Copywriting SEO w optymalizacji strony, czyli jak stworzyć treści dla użytkowników i robotów?

Jak stworzyć treść, która będzie unikalna? Co zrobić, by była ona czytelna nie tylko dla użytkowników, ale także dla robota? Jak, w sposób naturalny, wplatać w tekst frazy kluczowe i adresy URL? Na te wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Czym jest SEO copywriting?

Na początek pozwolę sobie przypomnieć czym jest SEO copywriting. SEO copywriting to tworzenie wysokiej jakości treści na stronę internetową – opisy produktów, treści na kategorie, artykuły eksperckie, sponsorowane itp., które dzięki właściwej optymalizacji pod frazy związanej z danym tematem oraz zamieszczonym odnośnikom do strony wpływają na pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. Internetowe treści tworzone są dla dwóch podmiotów – człowieka i automatu. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb użytkowników, a także wiedza techniczna.

Od czego zacząć?

Internet to absolutne morze treści, dlatego możesz mieć pewność, że temat, o którym piszesz został już wcześniej opracowany. Nie jest to jednak problem. W końcu drugie imię copywritera to kreatywność! Pomyśl, co możesz zrobić, by artykuł napisać lepiej. Zastanów się czym możesz zaskoczyć użytkownika. Znajdź lukę w temacie i wypełnij ją swoją treścią. Porządkuj myśli, spisuj pomysły, kombinuj i bądź kreatywny! Nie możesz jednak przystąpić do pisania jeżeli szczegółowo nie prześledzisz potrzeb Twoich potencjalnych czytelników niezależnie od tego, czy jest to tworzenie opisów produktów czy artykuł sponsorowany.

Copywriting SEO w optymalizacji strony

 

Po pierwsze – dowiedz się, czego szuka Twój czytelnik

Ja, pisząc ten tekst, bezpośrednio zwracam się do Ciebie. Jestem prawie pewna (100% pewności miałabym tylko wtedy, gdybym to od Ciebie usłyszała), że interesujesz się pisaniem treści, nie jest Ci obcy copywriting, chcesz poszerzyć swoją wiedzę i dowiedzieć się jak pisać dobrze. Prześledziłam Twoje potrzeby i dokładnie to samo musisz zrobić Ty, jeżeli chcesz zacząć tworzyć internetowe treści. W pierwszej kolejności – skup się na człowieku, bo to on generuje ruch na stronie, a tym samym pozwala Ci budować pozycję w sieci. Zastanów się:

  • kto będzie czytał napisaną przez Ciebie treść,
  • czego chciałby się z Twojego tekstu dowiedzieć – jakie ma pytania i wątpliwości,
  • czy możesz udzielić mu na nie odpowiedzi i w jaki sposób należy to zrobić.

Dowiedz się, czego szuka Twój czytelnik

Jeżeli nie masz pomysłu na artykuł, możesz skorzystać z wielu narzędzi, które naprowadzą Cię na właściwy trop. Jednym z nich jest Answer The Public, które dodatkowo pozwoli Ci na sprawdzenie popularności słów kluczowych, o których opowiem później.

Jeżeli brak Ci pomysłów – porozmawiaj o temacie z innymi. Zróbcie burzę mózgów, może opinie i skojarzenia Twoich znajomych pozwolą Ci znaleźć oryginalny sposób ujęcia tematu. Szukaj inspiracji blisko siebie, nie bój się pisać o rzeczach, które Cię interesują. Obserwuj otoczenie, oglądaj dobre filmy, czytaj książki. Jeżeli przyczyną braku inspiracji jest uczucie zmęczenia – zrób sobie przerwę, odpocznij. Bądź na bieżąco z nowościami i trendami na rynku (możesz skorzystać z narzędzia Google Trends), śledź artykuły o podobnej tematyce – wchodź z nimi w polemikę i odnoś się w swoim tekście do własnych doświadczeń.

