Facebook to jeden z wielu kanałów pozwalających dotrzeć do potencjalnych klientów. Sprawa wydaje się prosta. Zakładasz konto, wstawiasz posty i zdjęcia, zachęcasz konkursami, a liczba fanów wzrasta. Niestety rzeczywistość wygląda zdecydowanie inaczej.

Facebook – jak go wykorzystać?

Według danych podanych w Statista.com ilość osób korzystających z Facebooka wciąż wzrasta, a co więcej dzięki aplikacjom mobilnym Facebook znajduje się już praktycznie w większości telefonów i innych urządzeń mobilnych.

To tworzy ogromne możliwości dla promocji sprzedawanych produktów lub usługi.

Facebook(1)

Trzeba jednak pamiętać, że bez przemyślanej strategii nie uda nam się wykorzystać potencjału tego kanału komunikacji z klientem. Także, jeśli zastanawiasz się, dlaczego Twój fanpage nie sprzedaje albo czemu nie angażuje koniecznie przeczytaj nasze wskazówki.

Ranking najpopularniejszych profili na świecie

Według zestawienia przygotowanego przez socialbakers.com tak obecnie wygląda TOP 10 Facebooka. Znajdą się w niej znane osoby: sportowcy, wokaliści oraz marki. Dobrym pomysłem jest odnalezienie firm podobnych do naszej i prześledzenie ich profili społecznościowych.

Oczywiście nie mamy na myśli plagiatu, ale działania konkurencji zawsze powinny być bacznie obserwowane.

Facebook(2)

Dlaczego klienci mogą Cię nie widzieć?

Masz dużą grupę odbiorców, ale jest ona nieaktywna? Wcale nie musi być to spowodowane zaniedbaniem z Twojej strony. Facebook ogranicza zasięgi. Co to oznacza? Bez promocji Twój materiał dotrze do niewielkiego grona.

Nie można zapominać, że Facebook to firma, która też sprzedaje swoje usługi – płatne reklamy. Dlatego, aby trochę poprawić zasięgi poproś swoich fanów o kliknięcie w opcję „Otrzymuj powiadomienie”. Zrób to w ciekawy sposób – przedstaw na infografice i podaj realną korzyść, dlaczego warto śledzić Twój fanpage.

Jak więc tworzyć treści, aby przyciągnąć uwagę klienta?

  1. Ciekawe i wartościowe treści

Nie jest to nic odkrywczego, ale pamiętaj, że liczy się jakość, a nie ilość. Zwłaszcza jeśli Twoja działalność ma charakter lokalny lub skierowana jest do wąskiego grona odbiorców. Dopasowanie treści do grupy jest kluczowym elementem w tworzeniu wartościowego ruchu.

Przykład? Fanpage księgarni PWN generował duży ruch na stronę główną, ale niestety nie przekładało się to bezpośrednio na wyniki sprzedaży. Dopiero zmiana komunikacji – wprowadzenie ofert o charakterze bardziej naukowym; pojawienie się treści promujących naukę i rozwój, a nie jak wcześniej samo czytelnictwo podniosło znacząco sprzedaż.

Pamiętaj! Zawsze warto prowadzić analizę działań, ponieważ bez niej nie określisz czy dzięki nim realizujesz założenia strategii.

Dlatego warto zainstalować piksel Facebooka (zastąpi on piksel grup niestandardowych odbiorców oraz piksel monitorowania konwersji w drugiej połowie 2016 roku), ponieważ pozwala on mierzyć, optymalizować i budować grupy odbiorców. Jest to przydatne szczególnie przy optymalizacji kampanii reklamowych.

  1. Sprawdź, kto Cię ogląda

Warto też wykorzystać zakładkę statystyki. To pozwoli wstępnie określić, kim są i co lubią nasi odbiorcy.

Facebook(3)

Poza tym:

– ustal częstotliwość i ilość publikowanych postów (nie ma na to określonej reguły, obserwuj ilość unlike i godziny aktywności Twoich użytkowników)

– zadbaj o jakość publikowanych zdjęć oraz spójną identyfikację wizualną fanpage ze stroną internetową

– pamiętaj o własnym logo i zdjęciu w tle

– udostępnij link do Facebooka na swojej stronie, blogu oraz zadbaj o to, aby znaleźć się w odpowiednich grupach na Facebooku

– konkursy i śmieszne obrazki to strategia krótkofalowa

– nie bój się pokazywać kulis pracy w Twojej firmie

Najważniejsze to zaplanowanie konkretnych działań, które następnie będziesz analizować, ponieważ bez tej wiedzy nigdy nie określisz skuteczności i nie uda Ci się obrać właściwego kierunku.

Narzędzia przydatne w pracy Social Managera

Jeśli znajdziesz chwilę czasu koniecznie zapoznaj się z tymi narzędziami:

  1. Programy do tworzenia infografik: Vizualize, Google Developers, Easel.ly, Piktochart, Infogr.am
  2. Zarządzanie i analiza social media : Hootsuite, Over Graph, SproutSocial, Buffer
  3. Sprawdzaj, gdzie o Tobie mówią: Brand24, Monitori, SentiOne
  4. Pomysł na wpis: Socialcrawlytics, Buzzsumo, Feedly.com

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Facebooku zapoznaj się z artykułami, które napisaliśmy wcześniej.