Linki kanoniczne – czym są i dlaczego warto je stosować?

Blog page
linki kanoniczne

Dzięki kanonizacji adresów URL powielona na stronie internetowej zawartość nie wpływa negatywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Proces ten jest niezbędnym elementem optymalizacji SEO m.in. dla sklepów internetowych. Oto najważniejsze zalety oraz sposoby korzystania z nawigacji Google canonical.

Czym jest kanoniczny URL?

Linki rel canonical podpowiadają Googlebotom, które zasoby domeny należy traktować priorytetowo w procesie indeksowania. Znajdują zastosowanie, gdy podobne teksty, zdjęcia czy nagrania audio-wideo są dostępne z poziomu różnych adresów URL, np. odnośników przeznaczonych dla urządzeń mobilnych i komputerów. Crawler podąża każdym łączem z osobna, jednak oceny jakościowej witryny dokonuje z uwzględnieniem tylko tego kanonicznego. Pomija zatem napotkane duplikaty treści, czego efektem jest prawidłowe pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Przykładowy tag canonical:

<link rel="canonical" href="https://www.netim.pl/blog/linki-kanoniczne/" />

Adres kanoniczny to element metaopisu strony. Nie jest więc bezpośrednio widoczny dla użytkownika. Łącze składa się ze znacznika relacyjnego połączonego z URL-em do oryginalnych zasobów. Umieszcza się je w sekcji nagłówkowej <head> kodu HTML, aby roboty skanujące błyskawicznie wychwytywały reprezentatywną dla witryny treść (przeznaczoną do indeksacji).

Jak sprawdzić, którą stronę Google uznaje za kanoniczną?

Google, gdy znajdzie w serwisie wiele stron o podobnej zawartości zmuszony jest do podjęcia decyzji, która z nich będzie najbardziej przydatna użytkownikom. Oznaczy ją wtedy jako stronę kanoniczną i zacznie odwiedzać częściej niż pozostałe warianty. Wszystko po to, aby ograniczyć obciążenie serwisu procesem crawlowania. Jak jednak sprawdzić, który z naszych adresów uznał za kanoniczny?

Aby to sprawdzić, musimy zalogować się do Google Search Console i użyć narzędzia do sprawdzania adresów URL znajdującego się na górze interfejsu.

narzędzie do sprawdzania URL

Narzędzie do sprawdzania URL w GSC

Po wprowadzeniu adresu URL otrzymamy raport, w którym po rozwinięciu sekcji Indeksowanie stron znajdziemy odpowiedź, który z adresów Google uznał za kanoniczny.

sprawdzenie linku kanonicznego

Weryfikacja linku kanonicznego w GSC

Linki rel canonical w Google’u – dlaczego są tak ważne?

Unikalny content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych SERP. Problem w tym, że stworzenie niepowtarzalnych opisów dla setek produktów, usług czy podstron jest kosztowne, czasochłonne i nie zawsze możliwe. Duplikaty są interpretowane jako próba nieuczciwej manipulacji, za co Google przyznaje rygorystyczne kary. Najmniej bolesną konsekwencją powielania treści jest spadek w wynikach wyszukiwania i strata zysków ze sprzedaży online. Wedle statystyk jest to spadek przychodów rzędu 10-40%. W najgorszej sytuacji dojdzie do nałożenia filtra widoczności oraz usunięcia witryny z Google’a.

Potrzebujesz wsparcia w optymalizacji linków?

Pomożemy Ci w tym

Napisz do nas!

 

Problemów tych można uniknąć poprzez wdrożenie linków kanonicznych i SEO opartego na eliminowaniu duplikatów treści z pola widzenia robotów skanujących. Odpowiednia optymalizacja techniczna pozwala na bezpieczne:

  • sortowanie produktów w obrębie jednej kategorii,
  • redystrybuowanie treści (np. wyeksponowanie jej na blogu i w pasujących kategoriach strony),
  • pokazywanie wariantów produktów (np. kolorystycznych) z identycznym opisem, 
  • kopiowanie specyfikacji produktów z materiałów prasowych producenta,
  • powielanie elementów na różnych wersjach językowych strony internetowej,
  • wyświetlenie podobnych wyników dla smartfonów, tabletów, komputerów,
  • przekierowywanie ruchu z portów i protokołów HTTP czy HTTPS (z dopiskiem www lub bez niego).