Opisy produktów w sklepie internetowym

Pisanie treści ma przynieść określony cel. W przypadku sklepu internetowego będzie to sprzedaż produktu. Rodzaje contentu zamieszczanego na stronie internetowej klienta to m.in:

  • artykuły poradnikowe, e-booki, webinary,
  • opisy produktów,
  • opisy kategorii,
  • opisy podkategorii.

Forma przedstawienia asortymentu ma bardzo duży wpływ na ostateczną decyzję użytkownika. Content publikowany wewnętrznie ma pobudzić chęć posiadania przedmiotu i funkcjonować jak sprzedawca – doradza wybór i prezentuje jego specyfikację. Tworzenie opisów produktów czy kategorii wymaga od copywritera szczegółowej znajomości cech charakterystycznych opisywanego przedmiotu i prześledzenie potrzeb potencjalnego klienta, by w jak najlepszy sposób pokazać na jakie potrzeby odpowiada produkt.

Przykładowy opis produktu:

  • pisany jest zrozumiałym językiem korzyści,
  • jest dostosowany do klienta pod względem informacji,
  • zawiera tylko sprawdzone informacje.

Solidny research podstawą sukcesu

Tak, jak pisałam na początku mojego tekstu, Internet jest przesycony treściami. Pokuszę się o stwierdzenie, że jest tam już wszystko. Pytanie tylko czy informacje, które tam znajdujemy są prawdziwe i wyczerpujące? Odpowiedź brzmi: czasami tak, czasami nie. Dlatego tak ważne jest, by przed przystąpieniem do pisania tekstu, bazującego na różnego typu danych, dokładnie zweryfikować informacje i porównać je ze sobą. Nie jesteś ekspertem we wszystkich dziedzinach, a czas nie pozwala na siedzenie w bibliotece przed każdym realizowanym tematem, dlatego naucz się umiejętnie korzystać z tego co jest dostępne o każdej porze dnia i nocy, filtruj wiadomości, grupuj je i weryfikuj.

Chaos i nadmiar treści

Ogrom treści sprawia, że możesz się zagubić. Jeżeli do Twoich informacji wkradnie się chaos i nieporządek to pisanie tekstu będzie prawdziwą drogą przez mękę. Przed napisaniem pierwszych zdań tego tekstu ja też zagubiłam się w informacjach, artykułach i magazynach branżowych, które przeczytałam. Stworzenie przejrzystego konspektu i pogrupowanie informacji pozwoliło mi na to, żeby tworzyć go sprawnie i (mam nadzieję) rzeczowo.

Copywriting - szczegółowo zaplanowany content

Język i sposób tworzenia treści

Pisz językiem potocznym. Czasami jednak branża Twojego klienta będzie wymagała tekstów pisanych językiem branżowym, technicznym, o wysokiej jakości merytorycznej treści. W większości tekstów unikaj jednak skomplikowanych słów i zdań wielokrotnie złożonych. Nie powtarzaj informacji, poruszaj problem i proponuj adekwatne rozwiązanie. Nie „lej wody” – czasami mniej znaczy więcej, ale wyczerpuj temat, omawiaj go kompleksowo i konkretnie. Komunikuj wprost, nie zostawiaj niedopowiedzeń – użytkownik oczekuje od Ciebie konkretów i jasnego komunikatu. Jeżeli używasz w tekście słowa, które wymaga wytłumaczenia, zrób to. Nie zachęcaj do eksperymentowania. Nie chodzi o to, by sprawdzać produkt, tylko uwierzyć w jego wyjątkowość i obudzić silną potrzebę jego posiadania.

