Optymalizacja opisów produktów w sklepie internetowym

Blog page
optymalizacja opisów produktów w sklepie internetowym

Optymalizacja sklepu internetowego to żmudny i czasochłonny proces. Wymaga on skupienia się na pozornie błahych sprawach, takich jak znaczniki meta, tytuły, karty produktu, podstrony i podkategorie. Jednakże wszystko to oraz wiele innych czynników, ma ogromny wpływ na dobrą widoczność sklepu w wyszukiwarce. Sklep internetowy powinien cechować się starannymi i dokładnymi opisami sprzedawanych produktów. Im lepszy opis produktu, im więcej zdjęć, tym mamy większą szansę przekonać potencjalnego klienta do zakupu danego produktu w naszym sklepie. Dowiedz się jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym i w jaki sposób je opisywać, aby miały wartość dla SEO. Dokładne opisy to jedno z najważniejszych zagadnień e-handlu. 

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Jeżeli chcemy, aby opisy produktów w naszym sklepie internetowym były skuteczne i prowadziły do konwersji, musimy zadbać o to, aby były zoptymalizowane pod SEO i odpowiadały na potrzeby użytkownika – naszego klienta. To, czy nasze opisy są stworzone pod SEO, możemy sprawdzić przeprowadzając audyt SEO. Będzie to dobry punkt wyjściowy do dalszej optymalizacji, dzięki któremu poznamy aktualną ocenę naszych opisów produktów i dowiemy się, czego im brakuje.

Nie należy również zapominać o jakości treści naszych opisów produktów, czyli o dopasowanej do klienta strategii content marketingu, tworzonej z myślą o doświadczeniu użytkownika, czyli UX (User Experience). Opisy produktów, które trafiają do docelowej grupy osób, muszą być pisane z myślą o konkretnych użytkownikach. To prowadzi nas do kolejnej kwestii, od której warto zacząć tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym – czyli od określenia tego, kim jest nasz klient i stworzenia jego persony. Zbierając informacje na temat naszych klientów, możemy dokładnie poznać, jakie są ich potrzeby i jakie treści do nich przemawiają, co pozwoli nam na tworzenie jeszcze bardziej skutecznych opisów produktów w naszym sklepie internetowym, takich, które rzeczywiście sprzedają.

Opisy produktów w sklepie internetowym — Google docenia unikalne teksty

Kopiowanie opisów produktów ze sklepu internetowego konkurencji to jedna z najgorszych czynności, jaką możesz wykonać. Co prawda szanse, że autor zorientuje się, iż „inspirowałeś się” jego twórczym opisem są niewielkie, ale kopiowanie treści ma zasadniczy wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.

Ze względu na mechanizmy sterujące wynikami wyszukiwania w Google, Twoja strona może zostać oceniona jako kopiująca treści, a tym samym jej widoczność w wynikach wyszukiwania zostanie znacząco obniżona. W przypadku unikalnych opisów nie tylko zyskasz przewagę nad konkurencją, ale może nawet grono nowych odbiorców, którym Twoje opisy spodobają się bardziej.

Dokładny opis produktu = Dobry sprzedawca

zte1

fot. x-kom.pl

Podkreślamy, że sklepy internetowe nie posiadają ekspedientów, którzy skutecznie podzielą się z nami potrzebnymi informacjami. Tę rolę przejmują opisy produktów.

Jeżeli opis produktu w sklepie internetowym będzie starannie napisany i będzie zawierał wszystkie potrzebne informacje, a na dodatek w opisie zostaną użyte frazy z użyciem języka korzyści, są spore szanse na to, że produkt zostanie zakupiony właśnie w Twoim sklepie. Nie zapominajmy, że opis produktu należy także zoptymalizować pod kątem SEO. Dobrze skonstruowany tekst powinien zawierać słowa kluczowe. Ważne, żeby nie używać ich na siłę. Wyrazy bliskoznaczne oraz synonimy również mogą korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie strony.

