Nadawanie i zarządzanie dostępem do wizytówki w Google Moja Firma: Kompletny poradnik.

Blog page
Nadawanie dostępu do wizytówki Google Moja Firma

Google Moja Firma jest bezpłatnym narzędziem, które umożliwia właścicielom biznesów dotarcie do nowych potencjalnych klientów w obsługiwanej lokalizacji. Staranne wypełnienie profilu firmy w wizytówce Google może pomóc zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania i Mapach Google, jednak zmiany mogą wprowadzać jedynie osoby posiadające do tego odpowiednie uprawnienia. Jak nadać dostęp do wizytówki Google osobom trzecim? Dlaczego agencje marketingowe SEO mogą potrzebować uprawnień do zarządzania profilem?

Czym jest wizytówka GMF?

Wizytówka firmy w Google to internetowy profil firmy, który umożliwia dotarcie do nowych klientów i zaistnienie w lokalnych wynikach wyszukiwania. Osoby w naszym otoczeniu często właśnie w ten sposób wyszukują informacji o interesujących ich usługach i podejmują decyzje na podstawie materiałów znalezionych w internecie – wyszukują opinie, sprawdzają lokalizację i inne dane firmy. 

Jednym z kluczowych elementów w pozycjonowaniu lokalnym jest zadbanie o prezentację profilu swojej firmy w Google. Jednak jedynie osoby do tego uprawnione mogą zarządzać panelem firmy, wprowadzać i zatwierdzać zmiany, które mogą korzystnie wpłynąć na obraz naszego biznesu w internecie.

Kto może mieć dostęp do wizytówki Google?

Dostęp do wizytówki Google powinien mieć właściciel biznesu oraz osoby, które zostały przez niego upoważnione do zarządzania profilem firmy, np. agencja SEO, z którą firma podjęła współpracę. Z jakiego powodu agencje zajmujące się marketingiem internetowym mogą potrzebować dostęp do profilu firmy w Google My Business? 

Agencja SEO może potrzebować dostępu do Twojej wizytówki w Google z kilku powodów. Po pierwsze,  może chcieć zoptymalizować wizytówkę pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, co przyczyni się do zwiększenia widoczności Twojej firmy w danym obszarze. Po drugie, najważniejsze dane firmy, takie jak godziny otwarcia, numer telefonu czy adres, mogą być na bieżąco aktualizowane przez agencję, by upewnić się, że klienci mają dostęp do najnowszych informacji.

Podział ról i rodzaje dostępów w Google Moja Firma

Użytkownicy upoważnieni do zarządzania profilem firmy w Google Moja Firma mogą zostać przypisani do dwóch głównych ról – właścicieli i menadżerów. Jeden profil może posiadać wielu właścicieli i menadżerów, ale tylko jednego głównego właściciela.

Właściciele profilu GMF – najwyższy poziom kontroli

Ważnym aspektem wizytówki Google Moja Firma jest rola właściciela, która reprezentuje najwyższy poziom dostępu do profilu firmy. Każda wizytówka ma możliwość posiadania kilku właścicieli, jednak wśród nich musi istnieć jeden główny właściciel pełniący kluczową rolę. Osoby posiadające uprawnienia właścicieli mają zdolność dodawania oraz usuwania innych użytkowników, co pozwala na efektywne zarządzanie profilem firmy. Warto zaznaczyć, że choć właściciele posiadają swobodę przydzielania i odejmowania uprawnień, główny właściciel nie ma możliwości usunięcia samego siebie z tej roli, chyba że przekaże swoje uprawnienia innej osobie. To zapewnia kontrolę i bezpieczeństwo zarządzania danymi firmy.

Do głównych uprawnień właścicieli profilu Google Moja Firma należą m.in.:

  • dodawanie oraz usuwanie użytkowników,
  • możliwość usunięcia profilu firmy (wizytówka nadal może być widoczna w wynikach wyszukiwania),
  • możliwość akceptowania aktualizacji profilu,
  • edytowanie kluczowych elementów profilu, takich jak lokalizacja firmy, godziny otwarcia, numer telefonu, rodzaje usług, tworzenie wpisów, dodawanie zdjęć, produktów itd.,
  • odpowiadanie na opinie użytkowników i pytania w sekcji „Pytania i odpowiedzi”,
  • oraz wgląd do statystyk efektywności wizytówki.

