Decydując się na samodzielne pozycjonowanie naszej strony – bez korzystania z usług agencji, czy firmy zajmującej się SEO, musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które są popełniane przez większość osób, które starają się samodzielnie promować swoją witrynę w wyszukiwarkach. Oto kilka związanych z tych zagadnień, czy też błędów, których wystrzeganie się, pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów i problemów lub nawet ewentualnych kar ze strony Google:
Pozycjonowanie bez zoptymalizowania strony – to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Optymalizacja powinna być zawsze pierwszym etapem procesu pozycjonowania, nigdy na odwrót. Treści, meta tagi, linkowanie wewnętrzne, alty i optymalizacja nazw seo w grafikach, to tylko niektóre z elementów, które powinnyśmy sprawdzić i poprawić na naszej stronie. O tym, które i jak te elementy poprawić, można dowiedzieć się bardzo szybko w internecie (np. strona www.seoptimer.com), gdzie w wielu miejscach takie podstawy optymalizacji są opisywane (macie pytania, co do Waszej strony – napiszcie – chętnie przygotujemy dla Was darmowe wskazówki optymalizacyjne). Optymalizacja jest nieodzowna, gdyż nawet najlepiej przeprowadzony proces pozycjonowania może zdać się na nic, gdy strona nie będzie miała wdrożonych poprawek dostosowujących ją do działań SEO.
Treści na stronie – zarządzanie treściami pojawiającymi się zarówno na stronie, jak i też umieszczanych przez właścicieli strony tekstach w internecie to bardzo ważny element, który należy kontrolować, aby nie utrudnić sobie samemu pozycjonowania. Szczególnie teraz, gdy Google zwraca na to szczególną uwagę, nieodzowne jest tworzenie wartościowych treści na naszą stronę. Powinny to być teksty nie tylko opisujące nasze usługi, ale i wspomagające pozycjonowanie. Oczywiście nie może być tutaj mowy o żadnym spamowaniu, czy też specjalnym nasycaniu tworzonych przez nas treści pozycjonowanymi frazami. W dobie licznych aktualizacji algorytmu, coraz ważniejsze jest odpowiednie skonstruowanie treści na stronie. Przykładowo, można zamieścić poradnik, jak korzystać z oferowanych przez nas produktów, jak przy pomocy naszego produktu, można rozwiązać jakiś problem.
Skupienie się tylko na katalogowaniu – katalogowanie to nadal popularny (choć coraz mniej efektywny) sposób zdobywania odnośników prowadzących do naszej witryny, nie powinien jednak stanowić jedynego źródła linków. Istnieje praktycznie tylko kilkanaście wartościowych katalogów, do których warto dodać stronę. Pozostałe, często mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc, dlatego na pewno nie warto dodawać linków, gdzie tylko popadnie. Sporym minusem publicznych katalogów jest także to, że często znikają z sieci lub są po prostu banowane. Z takim katalogiem znika także nasz link. Roboty indeksujące na pewno takie znikanie linków zauważą, a gdy mamy dużo odnośników z katalogów, to może to być masowe, co negatywnie może odbić się na pozycjach strony w wyszukiwarce.
Ten sam opis do wszystkich katalogów – często popełnianym błędem jest umieszczanie do wszystkich katalogów takiego samego opisu naszej strony, czy też działalności. Co gorsza często ten opis kopiowany jest z treści na stronie internetowej, która jest katalogowana. Tworzy się DC (duplicate content), który także w negatywnie wpływa na pozycjonowanie.
Linkowanie automatami – „zatrudnienie” do pracy wszelkiej maści automatów, których na rynku jest dość sporo i skupienie się tylko na automatycznym dodawaniu, do tego niewłaściwe użytkowanie tych automatów, może skutkować niczym innym, jak tylko filtrem na pozycjonowane frazy. Automaty powinny stanowić co najwyżej uzupełnienie i usprawnienie naszej pracy, ale nie główną jej część. Przeważnie też w różnych programach korzystamy z publicznych baz, do których swoje wpisy dodają dziesiątki pozycjonerów, co oczywiście powoduje, że bazy takie szybko tracą na wartości i w coraz mniejszym stopniu mogą mieć jakikolwiek wpływ na wyniki wyszukiwania.
Masowe dodawanie linków – po części powiązane z punktem 4. Należy dbać o to, gdzie dodajemy stronę. Wydaje się być to banalnym stwierdzeniem, jednak warto pamiętać o tym, że tak naprawdę wartość i pozycje naszej strony budują linki prowadzące do niej. Bardzo często okazuje się, że jeden wartościowy link, może dać więcej niż 100 innych linków.
Działania bez obranej strategi – SEO nie jest działaniem jednorazowym, jest procesem, który powinien być prowadzony powoli, aczkolwiek systematycznie, tak aby nasza strona stopniowo zyskiwała w oczach Google. Stąd też ważna jest cierpliwość, zróżnicowanie źródeł pozyskiwanych odnośników do strony, ale też i zadbanie o to, aby nasza strona niosła ze sobą jakąś wartość, a nie była tylko prezentacją oferty.
Nie jest z pewnością tak, że nie można samodzielnie wypozycjonować swojej strony. Szczególnie, gdy są to łatwe, lokalne frazy, o niskiej konkurencyjności – warto na własną rękę promować swoją stronę. Często jednak, pozycjonując samemu, okazuje się, że tylko pozornie oszczędzamy, gdyż działania, które wydają się skuteczne na początku, mogą przynieść znaczący spadek naszej strony w wynikach wyszukiwania, tym bardziej, że Google wprowadza coraz to nowsze aktualizacje swojego algorytmu, które coraz lepiej i szybciej wykrywają błędy oraz sposoby działania opisane powyżej.
Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.
ciekawy artykuł 🙂