Opisy produktów SEO —  pozycjonowanie produktów w sklepie internetowym

long tail

Metoda „Long Tail” coraz częściej występuje w opisach produktów rozmaitych sklepów internetowych. Polega ona na zawarciu w tytule nazwy i specyfikacji produktu, czyli ważnych informacji, dzięki którym wygenerujesz wiele słów kluczowych. „Long Tail” zostało zapoczątkowane obserwacją zachowania użytkowników wyszukiwarek, którzy trafiali na strony nie w wyniku wpisywania haseł, lecz całych fraz dotyczących treści niszowych i rzadziej wyszukiwanych.

fot. X-kom.pl

fot. X-kom.pl

W powyższym przykładzie komputera stacjonarnego marki MSI zastosowano metodę długiego ogona – obok nazwy producenta i modelu opisano rodzaj procesora, ilość pamięci RAM, pojemność dysku, nagrywarkę DVD, rodzaj systemu operacyjnego oraz zaimplementowaną kartę graficzną.

Treści bogate w wartość merytoryczną stały się magnesem dla użytkowników. Dlatego warto pamiętać, by odpowiednio formułować frazy dotyczące naszych produktów. Wbrew pozorom, metoda „Long Tail” jest opłacalna w przypadku pozycjonowania stron i produktów w sklepie internetowym. Pomimo formułowania fraz składających się z kilku wyrazów, które przynoszą mniej wejść na stronę, poziom konwersji wśród ostatecznych odbiorców jest znacznie większy. Oznacza to, że mimo mniejszej ilości odwiedzin na stronę, większość przeglądających jest naprawdę zainteresowana produktem.

Przykłady skutecznych opisów produktów

Zrozumienie, jak tworzyć skuteczne opisy produktów, jest łatwiejsze, gdy przyjrzymy się konkretnym przykładom.

Weźmy pod lupę opis smartfona: zamiast standardowego wyliczania specyfikacji, opis powinien zaczynać się od wyraźnych korzyści dla użytkownika, np. ‚Przeżyj niezapomniane chwile z naszym nowym smartfonem, który oferuje najnowocześniejszą technologię aparatu fotograficznego, pozwalającą uchwycić każdy detal Twojego życia w wyjątkowej jakości.’ Następnie można przejść do szczegółowych cech, takich jak rozdzielczość aparatu, szybkość procesora, czy długość życia baterii, każdorazowo podkreślając, jak te aspekty przekładają się na korzyści użytkownika.

Opis smartfona w sklepie X-kom

Opis smartfona w sklepie X-kom

Opisy produktów SEO – cenne wskazówki

Treść ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia widoczności produktu, dlatego zadbaj o odpowiednią jakość merytoryczną, nasycenie frazami, zastosowanie języka korzyści oraz właściwe formatowanie tekstu. Poniżej znajdziesz kilka zasad tworzenia i optymalizacji opisów, dzięki którym wzmocnisz widoczność Twojego sklepu i umożliwisz znalezienie produktów z Twojej oferty użytkownikom w wyszukiwarce.

Analiza konkurencji

Analiza opisów produktów konkurencji to klucz do stworzenia unikalnych i przyciągających opisów. Przyjrzyjmy się, jakie słowa kluczowe i frazy są wykorzystywane przez liderów rynku, jak prezentują swoje produkty, a następnie zastanówmy się, jak możemy to zrobić lepiej. Czy ich opisy są skupione na cechach, czy korzyściach? Jakie emocje starają się wywołać? Następnie, wykorzystajmy te wnioski do stworzenia opisów, które będą nie tylko informować, ale i emocjonować, a przede wszystkim odpowiadać na specyficzne potrzeby naszych klientów.

Odpowiednia długość i wartość merytoryczna

Opisy produktów SEO powinny zawierać wszystkie informacje dotyczące sprzedawanego artykułu. Opis nie powinien być krótki, jednak warto pamiętać, że to nie jego długość jest ważna a treść, która dostarczy użytkownikowi najważniejszych informacji dotyczących oferowanego produktu. Przyjmuje się, że optymalna liczba znaków ze spacjami dla opisów produktów w sklepie internetowym powinna wynosić od 1000 do 1500.

