Promowanie biznesu przez social media to dzisiaj absolutna konieczność. Działania te muszą być jednak precyzyjnie zaplanowane i prowadzone konsekwentnie, by nie okazało się, że praca i fundusze wkładane w promocję firmy w mediach społecznościowych idą na marne. Dowiedz się jak promować firmę w social media, a także o co należy zadbać, by komunikacja biznesu w mediach społecznościowych była skuteczna.
5 kroków w działaniach social media:
Po pierwsze – wyznacz cel
Ustalenie celu to priorytet. Inną formę powinna mieć komunikacja, której celem jest kreowanie wizerunku, a inną ta, która ma służyć działaniom sprzedażowym. Od tego zależy wybór kanału i formy komunikacji ze swoimi odbiorcami.
Po drugie – określ odbiorców
Określenie grupy docelowej – ważny, a jednocześnie często zaniedbywany krok. Wydaje nam się, że jeśli przekaz trafi do jak najszerszego grona, będzie skuteczniejszy. Nieprawda! Czy jeśli sprzedajesz kosmetyki do makijażu, naprawdę uważasz, że ich reklamą zainteresują się mężczyźni w wieku 25-50 lat? Zdecydowanie lepiej sprawdzi się określenie grupy docelowej i zastanowienie się, gdzie odbiorcę możemy w sieci „spotkać” i jaki przekaz go przekona, czyli precyzyjne zdefiniowanie Insightu.
Po trzecie – zbuduj strategię
Strategia komunikacji to kolejny ważny element układanki. Każdy kanał komunikacji ma swoją specyfikę, daje różne opcje i możliwości. Jedne social media są bardziej rozrywkowe, inne z kolei mają charakter biznesowy. Niektóre wymagają aktywności raz w miesiącu, w pozostałych trzeba być na bieżąco z wydarzeniami. Należałoby zastanowić się czy np. będziemy mieli o czym pisać na blogu, albo czy będziemy mieć czas na codzienne dodawanie tweetów?
Po czwarte – wybierz kanał komunikacji
Jeśli trzy pierwsze kroki mamy za sobą, można wybrać odpowiedni kanał komunikacji – w tym przypadku konkretne medium, które będzie nam służyć do promowania marki oraz komunikacji z potencjalnymi odbiorcami. Nie każda firma powinna mieć Facebooka, a blog to nie konieczność w byciu nowoczesnym przedsiębiorstwem. Jeśli mamy produkty/usługi, które najłatwiej zaprezentować w formie filmu – to może zamiast zakładać profil we wszystkich możliwych social mediach, skupmy się na YouTubie i przygotowaniu profesjonalnych filmików, których linki trafią w wartościowe miejsca w sieci.
Po piąte – monitoruj swoje działania
Nie wystarczy regularnie wrzucić post na FB żeby mówić o dobrej strategii w social mediach. Publikujemy posty zazwyczaj po to, by wywołać jakąś reakcję u odbiorcy. Warto sprawdzić czy zamierzony cel został osiągnięty. Na co zwrócić uwagę? To zależy od tego, czy ważny jest dla nas zasięg czy zaangażowanie. W pierwszym przypadku dobrze mierzyć:
- zasięg kampanii,
- liczbę odsłon i odwiedzin strony,
- liczbę unikalnych użytkowników na stronie,
- liczbę odsłon banneru reklamowego.
W przypadku, kiedy to zaangażowanie użytkownika jest kluczowe, warto sprawdzać liczbę:
- kliknięć w post,
- komentarzy,
- subskrypcji/poleceń/pobrań/zakupów/zamówień,
- wypełnionych formularzy/ankiet,
- liczbę przekierowań na stronę docelową,
- uczestników konkursu.
Social media marketing dla B2B i B2C
Od rodzaju prowadzonego biznesu, a przede wszystkim odbiorców, do których jest kierowany, zależy jaki rodzaj komunikacji się sprawdzi. Czym bardziej formalny charakter komunikacji tym wskazane będą mniej „luźne” formy przekazu. Wydaje się, że łatwiej ma sektor świadczący usługi B2C – więcej kanałów do wyboru, większe grono odbiorców. Czy jednak znaczy to, że dostawcy usług z poziomu B2B mają zapomnieć o promocji w social mediach? Wcale nie! Kluczem do sukcesu w social media marketing jest jedynie dokonanie właściwego wyboru. Niżej krótka wskazówka na jakie kanały promocji się zdecydować, w zależności od sektora w którym działamy.
