Pinterest jest jednym z najgorętszych nowych kanałów społecznościowych, które z powodzeniem można wykorzystać w reklamie. Gwałtowny wzrost popularności Pinteresta obserwuje się od 2012 roku. W grudniu 2014 roku Pinterest ogłosił wzost liczby odwiedzających aż o 1047%. Jeśli nie włączyłeś jeszcze Pinteresta do swojego planu marketingowego, istnieje kilka powodów, dla których powinieneś to zrobić.

Dlaczego Pinterest?

Jednym z głównych powodów, dla którego firmy decydują się na wykorzystanie Pinteresta do swoich działań jest to, że opiera się on na organizowaniu wizualnie informacji, która obecnie jest najpopularniejszą formą reklamy w społecznej sferze medialnej. Kevin Roose w magazynie New York napisał w maju 2014, że Pinterest był odpowiedzialny za więcej ruchu dla wydawców internetowych niż Reddit i Twitter razem.

Przewagą Pinteresta nad innymi kanałami społecznościowymi takimi jak Facebook, Twitter, czy Instagram jest fakt, że średnia długość życia Pina jest znacznie dłuższa niż posta na Facebooku czy Tweeta, który najpierw osiąga swój szczyt, ale zaraz potem szybko umiera. Pinterest ułatwia szukanie i rozprzestrzenianie Twoich zdjęć co znacznie przedłuża ich żywotność.

Pinterest to bardzo cenny kanał social media dla firm, które przede wszystkim oferują usługi lub produkty dla kobiet. Obecnie z Pinteresta korzysta około 70 milionów użytkowników, z czego 80% to kobiety. Pamiętaj, że te 80% ma też swoich chłopaków, mężów, przyjaciół płci męskiej i szuka pomysłów na prezenty.

W praktyce…

Korzystaj z dostępnych narzędzi

Ważne jest też połączenie aktywności Pinterest z resztą działań marketingowych. Na przykład, jeśli projektujesz biuletyn e-mailowy lub bloga, pamiętaj, aby załączyć linki do najnowszych Pinów w formie tak zwanych szpilek, dzięki czemu możesz zwiększyć ruch na Pintereście firmy. Korzystaj z dodatkowych opcji takich jak PinAlerts, który zapewni Ci powiadomienie e-mail, gdy ktoś przypina coś z Twojej strony. Wysłanie podziękować będzie dobrym ruchem!

Dbaj o jakość i estetykę zdjęć

Większa ilość atrakcyjnych zdjęć to większe szanse na przypięcie przez innych użytkowników. Nie musisz tu wydawać dużych pieniędzy na strategię treści marketingowej. Wszystko w co musisz zainwestować to dobra jakość obrazu i jego opis.

Angażuj użytkowników

Pinterest podobnie jak Facebook daje możliwość angażowania klientów w życie marki poprzez konkursy. Spróbuj zorganizować konkurs np.  na najlepsze zdjęcie z logo firmy. Zdjęcia możesz dodawać jako Piny w specjalnie utworzonym do tego Pinboardzie.

Śledź trendy

Twórz tablice poświęcone aktualnym trendom. Przypinaj od innych i dodawaj własne zdjęcia. W kreatywny sposób wymieszaj zdjęcia przedstawiające Twoje usługi i produkty z Pinami, które właśnie osiągają szczyt swojej popularności z okazji wakacji, Bożego Narodzenia czy Halloween.

Twórz treści dobre dla SEO

Pinterest z powodzeniem można wykorzystać do zwiększenia ruchu na stronie. W opisach zdjęć zawieraj słowe kluczowe, które są elementem wyszukiwania Twoich produktów bądź usług. Najlepiej połączyć Pina z linkiem do strony, gdzie bezpośrednio można kupić lub zamówić to co przedstawiłeś na Pintereście. Dzięki temu przyczynisz się do zwiększenia mocy SEO Twojej strony.

Używaj hashtagów

Pinterest tak jak inne popularne kanały społecznościowe obsługują hashtagi. Przy ich użyciu pomożesz odnaleźć użytkownikom interesujące ich treści. Może to być również świetny sposób na znalezienie informacji i ludzi o zainteresowaniach podobnych do Twoich.

Różnicuj posty na  platformach

Nie wszystkie media społecznościowe są sobie równe. Co działa na Facebooku nie musi dobrze pracować na Pintereście. Każda platforma ma inne wymagania dotyczące rozmiaru i długości opisu, różnych odbiorców, jak również różne style postów, które będą działać najlepiej.

Mniej o sobie

Oczywiście, ktoś śledzi Twoją tablicę, bo jest zainteresowany marką. Nie koniecznie jadnak chce zobaczyć na niej mnóstwo postów chluby, jak wspaniałe jesteś – skoro Cię obserwuje to już o tym wie! Zamiast nieustannie dodawać Piny na własny temat, spróbuj ograniczyć je do 20% postów a resztę poświęć na pozostałe zainteresowania Twoich fanów. Wówczas zwiększysz prawdopodobieństwo, że chętniej będą dzielić się Twoimi pinami i podawać je dalej.

Analizuj statystyki

W statystykach strony możesz sprawdzić między innymi średnią liczbę wyświetleń, średnią liczbę odwiedzających, zaangażowanie, odsłony, przypinania, kliknięcia oraz dane o osobach, które widzą Twoje Piny i wykonują na nich działania ( kraj, język, płeć). Użyj Pinterest Analytics, aby zobaczyć, który produkt dodany jako Pin najbardziej interesuje ludzi. Skorzystaj z tej wiedzy i umieść ten produkt w bardziej widocznym miejscu na stronie.


Jeśli nie korzystasz jeszcze z tej szybko rozwijającej się sieci w celach marketingowych, być może jest to rok, w którym powinieneś to zrobić i rozpocząć czerpanie mocy z Pinteresta w postaci zwiększenia ruchy na swojej stronie internetowej i budowania świadomości marki.

Paweł Sądaj

Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.