SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych – recenzja książki

Blog page

Najnowsza książka Eweliny Podrez-Siamy to spora dawka wiedzy dla osób, które chcą zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Znajdziemy tu gotowe do wdrożenia instrukcje i zestaw narzędzi, które pozwolą skutecznie wypromować się w sieci. Co składa się na „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych” i dlaczego warto sięgnąć po ten tytuł?

Komu przyda się książka?

Jak przeczytamy na okładce, książką powinni zainteresować się influencerzy, osoby prowadzące bloga lub własną stronę internetową, influencerzy i wszyscy, którym zależy na budowaniu marki osobistej w internecie. Mimo że na rynku znajdziemy sporo książek podejmujących temat personal brandingu, trudno trafić na pozycję, która skupiałaby się na budowaniu wizerunku w kontekście SEO (budowania widoczności w wynikach wyszukiwania Google). Takiego tytułu brakowało na naszym rynku i bardzo dobrze, że powstał.

Pierwsze skojarzenie z samodzielnym budowaniem marki osobistej, to zwykle social media. Tymczasem jak pokazuje autorka książki, korzystając z narzędzi SEO, można dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców równie skutecznie. Prawdą jest, że potrzebna tu będzie określona wiedza i znajomość narzędzi. Jednak w książce „SEO dla blogerów…” znajdziemy wszystko, co potrzebne, by nauczyć się pozycjonowania własnej strony i siebie jako marki. Czytelnik otrzymuje sprawnie zredagowaną instrukcję, pokazującą krok po kroku, od podstaw, jak zabrać się do tego tematu – który wcale nie jest tak trudny, jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Każdy może samodzielnie zgłębić go na tyle, by skutecznie pozycjonować się w sieci.

SEO dla blogerów jest kursem SEO napisanym prostym językiem, z wyjaśnieniem trudniejszym pojęć branżowych i bez marketingowego buzzwordu. Mimo że omawiane zagadnienia są niekiedy skomplikowane, nawet osoba początkująca świetnie odnajdzie się w każdym z rozdziałów, w czym pomogą objaśnienia, rysunki, tabele, zestawienia, różnego rodzaju protipy i odsyłacze do adekwatnych miejsc w książce.

SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych – struktura i zawartość

Książka ma przejrzystą strukturę, dlatego nawet osoba, która nie miała wcześniej do czynienia z SEO, nie zgubi się w prezentowanym materiale. Zawartość podzielona jest na 5 głównych części:

  • Budowanie marki osobistej w wyszukiwarce
  • SEO bloga i personalnej strony internetowej
  • Wiadomości Google i Discover
  • Kilka sposobów na zwiększenie zasięgu i zarabianie na blogu
  • „Nie zapomnij o…” – sekcja ekspercka 

Najwięcej miejsca w książce poświęcono części drugiej, która obejmuje pozycjonowanie prywatnej strony www i bloga. Ciekawym pomysłem jest ostatnia sekcja z artykułami ekspertów branży SEO. Pozwoliła rozszerzyć zasadniczą część książki o nowe przydatne wątki. Warto do niej zajrzeć, bo wypowiedziało się tutaj wielu specjalistów, których dobrze jest znać i obserwować, aby być na bieżąco w pozycjonowaniu.

Budowanie marki osobistej w wyszukiwarce

Początkowe rozdziały poświęcone są najważniejszym zasadom budowania marki osobistej w wyszukiwarce (SERM). Autorka opisała tutaj zasady skutecznej optymalizacji strony internetowej, ale też dość nieoczywiste sposoby na zaprezentowanie marki osobistej w wynikach wyszukiwania. Przykładem jest instrukcja, jak stworzyć i zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma – nie dla firmy jednak, a dla własnej osoby. W tej części czytelnicy dowiedzą się także, jak prowadzić monitoring wzmianek na swój temat w internecie i jakich narzędzi do tego użyć.

