Profil osobisty na LinkedIn - jak wykorzystać jego potencjał

LinkedIn benefituje uzupełnione profile

Założenie konta to dobry początek, ale dopiero poprawne uzupełnienie go to droga do sukcesu. Algorytm LinkedIna działa w ten sposób, że w pierwszej kolejności wyświetla profile o największej wydajności. Czyli te uzupełnione i aktywne. Do aktywności przejdziemy później. Najpierw podstawy – czyli, jak uzupełnić profil?

Podstawowa zasada to podawanie, jak największej ilości istotnych informacji. Traktujmy profil na LinkedIn, jako naszą rozbudowaną wizytówkę i twórzmy go w taki sposób, w jaki chcemy być postrzegani przez partnerów biznesowych i rekruterów.

 

Nagłówek – miejsce do wstawienia obecnego stanowiska, albo wpisania kluczowych dla nas obszarów zawodowych. To fragment wyświetlany razem z naszym imieniem i nazwiskiem, zatem istotne jest, co zobaczą odbiorcy. Wpisujmy tam frazy, na które chcielibyśmy być wyświetlani w wyszukiwarce LinkedIna.

Biografia – (często pomijany element) jest miejscem, gdzie powinien znaleźć się opis naszych kluczowych umiejętności, doświadczenia zawodowego. Tutaj warto podać informację, jaką wartość oferujemy naszym biznesowym partnerom, w czym możemy im pomóc.

Zdjęcia – większość profili posiada zdjęcie główne, a każdy kto od czasu do czasu zagląda na portal wie, że powinno być ono bardziej profesjonalne i biznesowe niż wakacyjne. Jednak już mało kto pamięta o zdjęciu w tle. I w ten właśnie sposób sami sobie odbieramy możliwość reklamowania się. Przestrzeń na zdjęcie w tle to idealne miejsce do pokazania, czym się zajmujemy i interesujemy zawodowo albo z jaką marką jesteśmy związani.

Spersonalizowany adres URL – czym krótszy adres, tym lepiej dlatego warto skrócić go do imienia i nazwiska. A można to zrobić klikając „Edytuj profil publiczny i adres URL”.

personalizacja adresu URL na LinkedIn

 

Doświadczenie – ta część profilu to nasze CV. Jeśli profil na LinkedInie ma nam pomóc w zdobyciu wymarzonej pracy, ten element musi być dopracowany. Podajemy zatem nie tylko nazwy firm, stanowisk i lata pracy, ale i zakres obowiązków czy szczególne osiągnięcia. Czym więcej istotnych informacji, tym większe prawdopodobieństwo otrzymania wiadomości od rekrutera.

Wykształcenie – to kolejna część CV i jej również nie należy pomijać czy traktować po macoszemu. Nazwy uczelni, skończone kierunki studiów, specjalizacje, tytuły prac naukowych czy dodatkowa działalność – wszystko to działa na naszą korzyść, jeśli chodzi o późniejszą ocenę profilu.

Licencje i certyfikaty – skoro inwestujemy w siebie, rozwijamy swoje umiejętności, zdobywamy wiedzę, to dlaczego mielibyśmy o tym nie informować? Zarówno dla rekrutera, jak i potencjalnego partnera biznesowego nasza droga rozwoju to niezwykle cenna informacja. Zamieszczając informacje o posiadanych licencjach czy certyfikatach potwierdzamy swoje kompetencje zawodowe.

 

profil na LinkedIn

 

Potwierdzone umiejętności – to kolejne miejsce, gdzie udowadniamy swoje doświadczenie i umiejętności zawodowe. Wybierając poszczególne umiejętności z listy podpowiadamy innym użytkownikom w czym się specjalizujemy. Czym więcej potwierdzonych umiejętności, tym wiarygodność profilu jest większa. Pamiętajmy, żeby nie przedobrzyć i wybierać to, na czym faktycznie się znamy. Nie chodzi o to, by umiejętności było dużo, ale by każda z nich miała jak największą liczbę potwierdzeń od sieci naszych kontaktów. I oczywiście by miały one odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Rekomendacje – niedoceniana i często bardzo zaniedbana część profilu. Czas uwierzyć, że rekomendacje mają moc i nie służą tylko temu, żeby zakładka nie była pusta. Skoro, ktoś udziela nam rekomendacji, znaczy że ma jakieś zdanie o naszej pracy. Jeśli profil posiada sporo rekomendacji, po przeczytaniu kilku widzimy, jakie cechy czy umiejętności podkreślane są najczęściej, a to pomaga zbudować obraz przyszłego pracownika czy partnera biznesowego.

