Nagłówki na stronach internetowych – jak wykorzystać ich potencjał?

Blog page

Optymalizacja SEO on-site obejmuje wdrożenie struktury nagłówków HTML, które wspierają proces pozycjonowania i ułatwiają skanowanie tekstu przez użytkownika. Sprawdź, jaka jest poprawna struktura nagłówków strony internetowej oraz jak tworzyć nagłówki atrakcyjne dla robotów Google i czytelników.

Czym są nagłówki strony internetowej?

Nagłówki strony internetowej współtworzą jej strukturę i ulepszają wizualny odbiór przez czytelnika. Hierarchizują i wyróżniają tytuły, śródtytuły oraz podtytuły w różnego rodzaju tekstach. Aby uwypuklić wizualnie pożądany fragment i zaznaczyć go dla wyszukiwarki, należy zastosować odpowiedni znacznik HTML.

Do dyspozycji masz aż 6 nagłówków. Chociaż John Mueller zakomunikował, że rodzaje i kolejność nagłówków nie mają znaczenia dla Google, wciąż obowiązującą praktyką jest ich prawidłowe hierarchizowanie z uwzględnieniem słów kluczowych o różnej częstotliwości wyszukiwania.

Nagłówki od h1 do h6 należy wykorzystywać w określonej kolejności i przyporządkowywać do akapitów, co jest omówione w dalszej części artykułu. Niedopuszczalne jest stosowanie nagłówka h1, następnie nagłówka h4, potem nagłówka h2 i na koniec h6. Brak hierarchii wprowadza chaos do kodu strony, a także może dezorientować użytkownika, zwłaszcza jeżeli różnią się od siebie wielkością czcionki lub stylem.

Nagłówek h1 jest najważniejszy – powinien zawierać najbardziej wartościowe słowa kluczowe dla strony i przedstawiać użytkownikowi wiodącą myśl. Popularne jest stosowanie wyłącznie jednego nagłówka h1 na danej stronie oraz co najmniej kilku nagłówków h2 i h3. Nagłówki h4, h5 i h6 są używane zdecydowane rzadziej, niemniej jednak występują na szczególnie rozbudowanych stronach.

Jak ustawić nagłówek na stronie internetowej?

Sposób ustawienia nagłówka na stronie internetowej jest zależny od CMS-u, czyli systemu do zarządzania treścią. Oczywiście niepodważalnym liderem wśród platform tego typu jest WordPress – wykorzystywany zarówno przez niszowych blogerów, jak i duże agencje marketingowe. Sprawdźmy więc, jak ustawić nagłówki w Gutenbergu – wizualnym edytorze tekstu.

Jeżeli chcesz opublikować prawidłowo ustrukturyzowany artykuł na blogu, wystarczy, że klikniesz krzyżyk w czarnym kwadracie, a następnie wybierzesz blok Nagłówek.

Wybór nagłówka w WordPressie

W następnym kroku musisz określić poziom nagłówka – od h1 do h6.

Wprowadzenie nagłówków w WordPressie

Jeżeli chcesz, możesz włączyć wpisywanie nagłówków w znacznikach HTML. W tym celu kliknij trzy kropki po prawej stronie paska i wybierz opcję Edytuj w HTML.

Nagłówek html w WordPressie

Dotychczasowy widok ulegnie zmianie.

Nagłówek H2 html w WordPressie

Jedną z istotnych funkcji na zaprezentowanej liście jest duplikacja, pozwalająca na szybkie powielenie zastosowanych nagłówków. Ponadto możesz zgrupować nagłówki z przyporządkowanymi do nich akapitami. Ta opcja przydaje się, kiedy chcesz uniknąć przypadkowych przesunięć podczas finalnego formatowania tekstu lub błyskawicznie zmienić strukturę. Zgrupowanie tych elementów pozwala na przeniesienie ich jednym ruchem.

Jakie funkcje pełnią nagłówki na stronach internetowych?

Nagłówki na stronach internetowych są istotne zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników. Prawidłowa implementacja nagłówków ułatwia wyszukiwarce zrozumienie tematyki danej strony i poszczególnych bloków tekstu. Stanowi także ułatwienie dla czytelnika – nagłówki na landingu mogą uwypuklać sprzedażowe komunikaty, a nagłówki w obszernym poradniku pomagają prześledzić tok myślenia autora.

