Snapchat to aplikacja mobilna i zarazem kolejna platforma social media, którą z powodzeniem można wykorzystać w biznesie.  Za pośrednictwem Snapchata, firmy mogą wysyłać informacje o nowych produktach, kupony rabatowe, oferty specjalne i inne przekazy wpływające na świadomość marki.

Czym jest Snapchat?

Snapchat to komunikator dostępny na urządzenia mobilne. Umożliwia on wysyłanie zdjęć, filmów, rysunków a nawet tekstów. Aby rozpocząć korzystanie z aplikacji Snapchat, należy się w niej zarejestrować – wprowadzić adres e-mail, hasło oraz wybrać login. Następnie możemy rozpocząć wysyłanie snapów. Odbiorca widzi przesłaną treść maksymalnie przez 10 sekund. W przeciwieństwie do poczty e-mail, czy sms, treści wysłane przez Snapchata nie są nigdzie zapisywane.

Zasięg aplikacji

Snapchat osiągnął sukces porównywalny do WhatsApp. Każdego dnia wysyłanych jest kilkaset milionów zdjęć.  Wiadomości możemy kierować zarówno do pojedynczych kontaktów, jak i wielu osób jednocześnie. Z aplikacji korzysta obecnie ponad 30 milionów użytkowników, którzy za sprawą krótkotrwałości przysyłanych obrazów i wiadomości korzystają ze Snapchata bardzo aktywnie. Co ważne przy projektowaniu przekazu – odbiorcami snapów są głównie młode osoby ( w większości dwudziestolatkowie).

Co powinieneś wiedzieć projektując przekaz

Każda marka, która zechce prowadzić swoje działania marketingowe na tej aplikacji musi pamiętać, że zdjęcia i filmy, a co za tym idzie – treści reklamowe, trafiają bezpośrednio do danego użytkownika aplikacji. Stanowi to możliwości targetowania przekazu i daje przewagę w porównaniu z bezpośrednim konkuretem Snapchata, jakim jest Instagram. Odbiorcy nie spodziewają się otrzymania oferty promocyjnej na Snapchacie. Dzięki temu wysłane snapy sprawiają wrażenie ekskluzywnych – stworzonych tylko dla nich. Za pomocą aplikacji, firmy mogą przesłać kupony rabatowe, informacje o nowościach i konkursach, zdjęcia oraz filmiki zwiększające świadomość marki.  Ze względu na krótki żywot snapa, przekaz musi być prosty i łatwy do zapamiętania.

Przykłady kampanii z użyciem snapów

Skuteczności Snapchata w biznesie dowodzi między innymi kampania MTV. Marketerzy użyli aplikacji do promocji reality show „Ekipa z Newcastle”. MTV wysłało do swoich fanów zdjęcia, a także krótki filmy, które przypominały odbiorcom o emisji programu.  Do udanych działań marketingowych można zaliczyć również projekt H&M – pierwsze marketingowe wykorzystanie Snapchata w Polsce. Firma odzieżowa przygotowała dla swoich fanów grę miejską. Aby wziąć udział w zabawie wystarczyło dodać konto HMxBR do obserwowanych na aplikacji.  Na Snapchacie aktywizują się  także marki  takie jak McDonald’s, Taco Bell, NBA, a także OndAzul, której celem jest ochrona środowiska. Kampanie pokazują, że ulotność snapów to wcale nie przeszkoda. Krótki czas ich wyświetlania  i brak możliwości archiwizowania, prowokuje konsumenta do zdecydowanego działania i dzielenia się przekazem z innymi.

Paweł Sądaj

Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.