Kiedy roboty wyszukiwarki internetowej odwiedzają witrynę w celu jej zaindeksowania, zajmują się crawlowaniem. Czy wiesz, że możesz nie tylko spojrzeć na stronę jak roboty Google, ale także błyskawicznie wykryć krytyczne błędy podczas audytu SEO? Pomoże Ci w tym 5 popularnych narzędzi do crawlowania.
Spis treści
Czym jest crawlowanie?
Crawlowanie, rozumiane najprościej jako skanowanie, jest pierwszym krokiem robotów Google, który wiedzie do zaindeksowania strony internetowej. Googleboty odgrywają rolę crawlerów. Jeśli strona internetowa byłaby gęsto utkaną siecią, crawler byłby pająkiem przechadzającym się po wyznaczonych trasach i zapamiętującym, co się na nich dzieje. Taki pajączek wracałby co jakiś czas do tej samej lokalizacji, weryfikując, czy nie nastąpiły zmiany ulepszające lub psujące jakość sieci. Nic dziwnego, że roboty Google są nazywane także „pełzaczami”.
Co zatem crawlery robią na stronie internetowej? Przemierzają ją i pobierają zawartość. Do głównych zadań crawlera należy weryfikacja kodu, analiza struktury i zrozumienie zawartości witryny.
Jeżeli zajmujesz się techniczną optymalizacją stron, z pewnością wiesz, jak czasochłonne są wieloetapowe audyty SEO. W celu przyspieszenia skomplikowanej analizy warto się wesprzeć crawlerami stron internetowych. Popularne programy i platformy błyskawicznie analizują witrynę, wskazując nieprawidłowości, które pogarszają ocenę strony i utrudniają proces pozycjonowania. Dzięki crawlerom możesz zobaczyć stronę oczami robota Google.
Screaming Frog SEO Spider
Screaming Frog SEO Spider to jeden z najpopularniejszych crawlerów w formie programu kompatybilnego z systemem Windows, macOS i Ubuntu. Darmowa wersja pozwala na przeanalizowanie 500 adresów URL, płatny wariant usuwa ograniczenie i daje dostęp do większej liczby funkcji. Roczna licencja kosztuje 149 £.
Bezpłatna licencja Screaming Frog SEO Spider umożliwia:
- identyfikowanie uszkodzonych linków, błędów 404 i przekierowań 301;
- przeglądanie meta tagów;
- analizę dyrektyw w pliku robots.txt;
- wykrywanie całkowicie zduplikowanych treści na podstronach;
- generowanie mapy strony;
- wizualizowanie struktury witryny.
Nie da się ukryć, że darmowa wersja programu nie jest wystarczająca do przeprowadzenia gruntownego audytu SEO. Ponadto crawlowanie maksymalnie 500 adresów URL może okazać się niewystarczające w przypadku sklepu internetowego, który ma 500 unikalnych produktów w jednej kategorii.
Użytkownicy z opłaconą licencją mogą m.in.:
- planować crawlowanie;
- porównywać wyniki crawlowania, aby śledzić postępy w optymalizacji technicznej strony;
- zapisywać wyniki crawlowania i wgrywać pobrane pliki do programu;
- zintegrować Screaming Frog SEO Spider z Google Analytics, Search Console i PageSpeed Insights;
- wykrywać niemal całkowicie zduplikowane strony, czyli zawierające tylko minimalnie zmodyfikowane treści;
- analizować witryny wykorzystujące JavaScript;
- weryfikować strony AMP (Accelerated Mobile Pages, czyli przyspieszone strony mobilne);
- analizować dane strukturalne pod kątem zgodności ze specyfikacją Schema.org;
- korzystać z bezpłatnej pomocy technicznej.
Sitebulb
Sitebulb to crawler współpracujący z systemem Windows lub macOS. Twórcy udostępniają 14-dniowy bezpłatny okres testowy, a następnie proponują licencję Lite lub Pro w rozliczeniu miesięcznym lub rocznym. Każda licencja może być przeznaczona dla maksimum 50 użytkowników, dzięki czemu Sitebulb opłaca się większym zespołom SEO. Cena dla freelancera SEO wynosi od 10£ + VAT za miesiąc licencji Lite i od 25£ + VAT za miesiąc licencji Pro.
Warto wspomnieć, że przy pierwszym uruchomieniu Sitebulb użytkownik może skorzystać z przykładowego audytu, aby zapoznać się z funkcjami narzędzia.
Wśród kluczowych różnic między licencjami Lite i Pro należy wymienić maksymalną liczbę adresów URL w jednym audycie (10 000 kontra 2 000 000) oraz liczbę podpowiedzi wskazujących najczęściej spotykane problemy (138 kontra 315). Wskazówki podlegają konfiguracji w narzędziu – użytkownik może zdecydować, które aspekty powinny być ignorowane przez Sitebulb.
Oba warianty pozwalają na wygenerowanie raportu w pliku PDF, aczkolwiek licencja Pro umożliwia utworzenie raportu bez logo Sitebulb i pełną personalizację tabel.