Istotne jest także wyróżnienie wizualne nagłówków – fontem, pogrubieniem, wielkością. Taka modyfikacja przyciąga wzrok usera i ułatwia skanowanie tekstu w poszukiwaniu informacji. Kiedy czytelnik widzi pytanie, które zadawał sobie w myślach, i zapoznaje się z satysfakcjonującą odpowiedzią pod nagłówkiem, istnieje duża szansa, że zapamięta markę jako pomocnego eksperta w danej dziedzinie.

Z punktu widzenia SEO należy podkreślić, że nagłówki:

  • porządkują strukturę strony.
  • sygnalizują robotom Google tematykę treści,
  • pozwalają na efektywne wykorzystanie słów kluczowych, które powinny być naturalnie odmieniane,
  • wspierają długofalowe pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania, chociaż nie są oficjalnie kategoryzowane jako kluczowy czynnik rankingowy.

Jakie są rodzaje nagłówków i jak ich używać?

Wyróżniamy aż 6 rodzajów nagłówków: h1, h2, h3, h4, h5 i h6. Projektując strukturę tekstu, zaczynaj od nagłówka poziomu pierwszego i kieruj się ku niższym poziomom wraz z rozwijaniem poszczególnych myśli.

  • Nagłówek h1 stanowi zwykle tytuł artykułu na blogu, kategorii lub produktu w sklepie internetowym. Chociaż podkreśla się jednokrotne używanie nagłówka h1 na stronie, zdarza się, że występuje ich kilka, jeżeli oznaczają tak samo ważne komunikaty.
  • Nagłówek h2 oznacza śródtytuły segregujące główne zagadnienia omawiane w tekście.
  • Nagłówek h3 jest używany do wyróżnienia jeszcze bardziej szczegółowych wątków. Jeżeli śródtytuł „Rodzaje zmywarek” jest objęty znacznikami <h2></h2> i znajduje się pod nim jeden treściwy akapit, kolejne akapity w tej grupie mogą być przyporządkowane do podtytułów w znacznikach <h3></h3>, np. „Zmywarki wolnostojące”, „Zmywarki do zabudowy”.
  • Analogicznie postępuje się z nagłówkami h4, h5 i h6. Jeżeli artykuł nie tylko omawia cechy zmywarek wolnostojących i do zabudowy, ale także podaje ich popularne modele, ich nazwy mogą być objęte znacznikami <h4></h4>.

Rodzaje nagłówków na stronie

Po ostatnim nagłówku h4 można powrócić do nagłówka h2 i rozbudowywać kolejne grupy tematyczne. Atutem tej struktury jest możliwość linkowania do produktów w sklepie internetowym i aktualizacji artykułu, aby odpowiadał bieżącym trendom na rynku. W ten sposób tworzysz tzw. content evergreen, czyli treść nieustannie aktualną i generującą ruch organiczny.

To, ile i których nagłówków użyjesz, jest zależne m.in. od rodzaju i długości tekstu. Podstrona produktowa może zawierać nazwę produktu w nagłówku h1 i najważniejsze cechy produktu w nagłówkach h2. W przypadku bogatego opisu kategorii produktów można użyć także nagłówków h3. W obszernym case study na blogu firmowym mogą okazać się przydatne także nagłówki h4 i ewentualnie niższych poziomów.

Czy trzeba stosować nagłówki ze wszystkich poziomów w jednym tekście?

O ile pełna gama nagłówków może być obecna w obrębie całej strony internetowej, o tyle dany tekst może zawierać wyłącznie dwa poziomy nagłówków (h1 i h2), trzy poziomy (od h1 do h3) czy cztery poziomy (od h1 do h4).

Poniższy screen pokazuje fragment struktury poradnika o wyborze fotelika samochodowego dla dziecka.

Nagłówki we wpisie blogowym przykłady

Czy taki artykuł mógłby zawierać nagłówki h4 i niższych poziomów? Tak, nagłówki h4 należałoby ulokować pod nagłówkami h3, aby zachować prawidłową strukturę poradnika. W takim przypadku autor musiałby omówić modele fotelików odpowiadające poszczególnym kategoriom wagowym bądź precyzyjnie przeanalizować zalety i wady wyróżnionych systemów.

