Blog page

Obecnie na rynku znajduje się wiele agencji SEO, dlatego też wybór odpowiedniej firmy jest często niemałym wyzwaniem. Niestety, najczęstszym kryterium wyboru w takim wypadku jest cena za usługę. Jest to oczywiście ważna kwestia – nie warto jednak nawiązywać współpracy z agencją głównie na podstawie tego czynnika. Jak więc wybrać firmę godną zaufania? Najlepszym sposobem jest przygotowanie pytań, które mogą ułatwić Ci ten wybór mogący mieć duży wpływ na Twój biznes. Zapraszam do dalszej części artykułu, w którym wypisałem 7 kwestii, o które warto zapytać agencję SEO.

Jakim doświadczeniem może pochwalić się agencja?

Pytanie o doświadczenie w prowadzeniu działań SEO jest jedną z podstawowych kwestii, o którą powinieneś zapytać agencję przed podjęciem współpracy. Jest to cenne źródło wiedzy na temat przeszłości firmy, prowadzonych projektów oraz efektów. Wieloletnia obecność na rynku jest oznaką znajomości branży oraz stabilności agencji, co przekłada się na większe zaufanie klientów. Pozostając przy kwestii doświadczenia, zapytaj również o case studies oraz referencje firmy. Zobrazowane osiągnięcia i wystawione rekomendacje to potwierdzenie profesjonalizmu danej agencji oraz tego, że pracują w niej specjaliści. 

Jakie działania będą podejmowane? Czy agencja prowadziła już podobny projekt?

Każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia do tematu, dlatego też doświadczona agencja powinna obrać odpowiednią strategię pod konkretny typ strony. Inaczej będą wyglądać działania dla sklepu z branży modowej, a jeszcze inaczej dla dużego e-commerce czy bloga. Dlatego też przed wyborem agencji zapytaj o to, czy w przeszłości obsługiwała lub aktualnie prowadzi podobny projekt. Doświadczenie w pozycjonowaniu zbliżonej wielkości projektu do Twojego może dać Ci większą pewność, że nie zostaniesz potraktowany jako obiekt testowy na wprowadzanie nowych rozwiązań, które niekoniecznie mogą wpłynąć pozytywnie na widoczność serwisu.

Jak będą wyglądały raporty? 

Monitorowanie postępu prac, które wykonuje agencja, jest niezwykle ważne. Usługi pozycjonowania nieraz pochłaniają dużą część budżetu na marketing, dlatego warto mieć pod kontrolą to, jakie prace są prowadzone. Przed rozpoczęciem współpracy zapytaj o to, w jakiej formie będą dostarczane raporty, w których udokumentowane powinny być wszystkie działania na przestrzeni miesiąca, kwartału czy roku. Określ specjalistom, na czym Ci zależy i co chciałbyś, aby było mierzone. Dzięki temu zyskasz jasny obraz, w jaki sposób agencja próbuje zwiększyć widoczność i ruch na Twojej stronie oraz dowiesz się o wszystkich zmianach, które zostały wprowadzone na stronie. Standardowy comiesięczny raport powinien zawierać takie informacje jak m.in.:

  • liczba konwersji lub realizacji celów, 
  • liczba użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania,
  • liczba wyświetleń, kliknięć oraz CTR z wyników wyszukiwania,
  • współczynnik odrzuceń,
  • widoczność serwisu,
  • ruch na stronie,
  • pozyskane linki,
  • stworzone treści.

Przykładowy raport z wykresami

Jak agencja pozyskuje linki?

Kolejną istotną kwestią przed rozpoczęciem współpracy z agencją SEO, jest to, w jaki sposób pozyskiwane są linki. Na początku warto zapytać o to, jaki jest pomysł na linkbuilding dla Twojego serwisu. Jeżeli podczas rozmowy nie otrzymasz jednoznacznej odpowiedzi, zastanów się dobrze nad tym, czy warto stawiać właśnie na usługi właśnie tej firmy. Godna zaufania agencja przedstawi Ci strategię działań, które wpłyną na lepszą widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Podczas rozmowy ze specjalistami możesz zapytać również o to, w jaki sposób pozyskiwane są linki oraz jakie są ich źródła. Niektóre firmy gwarantują sporą liczbę linków – są one jednak najczęściej słabej wartości. Pamiętaj – w przypadku SEO nie liczy się ilość a jakość pozyskiwanych odnośników. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest pozyskanie 2-3 linków z mocnej domeny niż kilkadziesiąt ze stron o niskim zaufaniu.

Ile osób będzie prowadziło projekt? Z kim będziesz się kontaktować?

Możliwość kontaktu ze specjalistą jest tak naprawdę podstawą dobrej współpracy. Korzystając z usług profesjonalnej agencji, powinieneś wiedzieć, kto jest odpowiedzialny za Twój serwis, do kogo wysyłać ewentualne pytania oraz to ile osób będzie pracowało nad projektem. Oddelegowani specjaliści, którzy od początku do końca zajmą się Twoim serwisem, będą trzymać się swojej strategii, co zagwarantuje ciągłość i dokładność działań. Rozwiązanie to również ułatwi kontakt na linii klient-agencja – a jak wiadomo – właściwa komunikacja jest podstawą sukcesu.

Ludzie pracujący nad projektem

Ile projektów obsługują specjaliści w danej agencji?

Na rynku znajduje się wiele agencji – zarówno tych dużych, które prowadzą wiele projektów, jak i mniejszych obsługujących po kilka/kilkanaście serwisów. Na wstępie rozmów zapytaj o to, jak sytuacja przedstawia się w tej konkretnej firmie. Dlaczego? Może zdarzyć się, że skorzystasz z usług agencji, w której specjalista ma na głowie po 50 projektów lub więcej. Oznacza to, że w skali miesiąca, taka osoba nie może poświęcić zbyt dużo czasu na dany projekt. Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia projektów w danej agencji ułatwi Ci wybór odpowiedniej firmy, w której specjalista będzie miał odpowiednio dużo czasu na optymalizację Twojej strony oraz na ewentualne odpowiedzi na pytania, które pojawią się w trakcie współpracy.

Jaki jest koszt pozycjonowania i co wchodzi w skład działań?

Decydując się na jakiegokolwiek usługi, warto na starcie mieć jasność, jak wygląda kwestia płatności. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania – każda agencja SEO podchodzi inaczej do kwestii rozliczeniowych za działania. Przed podpisaniem umowy dowiedz się, co tak naprawdę wchodzi w skład działań i za co konkretnie zapłacisz. Niezależnie od modelu rozliczeniowego, a co za tym idzie – pakietu działań, upewnij się, że wszelkie kwestie zostaną spisane na umowie.

Infografika o pytania do agencji

Dariusz Mrozek

Copywriter z aspiracjami na specjalistę SEO. Prywatnie fan Arsenalu oraz entuzjasta angielskiej piłki. W wolnej chwili poświęca się jeździe na rowerze, oglądaniu meczów, czytaniu książek, podróżom oraz tworzeniu amatorskich projektów graficznych i stron.