B2B – business to business
Mówi się o nim jako o Facebooku dla biznesu. Platforma do wymiany kontaktów służbowych, informowania o zmianach w swojej karierze, narzędzie dla rekruterów i poszukujących pracy, miejsce do podzielenia się ciekawym wpisem czy po prostu bycia na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku. Linkedin to świetne miejsce do zaprezentowania firmy, poinformowania o jej rozwoju, zmianach w strukturze, podzielenia się merytoryczną treścią a przede wszystkim nawiązania współpracy.
Goldenline
Nieco uboższa wersja Linkedin’a, która również umożliwia stworzenie sieci biznesowych kontaktów czy skontaktowanie się z potencjalnym pracodawcą. Miejsce przydatne głównie dla rekruterów i osób szukających pracy. Dobre miejsce do budowania PR-u firmy, ze względu na możliwość dodawania opinii o pracodawcy przez pracowników. Goldenline daje co prawda mniejsze pole do popisu niż międzynarodowa konkurencja, ale są branże w których się sprawdza. Jego przewagą jest bardziej lokalny niż globalny charakter społeczności, co pomaga w dotarciu do mniejszej, ale lepiej sprofilowanej grupy docelowej.
Nieco luźniejsza forma komunikacji, mocno ograniczona treść i krótka żywotność informacji, sprawiły, że narzędzie to chętnie wykorzystywane jest przez dziennikarzy, polityków i celebrytów. Skuteczne prowadzenie profilu na Twitterze wymaga bycia na bieżąco i zaangażowania. Wpis „żyje” kilkanaście minut więc, aby dotarł do odbiorcy musi być odpowiednio otagowany. Jeśli zależy nam na kontakcie z obserwatorami, trzeba też śledzić na bieżąco swoje konto i to, co dzieje się w twitterowym świecie.
Google Plus
Wciąż trochę niedocenione przez przedsiębiorców narzędzie do pokazania swojej firmy (szczególnie w wyszukiwarce Google). Stworzenie wizytówki w Google nie zajmuje wiele czasu,
a ułatwia użytkownikom wyszukanie firmy. Stwórz ją, gdy, chcesz w łatwy sposób powiedzieć:
- gdzie znajduje się Twoja siedziba,
- w jakich godzinach pracujesz,
- jak najłatwiej się z Tobą skontaktować,
- czym się zajmujesz.
Co więcej Google oferuje również darmowe stworzenie prostej strony internetowej na podstawie dodanej wizytówki. Dziś, w czasach kiedy strona internetowa to podstawa w prezentacji firmy – taka propozycja od Google to świetne rozwiązanie dla mikoprzedsiębiorców, którzy świadczą drobne usługi i nie chcą inwestować w tworzenie rozbudowanej witryny.
B2C – business to customer
Konta firmowe na Facebooku dziś to już niemal obowiązek dla firmy, od małej cukierni za rogiem po ogromne korporacje – każdy prowadzi swój fanpage (albo zatrudnia do tego sztab osób). Niewątpliwie twórcy Facebooka wiedzieli co robią, modyfikując platformę, tak by była narzędziem do promowania firmy, marki czy osobowości. Określenie grupy docelowej, płatne kampanie poprawiające zasięgi, wiele możliwości zaangażowania odbiorcy w działanie, dostępność statystyk i prostota użytkowania. Wszystko to sprawia, że platforma jest idealnym miejscem do działania dla przedsiębiorców. Szczególnie tych, którym zależy na zaangażowaniu odbiorcy, ale i tym którzy nie chcą wydawać ogromnych budżetów na pozainternetowe kampanie reklamowe. Jednak czy profil na Facebooku to must have każdej firmy? Warto się nad tym zastanowić, nim zaczniemy szukać odpowiedniego zdjęcia profilowego.