Trzeba pamiętać jednak o tym, że nadmiernie rozbudowana struktura nagłówków artykułu poradnikowego może mieć pewne wady. O ile rekomendacja produktów byłaby atutem porównywalnym do wcześniejszego przykładu ze zmywarkami, o tyle szczegółowe analizowanie systemów bezpieczeństwa mogłoby zbędnie wydłużyć poradnik.

Tworząc strukturę nagłówków, pamiętaj o intencjach klienta. Rodzic poszukujący fotelika samochodowego chce się dowiedzieć, na jakie cechy produktu powinien zwrócić uwagę w pierwszej kolejności i które marki są godne uwagi. Szczegółowe analizy systemów bezpieczeństwa interesują osobę zastanawiającą się nad wyselekcjonowanymi modelami fotelików, więc znajdującą się w innym miejscu lejka sprzedażowego.

Ponadto z punktu widzenia SEO lepszym rozwiązaniem jest tworzenie osobnych artykułów omawiających tematy poboczne. W prezentowanym przypadku korzystniejsze jest zastosowanie linkowania wewnętrznego do innych publikacji.

Jak zoptymalizować nagłówek pod kątem SEO?

Aby zoptymalizować nagłówki strony internetowej, należy sporządzić listę słów kluczowych wyszukiwanych przez osoby, do których jest skierowana treść. Jednym z najpopularniejszych narzędzi jest planer słów kluczowych – dostępny po zalogowaniu się na konto Google Ads.

Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego z butami. Zamierzasz przygotować artykuł o balerinach, w którym opiszesz bestsellerowe modele na lato 2021 i zarekomendujesz nowości w sklepie. Chcesz mieć pewność, że wybierzesz obuwie z podkategorii popularnych wśród klientek. Możesz zacząć research od wpisania ogólnej frazy – „baleriny”.

Planer słów kluczowych

Po wyświetleniu wyników możesz uszeregować słowa kluczowe według średniej miesięcznej liczby wyszukiwań. Jeżeli chcesz się skupić wyłącznie na cechach balerin, sprecyzuj słowa kluczowe, wykluczając np. frazy zawierające nazwę marki.

Słowa kluczowe planer

W efekcie dowiesz się, że najczęściej są wyszukiwane m.in. baleriny skórzane, czarne, na koturnie czy przypominające kształtem kapcie. Te frazy kluczowe mogą zostać ulokowane w nagłówkach h2.

Aby jeszcze lepiej zoptymalizować artykuł i precyzyjnie wpisać się w oczekiwania klientek, sprawdź frazy powiązane z balerinami skórzanymi lub czarnymi. W tym celu możesz użyć także innych narzędzi, np. Ubersuggest lub Answer The Public. Oba podpowiedzą Ci frazy typu long tail, które możesz wykorzystać np. w nagłówkach h3 i h4.

answerthepublic

Answerthepublic.com wyświetla frazy kluczowe w formie mapy myśli bądź pogrupowanych list. Ponadto pozwala na pobranie wyników w pliku CSV. Z szybkiej analizy wynika, że artykuł mógłby rekomendować baleriny skórzane dziurkowane, plecione, z gumką bądź kokardą.

Ubersuggest również przydaje się do optymalizacji nagłówków strony internetowej. Uwaga – darmowa wersja ma ograniczenia dotyczące m.in. liczby wyświetlanych fraz i użyć narzędzia w ciągu doby. Niemniej jednak dostarcza informacji o częstotliwości wyszukiwania słów kluczowych i podsuwa pomysły do tekstów. Jeżeli właściciel sklepu sportowego chciałby się dowiedzieć, które marki obuwia ująć w rankingu butów do biegania, mógłby błyskawicznie sprawdzić ich popularność.

Ubersuggest słowa kluczowe

Jak wyglądałaby struktura nagłówków w rankingu produktów?

  • Nagłówek h1 wskazywałby tytuł, np. „Ranking butów do biegania damskich – 15 modeli Nike, Asics i Puma”.
  • Nagłówki h2 obejmowałyby śródtytuły, np. „Buty do biegania damskie Nike”.
  • Nagłówki h3 oznaczałyby podtytuły znajdujące się pod nagłówkami h2. Mogłyby dotyczyć poszczególnych modeli butów, np. „Nike Air Zoom Pegasus 38 FlyEase”.
  • Nagłówki h4 prezentowałyby zalet i wad poszczególnych modeli. Plusy i minusy należałoby wypunktować pod nagłówkami w stylu „Czy warto kupić Nike Air Zoom Pegasus 38 FlyEase?”, „Wady Nike Air Zoom Pegasus 38 FlyEase”.

