Optymalizacja meta descriptions – jak ważny może być krótki komunikat?

Mamy już zrobione SEO, mamy wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie mamy kliknięć, nie mamy konwersji. Dlaczego użytkownicy Internetu nie wchodzą na Twoją stronę, choć zajmuje ona wysoką pozycję? Jak zoptymalizować meta description, by zachęcić internautów do kliknięcia w wynik wyszukiwania?

Czym jest meta description?

Opisy meta są jednymi z elementów metatagów, czyli danych definiujących zawartość strony internetowej. Większość metatagów nie jest widocznych dla internautów odwiedzających serwisy i odczytać można je jedynie w kodzie strony. Meta title jest wyświetlany w przeglądarce w zakładce strony, a także na stronach z SERP-ami, natomiast szansa na zobaczenie meta descriptions jest jedynie na stronie z wynikami wyszukiwania.

Meta description – brak wpływu na SEO, istotne znaczenie dla CTR

Niegdyś meta opisy miały ogromny wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google’a. Webmasterzy nadużywali jednak znacząco tego elementu, wypełniając go niemerytorycznymi listami słów kluczowych, dzięki którym pozycja strony windowała w górę. Zjawisko to nazwano key word stuffingiem. Dlatego w 2009 roku Google zmienił algorytmy[1], zgodnie z którymi opisy meta mają nie mieć wpływu na pozycjonowanie strony. Pojawiają się jednak opinie, które sugerują, że obecność meta opisu ma wciąż pośredni wpływ na SEO.

Istotny wpływ meta opisów na CTR

Meta descriptions stanowią pewnego rodzaju wizytówkę strony. Ich zadaniem jest zachęcenie internauty do kliknięcia w dany wynik wyszukiwania. Współczynnik kliknięć (wskaźnik CTR – liczony poprzez podzielenie liczby unikalnych kliknięć przez liczbę wyświetleń, wyrażany w procentach) wzrasta dla stron, które posiadają zoptymalizowane meta opisy.[2]O ile sam znacznik meta description nie jest czynnikiem rankingowym, o tyle wpływa na polepszenie wskaźnika CTR.

Co się dzieje w przypadku braku description?

Jeśli nie zdecydujesz się na zamieszczenie w kodzie meta opisu, wówczas Google zaczerpnie w jego miejsce fragment tekstu ze strony, który najlepiej odpowiada zapytaniu internauty. Wypełni on miejsce w wyniku wyszukiwania przeznaczone na meta description, jednak może okazać się, że nie będzie zachęcał internauty do kliknięcia, ponieważ nie zawiera żadnych istotnych informacji dotyczących treści na stronie. Mało wartościowe opisy również mogą zostać przez wyszukiwarkę podmienione na fragmenty treści ze strony, jeśli te lepiej odpowiadają zapytaniom.

Kiedy opis meta jest atrakcyjny?

Zgodnie z obecnymi algorytmami Google’a w miejscu meta opisu wyświetlanych jest około 155-160 znaków. Liczba ta jest zależna od szerokości opisu wyrażonej w pikselach, dlatego może się różnić w zależności od znaków, jakich używasz w opisie. W tworzeniu opisów przydatne są internetowe narzędzia, które umożliwiają zobrazowanie symulacji, jak będzie wyglądał meta opis Twojej strony w wynikach wyszukiwania w przeglądarce internetowej.

O czym powinien mówić meta description?

Chociaż 160 znaków to niewiele, objętość ta pozwala na zawarcie w opisie meritum treści, która znajduje się na stronie. Skuteczny description powinien informować o zawartości strony. Poinformuj zatem internautę o tym czy:

  • przeczyta na Twojej stronie wartościowy artykuł na wyszukiwany przez niego temat,
  • trafi do sklepu internetowego lub na stronę konkretnej oferty,
  • będzie mógł skorzystać z innych usług, np. pobrać formularze, pliki, instalatory.

