Jak zmienia się Pozycjonowanie?

Rok 2013 upłynął nam pod znakiem licznych i dużych zmian w algorytmie wyszukiwarki Google, zmian raz bardziej, raz mniej udanych. Wszystko to, jak twierdzi Google, miało za zadanie dostarczać jak najlepszych dla użytkowników wyników wyszukiwania, a co za tym idzie usunąć wszelkiego rodzaju spam i strony, tworzone niezgodnie z wytycznymi dla webmasterów. Jak to z tym bywało, wszyscy dobrze wiemy, raz udało się to lepiej, raz mieliśmy do czynienia z wynikami innymi niż to, co z pewnością zakładało Google. Często pojawiają się różnego rodzaju „kwiatki” w wynikach wyszukiwania, strony, które teoretycznie nie powinny tam być (jeden wielki spam).

Co nas czeka w przyszłości?

Proces wprowadzania zmian w algorytmie oczywiście nigdy się nie skończy. Co jednak istotne, wszelkie te zmiany, zmierzają w kierunku promowania wartościowych treści, takich treści, które są polecane, promowane przez samych użytkowników, czy to poprzez Social Media, czy też choćby ich komentowanie i branie udział w dyskusji. Oczywiście nigdy nie będzie tak, że to sami użytkownicy będą tworzyli SEO, ale wartościowy content na stronie internetowej (naszej, czy też w portalu, który posiada większy ruch), nawet jak nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, pozwoli uzyskać użytkowników na stronę, a być może i uzyskamy od nich link. Tutaj oczywiście wiadomo, że nie zawsze będą to wartościowe linki, ale na to już nie mamy wpływu (co też jest pewnym zaprzeczeniem działań Google, bo naturalne linkowanie, to przecież uzyskiwanie linków różnej jakości – bo też i użytkownicy dodają linki naturalne z różnych miejsc do naszego artykułu).

SEO w 2014

Pozycjonowanie (w Polsce nadal używane zamiennie z pojęciem SEO) to już nie tylko dbanie o linki, to w coraz większym stopniu dbanie o czynniki na stronie – wartościowe i unikalne treści, obecność w Social Media, odpowiednią optymalizację i linki wewnętrzne. Coraz mniejsze znaczenie natomiast mają pozyskiwane linki wewnętrzne. Tak naprawdę ciężko też znaleźć wartościowe miejsca do umieszczenia linków, pozyskania wartościowych i wysokiej jakości źródeł naszego linka. Miejsca takie, które pozornie mogłyby się takie wydawać, Google często wskazuje jako nienaturalne. Jak więc pozycjonować w 2014 roku? Jednoznacznej odpowiedzi na razie nie ma, ale na pewno trzeba baczną uwagę zwrócić na to, jakie linki się zdobywa, a przede wszystkim, czy ze stroną, którą pozycjonujemy zrobiliśmy wszystko, jeżeli chodzi o optymalizację i poprawiliśmy wszelkie elementy na stronie.

Nie bez znaczenia na charakter działań SEO ma to, iż coraz mniejsze są granice między poszczególnymi możliwymi elementami promocji stron w internecie. Tylko kompleksowe, wielokanałowe działania, mogą zapewnić dobrą promocję i przynieść pożądaną efektywność.

Paweł Sądaj

Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.