Słowa kluczowe i optymalizacja treści na stronę

Ustaliliśmy, że użytkownicy szukają w Internecie odpowiedzi na pytania – pytają o usługi, produkty, opinie. W tekście powinno się zatem umieścić słowa kluczowe, które pozwolą dotrzeć do publikowanej treści. Do tego celu możesz skorzystać z kilku narzędzi na przykład:

    • Senuto – baza słów kluczowych, a także zestawienie narzędzi takich jak słowa zależne pasujące do fraz kluczowych,
    • Semstorm – baza słów kluczowych pobieranych ze źródeł takich jak Google, Google Shopping, Allegro, Olx, Skąpiec, a także narzędzie dedykowane copywriterom wspierające możliwość wyszukania tematów artykułów i ich optymalizacji,
    • Planer Słów Kluczowych Google – narzędzie z bazą słów kluczowych wraz z informacją o średniej miesięcznej wyszukiwanych fraz, poziomie konkurencyjności, CPC czy trendach wyszukań,
    • Answer The Public – ułatwia znalezienie tematów na artykuł, bazuje na wynikach wyszukiwania w Google i Bing,
    • Ubbersuggest – narzędzie ułatwiające wyszukiwanie słów kluczowych z długiego ogona,
    • Ahrefs – narzędzie, które oprócz wyszukiwarki słów kluczowych, posiada bardzo przydatną copywriterom bazę contentu,
    • Google Search Console – narzędzie wspierające monitorowanie pozycji czy analizę wyświetlenia serwisu na frazy w wynikach wyszukiwania.

 

Wykorzystanie narzędzi pozwoli zweryfikować, które słowa kluczowe powinny znaleźć się z Twoim tekście, a także czy temat Twojego artykułu jest interesujący – czy użytkownicy pytają o rzeczy, na które chcesz udzielić im odpowiedzi. Dodatkowo możesz sprawdzić, jakie inne artykuły o podobnej tematyce, możesz stworzyć w przyszłości. Warto pamiętać, że czasami dane bazujące na prognozach wyszukiwań nie będą zgodne z rzeczywistością. W przypadku premier nowych produktów bądź ofert na przyszły rok (z rocznikiem we frazie) wyniki wyszukiwania będą niskie i wygenerują się dopiero w momencie, gdy zaczniemy tworzyć treści, w których ulokujemy właściwe frazy. Wybrane słowa kluczowe powinny zostać umieszczone w tekście w sposób równomierny i naturalny. Ważne, by znalazły się one w:

  • tytule artykułu,
  • śródtytułach,
  • we właściwej treści artykułu.

Dobrze jest, gdy zamieścisz frazę w dokładnej jej formie, a także kilka razy w jej odmianach. Pamiętaj, żeby używać także synonimów, by tekst był naturalny i przyjemny w odbiorze. Roboty Googla coraz lepiej interpretują wszelkie odmiany dopasowując do nich frazy kluczowe w podstawowej formie.

Formatowanie tekstu

Tworząc treści na strony internetowe musisz mieć świadomość, że Internet rządzi się swoimi prawami. Jest to narzędzie szybkiego dostępu – z siecią połączeni jesteśmy cały czas – w pracy, w domu, a także w komunikacji miejskiej. To alternatywna dla książek, w których szukanie informacji wymaga czasu. Użytkownicy sieci chcą mieć wszystko „na już”, dlatego artykuły internetowe powinny być odpowiednio sformatowane. Po pierwsze, by czytelnik nie znudził się ścianą tekstu. Po drugie – formatowanie pomaga optymalizacji.

Elementy formatowania to:

  • nagłówki i śródtytuły – tekst będzie przejrzysty i logiczny, nagłówki powinny być krótkie, chwytliwe i zawierać frazy kluczowe,
  • krótkie akapity – użytkownik będzie skupiony na tekście przez dłuższy czas,
  • wypunktowania i wytłuszczenia tekstu – zwrócenie uwagi na informacje istotne, skrócenie czasu oczekiwania użytkownika na odpowiedź, dodatkowo wypunktowanie i wytłuszczenie zwiększa zaangażowanie użytkowników i wpływa pośrednio na pozycjonowanie,
  • zamieszczanie obrazków – służy przykuwaniu uwagi, a według badań Backlinco strony z minimum jedną grafiką osiągają wyższe pozycje niż podstrony bez grafiki[1]