Ponadto dobrze jest zakończyć opis obietnicą korzyści lub call to action, które zachęcą i zmotywują internautę do kliknięcia w link do strony.

Zamieść w opisie key words

Słowa kluczowe zawarte w kodzie strony również powinny pojawić się w meta description. Jeżeli będą one odpowiadały zapytaniu, jakie w wyszukiwarkę wpisał internauta, wówczas zostaną przez wyszukiwarkę pogrubione, co zwiększy wiarygodność treści, która znajduje się na stronie i przyczyni się do większej liczby kliknięć. Obok słów kluczowych w podstawowej formie warto umieścić również jego odmiany oraz synonimy.

Zadbaj o unikatowość opisu

Nawet jeśli w Twoim serwisie znajduje się duża liczba podstron zawierających podobny content (np. strony produktowe zawierające oferty T-shirtów o różnych kolorach lub wzorach), warto poświęcić więcej czasu na zoptymalizowanie osobnych, oryginalnych opisów dla każdej z nich. Różne cechy produktu mogą dawać inne korzyści i wzbudzać różne motywacje do zakupu. Warto wspominać również nazwy produktów oraz Twojej marki. Dlatego w perspektywie czasu tworzenie unikalnych opisów najczęściej przynosi oczekiwane efekty.

Nie ignoruj meta opisów dla podstron typu „O nas” czy „Kontakt”. Możesz zamieścić w nich informacje o firmie, produktach czy markach, a także o tym, ze na stronie znajdują się formularze kontaktowe czy np. możliwość zapisania się do newsletterów.

Pisz przyjazne i atrakcyjne opisy – wykorzystaj emoji!

Emoji uatrakcyjniają wygląd meta descriptions, jednocześnie wyróżniając je na tle opisów w pozostałych SERP-ach. Ikonki doskonale sprawdzają się w czasie podawania kontaktu – możesz zastąpić nimi takie słowa jak e-mail, telefon, adres. Emoji są pomocne szczególnie wówczas, gdy Twoja strona nie znajdzie się w TOP1. Atrakcyjność opisów może sprawić, że strony niżej spozycjonowane będą generowały większy ruch niż strony zajmujące wyższe pozycje. Z ikonkami należy jednak uważać. Ich zbytnie nasycenie może spowodować, że odbiorca nie potraktuje wyniku wyszukania poważnie, szczególnie wówczas, gdy strona zawiera poważniejsze treści lub zawiera specjalistyczne poradniki i informacje.

Meta description – ważny element komunikacji z klientem

Opis meta ma duży wpływ na to, czy internauta odwiedzi Twoją stronę. Dlatego musi być on jasnym i konkretnym komunikatem, który skutecznie dotrze do odbiorcy i przekona go do odwiedzin strony. Nie można zatem bagatelizować tej krótkiej, składającej się z około 160 znaków formy. Parafrazując scenę z „Seksmisji” powiem, że komunikacja jest i tak najważniejszą z nauk, czy się to komuś podoba czy nie. Bowiem bez niej nie mielibyśmy ani szeroko pojętego marketingu, ani e-commerce-u, w których odpowiednie dotarcie do klienta to podstawa sukcesu. Nawet polemika z tym twierdzeniem i tak opierałby się o sztukę skutecznego komunikowania. Właśnie dlatego każdy powinien dostrzec potencjał meta description i wykorzystywać ten element metatagów do wywarcia wpływu na decyzje konsumencie swoich potencjalnych klientów.

A to krótka ściągawka, która w naszej firmie wisi na tablicy w dziale copywriterów

 

[1] Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html.

[2] Źródło: Ibidem.

 

Adrian Holecki

W Netimie tworzy jakościowy content. Prywatnie kolekcjoner muzycznych albumów, sędzia piłki siatkowej i… stroniący od aktywności fizycznej miłośnik saunowych kąpieli. Próbuje też swoich sił w literaturze.