Przekierowania 301 a pozycjonowanie stron internetowych (SEO)

Blog page

Przekierowania 301 pozwalają nam skierować zarówno użytkowników jak i robotów wyszukiwarek na nowy adres URL, przy zachowaniu ruchu i widoczności strony. Umiejętne stosowanie przekierowań 301 pomaga skutecznie zarządzać zmianami na stronie i może mieć pozytywny wpływ na jej pozycjonowanie. Jakie zastosowania mają przekierowania 301 i na co zwrócić uwagę podczas ich implementacji?

Czym jest przekierowanie 301?

Przekierowanie 301 to rodzaj stałego przeniesienia strony internetowej na nowy adres URL. Wdrożenie takiego rozwiązania przekazuje przeglądarce informację pod postacią kodu statusu odpowiedzi http, informując o tym, że zawartość witryny została przeniesiona w inne miejsce docelowe. 

Przekierowanie 301 ma za zadanie odesłać użytkownika poszukującego informacji znajdujących się pod stałym adresem w nowe miejsce – z adresu A do B.

Takie rozwiązanie jest uznawane za bezpieczne i przyjazne dla SEO, ponieważ pozwala na przeniesienie mocy (tak zwanego „link juice”) ze starej strony na nową. 

Jakie rozróżniamy rodzaje przekierowań 301?

Wewnętrzne i zewnętrzne przekierowania 301 to dwa rodzaje stałych przekierowań stron internetowych. Pierwsze z nich to przekierowania 301 przenoszące użytkowników na nowy adres URL w obrębie tej samej witryny internetowej. Przekierowania zewnętrzne prowadzą do odrębnej strony internetowej. W tym przypadku użytkownik opuszcza początkową stronę i zostaje przeniesiony na inną domenę ze zmienionym adresem URL.

Przekierowania 301 a pozycjonowanie – jakie znaczenie mają dla SEO?

Prawidłowe stosowanie przekierowań 301 jest bardzo ważne w kontekście SEO. Specjaliści od pozycjonowania stron internetowych stosują je m.in. gdy zachodzą zmiany w strukturze URL-i w celu utrzymania wartości linków i pozycji w wynikach wyszukiwania.
Oto kilka popularnych zastosowań przekierowań 301 w SEO:

  • Zmiana adresu strony – zmieniając adres strony np. z powodu zmiany nazwy firmy, zaczynamy praktycznie od zera, ponieważ dla Google jest to zupełnie nowy serwis. Dlatego, aby zachować dotychczasowy ruch i pozycje w wynikach wyszukiwania należy wdrożyć przekierowanie 301 ze starego adresu na nowy. Przekierowanie każdego adresu na jego nowy odpowiednik jest bardzo ważne z punktu widzenia SEO, dlatego przed migracją warto przygotować dokładną mapę przekierowań.
  • Zmiana protokołu http na https oraz różne wersje strony – zastosowanie przekierowania 301 jest niezbędne w przypadku wdrożenia certyfikatu SSL i przejścia na wersję witryny z protokołem https. Podobnie jest w przypadku wersji z www lub bez www strony. Roboty Google uznają te wszystkie warianty adresów za osobne strony, co może prowadzić do problemu, jakim jest duplikacja i obniżyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. 
  • Zmiana struktury URL-i – podczas optymalizacji strony, czasem konieczne jest wprowadzenie zmian w jej strukturze oraz w strukturze samych adresów URL, np. kiedy dokonujemy poprawek w hierarchii witryny. W takich przypadkach istotne jest zastosowanie przekierowań 301, dzięki którym użytkownicy nie natrafią na nieistniejące już adresy, oraz które pozwolą im na płynne nawigowanie po witrynie poprzez linki wewnętrzne.
  • Łączenie i usuwanie stron – w przypadku gdy na stronie istnieją zakładki o tej samej lub podobnej tematyce, możemy posłużyć się przekierowaniem 301 w celu połączenia treści. Usunięty URL przekierowujemy wtedy na wybrany przez nas adres.
  • Naprawa błędów 404 – jeżeli w obrębie naszej witryny występują błędy 404, czyli nieistniejące strony, można naprawić problem, stosując przekierowanie 301. Takie działanie pozwala przekazać dalej moc usuniętego adresu oraz zatrzymuje użytkownika na naszej stronie.
  • Odzyskanie utraconych linków – w przypadku usunięcia podstrony możemy stracić moc kierowaną na nią z linków zewnętrznych. Przekierowanie starego adresu na jego nowy odpowiednik pozwala na zachowanie widoczności i mocy płynącej z linka zewnętrznego.

