Optymalizacja strony WWW pod kątem promowania jej w mediach społecznościowych. Co zrobić, by strona WWW i kanały w social mediach współgrały ze sobą ? Do tego służy właśnie SMO.

Definicja Social Media Optimization tak naprawdę zawarta została w pierwszym zdaniu. SMO to najprościej rzecz ujmując wszystkie działania, które dostosowują witrynę do promowania jej w kanałach social media. Czyli takie, które ułatwiają przenoszenie się ze strony na profil w mediach społecznościowych i odwrotnie.

Filary Social Media Optimization

SMO opiera się na 5 zasadach, które w 2006 roku stworzy, a później zmodyfikował Rohit Bhargava.

1. Tworzenie treści, którymi warto będzie się dzielić

Dziś często o wartości contentu świadczy to, czy jest lajkowany, udostępniany, tweetowany czy „wykopywany”. Czasem działa to w myśl zasady „nieważne jak mówią, byleby mówili”. W końcu treści udostępnia się nie tylko po to, żeby chwalić, ale często też w obliczu krytyki czy hejtu. Niemniej jednak każdy, (pozytywny i negatywny) content dociera wtedy do szerokiego grona, które może trafić na naszą stronę WWW.

2. Ułatwienie użytkownikowi dzielenia się wartościową treścią

Jest sporo możliwości, by ułatwić użytkownikom dzielenie się treścią publikowaną na blogu czy firmowej stronie. Chociażby dzięki instalacji przycisków, które umożliwią udostępnianie treści bezpośrednio na wybranym kanale mediów społecznościowych. Da się to zrobić za pomocą jednej wtyczki w WordPressie, ale o narzędziach później.

3. Wynagradzanie zaangażowania

Zachęcanie użytkowników do dzielenia się treścią i okazywanie wdzięczności jest dobrą praktyką. Dobrze wybrać swój sposób motywacji (podziękowanie w formie maila, komentarza, udostępnienia dodatkowej treści, która nie jest ogólnodostępna). Pokazanie własnego zaangażowania na pewno zmotywuje odbiorcę bardziej, niż jedynie prośba o komentarz pod postem.

4. Aktywne dzielenie się treścią

Nie ma co liczyć tylko na innych – trzeba działać także samemu. W mediach społecznościowych trzeba być widocznym i aktywnym. Udzielanie się w komentarzach, dzielenie się materiałem szkoleniowym, jeśli takowy posiadamy, wysyłanie mailingu w przypadku, kiedy tworzymy sporo wartościowych treści. Przede wszystkim jednak należy zadbać o miejsce, w których treści są publikowane. Nawet najlepsze ziarno, które nie trafi na podatny grunt nie wykiełkuj. Lepszym rozwiązaniem będzie zyskanie jednego wartościowego linku kierującego do naszej strony niż kilku odnośników z wątpliwych źródeł.

5. Korzystanie z CMS zintegrowanych z mediami społecznościowymi

Ułatwia to pracę już na poziomie publikacji treści, ponieważ można zdecydować, która treść pojawi się na stronie a która np. na Facebooku. Oczywiście łatwiejsza jest też późniejsza obsługa takiego CMS i wprowadzanie jakichkolwiek zmian.

social media optimization

 

Optymalizacja strony „pod social media” – kluczowe elementy

Mobilna wersja strony

Z mobilnego Internetu korzysta już prawie 70% Polaków, a o 2 mln w stosunku do ubiegłego roku wzrosła liczba osób korzystających mobilnie z mediów społecznościowych. (źródło: Raport Digital 2019 Poland)

Zadbanie o responsywną wersję strony to absolutne minimum w kontekście działań SMO. Chociaż zalecane jest stworzenie jej mobilnej wersji i zadbanie o kluczowe dziś dla użytkownika parametry. Szybkość ładowania, UX/UI i odpowiednia budowa serwisu to elementy, na które zwraca się największą uwagę.