Osiągnięcia – to nie tylko informacja o językach, którymi władamy. Ta zakładka daje o wiele więcej możliwości. Po kliknięciu „+” w prawym górnym rogu możemy dodać: nasze publikacje i patenty, kursy, które organizujemy lub prowadzimy. A dodatkowo: prowadzone albo zrealizowane projekty, otrzymane wyróżnienia i nagrody, wyniki testów zawodowych, języki które znamy i organizacje do których należymy.

 

optymalizacja profilu osobistego na LinkedIn

 

Zainteresowania – wydawać by się mogło, że mało znaczący element profilu. Jednak naszej sieci dużo o nas mówi. Pokazuje, na jakich polach można z nami znaleźć wspólny nie tylko biznesowo język. Ta zakładka jest też ważna pod kątem proponowanych nam przez LinkedIn treści. W pierwszej kolejności dostaniemy codziennie na stronie głównej dawkę informacji związanych nie tylko z naszą siecią kontaktów, ale i wybranymi zainteresowaniami.

Zwiększaj efektywność profilu na LinkedInie

Wpisanie wszystkich niezbędnych informacji to ważny krok, ale kolejny – nie mniej istotny – to aktywność. LinkedIn punktuje uzupełnione profile, ale jeśli są one „martwe” nie można oczekiwać efektów.

Co trzeba robić, żeby wykorzystywać potencjał swojego konta na LinkedIn?

Przede wszystkim trzeba być aktywnym, czyli:

Postować – dawać odbiorcom wartościową treść, najlepiej robiąc to regularnie. Nie chodzi tu o to, żeby codziennie wrzucać „coś”, ale żeby to „coś” interesowało społeczność. Nawet jeśli będzie to jeden post w miesiącu.

Udostępniać i polecać – pokazujmy co nas interesuje, co jest wartościowe i że jesteśmy na portalu obecni, więc można się do nas zwrócić z pytaniem czy ofertą, bo zapewne na nią szybko odpowiemy.

Komentować – dzielmy się swoimi opiniami. LinkedIn to portal do tego przeznaczony – dzielimy się tu wiedzą, doświadczeniem i opiniami. Komentując posty pokazujemy swoje kompetencje i wiedzę ale też wpisujemy się w pamięć użytkowników.

Aktualizować profil – dobrze uzupełniony profil to profil aktualny. Każda nowa umiejętność, udział w szkoleniu czy ciekawym projekcie powinna zastać na nim odnotowana.

Pokazywać profil – odnośnik na stronie, blogu, w CV czy stopce maila na pewno zwiększą częstotliwość wejść na konto.

Uczestniczyć w życiu grup – grupy od niedawna dają duże pole do popisu i spore możliwości dzielenia się wiedzą. Dodatkowy atut przynależności do grupy to możliwość wysyłania wiadomości do jej członków, nawet jeśli nie są w naszej sieci kontaktów.

 

skuteczny profil osobisty na LinkedIn

 

Stosując się do wszystkich powyższych wskazówek nie można zapomnieć o kluczowej sprawie – profil musi być widoczny dla innych czyli publicznie dostępny. Czym więcej informacji udostępnimy, tym skuteczność będzie wyższa.

I pamiętajmy – LinkedIn jest miejscem dla każdego, jednak należy dostosować się do zasad tego medium. Jest to kanał służący do nawiązywania relacji biznesowych, które z czasem mogą przerodzić się w relacje towarzyskie, nie na odwrót. Nasz profil i nasza aktywność to nasza wizytówka. LinkedIn daje ogromne możliwości, z których wystarczy odpowiednio korzystać.

Katarzyna Wolak

Netimowy Social Media & Office Manager. Social media, organizacja eventów firmowych i dbanie o wizerunek firmy to jej główne zadania. Jednym słowem osoba, której płacimy za siedzenie na Facebook'u 🙂 W wolnych chwilach zwiedza świat.