Snapchat to aplikacja umożliwiająca przesyłanie krótkich nagrań video oraz zdjęć. To co wyróżnia aplikację to ulotność nagrań. Początkowo wiadomość znikała zaraz po obejrzeniu. Obecnie istnieje możliwość ponownego jej odtworzenia, ale po 24 godzinach zostaje ona usunięta. Jak wykorzystać rosnące zainteresowanie aplikacją w promocji marki i zwiększeniu sprzedaży?
Mały zasięg z dużym zaangażowaniem
O Snapchacie pisaliśmy więcej w tym artykule Snapchat dla biznesu – dowiesz się z niego, czym jest i jak działa ta aplikacja.
Obserwując wyniki Google Trends można zauważyć ciągły wzrost zainteresowania aplikacją Snapchat. Nic dziwnego. Przejęła ona częściowo funkcję Instagramu, dzięki czemu obserwatorzy mogą stać się częścią życia gwiazd, idoli lub brać wirtualny udział np. w pokazach nowojorskiego tygodnia mody.
W 2015 roku zainteresowanie aplikacją było dwukrotnie większe niż w poprzednim roku. Jak wykorzystują to polskie marki? Ranking najpopularniejszych marek i nie tylko prowadzi serwis hash.fm, który jako pierwszy przygotował zestawienie z TOP100 użytkowników Snapchata.
Ranking polskich użytkowników Snapchata
Ranking pochodzi z dnia 14.12.2015, patrząc na ranking w dniu dzisiejszym Maffashion zwiększyła liczbę fanów o 9 tysięcy, dzięki czemu znowu znalazła się na szczycie. Obserwując tak duży wzrost fanów w tak krótkim czasie utwierdzamy się w przekonaniu, że Snapchat staje się ważnym narzędziem dla marketingowców.
Ranking marek polskiego Snapchata
Patrząc na pierwsze miejsce w rankingach odnosi się słusznie wrażenie, że odbiorcami popularnie zwanych snapów są w głównej mierze młode osoby. Według statystyk liczba odbiorców w Polsce wynosi już ponad 2 miliony osób, w przedziale wiekowym 13-34 lata.
Jednak ilość obserwatorów na poszczególnych kanałach robi całkiem spore wrażenie. Ponad 100 tysięcy odbiorców na kanałach Maffashion oraz LittleMonster96. Dużo gorzej radzą sobie firmy: Orange Polska zgromadziła 20 tysięcy widzów, EskaTV 18 tysięcy, KFC Polska tylko 2 tysiące, a biżuteria YES około 700 widzów.
Mimo wszystko Snapchat pozwala na budowanie silnej więzi z marką lub produktem, nawet jeśli dociera się do małej ilości osób. Trzeba pamiętać, że w marketingu internetowym treść oraz formę przekazu należy dostosować nie tylko do wybranego kanału, ale przede wszystkim do odbiorców.
Jak najczęściej wygląda współpraca pomiędzy marką a influencerem?
Snapy można wykorzystać m.in.: w relacjonowaniu wydarzeń na żywo – codzienne sytuacje, wydarzenia i ciekawostki. Drugim ważnym elementem może być tzw. backstage – pokazujesz, jak wygląda praca w Twojej firmie, jak organizowane są imprezy branżowe lub co się na nich dzieje. Pozwalasz odbiorcom wirtualnie uczestniczyć w życiu marki.
Jak wykorzystać Snapchat w komunikacji?
Atutem tworzonych treści na snapchatcie jest przede wszystkim ich ulotność oraz możliwość nawiązania silnej relacji z obserwatorem, np. tak jak było w przypadku marki Michael Kors. Podczas nowojorskiego tygodnia mody obserwatorzy mogli dodawać filmiki do działu „Our Stories” – był to kanał publiczny działający z okazji wydarzenia. W ten sposób fani zostali całkowicie zaangażowani, a dodatkowo sami tworzyli treści związane z marką i jej promocją.
Innym ciekawym przykładem jest wykorzystanie filtrów geolokalizacyjnych przez McDonalda, które były dostępne jedynie w pobliżu restauracji. Marka w ten sposób promowała wprowadzenie nowego produktu do menu.
W Polsce jak na razie największym echem odbiły się akcje promocyjne H&M oraz Plush – obie marki przeprowadziły grę terenową z użyciem Snapchata. W akcji H&M wzięło udział ponad 200 osób i pozwoliło to na zdobycie kolejnych 1000 obserwatorów. Z kolei Plush zyskał aż 2500 tysiąca widzów i drugą edycję zabawy.
Snapchat to przede wszystkim:
– sposób na budowanie napięcia przed wprowadzeniem nowego produktu, odświeżeniem wizerunku lub innym ciekawym wydarzeniem
– rozdawanie kuponów i promocji z bardzo krótkim okresem użyteczności, np. tylko w dniu, w którym widz otworzył wiadomość od marki
– angażowanie widzów w życie i tworzenie marki lub zachęcanie ich do tworzenia własnych treści
– reagowanie w czasie rzeczywistym na popularne wydarzenia lub akcje (Real Time Marketing).
Snapchat to ciekawy sposób na kontakt z klientem. Mimo wszystko nadal najważniejsza jest wiarygodność i autentyczność. Jeśli więc rozważasz współpracę z popularnymi na snapchacie blogerami, vlogerami i youtuberami dowiedz się, jakich treści oczekują ich odbiorcy. Dopiero potem zacznij przygotowywać kampanię reklamową, wykorzystując do tego m.in. snapchat.
Snapchat jakoś mnie do siebie jeszcze nie przekonał. Ani prywatnie, ani biznesowo.
[…] Facebook, wedle pomysłu jego szefa, należy ożywić na tyle, by był on nie tyle podstawą codziennego życia, co raczej jego dopełnieniem, które pozwoli scalić ludzkie więzi. Tyczy się to również fanpage’ów przedsiębiorstw, dlatego też nowy algorytm tak duży nacisk ma kłaść na publikowane filmy. Najlepiej gdy będą to transmisje live, które roboty będą odczytywać jako najbardziej wartościowe. Do tego dochodzi oczywiście wyrażana reakcjami „na bieżąco” aktywność użytkowników – transmisja ma być jej inkubatorem. Dobrze byłoby też zaangażować w promocję inne media społecznościowe, na przykład Instagrama lub Snapchata – prowadzony przez nas fanpage powinien do nich linkować, dzięki czemu generowany będzie dodatkowy ruch. (O pomysłach na wykorzystanie Snapchata w zastosowaniach biznesowych pisaliśmy tutaj i tutaj). […]