Dzięki kanonizacji adresów URL powielona na stronie internetowej zawartość nie wpływa negatywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Proces ten jest niezbędnym elementem optymalizacji SEO m.in. dla sklepów internetowych. Oto najważniejsze zalety oraz sposoby korzystania z nawigacji Google canonical.
Spis treści
Czym jest kanoniczny URL?
Linki rel canonical podpowiadają Googlebotom, które zasoby domeny należy traktować priorytetowo w procesie indeksowania. Znajdują zastosowanie, gdy podobne teksty, zdjęcia czy nagrania audio-wideo są dostępne z poziomu różnych adresów URL, np. odnośników przeznaczonych dla urządzeń mobilnych i komputerów. Crawler podąża każdym łączem z osobna, jednak oceny jakościowej witryny dokonuje z uwzględnieniem tylko tego kanonicznego. Pomija zatem napotkane duplikaty treści, czego efektem jest prawidłowe pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Przykładowy tag canonical:
<link rel="canonical" href="https://www.netim.pl/blog/linki-kanoniczne/" />
Adres kanoniczny to element metaopisu strony. Nie jest więc bezpośrednio widoczny dla użytkownika. Łącze składa się ze znacznika relacyjnego połączonego z URL-em do oryginalnych zasobów. Umieszcza się je w sekcji nagłówkowej <head> kodu HTML, aby roboty skanujące błyskawicznie wychwytywały reprezentatywną dla witryny treść (przeznaczoną do indeksacji).
Jak sprawdzić, którą stronę Google uznaje za kanoniczną?
Google, gdy znajdzie w serwisie wiele stron o podobnej zawartości zmuszony jest do podjęcia decyzji, która z nich będzie najbardziej przydatna użytkownikom. Oznaczy ją wtedy jako stronę kanoniczną i zacznie odwiedzać częściej niż pozostałe warianty. Wszystko po to, aby ograniczyć obciążenie serwisu procesem crawlowania. Jak jednak sprawdzić, który z naszych adresów uznał za kanoniczny?
Aby to sprawdzić, musimy zalogować się do Google Search Console i użyć narzędzia do sprawdzania adresów URL znajdującego się na górze interfejsu.
Po wprowadzeniu adresu URL otrzymamy raport, w którym po rozwinięciu sekcji Indeksowanie stron znajdziemy odpowiedź, który z adresów Google uznał za kanoniczny.

Weryfikacja linku kanonicznego w GSC
Linki rel canonical w Google’u – dlaczego są tak ważne?
Unikalny content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych SERP. Problem w tym, że stworzenie niepowtarzalnych opisów dla setek produktów, usług czy podstron jest kosztowne, czasochłonne i nie zawsze możliwe. Duplikaty są interpretowane jako próba nieuczciwej manipulacji, za co Google przyznaje rygorystyczne kary. Najmniej bolesną konsekwencją powielania treści jest spadek w wynikach wyszukiwania i strata zysków ze sprzedaży online. Wedle statystyk jest to spadek przychodów rzędu 10-40%. W najgorszej sytuacji dojdzie do nałożenia filtra widoczności oraz usunięcia witryny z Google’a.
Problemów tych można uniknąć poprzez wdrożenie linków kanonicznych i SEO opartego na eliminowaniu duplikatów treści z pola widzenia robotów skanujących. Odpowiednia optymalizacja techniczna pozwala na bezpieczne:
- sortowanie produktów w obrębie jednej kategorii,
- redystrybuowanie treści (np. wyeksponowanie jej na blogu i w pasujących kategoriach strony),
- pokazywanie wariantów produktów (np. kolorystycznych) z identycznym opisem,
- kopiowanie specyfikacji produktów z materiałów prasowych producenta,
- powielanie elementów na różnych wersjach językowych strony internetowej,
- wyświetlenie podobnych wyników dla smartfonów, tabletów, komputerów,
- przekierowywanie ruchu z portów i protokołów HTTP czy HTTPS (z dopiskiem www lub bez niego).
Dzięki URL-om canonical link rozwój platformy sprzedażowej jest możliwy, nawet jeśli przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na inwestowanie sporych sum w kampanie contentowe. Są one niezastąpione, gdy dochodzi do migracji domeny, rozbudowy serwisu o usługi mobilne czy tłumaczenia witryny, a także wtedy, gdy obsługa serwisu przebiega z wykorzystaniem złożonego systemu CMS.
Linki kanoniczne w SEO – jakie możliwości oferują?
Potencjał adresów kanonicznych nie ogranicza się do zarządzania wewnętrznymi duplikatami strony. Agencje SEO wykorzystują je też w celu przyspieszenia indeksacji i zwiększenia wydajności strony internetowej. Crawler z ograniczoną pulą linków do przeskanowania zakończy pracę w krótszym czasie. Nie będzie tym samym nadmiernie obciążał serwera, a aktualizacje szybciej pojawią się w wynikach Google’a. Sprzedaż premierowych towarów ruszy, zanim do działania przystąpi mniej dynamiczna konkurencja, co w dłuższej perspektywie może przełożyć się na większe wpływy ze sprzedaży online i zysk wizerunkowy.
Linki kanoniczne znacznie łatwiej kontrolować. Odpowiednia konfiguracja zawęża adresy URL widoczne w wynikach wyszukiwania do tych najbardziej atrakcyjnych dla użytkownika – wiarygodnych i prostych do zapamiętania:
- https://www.przykład.pl/sukienkiwieczorowe
zamiast:
- https://www.przykład.pl/cocktail?gclid=ABC
Adresy canonical konsolidują też ruch pochodzący z wielu kanałów, dzięki czemu uzyskanie wiarygodnych danych analitycznych jest mniej problematyczne.
Wpływ linków kanonicznych na SEO jest olbrzymi. Otwierają one drogę do wysokich pozycji w Google’u, gdy architektura strony wymusza powstawanie wewnętrznych duplikatów treści, a środki na tworzenie unikalnych kart produktowych są mocno ograniczone. Aby skorzystać z wszystkich zalet canonical linków, ich implementację warto powierzyć agencji SEO z doświadczeniem.
Jak ustawić link kanoniczny?
Ustawianie linków kanonicznych jest zazwyczaj bardzo proste, jednak różni się w zależności od wykorzystywanego CMS. W tym przypadku omówimy sobie jak zrobić to na przykładzie najpopularniejszego systemy zarządzania treścią – WordPressa.
Istnieje wiele wtyczek, które pomogą nam w zapanowaniu nad linkami kanonicznymi na stronie. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest jednak instalacja wtyczki Yoast SEO, która kompleksowo wspiera proces pozycjonowania serwisu.

Zmiana linku kanonicznego w Yoast SEO
Aby ustawić niestandardowy adres kanoniczny wystarczy, że przejdziemy do edycji podstrony i w ustawieniach wtyczki Yoast SEO rozwiniemy pole Zaawansowane. Znajdziemy tam pole Kanoniczny URL, którym możemy podać preferowany przez nas adres URL.
Chcs zwiększyć widoczność Twojej strony w internecie?
Wykorzystaj potencjał SEO
Specjalista SEO, dla którego praca stała się pasją. Zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, z zamiłowaniem do testowania nowych narzędzi. Ceni innowacyjność i nieustannie dąży do doskonalenia swoich umiejętności. Poza biurem, jest zapalonym fanem sportu, ze szczególnym uwzględnieniem angielskiej Premier League.