Moja droga od stażu do specjalisty SEO

Blog page

Jak zaczęła się moja przygoda z SEO?

Pierwszy raz o branży SEO usłyszałam w czasie studiów. Jako studentka kierunku Informatyka w biznesie podczas zajęć poznawałam nie tylko języki programowania, ale miałam również okazję dowiedzieć się nieco więcej na temat finansów, rachunkowości, zarządzania, a także marketingu. Na drugim roku studiów, podczas przeglądania ofert specjalności oraz realizowanych w ich ramach przedmiotów, natknęłam się na zajęcia z pozycjonowania stron WWW. Bardzo szybko zainteresowałam się tematem. W wolnych chwilach przeglądałam artykuły opublikowane na branżowych blogach i starałam się dowiedzieć jak najwięcej o SEO. Z czasem zainteresowałam się także tematyką UX.

Gdy nadszedł czas wakacji, postanowiłam poszukać pierwszych praktyk lub stażu. Przeglądając oferty, trafiłam na ogłoszenie z firmy Netim. Nie wymagano doświadczenia, liczyły się: zaangażowanie, pozytywne nastawienie i chęć rozwoju. Nie zastanawiając się długo, postanowiłam spróbować swoich sił. Przygotowałam list motywacyjny oraz CV i wysłałam aplikację.

Staż w agencji marketingowej

Staż rozpoczęłam w drugiej połowie lipca. Byłam mile zaskoczona przebiegiem rozmowy rekrutacyjnej. Paweł – CEO agencji – zadawał mi pytania oparte o informacje, które zawarłam w liście motywacyjnym. Liczyły się dla niego także moje oczekiwania wobec stażu. Rozmowa przebiegła bardzo sprawnie, a kilka dni później otrzymałam telefon z informacją, że zostałam przyjęta na staż.

Pierwsze dni nie były łatwe. Trafiłam do firmy w momencie, w którym zespół był niewielki, a pracy było bardzo dużo. Z perspektywy czasu widzę, że był to najlepszy moment, w jakim mogłam rozpocząć staż w Netimie. Ogrom pracy spowodował, że bardzo szybko musiałam nauczyć się wielu rzeczy. Podejmowałam się zadań, dzięki którym od praktycznej strony poznałam wiele aspektów pracy specjalisty SEO. Intensywność pracy nie stanowiła dla mnie przeszkody, wręcz przeciwnie motywowało mnie to do wyszukiwania informacji i samodzielnego rozwiązywania problemów.

Oprócz wielu wymagających zadań praktycznych staż przepełniony był szkoleniami wewnętrznymi. Poznawałam narzędzia niezbędne w codziennej pracy – Google Analytics, Google Search Console. Wykonywałam analizy linków przy użyciu – Majestic, Ahrefs, Clusteric.  Zgłębiałam tajniki copywritingu, przeprowadzając analizę słów kluczowych oraz korzystając z narzędzi:  SENUTO, Keyword Planner, Semstorm. Program stażu realizowany był przez kolegów z teamu. Jeśli czegoś nie wiedziałam lub miałam wątpliwości, nie bałam się pytać. Wiedziałam, że zawsze otrzymam pomoc od bardziej doświadczonych kolegów. Chętnie udzielali wskazówek, pomimo licznych obowiązków i zadań do wykonania. Myślę, że to właśnie serdeczność innych osób oraz atmosfera w pracy pozwoliła mi odnaleźć się w nowym miejscu.

Okres stażu minął bardzo szybko. Podczas intensywnych 3 miesięcy poznałam szeroki obszar działań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem stron internetowych. Tworzyłam treści na strony klientów, przeprowadzałam analizę słów kluczowych, pomagałam w przygotowaniu audytów stron internetowych, korzystając z zaawansowanych narzędzi jak Screaming Frog i DeepCrawl, wdrażałam zalecenia optymalizacyjne, a także zajmowałam się linkbuildingiem. Wszystkie te działania, wykonywane pod czujnym okiem specjalistów, pozwoliły mi poznać specyfikę pracy w agencji marketingu internetowego.

szkolenia wewnętrzne

Od juniora do specjalisty

Po zakończonym stażu Paweł zaproponował mi stanowisko młodszego specjalisty SEO. Jednocześnie otrzymałam pod opiekę kilka mniejszych serwisów, dla których prowadziłam działania z zakresu pozycjonowania. Początkowo nie były to zaawansowane projekty, jednak samodzielne działania na rzecz klientów wymagały dużej odpowiedzialności. Szybko się o tym przekonałam w momencie, w którym musiałam sama rozplanować swoje zadania. W firmie brakowało osoby, która czuwałaby nad postępem prac oraz kontrolowałaby słuszność podejmowanych działań. Utrudnieniem była także częsta rotacja pracowników. Nagłe przejęcie obowiązków innych osób wzmagało presję czasu i obawę czy uda mi się wykonać wszystkie zaplanowane zadania. Był to dla mnie trudny okres, w którym praca nie sprawiała tyle przyjemności. Zdawałam sobie sprawę, że jest to jednak szansa na zdobycie cennej wiedzy, a prowadzenie własnych projektów, nawet tych mniejszych, było świetnym polem do sprawdzenia umiejętności zdobytych podczas stażu.

Z czasem praca z klientem stawała się coraz łatwiejsza. W miarę doświadczenia otrzymywałam bardziej wymagające projekty. Było to dla mnie bardzo ważne, ponieważ nie ma dwóch takich samych serwisów z tymi samymi problemami. Każdy projekt wnosił coś nowego – wymagał opracowywania strategii działań, zaplanowania harmonogramu prac, ciągłego monitorowania efektów i wyznaczania nowych kierunków rozwoju serwisu pod kątem SEO.

Duże witryny internetowe to także możliwość zetknięcia się ze złożonymi problemami, które wymagają zagłębienia się w techniczne aspekty SEO. Praca z serwisami opartymi o różne systemy do zarządzania treścią pozwoliła mi zapoznać się ze specyfiką każdego z nich. Działania przy dostępie do serwera umożliwiły mi, zagłębienie się w technikalia budowy strony i samodzielne edytowanie jej kodu w celu wdrożenia optymalizacji.  Szerokie spektrum problemów, z jakimi spotykałam się w codziennej pracy nad projektami, zmuszało mnie do poszukiwania nowych, kreatywnych rozwiązań.

Praca w biurze

 

Dalszy rozwój w Netimie

Praca specjalisty SEO wymaga ciągłej edukacji. Branża bardzo dynamicznie się zmienia, liczne aktualizacje algorytmów sprawiają, że stale należy śledzić trendy i dostosowywać strategię działań do aktualnych wytycznych Google. Każdy dzień pracy pozwala mi poszerzać moje kompetencje z zakresu optymalizacja on-site i off-site stron internetowych, analityki internetowej, architektury informacji, UX i wielu innych działań mających na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

Bardzo wiele do mojej pracy wnosi możliwość udziału w konferencjach i spotkaniach branżowych SEO, w których mogę uczestniczyć w ramach wyjazdów firmowych. To okazja do poznania rozwiązań stosowanych przez innych specjalistów z branży i wyciągnięcia dla siebie cennych informacji.

Dalszy rozwój zapewniają mi również liczne szkolenia wewnętrzne. Spotkania firmowe działu SEO to także możliwość do podzielenia się swoimi przemyśleniami, wspólnego poszukiwania rozwiązań dla pojawiających się problemów i dyskutowania o najnowszych zmianach w branży. Takie rozmowy są bardzo rozwijające. Motywują do ciągłego działania i testowania pomysłów.

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