Nagrywanie krótkich i angażujących form video dziś stanowi nieodłączny element obecności w mediach społecznościach. Funkcja Reels w aplikacji Instagram ułatwi Ci tworzenie filmów, które możesz publikować bezpośrednio w profilu. Tworzenie rolek na Instagramie zyskało dużą popularność, a do samodzielnego zmontowania video nie potrzebujesz zaawansowanych umiejętności. Co to jest Reels i jak zacząć nagrywać rolki na Instagramie?
Spis treści
Co to jest Reels?
Reels to stosunkowa nowa funkcja, która pojawiła się w aplikacji Instagram w Polsce w październiku 2021 roku. W dobie rosnącej popularności platformy TikTok twórcy apki odpowiedzieli konkurencji, dodając w swoich social mediach nowy kanał komunikacji umożliwiający tworzenie video w krótkiej i – wygodnej w konsumpcji formie.
Użytkownicy Instagrama mogą nagrywać kilkudziesięciosekundowe video – początkowo rolka na Insta mogła maksymalnie trwać minutę, ale od niedawna pojawiła się opcja montowania filmów trwających nawet do 90 sekund. Filmy możesz nagrywać bezpośrednio w aplikacji lub z jej poziomu łączyć i edytować poszczególne klipy przesłane z galerii aparatu. Reels daje możliwość dodania ciekawych efektów do filmu, a także popularnej muzyki dostępnej w bibliotece Instagrama oraz własnego dźwięku.
Format Reels na Instagramie – czy warto z niego korzystać?
Instagram Reels cieszą się dużą popularnością. Poza okazją do dzielenia się fragmentami swojego życia z innymi użytkownikami rolki pozwalają wypromować się twórcom, a także pomagają w rozwoju biznesu firmom i osobom prowadzącym własną działalność. W odróżnieniu od Instagram Stories, czyli 24-godzinnych relacji Reels nie znikają z profilu – mogą być widoczne zarówno z poziomu głównego feedu (oznaczone na miniaturze ikoną kamery), jak i po przejściu w sekcję dedykowaną wyświetlaniu rolek.

Sekcja wyświetlania Reels na profilu w aplikacji Instagram
Rolki są dostępne dla wszystkich użytkowników aplikacji, a dzięki przychylności algorytmów – mogą one dotrzeć do znacznie większego grona odbiorców. Wyróżnia je również dłuższe życie – czasem dopiero kilka dni, tygodni, a nawet miesięcy po publikacji zasięg odtworzeń wybranego Reelsa wzrasta, pozwalając dotrzeć do nowych odbiorców. Video w porównaniu do tradycyjnych postów w większym stopniu angażuje użytkownika i daje możliwość budowania pozytywnych wrażeń. Dzięki temu możesz zwiększyć świadomość marki w internecie, a także poprawić wyniki sprzedażowe.
Jak zrobić Reels?
Do zrobienia swojego pierwszego Reels na Instagramie potrzebujesz tylko smartfona z aparatem. Gdy masz już sprzęt pod ręką, przejdź do środkowej sekcji z Menu na dole aplikacji Utwórz, a następnie wybierz opcję Rolka.

Instrukcja publikacji Reels na Instagramie
Po wykonaniu tych kroków zobaczysz ekran do nagrywania filmu i edycji video. Możesz rozpocząć tworzenie bezpośrednio z poziomu smartfona lub wybrać kilka klipów z galerii telefonu i połączyć je w jeden film.
Funkcja Reels daje również możliwość zmiany kolejności poszczególnych ujęć, przycinania filmów, zmiany szybkości odtwarzania video, a także dodawania efektów specjalnych i muzyki.
Więcej informacji o tym, jak stworzyć rolkę na Instagramie krok po kroku znajdziesz w poradniku od twórców platformy tutaj.
