Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – ranking 2018/2019

Blog page
wyszukiwarki-2018-ranking

Chciałabym móc zacząć ten artykuł od jakiejś rewolucyjnej informacji na temat wyszukiwarek. Niestety, w tym kręgu tematycznym już od kilku dobrych lat nic się nie zmienia. W rankingu najpopularniejszych pierwsze skrzypce gra bowiem Google i w 2018 roku również znalazł się na pierwszym miejscu – oczywiście z dość dużą przewagą procentową nad pozostałymi konkurentami.

Skąd wziął się pomysł na stworzenie wyszukiwarek?

Zastanawiałeś się kiedyś nad początkami Internetu? Skąd w ogóle wziął się pomysł na stworzenie narzędzia do przeglądania całych jego zasobów? Wszystko zaczęło się od Petera Morville’a, który jest autorem pojęcia „wyszukiwalność”. Morville twierdził, że znaczenie tego słowa związane jest ze stopniem odkrywania pewnych informacji. Stąd właśnie zadaniem wyszukiwarek internetowych jest odnajdywanie istotnych informacji w internetowym gąszczu. Pierwotnie miały jednak służyć do katalogowania coraz to nowych pojawiających się witryn internetowych. W dzisiejszych czasach z kolei generują około 80% ruchu na stronach internetowych.

Ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce

Jak wspomniałam na samym początku, najpopularniejszą wyszukiwarką internetową 2018 roku w Polsce było Google (98,73%). Bardzo daleko w tyle znalazło się Yahoo (0,56%) oraz Bing (0,44%).

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland, z dnia 23.01.2019).

Jak widzisz, Bing i Yahoo są wręcz niewidoczne przy tak popularnej wyszukiwarce, jaką jest Google. A jak to wyglądało na poszczególnych sprzętach elektronicznych?

Desktop

google-desktop

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/poland, z dnia 23.01.2019).

Tablet

google-tablet

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/tablet/poland, z dnia 23.01.2019).

Mobile

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/mobile/poland, z dnia 23.01.2019).

Z powyższych danych wynika, że Google jest najchętniej używaną wyszukiwarką na mobilu, tablecie oraz desktopie. W przypadku dwóch pierwszych sprzętów drugie miejsce przypada Bingowi, z kolei na komputerze – wyszukiwarce Yahoo!. Trzecie miejsce zajęły kolejno: Yahoo!, DuckDuckGo oraz Bing.

Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie

Ranking najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie na rok 2018 prezentuje się następująco:

  • Google – 92,86%
  • Bing – 2,41%
  • Yahoo! – 1,82%
  • Baidu – 0,89%
  • Yandex RU – 0,59%
  • DuckDuckGo – 0,41%

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share, z dnia 23.01.2019).

Ranking ten, podobnie jak w Polsce również otwiera Google, ale już z nieco mniejszym procentem użytkowników z niej korzystających (94,26%). Chcesz poznać szczegóły? Proszę bardzo:

  • Google na desktopie – 89,63% użytkowników,
  • Google na tablecie – 89,51% użytkowników,
  • Google na telefonie – 94,26% użytkowników.

(Źródła danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/worldwide,
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/tablet/worldwide,
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/mobile/worldwide, z dnia 23.01.2019).

Widać tutaj, że zdecydowana większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google nie na tablecie czy komputerze, ale na mobile’u. To nie powinno nikogo dziwić – coraz częściej użytkownicy przeglądają bowiem strony internetowe na swoich telefonach.

Wyszukiwarka Google – poznaj jej historię

Historia wyszukiwarki Google sięga roku 1996. Wtedy właśnie została założona przez dwóch doktorantów studiujących na Uniwersytecie Stanforda  – Larry’ego Page’a oraz Siergieja Brina. Nazwą roboczą dzisiejszego Google’a było słowo BackRub (z ang. backlink, to znaczy liczba stron linkujących do wybranego wyniku). Google w swoim działaniu polegającym na przeszukiwaniu zasobów Internetu korzysta z licznych serwerowni. Są one rozmieszczone w różnych miejscach na świecie, a ich działanie opiera się o system operacyjny Linux.

Dlaczego wyszukiwarka Google jest tak chętnie wybierana przez internautów?