Umieszczanie widgetów kierujących bezpośrednio do social mediów

To kolejne z podstawowych działań jeśli optymalizujemy witrynę pod kątem przystosowania jej do promocji w social mediach. Jeden przycisk, jedno kliknięcie i użytkownik jest na właściwym social mediowym profilu. Pomyślcie, jakie to ułatwienie w stosunku do tego, kiedy musiałby naszego profilu szukać w wyszukiwarce. Co jeśli bardziej zainteresowałby go profil konkurencji o podobnej nazwie? 😊

Zainstalowanie pixela Facebooka w kodzie strony

Pixel Facebooka to przede wszystkim możliwość remarketingu i precyzyjnego kierowania reklam do odbiorcy. Nieoceniony element w kampaniach e-commerce. Jednak to nie wszystko, co nam daje. Pixel to też ogromne źródło informacji o tym, co najbardziej interesuje użytkowników na stornie. W połączeniu z Google Analytics staje się kopalnią informacji o zachowaniach na stronie. Pozwala to zoptymalizować treść czy wygląd strony, tak by były, jak najbardziej intuicyjne i przyjazne użytkownikowi.

Możliwość komentowania połączona z profilem w mediach społecznościowych

Podobnie jak widgety kierujące bezpośrednio na konkretny kanał social mediów, tak i to jest dużym ułatwieniem dla użytkownika. Możliwość zarejestrowania się/zalogowania czy skomentowania dzięki danym pobranym z profilu społecznościowego jest dużo szybsza i wygodniejsza niż uzupełnianie formularza, wymyślanie kolejnego hasła do konta, klikanie w link aktywacyjny, itd. Dodatkowo opinia/komentarz często pojawia się też na profilu danego użytkownika, przez co zasięg publikowanej treści jest większy.

Słowa kluczowe i hasztagi w treściach publikowanych w mediach społecznościowych

Treści zamieszczane w mediach społecznościowych nie pozycjonują się tak dobrze, jak treści spoza nich, ale nie znaczy to, że można pominąć ten element. Pisanie wartościowych postów, używanie branżowych hasztagów czy dobieranie odpowiedniej grafiki i jej optymalizacja również wpływają na ostateczny efekt.

Udostępnianie contentu bezpośrednio do mediów społecznościowych

Różnego contentu – zarówno zdjęć (Pinterest), tekstów (Twitter), jak i linków (Facebook). Dziś czas i wygoda grają ogromną rolę, dlatego czym krótsza droga do celu tym lepiej. W tym przypadku celem jest rozpowszechnianie contentu. Jeśli można to ułatwić dzięki zainstalowaniu kilku wtyczek, dlaczego tego nie zrobić ? Ważne tylko, by wybrać takie rozwiązania, które nie obciążą strony i nie będą miały negatywnego wypływu na jej działanie.

social media optimization

Czat Messengera na stronie WWW

Od jakiegoś czasu Facebook daje możliwość bardzo prostej i szybkiej instalacji czatu na stronie WWW. Można to zrobić z poziomu firmowego konta na Facebooku. Kilka minut i ikonka Messengera pojawia się na stronie. Użytkownik, któremu w trakcie przeglądania witryny nasunie się jakiekolwiek pytanie, bez szukania zakładki kontakt i pisania maila lub wypełniania formularza może je zadać. Korzyści ? Formularz kontaktowy czy kolejnego maila na skrzynce dużo łatwiej przegapić niż ikonę wiadomości w Messengerze. Dodatkowe korzyści ? Łatwiejszy, szybszy i mniej sformalizowany kontakt z potencjalnym klientem/czytelnikiem.

 

messenger

 

Większość z opisanych wyżej czynności można zrobić w kilku prostych krokach, instalując odpowiednią wtyczkę. W tekście poświęconym optymalizacji stron na WordPressie pisaliśmy, że w Polsce i na świecie ponad 50 % stron opartych jest właśnie o tę platformę. Popularność tego CMS nie bierze się znikąd, jest to bardzo intuicyjna i prosta w obsłudze platforma, która daje możliwość dopracowania każdego detalu na stronie. Również, jeśli chodzi o działania związane z Social Media Optimization.

 

Wtyczki do WordPressa przydatne w działaniach SMO

Niżej dzielę wtyczki ze względu na ich zastosowanie na stronie. Na pewno jednymi z najważniejszych są te, które umożliwiają pokazanie w jakiego rodzaju social mediach użytkownik nas znajdzie. Jest ich mnóstwo, jest w czym wybierać. Najważniejsze, żeby pasowały do strony, były widoczne i klikalne. Wtedy będą spełniały swoją funkcję.

Zamieszczane ikon social mediów na stronie:

ShareThis – obsługuje ponad 120 platform społecznościowych i jest jedną z popularniejszych wtyczek dla WordPressa. Wtyczka z dużą ilością funkcji i możliwością personalizacji, która dodatkowo umożliwia śledzenie aktywności swoich użytkowników.