Sukces na Facebooku wiąże się z regularnym dodawaniem ciekawych dla odbiorcy treści, które wywołają pożądaną reakcję (udostępnienie treści, zakup towaru czy usługi, przekierowanie na stronę docelową). Kolejnym obowiązkiem w prowadzeniu firmowego fanpage’a jest odpowiednio szybka reakcja. Jeśli użytkownik wysłał do nas zapytanie o ofertę i odpowiedź dostanie po tygodniu, raczej zdąży zapomnieć, że w ogóle do nas pisał. To samo dotyczy monitoringu komentarzy – odbiorcy mogą pisać same superlatywy, ale mogą również dorzucić negatywną opinię – jeśli zależy nam na dobrym wizerunku firmy, warto się do tego odnieść. Przed założeniem firmowego fanpage’a na Facebooku należy zastanowić się czy:
- będziemy prowadzić konto samodzielnie (czy znajdziemy na to czas), czy może zatrudnimy odpowiedzialną za to osobę (czy znajdziemy środki finansowe na wynagrodzenie),
- nasze działania w firmie są na tyle dynamiczne, że będziemy w stanie dostarczać na naszego walla wartościową dla odbiorców treść,
- mamy osobę, która zajmie się przygotowywaniem grafik do postów, bo unikalna treść to nie tylko sam wpis, poza tym warto rozwijać identyfikację wizualną firmy,
- jesteśmy w stanie zainwestować w płatną kampanię – bez tego ciężko o dotarcie do szerokiego grona użytkowników, a zazwyczaj na tym nam zależy.
Jeśli odpowiemy sobie na te pytania pozytywnie, istnieje spora szansa na sukces.
Chyba najpopularniejsza platforma do dzielenia się wizualną treścią. Czy warto tam mieć profil? Jeśli masz komu/czemu robić zdjęcia, jeśli masz ku temu umiejętności i odpowiedni sprzęt, to owszem – warto. Instagram sprawdza się nie tylko w przypadku celebrytów (najpopularniejszym profilem na polskim Instagramie bowiem cieszy się kapitan naszej reprezentacji w piłce nożnej – Robert. Lewandowski), ale też w przypadku małych przedsiębiorstw. Wyobraź sobie, że szukasz tortu na specjalną okazję. Cukierni w okolicy kilkanaście, ale nie masz nic przetestowanego. Wchodzisz w Google, wpisujesz „tort urodzinowy Wrocław” i wyszukiwarka podsuwa Ci profil na Instagramie, gdzie możesz zobaczyć, jak będzie wyglądał produkt, który zamówisz. Czy nie przekona Cię to bardziej niż tylko oferta na stronie WWW, gdzie dostajesz jedynie opis, cenę i pojedyncze zdjęcia sprzed 2 lat?
Przy wizualnym promowaniu firmy wartościowy przekaz to podstawa. Nie znaczy to, że selfie na profilu firmowym jest zabronione. Z tym, że niech będzie to selfie z targów na których się pojawiła firma, albo z wyjazdu integracyjnego pracowników, a nie przypadkowe zdjęcie, z cyklu „dawno nic nie wrzucaliśmy”.
Instagram również daje możliwości kontaktu z potencjalnymi partnerami – obserwuj marki, które cię inspirują, czy te z którymi chcesz pracować, używaj unikalnych hashtagów kojarzonych z twoją marką, obserwuj swoich klientów/partnerów biznesowych, dzięki temu też można nawiązać wartościową współpracę. Oferta wysłana drogą mailową już dawno przestała być jedyną formą komunikacji z klientem.
YouTube
Coraz więcej firm przekonuje się do tej formy promocji. Ponad miliard użytkowników to ogromna rzesza potencjalnych odbiorców. Zakładając kanał na YT, szczególnie zyskają Ci, którzy chcą dotrzeć do globalnego odbiorcy i nie ograniczają się do lokalnego zasięgu. Co jeszcze daje Youtube? Współpracę z vlogerami, błyskawiczne rozprzestrzenianie się treści, możliwość wykupienia reklam pojawiających się w np. w boxach. Promocja przy pomocy filmów świetnie sprawdza się, kiedy chcecie zaprezentować swoje produkty, przeprowadzić szkolenie, pokazać życie firmy od kuchni czy dzielić się poradami branżowymi. Warto pamiętać – tak, jak z resztą w większości przypadków – o dobrej jakości umieszczanych w sieci materiałów. W końcu „jak cię widzą, tak cię piszą” i tak niestety zapamiętają, a to od tego zależy czy subskrybują i wracają.
Poza tym – co chyba jest w tym wszystkim najważniejsze – wolimy oglądać niż czytać, bo to mniej absorbujące, łatwiej przyswajalne, szybsze, przy okazji widzimy produkt, jego zastosowania, mamy komentarze i recenzje innych użytkowników. Lenistwo? A może po prostu oszczędność czasu. Skoro użytkownik wymaga treści w postaci wideo – dostarcz mu ją, a obie strony będą zadowolone.