Menadżerowie w GMF – wsparcie w zarządzaniu

Osoby posiadające status menadżera wizytówki mają podobne uprawnienia co właściciele, z wyjątkiem kilku kluczowych funkcji. Menadżerowie nie posiadają możliwości usuwania lub dodawania nowych użytkowników do profilu firmy, a także brakuje im uprawnień pozwalających na usunięcie samej wizytówki Google (przy czym warto pamiętać, że usunięcie wizytówki Google nie oznacza, że całkowicie zniknie ona z wyników wyszukiwania).

Nadawanie dostępu do wizytówki Google Moja Firma – krok po kroku

Chcesz nadać dostęp do swojej wizytówki Google osobom trzecim? Poniższy przewodnik poprowadzi Cię przez poszczególne kroki przyznawania dostępu do zarządzania profilem firmy w GMF.

Krok 1. Logowanie do konta Menadżera Profilu Firmy

Pierwszym krokiem do przyznania dostępu do profilu osobie trzeciej jest zalogowanie się do konta Google Menadżer Profilu Firmy, używając danych logowania do konta Gmail, na które wizytówka została zarejestrowana.

Krok 2. Przejście do panelu zarządzania wizytówką Google

Następnie zostaniemy przeniesieni na stronę zarządzania naszą wizytówką, z której to poziomu możemy wprowadzać zmiany i edytować jej poszczególne elementy.

Przejście do panelu zarządzania wizytówką Google

Krok 3. Ustawienia profilu firmy w GMF

Aby przejść do ustawień profilu firmy, z których to poziomu możemy nadawać i odbierać uprawnienia do zarządzania wizytówką, klikamy w trzy kropki widoczne w prawym górnym rogu panelu zarządzania.

Ustawienia profilu firmy w GMF

Następnie wybieramy opcję „Ustawienia profilu firmy”. 

Krok 4. Przyznanie dostępu do wizytówki Google

Przyznanie dostępu do wizytówki Google

Na ekranie będzie widoczny panel ustawień profilu firmy. Klikając pierwszą pozycję, pojawi się panel umożliwiający nam dodanie nowych użytkowników do profilu Google Moja Firma. Wybieramy opcję „Dodaj”.

Nadawanie dostępu do wizytówki Google użytkownikom

W następnym kroku należy podać adres email użytkownika, któremu udostępniamy dostęp do wizytówki i wybrać rolę, którą ma pełnić. 

Na koniec zapraszamy użytkownika do zarządzania profilem naszej firmy klikając przycisk „Zaproś” w prawym dolnym rogu panelu. Użytkownik otrzyma powiadomienie o wysłanym zaproszeniu i będzie mógł je zaakceptować.

Dodawanie użytkowników do Google Moja Firma

Jak cofnąć nadany dostęp do Google Moja Firma?

Zdarzają się sytuacje kiedy potrzebujemy odebrać nadane wcześniej uprawnienia do zarządzania wizytówką naszej firmy. W tym celu należy wykonać wszystkie opisane wcześniej czynności – od logowania do profilu firmy po dostanie się do panelu zarządzania dostępami do profilu. W tym miejscu wybieramy konkretnego użytkownika, którego chcemy pozbawić uprawnień i klikamy w przycisk „Usuń”.

Jak cofnąć nadany dostęp do Google Moja Firma?

Osoba, która utraci dostęp do profilu, otrzyma stosowne powiadomienie i nie będzie już mogła zarządzać wizytówką Google.

Jeżeli opcja usunięcia użytkownika nie jest widoczna, może to oznaczać, że nie posiadasz odpowiednich uprawnień do realizacji takich działań (tylko właściciele mogą usuwać innych użytkowników), lub próbujesz usunąć z profilu firmy głównego właściciela. Główny właściciel wizytówki musi przekazać swoje uprawnienia innej osobie przed opuszczeniem profilu firmy. 

Dostosowywanie ustawień dostępu i mianowanie głównego właściciela

Kolejną opcją dostępną dla właścicieli profilu Google Moja Firma jest możliwość zmiany aktualnych ról i ustawień dostępów. Wystarczy, że klikniemy w użytkownika, któremu chcemy nadać nowe uprawnienia (lub odebrać część obecnych) i wybierzemy interesującą nas pozycję. W ten sposób można również mianować nowego głównego właściciela profilu i przenieść na niego prawo własności do wizytówki.

Dostosowywanie ustawień dostępu i mianowanie głównego właściciela

Katarzyna Walat

Specjalistka SEO pragnąca rozwijać się wraz ze stale ewoluującą branżą digital marketingu. Nie wzbrania się przed żadnym rodzajem działań związanych z pozycjonowaniem - on-site i off-site - chce spróbować wszystkiego. Przepada za kuchnią wegańską, podróżami małymi i dużymi, oraz możliwością realizowania coraz to nowszych marzeń.