Jak przeprowadzić audyt SEO?

Blog page

Audyt SEO to kluczowy element każdej strategii pozycjonowania i punkt wyjścia do skutecznych działań optymalizacyjnych na stronie www. To dokument zawierający konkretne wskazówki, których wdrożenie może przesunąć stronę w wynikach wyszukiwania nawet o kilkadziesiąt pozycji. Z jakich elementów składa się audyt SEO i jak go dobrze przeprowadzić?

Co powinien zawierać audyt SEO? Checklista

Audyt pozycjonowania to obszerny dokument, który zwykle liczy kilkadziesiąt stron. Zawarta w nim analiza witryny obejmuje wiele obszarów, z czego najważniejsze, to:

Lista przedstawia główne kierunki analizy. To, które elementy zostaną dokładniej zbadane, zależy od stanu i wielkości serwisu, jego przeznaczenia (prezentacja oferty/sprzedaż e-commerce) i innych czynników, także tych mniej oczywistych, takich jak specyfika branży, czy profil klientów.

Jak wspomnieliśmy, ważną częścią audytu jest także konkretne wskazanie błędów SEO oraz zestaw rekomendowanych działań, które pozwolą je wyeliminować. Dobrą praktyką jest omówienie wyników audytu z klientem. Pozwala to upewnić się, że wszystkie wskazane zalecenia są zrozumiałe, a ewentualne pytania lub wątpliwości nie pozostały bez odpowiedzi.

Jak przeprowadzić audyt SEO? Od czego zacząć?

Audyt SEO warto zacząć od briefu, tzn. zbioru pytań, które specjaliści (przyszli autorzy audytu) kierują do właścicieli strony. Pytania dotyczą między innymi dotychczasowego funkcjonowania serwisu, czy planowanych kierunków rozwoju. Ważną częścią briefu jest też subiektywnie wskazanie mocnych i słabych stron serwisu oraz oferty w odniesieniu do konkurencji.

Po zebraniu podstawowych informacji można przystąpić do pierwszej fazy tworzenia audytu, czyli researchu. Analizujemy branżę i strony konkurencyjne – sprawdzamy, na jakie słowa się pozycjonują i jak wygląda ruch, który zbierają.

Równolegle analizujemy audytowany serwis. Sprawdzamy, czy strona jest dobrze widoczna dla użytkowników i dla robotów wyszukiwarki, czy wszystkie podstrony są zaindeksowane i czy witryna jest dostosowana do najnowszych wytycznych i algorytmów Google. Analizujemy strukturę strony, treść i sposób jej prezentowania (również w kontekście wykorzystania słów kluczowych). Sprawdzamy strukturę nagłówków, unikalność i rozłożenie treści na stronie. Wskazujemy miejsca, które wymagają rozbudowy lub optymalizacji w kontekście contentu.

Kolejny krok to analiza linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Sprawdzamy wszystkie odnośniki, które wychodzą ze strony i prowadzą do niej. Analizujemy profil linków (sprawdzamy również konkurencję) i na tej podstawie rekomendujemy strategię pozyskiwania nowych odnośników.

Efektem wszystkich tych działań jest raport i wytyczne SEO – z opisem wszystkich znalezionych błędów i propozycją ich rozwiązania.

Jak wygląda dobry audyt SEO? Dlaczego warto zlecić go profesjonalistom?

Audyt SEO to dokładna analiza parametrów strony wpływających na jej pozycjonowanie. Z punktu widzenia osoby zlecającej audyt, sama analiza na niewiele się zda, jeśli nie zostanie uzupełniona o zbiór wniosków i gotowych do wdrożenia zaleceń. 

Dobry audyt SEO jest też przygotowany indywidualnie, tzn. zawiera dokładną, pogłębioną analizę wskazanej witryny, a nie zbiór ogólników z obszaru SEO, które można z lepszym lub gorszym skutkiem przyłożyć do większości stron. Niestety w przypadku darmowych, bardzo szybkich audytów, nie można zwykle liczyć na zadowalające efekty. Dane generowane są automatycznie, z prostych narzędzi, i w dużej mierze mają charakter generyczny.

Zatem czy darmowy audyt ma sens?

Gotowe, w pełni zautomatyzowane rozwiązania nie będą przydatne w profesjonalnej strategii SEO – są po prostu niedostatecznie dokładne. Dla właścicieli witryn, dla których temat pozycjonowania i optymalizacji jest zupełnie nowy, mogą jednak dać pewien ogląd funkcjonowania ich serwisu i wskazać najbardziej szkodliwe błędy. 

Jednocześnie trzeba mieć świadomość, że uproszczone audyty SEO nie pozwolą na zadowalające efekty w pozycjonowaniu, co dotyczy szczególnie dużych witryn działających w konkurencyjnych branżach i sklepów internetowych.

Profesjonalny, indywidualnie opracowany audyt SEO zwykle można otrzymać bezpłatnie, decydując się na regularną współpracę z agencją marketingową (audyt jest w tej sytuacji elementem całościowo rozumianej usługi pozycjonowania).

Chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie?

Zacznij od audytu SEO

Sprawdź, jak możemy Ci pomóc

O czym jeszcze pamiętać, tworząc audyt SEO?

Dobry audyt SEO, mimo że ma charakter specjalistyczny, powinien być napisany przystępnym językiem, zrozumiałym nawet dla laika. Wybrane branżowe pojęcia (takie jak domain authority, meta description, czy tagi) warto uzupełnić o ich definicje. To element, o którym często się zapomina, a bardzo rzadko uwzględnia w automatycznych audytach, tworzonych przy pomocy darmowych narzędzi lub generowanych z witryn oferujących usługi szybkiego audytu online.