Wykorzystaj swój biznesowy potencjał – wybierz odpowiedni kanał komunikacji
Przyglądając się temu, w jakim kierunku idzie rozwój technologii, nie można pomijać mediów społecznościowych w budowaniu wizerunku swojej firmy. Niemniej jednak nie zawsze więcej znaczy lepiej. Wybieraj takie sposoby promocji, które przyniosą Ci efekty – nie te, które są akurat na topie. Jeśli wiesz, że Twoi użytkownicy korzystają ze Snapchata – wykorzystaj to. Obserwuj, co robi konkurencja i z jakim rezultatem, może skoro ich konto na Facebooku nie cieszy się zainteresowaniem, warto poszukać innej drogi do odbiorcy. Jeśli prowadzisz profile w różnych mediach, dbaj o to, by komunikacja ta była spójna zarówno pod kątem polityki firmy, jak i wizualnie.
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂
Nie można też przegiąć w drugą stronę, bo rozdrabnianie się na milion profili też nie ma sensu.
Zgadzam się w 100% z przedmówcą. Jednak faktycznie posiadanie kont firmowych na serwisach społecznościowych jest niemalże koniecznością, jeśli chcesz mieć stały kontakt z klientem. A warto taki mieć.
Bardzo przydatny poradnik. Wszystko wyjaśnione w przejrzysty sposób.
Dobrze przedstawione 5 kroków. Może je też opisać krócej pod hasłem marketing strategiczny. Są to w końcu wszystkie działania, które pokazują, jak wyznaczyć cele i osiągać je krok po kroku. Zakładać konta firmowe na portalach społecznościowych też trzeba z głową. A raczej nie tyle co zakładać, co prowadzić. Nawet w tych najpopularniejszych trzeba zachować zdrowy rozsądek i nie zasypywać klientów mnóstwem niepotrzebnych postów. Można wręcz wrzucić kilka treści miesięcznie, ale o dużej wartości merytorycznej i pozycjonerskiej.
Nie oszukujmy się, tak jak kiedyś każdy chciał być (i powinien) w książce telefonicznej, czy trochę później w przypływie popularności – w ZUMI, docieramy do dzisiaj, gdzie konta w SM to część podstawowych działań każdej działalności. Ile to razy przechadzając się po mieście, widząc nowy lokal rzucam okiem na facebooka czy wizytówkę Google.
Zależenie od prowadzonej działalności, media społecznościowe mogą okazać się niezbędne i kluczowe w prowadzeniu biznesu ! Jeżeli chodzi o mode, to jej trendy sa kreowane przez instagrama, zatem jest niezbędny! Cenne uwagi, pozdrawiam !
Coraz więcej osób szuka informacji o usługach oraz produktach w internecie więc oczywistym jest, że warto pamiętać o takich rzeczach jak reklama w social media. Trzeba tylko pamiętać żeby zachować równowagę pomiędzy różnymi formami reklamy oraz środkami ich przekazu.
Z tego co już zauważyłem, to takie konta firmowe w social mediach mają mnóstwo ciekawych narzędzi, pozwalających właśnie poznać między innymi nasze statystyki. Powiem wam, że bardzo mi się to podoba. Jednak ciężko jest trafić do większej ilości osób, nie znając się na takim marketingu. Dlatego ja wolałem zatrudnić firmę Coolbrand, która za mnie zajęła się takimi kampaniami w social mediach. Było warto, bo ze 100 obserwujących, mam już ponad 10 tysięcy.
[…] Instagram to wg. Badań Gemius/PBI –ma w Polsce już ponad 8 mln użytkowników, ta liczba będzie się zwiększać. Platforma non stop się rozwija dodając nowe funkcje: reklamy, płatna promocja, dostęp do statystyk. Wszystko to odpowiednio wykorzystane daje ogromne możliwości zarówno promocji firmy, jak i samego pracodawcy. Warto z tego korzystać. A co z innymi kanałami w social mediach ? O tym też pisałam, jeśli Instagram niekonieczne jest dla Waszej branży, przeczytajcie o tym, jak wybrać najlepszy kanał do komunikacji z odbiorcą. […]
Prawda, nie wyobrażam sobie biznesu zwłaszcza takiego online bez kont na social media. To zwiększa wiarygodność i świadomość marki.