Dzięki kanonizacji adresów URL powielona na stronie internetowej zawartość nie wpływa negatywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Proces ten jest niezbędnym elementem optymalizacji SEO m.in. dla sklepów internetowych. Oto najważniejsze zalety oraz sposoby korzystania z nawigacji Google canonical.
Spis treści
Czym jest kanoniczny URL?
Linki rel canonical podpowiadają Googlebotom, które zasoby domeny należy traktować priorytetowo w procesie indeksowania. Znajdują zastosowanie, gdy podobne teksty, zdjęcia czy nagrania audio-wideo są dostępne z poziomu różnych adresów URL, np. odnośników przeznaczonych dla urządzeń mobilnych i komputerów. Crawler podąża każdym łączem z osobna, jednak oceny jakościowej witryny dokonuje z uwzględnieniem tylko tego kanonicznego. Pomija zatem napotkane duplikaty treści, czego efektem jest prawidłowe pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Przykładowy tag canonical:
<link rel="canonical" href="https://www.netim.pl/blog/linki-kanoniczne/" />
Adres kanoniczny to element metaopisu strony. Nie jest więc bezpośrednio widoczny dla użytkownika. Łącze składa się ze znacznika relacyjnego połączonego z URL-em do oryginalnych zasobów. Umieszcza się je w sekcji nagłówkowej <head> kodu HTML, aby roboty skanujące błyskawicznie wychwytywały reprezentatywną dla witryny treść (przeznaczoną do indeksacji).
Jak sprawdzić, którą stronę Google uznaje za kanoniczną?
Google, gdy znajdzie w serwisie wiele stron o podobnej zawartości zmuszony jest do podjęcia decyzji, która z nich będzie najbardziej przydatna użytkownikom. Oznaczy ją wtedy jako stronę kanoniczną i zacznie odwiedzać częściej niż pozostałe warianty. Wszystko po to, aby ograniczyć obciążenie serwisu procesem crawlowania. Jak jednak sprawdzić, który z naszych adresów uznał za kanoniczny?
Aby to sprawdzić, musimy zalogować się do Google Search Console i użyć narzędzia do sprawdzania adresów URL znajdującego się na górze interfejsu.
Po wprowadzeniu adresu URL otrzymamy raport, w którym po rozwinięciu sekcji Indeksowanie stron znajdziemy odpowiedź, który z adresów Google uznał za kanoniczny.
Linki rel canonical w Google’u – dlaczego są tak ważne?
Unikalny content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych SERP. Problem w tym, że stworzenie niepowtarzalnych opisów dla setek produktów, usług czy podstron jest kosztowne, czasochłonne i nie zawsze możliwe. Duplikaty są interpretowane jako próba nieuczciwej manipulacji, za co Google przyznaje rygorystyczne kary. Najmniej bolesną konsekwencją powielania treści jest spadek w wynikach wyszukiwania i strata zysków ze sprzedaży online. Wedle statystyk jest to spadek przychodów rzędu 10-40%. W najgorszej sytuacji dojdzie do nałożenia filtra widoczności oraz usunięcia witryny z Google’a.
Problemów tych można uniknąć poprzez wdrożenie linków kanonicznych i SEO opartego na eliminowaniu duplikatów treści z pola widzenia robotów skanujących. Odpowiednia optymalizacja techniczna pozwala na bezpieczne:
- sortowanie produktów w obrębie jednej kategorii,
- redystrybuowanie treści (np. wyeksponowanie jej na blogu i w pasujących kategoriach strony),
- pokazywanie wariantów produktów (np. kolorystycznych) z identycznym opisem,
- kopiowanie specyfikacji produktów z materiałów prasowych producenta,
- powielanie elementów na różnych wersjach językowych strony internetowej,
- wyświetlenie podobnych wyników dla smartfonów, tabletów, komputerów,
- przekierowywanie ruchu z portów i protokołów HTTP czy HTTPS (z dopiskiem www lub bez niego).