Słowa kluczowe

Opisy produktów w sklepie internetowym powinny zawierać w treści słowa kluczowe, które odpowiadają intencji użytkownika. Dzięki temu będą widoczne w Google’u dla wybranych zapytań zakupowych oraz wzmocnią tematyczność kategorii produktów. W celu znalezienia odpowiednich fraz zrób research słów kluczowych przy wykorzystaniu narzędzi, takich jak: Senuto, Ahrefs, Semstorm lub Google Search Console. Warto również sprawdzić konkurencję i zorientować się, jakie słowa występują w treści stron produktowych, które chcesz wyprzedzić w wynikach wyszukiwania. Możesz w tym celu przeprowadzić analizę Content Gap, dzięki której dowiesz się, jakie frazy występują u konkurencji – następnie otrzymane słowa uwzględnij w trakcie tworzenia lub optymalizacji opisów na Twoją platformę.

Pamiętaj jednak aby nie przesadzić z ilością słów kluczowych – Google może to uznać za spam (keyword stuffing), co negatywnie wpłynie na wyniki optymalizacji opisów produktów pod SEO. Możesz sprawdzić jakie nasycenie słowami kluczowymi występuje u Twojej konkurencji i traktować to jako punkt odniesienia.

Formatowanie nagłówków

Kolejnym ważnym czynnikiem ułatwiającym zwiększenie widoczności produktów na stronie wyników wyszukiwania jest właściwe formatowanie nagłówków zgodnie z hierarchią H1-H6. Przy tworzeniu opisów produktów SEO zawsze należy wyróżnić 1 nagłówek H1 oraz śródtytuły, które zwiększą potencjał słów kluczowych umieszczonych w treści nagłówków i poprawią przejrzystość tekstu.

Język korzyści i zrozumiałe słownictwo

Przy tworzeniu opisu produktu SEO do sklepu online pamiętaj o zastosowaniu języka sprzedażowego – wskazuj na korzyści, jakie potencjalny nabywca zyska po zakupie produktu z Twojej oferty. Posługuj się słownictwem zrozumiałym dla Twojej grupy docelowej i używaj krótkich zdań – w takiej formie tekst stanie się bardziej przystępny, co zwiększy Twoją szansę na powodzenie transakcji.

Wykorzystanie multimediów i wideo

Opisy produktów mogą zostać znacząco wzbogacone przez dodanie elementów multimedialnych. Wideo demonstrujące produkt w akcji, interaktywne zdjęcia, które pozwalają przyjrzeć się produktowi ze wszystkich stron, czy nawet krótkie klipy pokazujące produkty ‚w akcji’ mogą znacząco zwiększyć zaangażowanie klientów. Pamiętajmy, że klienci często wolą ‚zobaczyć’, jak produkt działa, niż czytać o tym. Wideo może również pomóc w przedstawieniu złożonych informacji w prostszy i bardziej przystępny sposób.

Jak opisywać produkty w sklepie internetowym?

Zoptymalizowana treść karty produktowej to wielki krok w stronę osiągnięcia zaplanowanego celu, jednak pozostając w wątku optymalizacji opisu produktu SEO, warto więcej powiedzieć na temat tytułu produktu (H1). W najważniejszym nagłówku na stronie przede wszystkim powinniśmy uwzględnić rodzaj produkt (np. telewizor), a następnie dodać kilka cech dokładniej opisujących jego unikalne cechy. W tym celu warto wykorzystać opisane przez nas wcześniej frazy long tail, takie jak producent/marka, kolor lub na przykładzie sprzętu elektronicznego – wybrane parametry techniczne.

Jak napisać opis produktu?