AddToAny – polecana ze względu na duży wybór portali społecznościowych, możliwość integracji z Google Analytics i dostosowanie do urządzeń mobilnych. Plusem jest też jej „lekkość”- nie obciąża strony.

Simple Social Icons – jedna z praktyczniejszych i funkcjonalniejszych wtyczek. Nadaje się zarówno do stopki strony, jak i do sitebaru. Ikonki można dopasować do swojej strony pod kątem wielkości, kolory czy kształtu.

Sassy Social Shere – kolejna wtyczka, która pozwala zamieścić ikony social mediów na stronie. Można je dodawać jako pojedyncze przyciski, albo w formie jednej belki.

Social Icons Widget – jeszcze jedna z wtyczek do ikon, która pozwala w prosty sposób dorzucić potrzebna widgety do paska bocznego WordPressa.

 social media widgets

 

Integracja konta w social mediach z systemem komentarzy, rejestracji czy logowania na stronie:

Social Login – wtyczka daje możliwość między innymi komentowania wpisów na blogu czy stronie za pomocą danych pobieranych z mediów społecznościowych.

Facebook All – wtyczka łącząca facebookowe konto z możliwością komentowania bezpośrednio na stronie. Dodatkowo dodany pod wpisem blogowym przez zalogowanego jednocześnie na Facebooku komentarz pojawia się też na profilu użytkownika.

Comments – wpDiscuz – również publikowanie komentarzy z danymi z mediów społecznościowych. Intuicyjna, prosta w obsłudze i instalacji. Dodatkowo daje szerokie pole dostosowania jej do własnych potrzeb.

 

Udostępnianie treści bezpośrednio do social mediów:

Better Click to Tweet – jeśli chcesz ułatwić użytkownikom Twittera cytowanie bezpośrednio z Twojej strony czy bloga, ta wtyczka jest idealna dla Ciebie. Jeśli czytając bloga widzisz niestandardowe pole cytatów ta strona korzysta z takiej właśnie wtyczki.

Mikroblog Poster – wtyczka podobnie jak poprzednia, która umożliwia udostępnianie naszych blogowych treści bezpośrednio do mediów społecznościowych.

Sociable – wtyczka do dzielenia się treścią. Jeśli chcesz mieć polskie serwisy warto zainstalować dodatkowo Sociable Polska.

Shareaholic – umożliwia udostępnianie treści na w wielu serwisach społecznościowych z możliwością zliczania tych udostępnień. Dodatkowo jest rekomendowana przez Google i Google Analytics.

 

Udostępnianie treści z social mediów na stronie:

Instagram Feed – bardzo prosta w użyciu wtyczka, dzięki której na stronie będą widoczne zdjęcia publikowane na Instagramie.

 

instagram Netim

 

To tylko nieduży wachlarz możliwości. Czytajcie, sprawdzajcie i testujcie to, czego potrzebujecie u siebie. Pamiętajcie, żeby wybierać produkty najlepsze dla Waszej strony, ale też najlepsze dla Waszych użytkowników. Mierzcie efekty i wprowadzajcie zmiany. Na rynku dostępnych jest tak wiele narzędzi, że warto sprawdzić, co działa najlepiej.

 

wordpress plugin

 

Chcąc określić umiejscowienie SMO w marketingu internetowym, myślę że SMO powinno znaleźć się gdzieś między SEO (Search Engine Optimization) a SMM (Social Media Marketing). Dzięki SEO tworzy się stronę przyjazną wyszukiwarkom, natomiast SMO stronę przyjazną kanałom mediów społecznościowych. Z kolei różnica między SMM a SMO polega na tym, że w przypadku social media marketingu działania prowadzone są na zewnątrz, natomiast w przypadku social media optimization prowadzone są w obrębie witryny. Najlepiej jak działania z każdego z tych zakresów  wzajemnie się uzupełniają. Wtedy strona działa poprawnie i jest widoczna w wyszukiwarkach, a użytkownicy mają możliwość zarówno znaleźć ją poprzez media społecznościowe, jak i dzielić się jej zawartością na serwisach społecznych.

Katarzyna Wolak

Netimowy PR & Office Manager. Social media, organizacja eventów firmowych i dbanie o wizerunek firmy to jej główne zadania. Jednym słowem osoba, której płacimy za siedzenie na Facebook'u 🙂 W wolnych chwilach zwiedza świat.