Nagły spadek liczby wejść do sklepu internetowego czy na witrynę firmową lub bloga może oznaczać, że domena przestała być widoczna w wyszukiwarce. Dlaczego strony nie ma w Google a wyszukiwarka jej „nie widzi”? Oto najczęstsze przyczyny problemów z indeksowaniem i sposoby na powrót do wysokich pozycji w rankingu SERP.
Spis treści
Widoczność w wyszukiwarce Google – co oznacza brak widoczności strony dla biznesu w sieci?
Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszą i najchętniej używaną usługą w sieci. Tylko w czerwcu 2022 roku witryna odnotowała ponad 85 miliardów wizyt – 4-krotnie więcej niż Facebook oraz aż 18 razy więcej niż Wikipedia. W lipcu 2023 jej udział w rynku wyszukiwarek na całym świecie wynosił ponad 92%, co jest dużą przewagą nad pozostałymi konkurentami – Bingiem i Yahoo znajdującymi się na 2 i 3 miejscu w tym zestawieniu (źródło danych: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share z dnia 25.07.2023). W ostatnich latach za pośrednictwem Google produkty, usługi i inne treści wybiera w internecie ponad 90% polskich internautów.
Łatwo się zatem domyślić, dlaczego tak wiele firm zabiega o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania (SERP). Jeśli choć mały promil użytkowników Google dostrzeże stronę, przynależna jej marka zyska rozpoznawalność, wiarygodność i szansę na finansowy sukces. Jeśli witryna wypadnie z wyników wyszukiwania na zbyt długi czas, jej właściciel może stracić wszystko. Właściciele biznesów, którzy doświadczyli tego problemu, zastanawiają się, „dlaczego Google nie widzi mojej strony?”. Na to pytanie odpowiemy w dalszej części tekstu.
Nie widzisz swojej strony w wynikach wyszukiwania?
Pomożemy Ci szybko rozwiązać ten problem
Dlaczego Google „nie widzi” strony? Możliwe przyczyny
Indeksowanie – czyli analiza zawartości domeny, przydzielenie jej oceny jakościowej i włączenie do rankingu Google – odbywa się automatycznie. Roboty skanujące, nazywane czasem crawlerami lub Googlebotami, odnajdują nowe witryny przeważnie już kilka dni po publikacji. Pewne ograniczenia techniczne mogą sprawić jednak, że proces ten zajmie znacznie więcej czasu lub wcale nie będzie możliwy i strona nie pojawi się w wynikach Google.
Z przyczyn technicznych strona nie jest indeksowana, a co za tym idzie, widoczna w Google, gdy:
- plik robots.txt został naruszony, przeniesiony poza katalog główny lub nieprawidłowo skonfigurowany,
- ustawienia .htaccess wyłączają z mapy strony określone zasoby, np. katalogi czy bazy danych,
- opisy meta na stronie zawierają polecenia (znaczniki) blokujące noindex, nofollow,
- landing page’e bądź podstrony witryny zostały zabezpieczone hasłem dostępowym,
- strona zwraca błędy (czyli kod inny niż HTTP 200 OK), których przyczyną jest nieprawidłowe wykonanie witryny, niewłaściwa migracja bądź znaczne obciążenie serwera,
- serwer uległ uszkodzeniu, trwa jego aktualizacja lub naprawa po ataku z zewnątrz. Na te problemy nie masz wpływu, dlatego długotrwała bezczynność operatora to sygnał, że warto zmienić hosting.
Ograniczenia techniczne sprawiają, że roboty indeksujące Google nie są w stanie „zobaczyć” zawartości witryny. Czasem są pozostałością po pracach nad kodem strony (deweloperzy, którzy nie chcą udostępniać niedokończonych projektów, roboczo korzystają np. ze znaczników noindex i nofollow), mogą być wynikiem nieuważnych decyzji administratora, a czasem pojawiają się samoistnie po błędzie systemu CMS. Na szczęście można je dość łatwo i szybko wyeliminować (o tym w dalszej części wpisu).
Więcej o tym jak dodać stronę internetową do indeksu wyszukiwarki Google przeczytasz w naszym artykule: Indeksowanie stron w Google – ile zajmuje i jak dodać stronę do wyszukiwarki?
Czarna lista Google’a – blokada i brak strony w Google
Brak strony w Google może wynikać z niepoprawnej optymalizacji zawartości – kod HTML będzie dostępny dla robotów indeksujących, lecz jego struktura zostanie oznaczona jako potencjalnie niebezpieczna lub wymagająca filtrowania.
Ban i całkowite wyłączenie strony z wyników wyszukiwania Google przyznawane jest m.in. za:
- obecność wirusów bądź złośliwego oprogramowania,
- próby oszustwa czy manipulacji – dotyczy to zarówno nieprawdziwych ofert sprzedażowych, jak i działań Black Hat SEO, związanych z budowaniem nienaturalnych linków, tworzeniem niejawnych przekierowań, sztucznym upychaniem słów kluczowych itp.,
- dużą ilość spamu.