Stosowanie przekierowań 301 to nieodłączna część pracy nad pozycjonowaniem i optymalizacją witryny, a ich prawidłowe wdrożenie pomaga zarządzać zmianami na stronie internetowej i minimalizować negatywne skutki dla SEO.

Jak skutecznie stosować przekierowania 301 w pliku .htaccess?

Przekierowania 301 można wykonać na kilka sposobów, np. z panelu WordPress używająca do tego dedykowanej wtyczki, umieszczając kod przekierowania w pliku PHP, stosując odpowiedni skrypt JavaScript lub dodając prawidłową dyrektywę w pliku .htaccess.

Jeżeli jest taka możliwość, to warto skorzystać z opcji ustawienia przekierowania modyfikując plik .htaccess. Każde z wyżej wymienionych rozwiązań ma swoje wady i zalety, jednak plik .htaccess jest bezpośrednio obsługiwany przez serwer i daje nam większą kontrolę nad zarządzaniem przekierowaniami niż np. wtyczka, której prawidłowe działanie może być zaburzone przez wszelkie aktualizacje systemu CMS, oraz która dodatkowo może obciążyć stronę swoim oprogramowaniem. 

Aby skutecznie dodać przekierowanie 301 w pliku .htaccess, należy zastosować odpowiednią dyrektywę:

Redirect 301 /stary-url.pl https://domena/nowy-url.pl

lub

RewriteEngine On

RewriteRule ^stary-url$ https://domena/nowy-url [R=301,L]

Należy pamiętać, że ponowne stosowanie dyrektywy RewriteEngine nie jest wymagane jeżeli została już ona wcześniej uwzględniona w pliku .htaccess. 

Oczywiście, dodanie przekierowań 301 za pomocą plugina nie jest złym rozwiązaniem i ma swoje zalety, zwłaszcza gdy nie mamy dostępu do pliku .htaccess lub nie posiadamy specjalistycznej wiedzy w tym zakresie.

Przekierowanie 301 a przekierowanie 302 – czym różnią się od siebie?

Przekierowanie 301 to niewątpliwie jedno z popularniejszych rozwiązań stosowanych w celu przeniesienia mocy pozycjonowanej strony na inny adres. Jest to rodzaj stałego przekierowania, które informuje wyszukiwarki o trwałym przeniesieniu adresu w nowe miejsce. 

Innym, na pierwszy rzut oka podobnym, rozwiązaniem jest przekierowanie 302, znane również jako przekierowanie tymczasowe. Stosuje się je, gdy przekierowywany adres jest niedostępny jedynie przez określony wymiar czasu, np. w sytuacji gdy produkt w sklepie internetowym jest chwilowo niedostępny. 

Czym więc różnią się od siebie przekierowania 301 i 302? W przypadku przekierowania stałego cała moc początkowego URL-a jest przenoszona na nowy, wskazany przez nas adres. Jednak przy zastosowaniu przekierowania 302, strona docelowa jest traktowana jako tymczasowa zmiana adresu, a pierwotny URL pozostaje nadal widoczny w wynikach wyszukiwania.

Jakie są alternatywy dla przekierowań 301?

Oprócz rozwiązań, jakie dają nam przekierowania 301 i 302 istnieją inne, mniej popularne metody. Oto kilka z nich:

  • Przekierowanie 303 „See Other”.
  • Przekierowanie 304 „Not Modified”.
  • Przekierowanie 305 „Use Proxy”.
  • Przekierowanie 307 „Temporary Redirect”

Wybór odpowiedniego rodzaju przekierowania zależy od kontekstu i rezultatu, jaki chcemy osiągnąć, dlatego, mimo że bardzo często spotykamy się z zastosowaniem przekierowania 301, to warto również znać alternatywne metody. 

Katarzyna Walat

Specjalistka SEO pragnąca rozwijać się wraz ze stale ewoluującą branżą digital marketingu. Nie wzbrania się przed żadnym rodzajem działań związanych z pozycjonowaniem - on-site i off-site - chce spróbować wszystkiego. Przepada za kuchnią wegańską, podróżami małymi i dużymi, oraz możliwością realizowania coraz to nowszych marzeń.