Audyt powinien być też czytelny w warstwie graficznej – mieć opisane obrazki w celu lepszego (pozycjonowania grafiki w google) i wykresy oraz logiczną kompozycję. Wszystko to pozwoli wdrożyć zmiany nawet osobom, które nie posiadają specjalistycznej wiedzy z zakresu SEO.

Dobrym uzupełnieniem audytu pozycjonowania jest audyt contentu, czyli drobiazgowa analiza treści. Oczywiście – podobnie jak w przypadku audytu SEO – z zestawem rekomendacji gotowych do wdrożenia. Taki dokument przygotujemy przed rozpoczęciem każdej regularnej współpracy z klientem. Jeśli promujesz stronę reklamami Google Ads, warto zamówić dodatkowo audyt PPC, który pozwoli wyeliminować (często bardzo kosztowne) błędy w prowadzonych kampaniach.

Jakie narzędzia wykorzystuje się do stworzenia audytu?

Aplikacje, programy i narzędzia, które można wykorzystać, przygotowując audyt SEO, to na przykład: Senuto, Semstorm, Ahrefs, SurferSEO, Screaming Frog, czy PageSpeed Insights. Wiele cennych informacji mogą dostarczyć także Google Search Console i Google Analytics. Tych narzędzi jest oczywiście znacznie więcej. Dotyczą takich obszarów jak:

  • dokładne skanowanie (crawlowanie) witryny,
  • analiza ruchu na stronie,
  • analiza widoczności w wynikach wyszukiwania dla poszczególnych podstron,
  • weryfikacja technicznych aspektów podstron (np. title, canonical URL)
  • analiza struktury treści (formatowanie nagłówków, description meta tag, rozłożenie tekstu),
  • analiza słów kluczowych,
  • wyszukiwanie linków prowadzących do audytowanej witryny, analiza linkowania wewnętrznego.

Jednocześnie warto pamiętać, że same narzędzia nie wystarczą, żeby przygotować dobry audyt. Zebranie potrzebnych danych to jedno, a ich interpretacja i wyciągnięcie właściwych wniosków – drugie. Trudno o to bez specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, dlatego przygotowanie audytu warto zlecić specjalistom SEO.

Co daje audyt SEO?

Jak powiedzieliśmy, audyt SEO to informacja, co obecnie funkcjonuje prawidłowo na stronie, co wymaga ulepszenia, modyfikacji lub pilnej naprawy.

Najważniejsze zalety audytu SEO, to:

  • poznanie mocnych i słabych stron witryny, występujących błędów i instrukcję ich naprawienia,
  • sprawdzenie, czy wszystkie podstrony serwisu są widoczne dla Google’a i wyeliminowanie czynników, które mogą blokować ich wyświetlanie (nieunikalna treść, ustawienia blokujące indeksację, narzędzia uznawane za spam),
  • poprawa kluczowych dla użytkownika parametrów strony (szybkość ładowania, widoczność poszczególnych elementów, linki wewnętrzne poprawiające nawigację w obrębie strony),
  • zwiększenie widoczności na ważne z perspektywy prowadzonej działalności słowa kluczowe,
  • zwiększenie ruchu organicznego na stronie (jako naturalna konsekwencja wyższych pozycji w SERP-ach, czyli wynikach wyszukiwania),
  • zwiększenie długości sesji na stronie,
  • zwiększenie sprzedaży w sklepach e-commerce (oraz pozostałych rodzajów konwersji).

Jedną z najważniejszych zalet audytu jest możliwość prowadzenia skuteczniejszych działań marketingowych i ograniczenie ryzyka ich niepowodzenia. Dla przykładu nawet najlepsza kampania Google Ads kierująca użytkowników na zbyt wolną, nieczytelną na urządzeniach mobilnych, przeładowaną zbędnymi elementami lub niepoprawnie wyświetlającą się stronę nie przyniesie oczekiwanego rezultatu.

Kiedy zaleca się przeprowadzenie audytu?

Audyt SEO warto wykonać dla każdej witryny i sklepu e-commerce. Szczególnie warto to zrobić po zaprojektowaniu nowego serwisu lub:

  • po zmianie strony lub przeniesieniu jej na inny adres,
  • po wprowadzeniu dużych modyfikacji w serwisie,
  • w sytuacji spadków w wynikach wyszukiwania (zwłaszcza gdy trudno na pierwszy rzut oka ustalić ich przyczynę).

Aby mieć pewność, że strona funkcjonuje prawidłowo, najlepiej monitorować jej stan regularnie, a audyt okresowo powtarzać.

Chcesz przeprowadzić audyt dla swojej witryny?

Pomożemy Ci w tym.

Zamawiam bezpłatną konsultację

Prowadzimy lokalne działania seo dla stron www, specjalizując się w audytach SEO, dla miast:
Audyt SEO Rzeszów
Audyt SEO Bydgoszcz
Audyt SEO Gdańsk
Audyt SEO Zielona Góra
Audyt SEO Katowice
Audyt SEO Białystok
Audyt SEO Kraków
Audyt SEO Poznań
Audyt SEO Warszawa
Audyt SEO Łódź
Audyt SEO Lublin
Audyt SEO Szczecin
Audyt SEO Radom
Audyt SEO Częstochowa
Audyt SEO Kielce
Audyt SEO Opole
Audyt SEO Toruń

Krzysztof Gachowski

W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.