Ponad 10 tys. witryn trafia na czarną listę Google każdego dnia – nie zawsze z winy administratora. Bardzo trudno jest kontrolować to, co zamieszczają użytkownicy w komentarzach oraz jakie aktualizacje właściwie zawiera wtyczka do systemu CMS. Jeśli Google nie widzi Twojej strony, a była ona widoczna wcześniej, to przyczyna tkwi prawdopodobnie w zawartości.
Mojej strony nie ma w Google – czy aby na pewno?
Warto wiedzieć, że w silniku wyszukiwarki Google zaszyty jest inteligentny filtr SafeSearch. Usuwa on z wyników wyszukiwania witryny zawierające treści dla osób pełnoletnich. Nie jest to równoznaczne z brakiem indeksowania i brakiem strony w Google – strona jest dostępna przez cały czas, ale tylko jeśli użytkownik otwiera ją bezpośrednio.
Internauci sami decydują, czy korzystać z SafeSearch, choć domyślnie funkcja ta jest włączona. Jeśli nie chcesz narażać swojej e-działalności na dodatkowe blokady wyszukiwania, upewnij się, że nie zawiera ona tekstów (w szczególności słów kluczowych), obrazów czy dźwięków o charakterze jednoznacznie seksualnym, ilustrujących przemoc lub okrucieństwo.
Dlaczego Google „nie widzi” mojej strony? Prosta diagnostyka i ponowne indeksowane
Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google? Blokady strony po stronie serwera będą widoczne z poziomu samej wyszukiwarki, po wpisaniu adresu domeny z prefiksem site:, np:
- site:nazwastrony.pl
Ta metoda może dać Ci pogląd na sytuację związaną z indeksowaniem witryny, jednak nie jest niezawodna. Jeśli w wynikach wyszukiwania zabraknie poszukiwanego adresu, może to oznaczać, że Google „nie widzi” Twojej strony”, jednak warto zweryfikować tę informację przy użyciu narzędzia Google Search Console.
Jest to bezpłatne narzędzie, które zweryfikuje, czy strona została już zaindeksowana i dlaczego nie jest widoczna. Dowiesz się m.in., czy powodem wyłączenia było znalezienie fragmentów szkodliwego oprogramowania, obecność duplikatów treści lub inne błędy.
GSC umożliwia zgłoszenie witryny do Google w celu ponownego indeksowania. Widoczność odzyskasz jednak tylko po przeprowadzeniu niezbędnych kroków optymalizacyjnych, dlatego warto wspomóc się doświadczeniem agencji SEO i uporządkować metatagi, nagłówki, linki oraz sitemapę za jednym zamachem. Strona powróci do wyników znacznie szybciej. Stanie się też bardziej odporna na zmiany algorytmów Google, które może przynieść przyszłość.
Jeśli narzędzie pokazuje brak indeksacji witryny, skontaktuj się ze specjalistą i poproś o sprawdzenie kodu strony pod kątem widoczności dla Google. Zerknij też, czy operator hostingu nie zgłosił tymczasowej awarii.
Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google?
Na początku warto stworzyć darmowe konto w narzędziu Google Search Console, które pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania witryny. W ten sposób będziemy mieli dostęp do dokładnych informacji na temat naszej strony i możliwych problemów z jej widocznością. Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google? Zacznij od poniższych działań:
- Sprawdź poprawność mapy witryny i prześlij ją do narzędzia Google Search Console (GSC).
- Zweryfikuj, czy w pliku robots.txt nie ma błędów, które mogą ograniczać dostęp robotów wyszukiwarek (reguła disallow).
- Upewnij się, że strona nie jest blokowana przed robotami za pomocą tagu „noindex”. Jeżeli tak i nie jest to celowe działanie – usuń go.
- Sprawdź w Google Search Console, czy nie podjęto ręcznych działań w odniesieniu do Twojej strony.
- Zweryfikuj, czy ustawiona jest poprawna strona kanoniczna dla witryny, oraz czy strona i jej zawartość nie są dostępne pod kilkoma różnymi adresami (duplicate content)
- Sprawdź w raporcie „Problemy dotyczące bezpieczeństwa”, czy na stronie nie znalazło się złośliwe oprogramowanie.
- Zgłoś prośbę o indeksację strony w narzędziu GSC,
W następnej kolejności:
- Zadbaj o linkowanie wewnętrzne w obrębie swojej witryny,
- Napraw błędy 404 w obrębie strony,
- Bądź cierpliwy – indeksacja strony to dynamiczny proces, który wymaga czasu i może zająć nawet do kilku tygodni!
Specjalistka SEO pragnąca rozwijać się wraz ze stale ewoluującą branżą digital marketingu. Nie wzbrania się przed żadnym rodzajem działań związanych z pozycjonowaniem - on-site i off-site - chce spróbować wszystkiego. Przepada za kuchnią wegańską, podróżami małymi i dużymi, oraz możliwością realizowania coraz to nowszych marzeń.