Jak stworzyć nagłówek atrakcyjny dla użytkownika?

Wiesz już, jak zoptymalizować nagłówki strony internetowej pod SEO. Co zrobić, aby odbiorcy uznali nagłówki treści za godne uwagi? Przeanalizujmy sprawdzone formuły copywriterskie na przykładzie nagłówków h1 – tytułów artykułów, które mogą być tożsame lub zbliżone do znacznika title.

Meta title w wynikach wyszukiwania Google:

Meta title przykład

Nagłówek h1 w artykule na blogu firmowym Netim:

Nagłówek h1 blog

Jakie techniki konstruowania nagłówków warto znać?

Listy

Liczba w nagłówku sugeruje czytelnikowi, ile czasu będzie musiał poświęcić na zapoznanie się z treścią. Wypunktowania są łatwe do przeskanowania wzrokiem. Użytkownik zyskuje zbiór najważniejszych informacji – unika wykonywania czasochłonnego researchu na własną rękę. Przykład: „15 fotelików samochodowych 15-36 kg do 1000 zł”. Bardzo precyzyjny nagłówek zawiera słowo kluczowe, liczbę omówionych modeli, istotną cechę produktu i cenę – ważną dla klienta z ograniczonym budżetem.

Instruktaże

Nagłówki w formie „jak zrobić coś” wskazują użytkownikowi, że otrzyma instrukcję pomocną w rozwiązaniu problemu, spełnieniu marzenia, osiągnięciu celu itp. Instruktaż można połączyć z listą. Przykład: nagłówek „Jak zrobić naleśniki bez mleka w 3 szybkich krokach?” lub „Jak zrobić omlet bez mleka – 3 sprawdzone przepisy”. Oba nagłówki h1 są atrakcyjne m.in. dla wegetarian czy osób z nietolerancją laktozy. Jednak pierwszy nagłówek podkreśla maksymalne skrócenie czasu smażenia naleśników, a drugi przekonuje użytkownika, że uniknie porażki kulinarnej.

Opowieść

Nagłówek zapowiadający oryginalną historię zwieńczoną sukcesem i korzyści dla użytkownika może zostać wykorzystany nawet w case study. Przykład: „Jak zwiększyłem liczbę czytelników bloga o 400% dzięki 5 chwytliwym nagłówkom”.

Powołanie się na autorytet

W każdej branży można wskazać autorytet stanowiący inspirację lub źródło jednej z informacji w artykule. Przykład: „Jak nauczyć psa reagowania na komendy? 5 porad znanego behawiorysty psów” lub „Jak urządzić garderobę? 7 wskazówek od włoskiego projektanta wnętrz”. Te nagłówki wykorzystują zarówno formę listy, jak i lukę informacyjną. Odbiorca nie poznaje od razu nazwisk ekspertów, co wzmaga jego ciekawość.

Aby stworzyć skuteczny nagłówek, warto przygotować co najmniej kilka tytułów i eksperymentować z testami A/B. Tytuły twórz dopiero po zakończeniu tekstu. Spoglądając na ostateczną wersję publikacji, możesz się odnieść do najciekawszych fragmentów, co sprawi, że tytuł stanie się celniejszy. Obawiasz się, że brakuje Ci kreatywności do wymyślenia atrakcyjnego nagłówka? Skorzystaj z pomocnych narzędzi, nawet w języku angielskim, np. Blog Ideas Content Generator od HubSpot.

Zoptymalizowane nagłówki stron internetowych wspierają proces pozycjonowania i zachęcają użytkownika do zapoznania się z treścią – szczególnie obszernymi artykułami, które wymagają atrakcyjnego formatowania. Prawidłowa struktura nagłówków wyjaśnia robotom Google konstrukcję strony i ułatwia czytelnikowi skanowanie tekstu. Tworząc nagłówki h1, h2 i pozostałe, pamiętaj nie tylko o wykorzystaniu fraz kluczowych, ale także o copywriterskich trikach, które skutecznie nakłaniają użytkownika do kliknięcia linku. Testuj różne nagłówki, aby odkryć rozwiązania cieszące się największą popularnością w gronie konkretnej grupy odbiorców.