Wymiary grafik na Facebooku (profil, posty, reklamy). Jakie obowiązują w 2024 roku?

Blog page

Każda z platform społecznościowych określa rekomendowane wymiary grafik, a także nakłada rozmaite ograniczenia w tym zakresie. Dotyczy to zdjęć umieszczanych na profilach indywidualnych i firmowych, ale także w postach czy w reklamach. Oto krótki przewodnik po aktualnych wymiarach grafik w 2024 roku dla Facebooka.

Dlaczego warto stosować się do zaleceń?

Szczegółowe informacje na temat wymiarów i specyfikacji grafik na Fb znajdziesz w centrum pomocy Meta. Platformy społecznościowe określają nie tylko dopuszczalne wymiary grafik, ale także to, co może się na nich znaleźć. Ograniczeniom podlegają na przykład treści związane z erotyką, używkami czy hazardem. Warto więc zapoznać się z podstawowymi zasadami, by uniknąć odrzucenia przygotowanej wcześniej kreacji. O wymiary grafik warto zadbać, aby uniknąć utraty jakości, rozciągnięcia, zaburzenia proporcji i innych deformacji grafik. Pewne ułatwienie stanowi fakt, że platformy automatycznie dostosowują zdjęcie (np. przycinając je), jednak może się zdarzyć, że efekt takiego dostosowania nie będzie zadowalający.

Zdjęcie profilowe – wymiary Fb

Profilowe zdjęcie na Facebooku ma kształt kwadratu, przycinane jest jednak do okręgu. Tym samym kluczowe elementy (na przykład twarz lub logo) powinny znaleźć się w centralnej części grafiki, by uniknąć ich niezamierzonego przycięcia. Centralne umieszczanie kluczowych elementów pozwoli też uniknąć ich zasłonięcia, jeśli stosujesz nakładki na zdjęcia profilowe.

Wymiary grafiki na zdjęcie profilowe:

  • Minimalny zalecany rozmiar: 400 × 400 pikseli.
  • Rekomendowany rozmiar: 800 × 800 lub większy.

Warto dodawać nieco większą grafikę, ponieważ wariant minimalny może być niewyraźny przy próbie powiększenia (po kliknięciu miniatury przez użytkownika). Jednocześnie trzeba zadbać o skompresowanie pliku, tak aby nie zajmował zbyt wiele miejsca (Facebook rekomenduje, aby grafika ważyła nie więcej niż 100 KB).

Zgodnie z informacjami Facebooka, zdjęcie profilowe wyświetlane jest w rozmiarze 176 × 176 pikseli na desktopie, a na smartfonie – 196 × 196 pikseli.

Zdjęcie w tle strony (cover photo)

  • Minimalny rozmiar wymagany przez Facebooka: 400 × 150 pikseli.
  • Rozmiar zalecany przez Facebooka: 851 × 315 pikseli (można też dodać nieco większy).
  • Rozmiar dla najwyższej jakości grafiki – 1640 × 624.

Podobnie jak w przypadku zdjęcia profilowego, platforma rekomenduje także, aby przesłać zdjęcie o rozmiarze maksymalnie 100 KB, w formacie sRGB JPG, co pozwoli skrócić czas wczytywania. Jednocześnie w przypadku zdjęć profilowych i zdjęć w tle bogatych w szczegóły (zawierających np. logotyp czy tekst) Fb zaleca używać zdjęcia w formacie PNG.

Pamiętaj także, że lewa dolna strona grafiki zostanie zasłonięta przez zdjęcie profilowe, dlatego ewentualne kluczowe informacje warto umieścić w innym miejscu. Jednocześnie jeśli grafika do zdjęcia w tle nie będzie mieć idealnie dostosowanych proporcji, jej krawędzie mogą zostać ucięte.