Warto korzystać z funkcji oferowanych przez Instagram, które są pomocne w promowaniu video wśród innych użytkowników aplikacji, a przy tym angażują do podjęcia akcji m.in. naklejek oraz ankiet. W związku z rosnącą popularnością form video powstało również wiele aplikacji na smartfony do edycji krótkich filmów, które oferują dostęp do ciekawszych funkcji – i nie wymagają zaawansowanych umiejętności montażu. Do najpopularniejszych należą m.in. CapCut, InShot czy Mojo. Nie mniej przy końcowej edycji warto korzystać z funkcji Instagrama – muzyka oraz efekty dodane w aplikacji pozwolą Twoim Reels dotrzeć do większej liczby użytkowników.
Jak nagrywać rolki na Instagramie z dostępem do większej bazy utworów?
W aplikacji Instagram przy tworzeniu Rolek możesz korzystać z licencjonowanej biblioteki muzycznej, która obejmuje dostęp do kolekcji ponad 9 tysięcy nagrań i utworów. Ich wykorzystanie w formacie Reels, Instagram Stories oraz przy tworzeniu reklam jest w pełni legalne i zgodne z polityką Instagrama. Obecność muzyki w Rolce lub Relacji ma znaczący wpływ na zasięg video. Takie treści przyciągają uwagę odbiorców, wywołują pozytywne emocje i angażują do rozsyłania filmików znajomym, dlatego tym bardziej warto zadbać o element pojawienia się muzyki w naszej kreacji.
Niestety, w przypadku prowadzenia konta profesjonalnego – dostęp do pełnej biblioteki utworów na Instagramie jest ograniczony – ale możesz to zmienić w kilku krokach.
Przejdź do Ustawień, wybierz Konto i Przełącz typ konta. Następnie kliknij Przełącz na konto Twórcy. Dzięki temu nawet na koncie profesjonalnym zyskasz dostęp do pełnej gamy utworów, które możesz wykorzystać w swoich Reels.
Tworzenie rolek na Instagramie – o czym warto pamiętać?
Szanse na dotarcie Twoich rolek do większej publiki zwiększa podążanie za trendami, które są popularyzowane przez innych użytkowników aplikacji. W ten sposób zyskasz możliwość wyświetlania się osobom o podobnych zainteresowań, które śledzą trendy. Może to być video estetyczne, rolki motywacyjne zawierające cytaty z przesłaniem, mini vlogi, tutoriale, porady, a także produkty przedstawione w niecodziennej formie, która zainteresuje użytkownika i nakłoni ich do odwiedzenia Twojego profilu.
Pamiętaj o dodawaniu tematycznych hashtagów, a także możesz pokusić się o dodanie CTA w formie napisu na okładce rolki. W ten sposób zaserwujesz użytkownikowi krótką zajawką na temat tego, o czym jest Twój Reels.
Przykłady profili z dobrze funkcjonującą sekcją Reels:
Źródło: Instagram: agatakoman, cheers.stories, morebanas.pl
W przypadku publikacji Reels z myślą o rozwoju profilu ważna jest również regularność – nie czekaj na zrobienie perfekcyjnego video. Twórz, eksperymentuj i publikuj, a dzięki praktyce Twoje filmy będą z czasem coraz lepsze i ciekawsze dla społeczności.
Perfekcjonistka w tekstach. W branży content marketingu obecna od 2 lat. Jak sama mówi, lubi swoją pracę za to, że może się popisać. Stale rozwija swoje umiejętności praktyczne i zgłębia tajniki SEO. Wolne chwile spędza na praktyce jogi i spotkaniach z przyjaciółmi.
Świetny artykuł. W czasie poszukiwania w sieci pożądanych informacji znalazłam ten artykuł. Wielu osobom wydaje się, że posiadają odpowiednią wiedzę na ten temat, ale tak nie jest. Stąd też moje pozytywne zaskoczenie. Jestem pod wrażeniem. Będę polecał to miejsce i częściej tu zaglądał, żeby zobaczyć nowe artykuły.