Tone of voice, czyli dlaczego ton głosu Twojej marki ma znaczenie

Blog page

Tone of voice – czym dokładnie jest? Pojęcie to często wykorzystywane jest w świecie content marketingu oraz brandingu, jednak dla wielu osób wciąż jest ono nie do końca jasne. Wyjaśniamy, czym jest tone of voice oraz jak go zaprojektować, aby komunikacja brandu była spójna i interesująca dla odbiorcy.

Czym jest tone of voice?

Każda marka komunikuje – co do tego nie mamy żadnych wątpliwości. Czy to poprzez treści zamieszczane na stronie www, aktywność w mediach społecznościowych, czy jakiekolwiek inne działania opierające się na warstwie tekstowej oraz graficznej. Natomiast tym, co wyróżnia markę spośród oceanu konkurencji, jest to, jak komunikuje – jaki ma tone of voice.

Tone of voice możemy z powodzeniem nazwać tonem komunikacji. Ton ten może być formalny lub nieformalny, poważny lub zabawny, pełen szacunku do odbiorcy lub lekceważący, opierający się jedynie na faktach lub wzbogacony o barwne ozdobniki językowe – to, jak określisz ton głosu swojej marki tak naprawdę, zależy jedynie o niej samej. 

Jak zaprojektować skuteczny tone of voice dla Twojej marki?

Jeśli zastanawiasz się, jaki powinien być tone of voice Twojej marki, odpowiedź jest prosta – spójny z całym brandem. Co to jednak oznacza?

Aby zaprojektować spójny tone of voice, należy cofnąć się do samych podstaw, czyli tożsamości marki. W trakcie procesu projektowego zadaj sobie kilka kluczowych pytań:

  • Jaka jest persona brandu i z jakimi wartościami się utożsamia?
  • Do kogo kierowana jest marka?
  • Jakimi dyskursami operuje?

Dla dokładniejszego obrazu możesz zdecydować się również na przeprowadzenie badania projekcyjnego. Często stosowaną techniką w brandingu jest tak zwany gość na imprezie. Wyobraź sobie, że Twoja marka jest prawdziwą osobą, która bierze udział w spotkaniu towarzyskim – zastanów się, jak przyjdzie ubrana, o czym będzie rozmawiać, co przyniesie. W tym badaniu możesz, a nawet powinieneś, poruszyć nawet najmniejsze szczegóły. Taka kreatywna metoda pomoże Ci dookreślić swój brand, a co za tym idzie, stworzyć spójny tone of voice.

Elementy spójnego tone of voice

Dla skuteczniejszego projektowania tone of voice, można także wyróżnić konkretne elementy, na które warto zwrócić uwagę.

  1. Pierwszym z nich są oczywiście słowa. Czy konkretne wyrazy mają być kojarzone z marką? A może nawet konkretne związki frazeologiczne lub struktury zdań? Weź to wszystko pod uwagę podczas opracowywania strategii marki. 
  2. Niesamowicie istotnym aspektem są także emocje. Każda marka powinna wywoływać konkretne odczucia, a dobrze zaprojektowana strategia komunikacji i tone of voice pomoże to osiągnąć.
  3. Znaczenie ma również grupa odbiorców. Mimo że w brandingu odchodzi się od standardowych grup docelowych, warto określić, kto jest głównym odbiorcą komunikatów przekazywanych przez brand.

Dlaczego spójny tone od voice jest tak istotny?

Spójność we wszystkich komunikatach umożliwia budowanie bliższej relacji z odbiorcami. Sprawia także, że komunikacja staje się bardziej autentyczna, a co za tym idzie, zwiększa się świadomość marki – staje się ona łatwiejsza do zapamiętania.

Spójność w komunikacji jest także kluczowa dla podkreślenia eksperckości – a przecież każda marka chciałaby być odbierana jako ekspert w swojej niszy. Konsekwentnie prowadzona komunikacja pozwoli na uniknięcie chaosu informacyjnego.

Tone of voice – warstwa językowa oraz wizualna

Mimo że tone of voice kojarzony jest przede wszystkim z warstwą tekstową komunikatów, to ma on ogromne znaczenie także w kontekście warstwy wizualnej – nie bez powodu mówi się przecież o projektowaniu, a nie pisaniu treści.

To, w jaki sposób treści są przedstawione, jest niesamowicie ważnym elementem tone of voice. Jaki krój tekstu jest zastosowany? Czy treści pisane są małymi, czy wielkimi literami? Jak słowa są podzielone na wiersze? Czy występują pogrubienia i kursywa? W jakim kolorze i na jakim tle przedstawione są treści? To oraz wiele innych aspektów należy uwzględnić podczas projektowania tonu komunikacji dla brandu. 

Tone of voice a audyt treści

Tone of voice odgrywa bardzo ważną rolę w audytach contentu. Analizując treści zamieszczone na stronie czy w komunikatach social mediowych bardzo istotne jest, aby sprawdzić ich spójność w kontekście tonu komunikacji.

Nie od dzisiaj wiadomo, że audyt contentu ma kluczowy wpływ na jego jakość. Taka dogłębna analiza wszystkich komunikatów na stronie internetowej, w przekazach reklamowych czy w mediach społecznościowych jest świetnym narzędziem, dzięki któremu content może być stale ulepszany.

W Netim do każdego z Klientów podchodzimy indywidualnie, dlatego też każdą współpracę rozpoczynamy od szczegółowego audytu – również audytu treści, obejmującego analizę tone of voice w kontekście spójności komunikacji.

Content marketing na miarę dzisiejszych czasów

Wartościowy i autentyczny content jest w dzisiejszych czasach na wagę złota. Dlatego też dobrze opracowany tone of voice ma jeszcze większe znaczenie dla powodzenia Twojej marki. Wzrost konkurencyjności, nadmiar informacji oraz ogólne przebodźcowanie sprawiają, że content creatorzy oraz marketerzy stają przed niełatwym zadaniem wyróżnienia się z tłumu – tone od voice staje się więc prawdziwym asem w rękawie, który pomoże Ci zaprojektować interesującą dla odbiorcy komunikację marki.

Należy przy tym pamiętać, aby wykorzystywać tone of voice we wszystkich komunikatach, które wysyła marka – od wpisów na stronie www, przez treści w mediach społecznościowych i reklamach, po publiczne wystąpienia. Ta spójność i konsekwencja to prawdziwy klucz do sukcesu.

Przeczytaj także: Storytelling – jak działa marketing narracyjny?

Aleksandra Michaliszyn

Copywriterka oraz specjalistka social media marketingu. Pasjonatka brandingu, która nieustannie poszukuje kreatywnych metod pozwalających na rozwój marki. Prywatnie miłośniczka pilatesu, alternatywnych metod parzenia kawy oraz dobrej literatury, a także opiekunka cocker spanielki o imieniu Mavis.