Krótkie podsumowanie roku 2013 w social media

Nowy rok rozpoczął się na dobre, we wszystkich branżach to czas podsumowań i planów na kolejne 12 miesięcy. Rok 2013 nie był przełomowy w branży social media – królem portali społecznościowych nadal pozostaje Facebook, a dobrych kampanii wykorzystujących potencjał tych mediów było naprawdę niewiele.

Facebook kontra…

Choć to właśnie Facebook nadal był numerem jeden wśród internautów, to zauważyć można było pewien spadek ilości użytkowników. Wiele osób, zmęczonych ciągłymi zmianami i eksperymentami z algorytmem rozpoczęło poszukiwania alternatywy dla FB, rozpoczynając od usunięcia swojego profilu na portalu. Jednak ani Google+, ani Twitter, ani Tumblr nie przebiły się jeszcze w Polsce do publicznej świadomości w taki sposób, że mogłyby rzeczywiście realnie konkurować z Facebookiem. Co ciekawe jednak w siłę zaczął rosnąć Instagram. Oczywiście pomysł z możliwością dodawania 15 sekundowych filmików, który został zaczerpnięty z wprowadzonego w lutym przez Twittera Vine’a nie został jeszcze spopularyzowany w Polsce tak jak za granicą, jednak Instagram w chwili obecnej rozwija się całkiem nieźle.

Popularność blogerów

Praktycznie we wszystkich podsumowaniach roku ubiegłego wspomina się o rosnącej popularności polskich blogerów i to nie tylko tych modowych – chociaż o nich było w ubiegłym roku wyjątkowo głośno. I choć rzeczywiście wyjście niektórych na salony mogło spotkać się z irytacją otoczenia, to niewątpliwie właśnie w roku 2013 polska blogosfera uległa komercjalizacji i zaczęła zarabiać.

Warto również wspomnieć o samych vlogerach, którzy stale budują wokół siebie więcej wartościowego contentu  i niewątpliwie zyskują coraz silniejszą pozycję w polskiej blogosferze.

Czym zaskoczy nas 2014 rok?

Z pewnością nie obędzie się bez stale rosnącej ilości mini trendów, których popularność będzie uzależniona od marek, które jako pierwsze najlepiej je zaadaptują. Obecnie można zauważyć, że prawo „bycia pierwszym” to już pewnego rodzaju obowiązek wśród ambitnych marek. Niestety wskutek tych działań, często niedoceniane są aktywności mniej spektakularne, jednak realizujące określone aktywności i założenia.

Nowe rozwiązania w roku 2014 z pewnością dotkną przede wszystkim sferę mobilną, której odpowiednie wykorzystanie w naszym kraju wciąć pozostawia wiele do życzenia. Być może właśnie w tym roku działania te ulegną zmianie i ktoś pokusi się o efektywne wykorzystanie kanału urządzeń mobilnych, aby efektywnie dotrzeć do klienta. Niewykluczone, że istotną rolę odegra przede wszystkim kwestia kampanii sprzedażowych oraz budowa responsywnych stron www i uniwersalnych aplikacji. Dynamicznie rozwijać się będzie również sfera wideo – być może nawet zdominuje ten rok.


Tekst na podstawie raportu Marketing na przełomie 2013/2014 i podsumowania 2013 Social media w Polsce na wirtualnemedia.pl

Paweł Sądaj

Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.