Dzięki URL-om canonical link rozwój platformy sprzedażowej jest możliwy, nawet jeśli przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na inwestowanie sporych sum w kampanie contentowe. Są one niezastąpione, gdy dochodzi do migracji domeny, rozbudowy serwisu o usługi mobilne czy tłumaczenia witryny, a także wtedy, gdy obsługa serwisu przebiega z wykorzystaniem złożonego systemu CMS.

Linki kanoniczne w SEO – jakie możliwości oferują?

Potencjał adresów kanonicznych nie ogranicza się do zarządzania wewnętrznymi duplikatami strony. Agencje SEO wykorzystują je też w celu przyspieszenia indeksacji i zwiększenia wydajności strony internetowej. Crawler z ograniczoną pulą linków do przeskanowania zakończy pracę w krótszym czasie. Nie będzie tym samym nadmiernie obciążał serwera, a aktualizacje szybciej pojawią się w wynikach Google’a. Sprzedaż premierowych towarów ruszy, zanim do działania przystąpi mniej dynamiczna konkurencja, co w dłuższej perspektywie może przełożyć się na większe wpływy ze sprzedaży online i zysk wizerunkowy.

Linki kanoniczne znacznie łatwiej kontrolować. Odpowiednia konfiguracja zawęża adresy URL widoczne w wynikach wyszukiwania do tych najbardziej atrakcyjnych dla użytkownika – wiarygodnych i prostych do zapamiętania:

  • https://www.przykład.pl/sukienkiwieczorowe

zamiast:

  • https://www.przykład.pl/cocktail?gclid=ABC

Adresy canonical konsolidują też ruch pochodzący z wielu kanałów, dzięki czemu uzyskanie wiarygodnych danych analitycznych jest mniej problematyczne. 

Wpływ linków kanonicznych na SEO jest olbrzymi. Otwierają one drogę do wysokich pozycji w Google’u, gdy architektura strony wymusza powstawanie wewnętrznych duplikatów treści, a środki na tworzenie unikalnych kart produktowych są mocno ograniczone. Aby skorzystać z wszystkich zalet canonical linków, ich implementację warto powierzyć agencji SEO z doświadczeniem.

Jak ustawić link kanoniczny?

Ustawianie linków kanonicznych jest zazwyczaj bardzo proste, jednak różni się w zależności od wykorzystywanego CMS. W tym przypadku omówimy sobie jak zrobić to na przykładzie najpopularniejszego systemy zarządzania treścią – WordPressa.

Istnieje wiele wtyczek, które pomogą nam w zapanowaniu nad linkami kanonicznymi na stronie. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest jednak instalacja wtyczki Yoast SEO, która kompleksowo wspiera proces pozycjonowania serwisu.

zmiana linku kanonicznego w Yoast

Zmiana linku kanonicznego w Yoast SEO

Aby ustawić niestandardowy adres kanoniczny wystarczy, że przejdziemy do edycji podstrony i w ustawieniach wtyczki Yoast SEO rozwiniemy pole Zaawansowane. Znajdziemy tam pole Kanoniczny URL, którym możemy podać preferowany przez nas adres URL.

Chcs zwiększyć widoczność Twojej strony w internecie?

Wykorzystaj potencjał SEO

Zapytaj o bezpłatną wycenę

 

Wojciech Tumiel

Specjalista SEO, dla którego praca stała się pasją. Zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, z zamiłowaniem do testowania nowych narzędzi. Ceni innowacyjność i nieustannie dąży do doskonalenia swoich umiejętności. Poza biurem, jest zapalonym fanem sportu, ze szczególnym uwzględnieniem angielskiej Premier League.