Wśród dodatkowych funkcji warto zwrócić uwagę na:
- funkcję porównywania 2 audytów;
- śledzenie historii zmian dla pojedynczych wskazówek;
- audyt stron AMP;
- audyt stron z różnymi wersjami językowymi (np. pod kątem wdrożenia atrybutu hreflang);
- analizę witryn pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
OnCrawl
OnCrawl to platforma online z 14-dniowym bezpłatnym okresem próbnym i 3 wariantami płatnymi:
- Explorer za 49 € miesięcznie,
- Business za 199 € miesięcznie,
- Infinite & Beyond.
Ostatnia licencja jest przeznaczona dla dużych agencji SEO – wymaga indywidualnej analizy potrzeb i wyceny.
Główne różnice między licencją Explorer a Business to:
- liczba domen do przeanalizowania (1 kontra 2);
- liczba adresów URL do crawlowania w miesiącu (100 000 kontra 500 000).
Kiedy użytkownik utworzy nowy projekt i doda stronę do crawlowania, może wybrać:
- tryb Spider mode – polegający na przeskanowaniu maksymalnie 2 000 000 adresów URL w ramach witryny;
- tryb List of URLs – umożliwiający przeanalizowanie adresów URL zawartych w pliku.
Pozostałe ustawienia określają chociażby sposób crawlowania strony – można nakazać robotowi podążanie lub pomijanie pewnych linków. Specjalista SEO z łatwością zintegruje OnCrawl z narzędziami Google. Ponadto OnCrawl pozwala na importowanie danych z narzędzi, z którymi nie współpracuje bezpośrednio, np. SEMSTORM czy Ahrefs.
DeepCrawl
DeepCrawl jest platformą do przeprowadzania technicznego audytu SEO stron internetowych. Wśród kilku funkcji znajduje się SEO Analytics Hub, czyli crawler wykrywający nieprawidłowości w witrynie. Twórcy platformy stawiają na pierwszym miejscu nie tylko skrupulatny audyt, ale także personalizację usługi. Aby uzyskać dostęp do DeepCrawl i wycenę licencji, należy podać dane firmowe i określić liczbę adresów URL do crawlowania – może wynosić więcej niż 5 milionów.
Dzięki SEO Analytics Hub w DeepCrawl możesz m.in.:
- przeanalizować witryny z milionami adresów URL i miliardami linków zewnętrznych oraz wewnętrznych;
- zaplanować crawlowanie stron w regularnych odstępach czasu, aby zyskać miarodajne raporty z historią zmian;
- podzielić witrynę na kluczowe segmenty, żeby skupić się na problemach w wyznaczonych obszarach tematycznych;
- przypisywać zadania do członków zespołu w module zarządzającym użytkownikami platformy;
- eksportować i importować dane.
Narzędzie może zostać zintegrowane z Google Analytics i Search Console.
Ryte
Jeżeli preferujesz platformy online, musisz poznać jeszcze konkurencję OnCrawl i DeepCrawl – Ryte z funkcją High-Performance Crawler. Twórcy deklarują, że użytkownicy Ryte likwidują 85% krytycznych błędów w witrynie w ciągu 5 crawlowań. Aby rozpocząć bezpłatny trial, należy podać adres strony internetowej do analizy oraz dane kontaktowe.
Bezpłatne konto umożliwia:
- crawlowanie 100 adresów URL;
- poznanie błędów strony internetowej – ich kolejność sugeruje, które warto wyeliminować najpierw;
- przeanalizowanie adresów URL pod różnymi kątami i otrzymanie wskazówek pomagających w naprawie uchybień;
- odkrycie rekomendacji słów kluczowych dla witryny.
Ryte nie podaje stałego cennika. Wycena licencji jest przeprowadzana indywidualnie dla freelancerów, niewielkich biznesów, agencji czy dużych przedsiębiorstw. Im bardziej zaawansowany plan, tym większe możliwości personalizacji crawlowania, dzielenia się raportami i śledzenia historii zmian. Wśród atutów Ryte można wymienić m.in. integrację z Google Search Console i Google Analytics, crawlowanie stron JavaScript, analizę logów serwera.
Które narzędzie do crawlowania strony internetowej jest najlepsze? Jeżeli planujesz zainwestowanie w płatną licencję, wykorzystaj darmowe okresy próbne i przeprowadź w tym czasie analizę dla co najmniej jednej strony internetowej. Porównaj uzyskane wyniki i przekonaj się, które rozwiązanie cechuje się najbardziej intuicyjną obsługą. W przypadku niektórych platform do crawlowania, np. DeepCrawl czy Ryte, niezbędny jest kontakt ze specjalistą ds. sprzedaży. Pamiętaj jednak, że darmowa konsultacja pomoże Ci w wyborze optymalnego narzędzia, które ułatwi przeprowadzanie audytów SEO.
Znasz co najmniej jeden z wymienionych programów i chcesz się podzielić opinią? Możesz zarekomendować inną platformę do crawlowania? Zostaw komentarz pod artykułem – chętnie podyskutujemy.
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