenie danych strukturalnych

Jeżeli chcesz, aby roboty Google’a lepiej zrozumiały Twoją witrynę (np. typ treści na niej umieszczony lub strukturę) skorzystaj z danych strukturalnych. Istnieje kilka formatów, dzięki którym można je wprowadzić – JSON-LD, mikrodane, mikroformaty oraz RDFa. Po umieszczeniu ich w kodzie źródłowym organiczne wyniki wyszukiwania, na które wyświetla się dana strona będą wzbogacone o fragmenty rozszerzone (rich snippets). Mogą to być m.in. breadcrumbsy (opisane w rozdziale poświęconym linkowaniu wewnętrznym), gwiazdki ocen, cena czy numer telefonu.

Wdrożenie danych strukturalnych ma na celu zwiększenie CTR danej strony, a tym samym zwiększenie zauważalności na tle konkurencji. Wpis wzbogacony o numer telefonu pozwoli skontaktować się bezpośrednio, bez interakcji ze stroną – użytkownik otrzyma wszystkie istotne informacje już na etapie przeglądania wyników wyszukiwania. Poprawność wprowadzonych danych można sprawdzić następującym narzędziem:

https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=pl

Nie ma jednak pewności, że roboty indeksujące stronę poprą nasze działania i umieszczą rich snippets w SERP-ach. Im bardziej zaufana jest strona, tym większe prawdopodobieństwo ich widoczności.

Protokół HTTPS

Google nakazuje serwisom przejście na protokół HTTPS, ponieważ witryny bez certyfikatu od 2018 roku oznaczane są w przeglądarce internetowej Chrome jako niezabezpieczone.

Niebezpieczny protokoł HTTP

Wdrożenie certyfikatu na stronach z formularzami kontaktowymi czy możliwością zakupu to konieczność, aby dane przechodzące przez witrynę były bezpieczne. Nie należy jednak zapominać o zaufaniu użytkowników do witryny. Niezabezpieczona strona nie wzbudza zaufania i może przekładać się na wysoki wskaźnik współczynnika odrzuceń. Mimo braku potwierdzenia Google’a o znaczeniu opisanego tematu przy widoczności serwisu w SERP-ach, zalecam wdrożyć protokół i cieszyć się bezpieczeństwem na swojej witrynie.

Wersja językowa strony

Prowadząc firmę na skalę międzynarodową, nie można zapomnieć o wersjach wielojęzykowych witryny. Podstawą planowanych działań jest zagospodarowanie obowiązków w taki sposób, aby oddzielne byty (jakimi są strony z poszczególnymi językami) prężnie się rozwijały. Wdrażając różne wersje językowe strony, mamy do wyboru trzy opcje:

  • https://netim.pl/en/
  • https://en.netim.pl/
  • https://netim.en/

Wybierając metodę, należy kierować się możliwościami technologicznymi, celami, przyjętą strategią, rodzajem serwisu oraz wrażeniem użytkowników. Pierwsze z przedstawionych rozwiązań pozwoli nam w łatwy sposób przekazać moc głównej domeny do podstron językowych zaimplementowanych w katalogu. Z kolei zmiana końcówki domeny na krajową zmusza nas do pozyskiwania nowych linków zewnętrznych. Subdomena z perspektywy SEO nie do końca jest rozwiązaniem optymalnym, ponieważ w oczach Google traktowana jest jako oddzielny byt.

Zanim podejmiesz właściwą decyzję, zalecam dogłębną analizę serwisu. Ona pozwoli wybrać odpowiednią metodę, ponieważ różne sytuacje wymuszają na nas różne rozwiązania. Dodatkowo należy umieścić:

  • w sekcji <head>:

<link rel=”alternate” hreflang=”en” href=”https://netim.pl/en/” /> ,

  • w mapie strony XML:

<xhtml:link
rel=”alternate” hreflang=”en” href=https://netim.pl/en/>
<xhtml:link
rel=”alternate” hreflang=”pl” href=https://przyklad.pl/ />

Możliwość sprawdzenia zaimplementowania atrybutu hreflang daje nam narzędzie Google Search Console. Wystarczy wejść w zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie w „Kierowanie międzynarodowe”.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Wraz z rozwojem popularności smartfonów zaczęły docierać do nas sygnały mówiące o zmianach w sposobie korzystania ze stron internetowych. Użytkownicy zaczęli używać telefonów do przeglądania ofert sklepów, czytania artykułów czy zamawiania jedzenia. W związku z tym nie wystarczy już tylko stworzyć witryny, która będzie odpowiednio wyświetlać się jedynie na desktopie – trzeba pamiętać o smartfonach. Doskonale ukazuje to poniższy ranking:

Źródło: http://ranking.gemius.com/pl/

Odpowiedzią Google’a na wskazane wyniki było wprowadzenie mobile-first index. Teraz przy ocenie jakości domeny w pierwszej kolejności znaczenie ma kod wersji mobilnej. Jego poprawne zaimplementowanie możesz sprawdzić w nowej odsłonie Google Search Console (Ulepszenia -> Obsługa na urządzeniach mobilnych). Istnieją dwie ścieżki przygotowania stron na urządzenia mobilne  – wersja mobilna i RWD. Z punktu widzenia specjalisty SEO odpowiednim wyjściem będzie RWD, czyli responsywność. Takie rozwiązanie zapewni uniknięcie kopii adresu URL i treści.

Współpracuj ze specjalistami SEO

Jak widać, nawet podstawowa optymalizacja techniczna witryny wymaga od nas czasu – zarówno na zdobycie wiedzy, jak również na same wdrożenia. Przy sklepach czy serwisach z bardziej rozbudowaną strukturą lub funkcjonalnościami warto zlecić przeprowadzenie audytu specjalistom z branży SEO. Wdrażanie zmian z błędami może przynieść efekt odwrotny do zakładanego i zakończyć się spadkami. Pamiętaj też, że optymalizacja SEO nie jest jednorazowa. Rozwój firmy czy ciągłe zmiany algorytmu Google wymuszają na nas gotowość do wprowadzania zaleceń tak, aby optymalizacja nie poszła na marne, a strona internetowa, którą się zajmujemy widniała w topach na wybrane przez nas frazy nie przez miesiąc, a przez długie lata.

Wojciech Kamiński

Jako Młodszy Specjalista SEO ze starannością analizuje każdy czynnik wpływający na pozycję swoich klientów w organicznych wynikach wyszukiwania. Swoją przygodę z marketingiem internetowym zaczynał od link buildingu oraz samodzielnego poznawania tajników optymalizacji stron. Wolny czas poświęca rozwijaniu umiejętności z zakresu programowania oraz spędzaniu czasu na górskich szlakach.