SEO dla bloga i personalnej strony internetowej

Dalej na kartach książki znajdziemy informacje o narzędziach SEO przydatnych do skutecznego pozycjonowania bloga lub strony. Zarówno tych bezpłatnych, dostępnych dla każdego, jak i zaawansowanych, których na co dzień używają duże agencje marketingowe. Wymieniono tu wszystkie, które trzeba znać, choć nie dla wszystkich zmieścił się szczegółowy opis. Instrukcje dla większości z nich można jednak znaleźć w sieci (w postaci artykułów, webinarów, czy szkoleń, często darmowych). Warto dodać, że Ewelina Podrez-Siama wskazała swoim czytelnikom kilka możliwości, jak zdobyć takie narzędzia (a także kursy i szkolenia poszerzające wiedzę) taniej.

W książce dostępny jest także rozbudowany kurs używania słów kluczowych – który pozwoli samodzielnie zaplanować strategię contentową dla poszczególnych podstron w swoim serwisie. Z książki dowiemy się, jak:

  • wyszukiwać słowa kluczowe i przydzielać je do poszczególnych podstron (np. konkretnych wpisów blogowych),
  • tworzyć kategorie dla bloga oraz klastry tematyczne (grupy tekstów skupionych wokół konkretnego tematu),
  • rozumieć intencje użytkownika w kontekście fraz kluczowych, 
  • tworzyć arkusz porządkujący frazy kluczowe dla różnych podstron,
  • formatować treści (tak, by były czytelne dla użytkowników oraz botów wyszukiwarki).

W kursie nie tylko dostajemy informacje, że powinniśmy używać fraz, ale także, w jakich miejscach ich używać, z jaką częstotliwością i na jakie błędy uważać. Dowiemy się też, jak zaplanować architekturę informacji na stronie, przeprowadzić techniczną optymalizację i nie tylko. Naprawdę rzetelnie opisane są tu wszystkie aspekty, o które chciałbyś lub chciałabyś zapytać, chcąc zadbać o swoją markę w kontekście pozycjonowania. Znalazło się również miejsce na bardzo aktualny dziś wątek, jakim jest tworzenie treści z AI – zalety i możliwości, ale też potencjalne pułapki z tym związane.

Google News, Discover oraz SEO dla Podcastu i YouTube

W kolejnej części Ewelina Podrez-Siama opisała możliwości pozycjonowania w obszarach mniej oczywistych, które jednak przydadzą się wielu osobom pracującym nad swoją marką osobistą. To przede wszystkim:

  • Google News (wiadomości Google)
  • Google Discover
  • pozycjonowanie podcastu
  • pozycjonowanie YouTube

Znajdziemy tu także sposoby na zarabianie na blogu (m.in. za pomocą artykułów sponsorowanych).

Dlaczego warto przeczytać „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”?

To, że w książce odnajdą się osoby początkujące, nie znaczy wcale, że jest tu jedynie wiedza podstawowa. To naprawdę solidne, pogłębione potraktowanie materiału, z którego sporo wyniosą również osoby, które na co dzień związane są z szeroko rozumianą branżą marketingową, SEO, czy copywritingiem.

„SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych” to bardzo treściwa instrukcja – ze wskazaniem narzędzi i takim rozłożeniu materiału, które pozwala krok po kroku zdobywać nowe umiejętności i od razu stosować je w praktyce. Tam, gdzie nie dało się pogłębić jakiegoś wątku, najpewniej ze względu na ograniczenia objętościowe książki, Ewelina Podrez-Siama kieruje czytelnika w miejsca, gdzie może on – jeśli zechce – zdobyć więcej informacji lub dokładniej poznać wybrane narzędzie.

Jako czytelnik poczułem się też potraktowany bardzo uczciwie – można odczuć, że autorka chce naprawdę pomóc czytelnikowi zdobyć potrzebne umiejętności, a wszystko, co zostało obiecane na okładce, znalazło się w treści książki. To naprawdę kompletny, przystępnie napisany kurs pozycjonowania, po który zdecydowanie warto sięgnąć.

Krzysztof Gachowski

W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.