Grafiki do postów na osi czasu i w Stories

Choć Facebook zaleca konkretne wymiary grafik dla konkretnych postów, nawet jeśli dodasz grafiki niepasujące do tych wytycznych, Facebook spróbuje je dostosować. W przypadku typowych formatów zdjęć i centralnej ekspozycji (twarzy, postaci, logotypu lub innego elementu) efekty są zwykle zadowalające. Możesz dodawać zdjęcia w poziomie i pionie, przycięte do niestandardowych formatów – nie ma tutaj dużych ograniczeń. Jeśli jednak chcesz dokładnie dopasować grafikę, trzymaj się następujących wytycznych:

Typ grafiki Wymiary minimalne Wymiary zalecane
Grafika pozioma 600 × 315 pikseli 1200 × 900 pikseli
Grafika pionowa 640 × 960 pikseli 1080 × 1920 pikseli
Facebook Stories 640 × 960 pikseli 1080 × 1920 pikseli
Grafika kwadratowa 1080 × 1080 pikseli 1080 × 1080 pikseli
Karuzela (kwadrat) 1080 × 1080 pikseli 1080 × 1080 pikseli

W przypadku pokazu slajdów pierwsze zdjęcie powinno mieć minimum 640 × 960 pikseli (9:16), kolejne 1080 × 1080 pikseli (kwadrat).

Wydarzenia i grupy na Facebooku

  • Zdjęcie dla wydarzenia na Facebooku: minimum 1200 × 628 pikseli, zalecane jest nieco większe.
  • Zdjęcie dla grupy na Facebooku: 1640 × 856 pikseli, zalecane jest nico większe zdjęcie.

Zarówno w przypadku zdjęcia dla wydarzenia jak i grupy, warto stosować proporcje 1,91:1.

Reklama w formie obrazu – jak przyciąć grafiki?

To reklamy zwierające jedną grafikę i tekst. W tym przypadku Facebook zaleca, aby:

  • Rozdzielczość wynosiła minimum 1080 × 1080 pikseli.
  • Współczynnik proporcji: od 1,91 do 1:1.
  • Minimalna szerokość – 600 pikseli.
  • Minimalna wysokość – 600 pikseli.

Tolerancja współczynnika proporcji wynosi 3%, a zalecany format pliku to JPG lub PNG.

Reklama karuzelowa na Facebooku – wymiary

Reklama karuzelowa najczęściej ma formę grafik kwadratowych (proporcja 1:1), choć Fb dopuszcza także proporcję 4:5 (jedynie dla reklam katalogu Advantage +).

  • Współczynnik proporcji: 1:1 (kwadrat) lub 4:5 
  • Rozdzielczość dla proporcji 1:1 to 500 × 500 px (minimalna), 1024 × 1024 (zalecana)
  • Rozdzielczość dla proporcji 4:5 to 600 × 750 (minimalna) lub 1080 × 1350 (zalecana)
  • Tolerancja współczynnika proporcji: 3%, 

Format pliku to JPG lub PNG, a maksymalny rozmiar to 30 MB.

Reklama w formie kolekcji (Aktualności) – wymiary grafik

Reklamy w formie kolekcji jest wyświetlana w Aktualnościach na Facebooku. Zawiera 3 zdjęcia produktów, a także obraz (lub film) w tle. Po kliknięciu takiej reklamy użytkownik zostaje przeniesiony do strony docelowej wyświetlanej na pełnym ekranie (do tzw. materiału błyskawicznego). Wytyczne Facebooka dla grafik, to:

  • Rozdzielczość: minimum 1080 × 1080 pikseli 
  • Format obrazu: JPG lub PNG.
  • Współczynnik proporcji: 1:1 (kwadrat).
  • Typ pliku z animacją: MOV, MP4 lub GIF.

Więcej na temat formatów reklam i niezbędnych grafik znajdziesz w centrum pomocy Facebooka: https://pl-pl.facebook.com/business/ads-guide/update . Znajdziesz tu także inne istotne informacje, takie jak dopuszczalna długość tekstu reklamy czy wytyczne na temat reklamy wideo.

Jaki format zdjęć wybrać? 

Jak już wspomnieliśmy, najlepiej jest to JPG lub PNG. Te formaty (drugi bardziej) pozwalają zachować jakość obrazu przy relatywnie niewielkiej ciężkości pliku. To ważne również dlatego, że mniejsze zdjęcie nie wpłynie negatywnie na czas ładowania.

Krzysztof Gachowski

W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.