Ta ogromna popularność Google’a wśród wszystkich dostępnych wyszukiwarek internetowych wynika między innymi z kilkunastu połączonych ze sobą usług. Usługi te umożliwiają użytkownikom:

  • szybsze poruszanie się po stronach internetowych,
  • skuteczniejsze planowanie,
  • szybką realizację zadań.

Najbardziej znane usługi Google’a to system reklamowy Google Ads (dawniej Google AdWords), Google Maps oraz platforma Android. Wśród usług oferowanych przez Google’a znajdują się także:

  • poczta elektroniczna, którą zapewne większość z nas sprawdza każdego ranka,
  • przeglądarka internetowa, dzięki której mamy możliwość czytania najświeższych wiadomości,
  • serwis internetowy, na którym codziennie oglądamy śmieszne, pouczające lub poważne treści.

Mowa tu oczywiście o Gmailu, Google Chrome oraz YouTubie. Wszystkie wyżej wymienione usługi można podłączyć do jednego konta. Dzięki temu, że korzysta z nich tak wielu użytkowników, Google od wielu lat znajduje się na podium rankingu wyszukiwarek. Google nie spoczywa jednak na laurach. Jego inżynierowie często wprowadzają coraz to nowsze udogodnienia i aktualizacje mające pomóc użytkownikom w dotarciu do potrzebnych im informacji w jak najkrótszym czasie.

YouTube jako wyszukiwarka internetowa

YouTube? Wyszukiwarką? Oczywiście, że tak! Według danych ze strony alexa.com YouTube to drugi najpopularniejszy serwis na świecie (zaraz po Google’u), a tym samym – druga najpopularniejsza wyszukiwarka (źródło danych: https://www.alexa.com/siteinfo/youtube.com, z dnia 23.01.2019).  Może Cię to dziwić, ale coraz więcej osób znajduje odpowiedzi na swoje problemy i zapytania właśnie w formie filmów. Bardzo często po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę internetową filmy dostępne w serwisie YouTube wyświetlają się w top 10 wyników wyszukiwania. O tym, że treści wideo powoli zaczynają być widoczne nie tylko w Internecie, ale także w content marketingu już pisaliśmy. Wysoka pozycja serwisu YouTube w rankingu wyszukiwarek internetowych wynika również z faktu, że dostęp do tego serwisu możliwy jest niemal z każdego typu urządzenia elektronicznego.

youtube-jako-wyszukiwarka

YouTube – poznaj historię tego serwisu

YouTube jest internetowym serwisem założonym w 2005 roku, na którym można bezpłatnie umieszczać i odtwarzać filmy. Oglądający mają również możliwość komentowania i oceniania obejrzanych treści. Serwis YouTube został założony przez 3 pracowników przedsiębiorstwa PayPal – Chada Hurleya, Steve’a Chena oraz Jaweda Karima. 9 października 2006 roku serwis z charakterystycznym czerwono-białym logo został wykupiony przez Google’a – do dziś uznawana jest za jego największą transakcję. Pierwszy film na YouTube pojawił się 23 kwietnia 2005; dziś można tam oglądać na żywo tak ważne światowe wydarzenia, jak np. ubiegłoroczny ślub Harry’ego i Meghan.

Podsumowanie

Google to przeglądarka numer 1 w prawie każdym kraju oraz na wszelkich urządzeniach elektronicznych. Na pierwsze miejsca rankingów wyszukiwarek wysunęła się w 2013 roku i od tego momentu wciąż zajmuje zaszczytne pierwsze miejsce. Nawet jeśli jesteś wielkim miłośnikiem wyszukiwarki Google i bez niej nie wyobrażasz sobie życia, to z tyłu głowy zawsze jednak miej informację o tym, że istnieją również inne wyszukiwarki. Może nie tak popularne i lubiane, ale równie ciekawe i intrygujące. Spróbuj przez kilka dni przetestować jakąś inną wyszukiwarkę. Zobacz, jakie ma funkcje, jak działa i czym różni się od Twojej ulubionej. Swoimi spostrzeżeniami podziel się z nami w komentarzu, chętnie przeczytamy Twoją historię.

Małgorzata Węgrzyn

W Netimie pisze teksty, z których uczy się nie tylko tego, w którym miejscu postawić przecinek. Miłośniczka tatuaży, koncertów i puchatych pand. W wolnych chwilach odwiedza książkowy i filmowy Hogwart.