Dzięki URL-om canonical link rozwój platformy sprzedażowej jest możliwy, nawet jeśli przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na inwestowanie sporych sum w kampanie contentowe. Są one niezastąpione, gdy dochodzi do migracji domeny, rozbudowy serwisu o usługi mobilne czy tłumaczenia witryny, a także wtedy, gdy obsługa serwisu przebiega z wykorzystaniem złożonego systemu CMS.
Linki kanoniczne w SEO – jakie możliwości oferują?
Potencjał adresów kanonicznych nie ogranicza się do zarządzania wewnętrznymi duplikatami strony. Agencje SEO wykorzystują je też w celu przyspieszenia indeksacji i zwiększenia wydajności strony internetowej. Crawler z ograniczoną pulą linków do przeskanowania zakończy pracę w krótszym czasie. Nie będzie tym samym nadmiernie obciążał serwera, a aktualizacje szybciej pojawią się w wynikach Google’a. Sprzedaż premierowych towarów ruszy, zanim do działania przystąpi mniej dynamiczna konkurencja, co w dłuższej perspektywie może przełożyć się na większe wpływy ze sprzedaży online i zysk wizerunkowy.
Linki kanoniczne znacznie łatwiej kontrolować. Odpowiednia konfiguracja zawęża adresy URL widoczne w wynikach wyszukiwania do tych najbardziej atrakcyjnych dla użytkownika – wiarygodnych i prostych do zapamiętania:
- https://www.przykład.pl/sukienkiwieczorowe
zamiast:
- https://www.przykład.pl/cocktail?gclid=ABC
Adresy canonical konsolidują też ruch pochodzący z wielu kanałów, dzięki czemu uzyskanie wiarygodnych danych analitycznych jest mniej problematyczne.
Wpływ linków kanonicznych na SEO jest olbrzymi. Otwierają one drogę do wysokich pozycji w Google’u, gdy architektura strony wymusza powstawanie wewnętrznych duplikatów treści, a środki na tworzenie unikalnych kart produktowych są mocno ograniczone. Aby skorzystać z wszystkich zalet canonical linków, ich implementację warto powierzyć agencji SEO z doświadczeniem.
Jak ustawić link kanoniczny?
Ustawianie linków kanonicznych jest zazwyczaj bardzo proste, jednak różni się w zależności od wykorzystywanego CMS. W tym przypadku omówimy sobie jak zrobić to na przykładzie najpopularniejszego systemy zarządzania treścią – WordPressa.
Istnieje wiele wtyczek, które pomogą nam w zapanowaniu nad linkami kanonicznymi na stronie. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest jednak instalacja wtyczki Yoast SEO, która kompleksowo wspiera proces pozycjonowania serwisu.
Aby ustawić niestandardowy adres kanoniczny wystarczy, że przejdziemy do edycji podstrony i w ustawieniach wtyczki Yoast SEO rozwiniemy pole Zaawansowane. Znajdziemy tam pole Kanoniczny URL, którym możemy podać preferowany przez nas adres URL.
Chcs zwiększyć widoczność Twojej strony w internecie?
Wykorzystaj potencjał SEO
Specjalista SEO, dla którego praca stała się pasją. Zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, z zamiłowaniem do testowania nowych narzędzi. Ceni innowacyjność i nieustannie dąży do doskonalenia swoich umiejętności. Poza biurem, jest zapalonym fanem sportu, ze szczególnym uwzględnieniem angielskiej Premier League.
Mam taki pytanie, jeśli masz stronę z kategoriami, to czy robić kanoniczny adres na każą postronne (paginację) tej kategorii – ten sam. Czy lepiej aby każdy adres podstrony kategorii miał osobny link kanoniczny – ale uwaga – sprawa dotyczy tego, gdy nie indeksujemy kategorii. Jak sądzisz co będzie najlepszym wyborem?