Prawidłowo zoptymalizowany odnośnik zwraca uwagę internautów i zachęca do kliknięcia. Przyczynia się też do uzyskiwania wyższych pozycji SERP, zwiększając szansę na sukces w kanałach e-commerce. Sprawdź, jak powinny wyglądać przyjazne linki SEO.
Spis treści
Czym jest adres URL i jak wpływa na rozwój biznesu w sieci?
Ciąg znaków w strukturze URL (Uniform Resource Locator) informuje o lokalizacji usług WWW lub multimediów. Po wpisaniu go w pasku adresu przeglądarki internetowej możliwe staje się pobieranie docelowej zawartości z serwera oraz wyświetlenie jej na ekranie komputera, smartfona, tabletu multimedialnego, a współcześnie również na Smart TV.
Odpowiednia struktura URL zapewnia:
- bezproblemową indeksację,
- wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google’a,
- lepszą klikalność (wyższy CTR),
- wygodniejszą analitykę poszczególnych sekcji strony WWW,
- wyświetlenia pozbawione ostrzeżeń (starsze wersje protokołów generują alerty bezpieczeństwa m.in. w Google Chrome),
- transparentność – użytkownicy wiedzą, gdzie zostaną przekierowani, co wzbudza ich zaufanie.
Sklepy internetowe, marki czy firmy wykorzystujące optymalizację adresów URL są lepiej widoczne w sieci oraz chętniej odwiedzane przez potencjalnych klientów. Szybsza (a przez to mniej kosztowna) staje się też obsługa witryn internetowych pod kątem technicznym, marketingowym czy analitycznym.
Budowa adresu URL – co wyczyta z niego użytkownik, a co crawler?
Typowy adres URL ma ściśle określoną hierarchię. Zawsze rozpoczyna go informacja o protokole dostępu (http, https, ftp). Kolejne elementy wskazują na nazwę domeny, ścieżkę do pliku, a czasem dodatkowe parametry.
Przykłady adresów URL w formie prostej i rozbudowanej:
- https://www.netim.pl/pozycjonowanie-sklepow/
- https://www.facebook.com/photo/?fbid=5004516633008110&set=gm.5536996869673078
Łatwo zauważyć, że tylko jeden z linków zamieszczonych powyżej został zoptymalizowany pod kątem page experiance i SEO. Jest zwięzły, opisowy oraz zrozumiały dla użytkownika. Zawiera też słowo kluczowe, by robot skanujący Google’a (crawler) mógł uwzględnić zawartość w wynikach wyszukiwania. W drugim przypadku wiemy tylko, że po drugiej stronie można znaleźć jakieś zdjęcie. Gdyby nie znana domena, użytkownicy uznaliby taki URL za przekierowanie do spamu i pominęli ze względów bezpieczeństwa.
Kiedy można mówić o przyjaznym adresie URL?
Słownikowe zwroty, jasny podział na kategorie i logiczna, łatwa do zapamiętania konstrukcja – wszystko to sprawia, że adres URL staje się przyjazny. Sposób nadawania linków dla nowych zasobów zależy jednak od administratora strony. Wiele systemów CMS tworzy je automatycznie (dynamicznie), zapewniając poprawne działanie strony, ale niekoniecznie atrakcyjność URL pod kątem SEO.
Nieprzyjazne i przyjazne linki SEO w WordPress:
- https://www.wordpress.pl/?p=123
- https://www.wordpress.pl/archiwa/123
- https://www.wordpress.pl/ranking-smartfonow-gamingowych/
Choć wszystkie linki prowadzą do tego samego wpisu, zdecydowana większość internautów będzie skłonna kliknąć tylko ten ostatni. Przyjazny URL informuje użytkowników, o czym będą za moment czytać, jeszcze zanim przeniosą się na wskazany adres.
Warto tworzyć linki opisowe i stosunkowo krótkie. Zwiększa to szansę na marketing szeptany, ponieważ właśnie takie odnośniki są chętniej polecane oraz częściej zamieszczane w artykułach e-prasowych.
Przeczytaj także: Optymalizacja strony na WordPressie
Przyjazne adresy URL – lepsze linki seo w 6 krokach
Tworzenie linków zgodnie z SEO sprowadza się do odpowiedniego zagnieżdżenia elementów odpowiedzialnych za nawigację, indeksowanie i czytelność. Ważny jest umiar, ponieważ wraz z rozwojem serwisu długość adresów URL będzie rosła, a nadmiarowe znaki czy słowa kluczowe mogą przyczynić się do obniżenia wartości strony w ocenie Googlebota. Dobrym punktem wyjścia będą linki:
- http://twoja-domena.pl/nazwa-kategorii/nazwa-produktu
- http://twoja-domena.pl/nazwa-podstrony
- http://twoja-domena.pl/regulamin.pdf
Struktura URL takich przekierowań jest zwięzła i pozbawiona enigmatycznych symboli czy ryzykownego datowania. Dlaczego nie warto umieszczać w linkach informacji o momencie zamieszczenia treści? Załóżmy, że taki link zostanie opublikowany w innym serwisie. Po aktualizacji materiałów (i zmianie daty) przekierowanie poprowadzi do pustej strony. Wywoła to dezorientację użytkownika, a marka straci w jego oczach. Nie dojdzie też do oczekiwanej konwersji.
Naprawa URL-i jest bardzo czasochłonna i nie zawsze możliwa. Najlepszym wyjściem jest tworzenie przyjaznych linków SEO już od samego początku, zgodnie z zasadami:
- Skup się na pojedynczej frazie kluczowej – przyspieszy to prawidłowe indeksowanie strony w google. Wyrażenia powinny pasować do zasobów, a ich wybór powinien zostać poprzedzony skutecznym researchem słów kluczowych.
- Używaj krótkich linków – maksymalna długość URL to 2000 znaków. Statystyka pokazuje jednak, że najlepsze pozycje SERP osiągają adresy krótsze, oscylujące w przedziale 55-65 znaków.
- Stosuj myślniki i małe litery – separatory zapewniają czytelność odnośnika. Z kolei wersaliki mogą prowadzić do błędnej lokalizacji zasobów przez przeglądarkę oraz niepotrzebnych błędów.
- Pamiętaj o kategoriach nadrzędnych – adresy z wszystkimi podkategoriami bywają zbyt długie, ale warto zawrzeć w nich tę najwyższego rzędu. W ten sposób crawler będzie w stanie przyporządkować produkty do ich typów, zgodnie z mapą strony.
- Zapomnij o polskich znakach diakrytycznych, spacjach i symbolach specjalnych – używanie słów z polskimi ogonkami i głoskami rodzimego alfabetu jest możliwe. Kodowanie zmienia się jednak w zależności od urządzenia i może prowadzić do systemowych podmian. Innymi słowy – wielu użytkowników nie będzie w stanie skorzystać z linku.
- Używaj protokołu HTTPS i certyfikacji SSL – rozwiązania te należą do zaufanych. Poprawiają bezpieczeństwo, co prowadzi do lepszego odbioru linków przez internautów. W pewnym stopniu stanowią też czynnik rankingowy Google’a.
Przyjazne adresy URL to niezbędny element strategii sprzedaży e-commerce. Bez nich potencjalni klienci kierują się do oferty konkurencji. Tworzenie przyjaznych linków wydaje się proste, jednak wiele ograniczeń wychodzi w trakcie optymalizacji, na etapie doboru słów kluczowych czy aktualizacji systemu CMS. Z tego powodu zadania te najlepiej powierzyć doświadczonej agencji SEO.
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂
a allegro ma całąmase nieprzyjaznych url produktowych