Opinie Google – czym są oraz jak nimi zarządzać?

Blog page
opinie google

Opinie Google mogą znacząco wpłynąć na reputację Twojej firmy. Dlatego też tak ważne jest, aby skutecznie nimi zarządzać oraz wykorzystywać je do świadomego kreowania wizerunku. Chcesz dowiedzieć się, czym dokładnie są opinie Google, a także jak je pozyskiwać oraz nadzorować, aby przynosiły Twojej firmie korzyści? Wszystko to wyjaśniamy poniżej!

Czym są opinie Google?

Opinie Google to nic innego jak ocena Twojej firmy wystawiona przez jej klientów. Przyjmuje ona formę pięciostopniowej skali gwiazdek, gdzie jedna gwiazdka to najgorsza opinia, a pięć – najlepsza. Opinie mogą być także opatrzone komentarzem klienta oraz różnorodnymi załącznikami, na przykład zdjęciami. Tego typu recenzje mogą dotyczyć zarówno kontaktu z firmą, jej produktów lub usług, jak i ogólnego odbioru.  Opinie wystawione na Google będą dostępne dla wszystkich osób, które wyszukają Twoją firmę – oczywiście pod warunkiem, że masz utworzoną wizytówkę Google Moja Firma. Należy pamiętać, że Google jest największą i najbardziej zaufaną wyszukiwarką, dlatego też widoczne opinie mogą mieć ogromny wpływ na reputację Twojego biznesu. Dowiedz się więcej o wizytówkach Google, czytając nasz artykuł: Nadawanie i zarządzanie dostępem do wizytówki w Google Moja Firma: kompletny poradnik

Dlaczego opinie Google są ważne?

Zastanawiasz się, dlaczego aktywne pozyskiwanie opinii oraz świadome zarządzanie nimi jest tak istotne? Oto dlaczego opinie Google są tak ważne:

  • wpływają na wizerunek firmy,
  • zwiększają sprzedaż, ponieważ klienci bardziej ufają Twojej firmie,
  • poprawiają widoczność w wyszukiwarce,
  • umożliwiają identyfikację potencjalnych słabych stron biznesu,
  • są darmową formą promocji, w której Twoi zadowoleni klienci pełną rolę ambasadorów marki.

Gdzie wyświetlają się opinie Google?

Opinie wystawione Twojej firmie pojawiają się przede wszystkim w profilu firmy. To właśnie stamtąd Google może je zebrać, a następnie wyświetlić w lokalnych wynikach wyszukiwania, w mapach Google, a także w panelu wiedzy.

Lokalne wyniki wyszukiwania

Jeśli prowadzisz stacjonarny biznes, to z pewnością wiesz, jak duże znaczenie mają lokalne wyniki wyszukiwania. To właśnie one są jednym z miejsc, w których wyświetlane są opinie wystawione przez klientów firmy. lokalne wyniki wyszukiwania netim

Panel wiedzy

Wszystkie opinie o firmie wyświetlane będą również w Twojej cyfrowej wizytówce, czyli panelu wiedzy.   panel wiedzy google netim

Mapy Google

Ostatnim miejscem, w którym wyświetlane są opinie, są Google Maps – Mapy Google. Jeśli ktoś natrafi na Twoją firmę, przeglądając mapę, będzie w stanie znaleźć wszelkie informacje o prowadzonej przez Ciebie działalności – a w tym także recenzje. google maps netim

Jak zdobyć opinię na Google?

Wiesz już, że opinie na Google znacząco wpływają na wizerunek Twojej firmy. Jak jednak je zdobyć? Sposobów jest kilka, a pierwszym i zarazem najskuteczniejszym z nich jest wysłanie prośby do klientów. Wystarczy, że podczas kontaktu z klientem, na przykład po zakończonej współpracy, poprosisz go o opinię lub wyślesz specjalny link do zamieszczania recenzji – aby znaleźć ten link, kliknij w wyszukiwarce Poproś o opinię lub w Mapach Google kliknij Klienci, Opinie, a następnie Uzyskaj więcej opinii. Ważne jest także, aby odpowiadać na wszystkie opinie Twoich klientów oraz doceniać je. Jeśli podziękujesz za każdą pozytywną recenzję, wzbudzisz większe zaufanie, a klienci chętniej do Ciebie wrócą. Pamiętaj również, że opinie możesz pozyskać wyłącznie wtedy, kiedy Twój profil firmy przejdzie weryfikację!

Negatywne opinie – jak nimi zarządzać?

O ile pozytywne opinie na Google cieszą każdego przedsiębiorcę, to te o negatywnym charakterze mogą znacznie niepokoić. Jak więc nimi zarządzać, aby uniknąć sporych szkód i głębokich rys na wizerunku? W przypadku opinii, które przedstawiają uzasadnioną krytykę, najlepszą metodą jest kulturalne i merytoryczne odniesienie się do komentarza. Warto przedstawić swoją stronę medalu, wyjaśnić klientowi, dlaczego dana sytuacja zaistniała oraz zapewnić go, że więcej się nie powtórzy. Jeśli rzeczywiście firma zawiniła, warto także dołączyć przeprosiny oraz zaproponować rekompensatę – przenieś rozmowę na przykład na drogę mailową i zaoferuj kod rabatowy lub inną formę zadośćuczynienia. Natomiast w przypadku opinii, które wykazują cechy bezzasadnego hejtu lub są sfałszowane, na przykład przez konkurencję, warto zadbać o usunięcie. Jak usunąć opinię z Google?

  • zaloguj się do Google Moja Firma,
  • przejdź do zakładki Opinie
  • odszukaj opinię, którą chcesz usunąć, 
  • rozwiń trzykropek,
  • użyj opcji Usuń opinię,
  • wybierz powód (Nie na temat, Spam, Konflikt interesów, Wulgaryzmy, Dręczenie lub nękanie, Dyskryminacja lub szerzenie nienawiści, Dane osobowe).

Opinie na Google a SEO

Opinie Google są ważne nie tylko ze względu na wizerunek firmy w internecie, ale także z punktu widzenia SEO. Dlaczego? Mają one wpływ na pozycjonowanie lokalne. Dla Google może być to swoiste potwierdzenie jakości Twoich produktów lub usług, dlatego też im więcej pozytywnych opinii uzyskasz, tym większe są Twoje szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Co więcej, opinie wystawiane Twojej firmie często zawierają istotne słowa kluczowe, co również wpływa na lepsze rankowanie.

Chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu lokalnym? Przeczytaj nasz artykuł: Pozycjonowanie lokalne – na czym polega lokalne SEO?

Aleksandra Michaliszyn

Copywriterka oraz specjalistka social media marketingu. Pasjonatka brandingu, która nieustannie poszukuje kreatywnych metod pozwalających na rozwój marki. Prywatnie miłośniczka pilatesu, alternatywnych metod parzenia kawy oraz dobrej literatury, a także opiekunka cocker spanielki o imieniu Mavis.