Stosowanie się do tych zasad zwiększy zaangażowanie użytkownika, co przełoży się na ponowne odwiedzenie danego serwisu.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to umieszczanie w artykule odnośników (linków) do innych artykułów w serwisie, o podobnej treści, które mogą zainteresować użytkownika. Jeżeli tworzysz tekst o kremach do twarzy, możesz stworzyć odnośnik do artykuły o cerze bądź właściwej pielęgnacji i oczyszczaniu. Tego typu zabieg sprawi, że użytkownik na dłużej zostanie na stronie, zacznie ją eksplorować i być może chętnie do niej powróci w przyszłości. Linkowanie wewnętrzne może także zmniejszyć współczynnik odrzuceń i powrót użytkowników do wyników wyszukiwania wspierając pośrednio efektywność pozycjonowania[2]. Dodatkowo, roboty wyszukiwarek będą sprawniej odkrywać treści zamieszczone w tym serwisie.

Linkowanie może być także zewnętrzne. Stosowane jest najczęściej w artykułach sponsorowanych i ma za zadanie przekierować użytkownika na inną stronę.

Umiejętnie i naturalnie

Unikaj bezpośredniego nakłaniania do odwiedzin linkowanego artykułu zwrotami „sprawdź teraz” bądź „kliknij tu”. Zrób to bardziej naturalnie, by Twój użytkownik sam chciał odkryć nowe treści. Pomoże Ci w tym anchortext, czyli kotwica linku.

Opisy meta

Wysoka jakość Twojego tekstu zostanie szybciej dostrzeżona jeżeli dobrze ją „opiszesz”. Chodzi o meta znaczniki, czyli:

  • tytuł meta – w czerwonej ramce, powinien odpowiadać treści na stronie, a jego widoczna w wynikach Google długość to ok. 55-70 znaków,
  • opis meta – w zielonej ramce, krótki opis, który zachęci użytkownika do zapoznania się z treścią strony; jego widoczna długość to ok. 150 – 160 znaków.

Meta tytuł ma duże znaczenie w rankingu wyszukiwania, dlatego powinny się w nim znaleźć słowa kluczowe, mówiące wprost o czym jest artykuł. Krótki opis meta description nie ma już wpływu na wyniki wyszukiwania. Google postanowił zmienić algorytm, który jednoznacznie wykluczył meta description z udziału w pozycjonowaniu. Przyczyniły się do tego osoby, które tworzyły przespamowane frazami kluczowymi opisy[3]. Nie oznacza to jednak, że ten element nie jest ważny. To, co napiszesz w tych 160 znakach ma duży wpływ na decyzję użytkownika i jego „kliknięcie”.

Jak stworzyć meta description?

Największą wadą (albo zaletą?) opisu jest jego ograniczenie w liczbie znaków. Wymaga ono od copywritera zwięzłego komunikatu, w którym musi zawrzeć trzy ważne elementy tekstu:

  • poruszenie problemu,
  • poinformowanie o możliwościach jego rozwiązania za pomogą produktu bądź usługi,
  • wezwanie to działania – Call To Action (CTA).

Oczywiście, nie zawsze możliwe jest zachowanie tego schematu, jednak w większości przypadków sprawdza się on znakomicie, ponieważ rozbudza w użytkowniku chęć sprawdzenia bądź posiadania konkretnego przedmiotu. W przypadku sklepów internetowych, sytuacja idealna to taka, gdzie wejście na stronę skutkuje zakupem.

Podsumowanie

Pisanie internetowych treści to umiejętne łączenie potrzeb użytkowników i warunków jakie stawia Google. Copywriter musi wykazać się kreatywnością i wnikliwą analizą potencjalnych odbiorców contentu. Ten z kolei, musi być unikalny i odpowiednio sformatowany, by sprostał oczekiwaniom człowieka i robota.

[1] https://backlinko.com/search-engine-ranking

[2] https://www.semrush.com/ranking-factors/

[3] https://webmasters.googleblog.com/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html

Katarzyna Ciupa

Stawia swoje pierwsze kroki w roli copywritera. Jej największa pasja to taniec i teatr. Interesuje się reportażem, filmem i siatkówką. Ani słowa o Alpakach i Minionkach!