Brak strony w Google – dlaczego strona internetowa się nie wyświetla?

Blog page
Brak strony w wyszukiwarce

Nagły spadek liczby wejść do sklepu internetowego czy na witrynę firmową lub bloga może oznaczać, że domena przestała być widoczna w wyszukiwarce. Dlaczego Google nie wyszukuje strony? Oto najczęstsze przyczyny problemów z indeksowaniem i sposoby na powrót do wysokich pozycji w rankingu SERP.

Widoczność w wyszukiwarce – co oznacza dla biznesu w sieci?

Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszą i najchętniej używaną usługą w sieci. Tylko w czerwcu 2022 roku witryna odnotowała ponad 85 miliardów wizyt – 4-krotnie więcej niż Facebook oraz aż 18 razy więcej niż Wikipedia. Od przynajmniej 5 ostatnich lat za pośrednictwem Google produkty, usługi i inne treści wybiera w internecie ponad 90% polskich internautów

Łatwo się zatem domyślić, dlaczego tak wiele firm zabiega o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania (SERP). Jeśli choć mały promil użytkowników Google dostrzeże stronę, przynależna jej marka zyska rozpoznawalność, wiarygodność i szansę na finansowy sukces. Jeśli witryna wypadnie z wyników wyszukiwania na zbyt długi czas, jej właściciel może stracić wszystko.

Nie widzisz swojej strony w wynikach wyszukiwania?

Pomożemy Ci szybko rozwiązać ten problem

Napisz do nas!

Dlaczego Google nie wyszukuje strony?

Indeksowanie – czyli analiza zawartości domeny, przydzielenie jej oceny jakościowej i włączenie do rankingu Google – odbywa się automatycznie. Roboty skanujące, nazywane czasem crawlerami lub Googlebotami, odnajdują nowe witryny przeważnie już kilka dni po publikacji. Pewne ograniczenia techniczne mogą sprawić jednak, że proces ten zajmie znacznie więcej czasu lub wcale nie będzie możliwy.

Z przyczyn technicznych strona nie jest indeksowana, gdy:

  • plik robots.txt został naruszony, przeniesiony poza katalog główny lub nieprawidłowo skonfigurowany,
  • ustawienia .htaccess wyłączają z mapy strony określone zasoby, np. katalogi czy bazy danych,
  • opisy meta na stronie zawierają polecenia (znaczniki) blokujące noindex, nofollow,
  • landing page’e bądź podstrony witryny zostały zabezpieczone hasłem dostępowym,
  • strona zwraca błędy (czyli kod inny niż HTTP 200 OK), których przyczyną jest nieprawidłowe wykonanie witryny, niewłaściwa migracja bądź znaczne obciążenie serwera,
  • serwer uległ uszkodzeniu, trwa jego aktualizacja lub naprawa po ataku z zewnątrz. Na te problemy nie masz wpływu, dlatego długotrwała bezczynność operatora to sygnał, że warto zmienić hosting. 

Ograniczenia techniczne sprawiają, że roboty indeksujące Google nie są w stanie „zobaczyć” zawartości witryny. Czasem są pozostałością po pracach nad kodem strony (deweloperzy, którzy nie chcą udostępniać niedokończonych projektów, roboczo korzystają np. ze znaczników noindex i nofollow), mogą być wynikiem nieuważnych decyzji administratora, a czasem pojawiają się samoistnie po błędzie systemu CMS. Na szczęście można je dość łatwo i szybko wyeliminować (o tym w dalszej części wpisu).

Więcej o tym jak dodać stronę internetową do indeksu wyszukiwarki google przeczytasz w naszym artykule: Indeksowanie stron w Google’u – ile zajmuje i jak dodać stronę do wyszukiwarki?

Czarna lista Google’a – kto może spodziewać się blokady?

Brak strony w Google może wynikać z niepoprawnej optymalizacji zawartości – kod HTML będzie dostępny dla robotów indeksujących, lecz jego struktura zostanie oznaczona jako potencjalnie niebezpieczna lub wymagająca filtrowania. 

Ban i całkowite wyłączenie z wyników wyszukiwania przyznawane jest m.in. za:

  • obecność wirusów bądź złośliwego oprogramowania,
  • próby oszustwa czy manipulacji – dotyczy to zarówno nieprawdziwych ofert sprzedażowych, jak i działań Black Hat SEO, związanych z budowaniem nienaturalnych linków, tworzeniem niejawnych przekierowań, sztucznym upychaniem słów kluczowych itp.,
  • dużą ilość spamu.

Ponad 10 tys. witryn trafia na czarną listę Google każdego dnia – nie zawsze z winy administratora. Bardzo trudno jest kontrolować to, co zamieszczają użytkownicy w komentarzach oraz jakie aktualizacje właściwie zawiera wtyczka do systemu CMS. Jeśli Google nie widzi Twojej strony, a była ona widoczna wcześniej, to przyczyna tkwi prawdopodobnie w zawartości. 

Moja strona nie wyświetla się w Google – czy aby na pewno?

Warto wiedzieć, że w silniku wyszukiwarki Google zaszyty jest inteligentny filtr SafeSearch. Usuwa on z wyników witryny zawierające treści dla osób pełnoletnich. Nie jest to równoznaczne z brakiem indeksowania – strona jest dostępna przez cały czas, ale tylko jeśli użytkownik otwiera ją bezpośrednio.

ustawienia bezpieczeństwa wyszukiwania

Internauci sami decydują, czy korzystać z SafeSearch, choć domyślnie funkcja ta jest włączona. Jeśli nie chcesz narażać swojej e-działalności na dodatkowe blokady wyszukiwania, upewnij się, że nie zawiera ona tekstów (w szczególności słów kluczowych), obrazów czy dźwięków o charakterze jednoznacznie seksualnym, ilustrujących przemoc lub okrucieństwo.

Prosta diagnostyka i ponowne indeksowane w Google

Co zrobić, żeby strona wyświetlała się w Google? Blokady po stronie serwera będą widoczne z poziomu samej wyszukiwarki, po wpisaniu adresu domeny z prefiksem site:, np: 

  • site:nazwastrony.pl

prefiks site w Google

Jeśli w wynikach zabraknie poszukiwanego adresu, skontaktuj się z webmasterem i poproś o sprawdzenie kodu strony pod kątem widoczności dla Google. Zerknij też, czy operator hostingu nie zgłosił tymczasowej awarii.

Dalszym krokiem będzie sprawdzenie adresu URL z pomocą Google Search Consol (GSC). Bezpłatne narzędzie zweryfikuje, czy strona została już zaindeksowana i dlaczego nie jest widoczna. Dowiesz się m.in., czy powodem wyłączenia było znalezienie fragmentów szkodliwego oprogramowania, obecność duplikatów treści lub inne błędy.

sprawdzenie strony za pomocą GSC

GSC umożliwia zgłoszenie witryny do Google w celu ponownego indeksowania. Widoczność odzyskasz jednak tylko po przeprowadzeniu niezbędnych kroków optymalizacyjnych, dlatego warto wspomóc się doświadczeniem agencji SEO i uporządkować metatagi, nagłówki, linki oraz sitemapę za jednym zamachem. Strona powróci do wyników znacznie szybciej. Stanie się też bardziej odporna na zmiany algorytmów Google, które może przynieść przyszłość.

 

Chcesz zwiększyć widoczność strony?

Przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę

Napisz do nas!

 

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