Przy tworzeniu opisów produktów do sklepu internetowego warto korzystać z rozwiązań, które umożliwiają edycję tekstu i jego jednoczesną optymalizację zgodnie z zasadami SEO. Wśród popularnych narzędzi można wyróżnić platformy, takie jak: Content Editor (Surfer SEO), Contadu, Content Planner i Content Writer (Senuto) czy Asystent Contentu (Semstorm). Z ich pomocą zaplanujesz strategię treści, wyszukasz odpowiednie frazy kluczowe, ustawisz nagłówki i zadbasz o odpowiednią czytelność gotowego tekstu. Warto także pamiętać o poprawności gramatycznej, stylistycznej i ortograficznej, która stanowi jeden z czynników rankingowych Google’a. Jeśli nie należysz do mistrzów języka polskiego, w zadbaniu o poprawność opisu produktu SEO pomogą Ci m.in. wtyczka Language Tool czy platforma Jasnopis.

Jeśli nie masz zacięcia do pisania ciekawych i jakościowych opisów, które dodatkowo pozwolą Ci zwiększyć widoczność produktów z oferty, możesz skorzystać ze wsparcia agencji marketingowej. W Netim nad wartością merytoryczną i aspektem SEO opisów produktów czuwa zespół doświadczonych copywriterów, którzy przygotują dla Ciebie każdy rodzaj treści zapewniającej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Nie tylko opisy produktów w sklepie internetowym — o czym jeszcze warto pamiętać?

Kategoryzacja podstron i długi adres URL

spis podkategorii

Przykład podkategorii dla kategorii Gitary

Jeżeli chcesz otworzyć sklep internetowy, który w swojej ofercie będzie posiadał dużą ilość różnych produktów, zastosuj kategoryzowanie i sortowanie na stronie. Pomoże to nie tylko w odnalezieniu konkretnego przedmiotu, ale również zapobiegnie tworzeniu się powielonej treści, której tak bardzo nie lubi algorytm Google.

W przypadku tworzenia adresów URL doskonale sprawdza się wcześniej wspomniana metoda „Long Tail”. Forma adresów URL ma znaczenie nie tylko dla użytkowników serwisu, ale i dla robotów wyszukiwarek. W procesie wyszukiwania szybciej odnaleziona zostanie strona, której adres URL pokrywa się z meta tytułem danego produktu. Dodatkowo, opis wzbogacony o indywidualny kod producenta daje więcej możliwości dokładniejszego wyszukiwania.

Pamiętajmy, aby adres URL był pozbawiony znaków diakrytycznych (ą,ę,ł,ć,ź,ż itp.), ciąg wyrazów adresu internetowego składał się z fraz kluczowych, natomiast do oddzielenia słów najlepiej zastosować myślniki. Używanie spacji nie wpływa najlepiej na proces wyszukiwania.

W celu uzyskania lepszej optymalizacji strony, a także dokładniejszej nawigacji wiele sklepów internetowych stosuje tzw. breadcrumbs.

fot. X-kom.pl

fot. X-kom.pl

Okruszki, to element chętnie wykorzystywane w dziale e-commerce, pozwalający na dodatkowe wykorzystanie słów kluczowych w treści serwisu.

Zadbaj o zdjęcia produktu wysokiej rozdzielczości

fot. Bigbeat.pl

fot. Bigbeat.pl

…i najlepiej, żeby były wykonane przez Ciebie. Bardzo często sklepy internetowe korzystają z oficjalnych grafik, które dostarcza producent, jednakże ile razy okazywało się, że produkt wyglądał nieco inaczej, niż na grafice?

Własne zdjęcia ukazują produkt w jego faktycznym stanie, dzięki czemu możemy porównać sobie jego wygląd z zamieszczonym opisem oraz grafikami producenta. Zdjęcie pozwala również wyszukać dany produkt poprzez wyszukiwarkę obrazów Google. Co ważne, zdjęcia o dużej rozdzielczości mogą spowolnić czas ładowania strony. To zaś może zniechęcić użytkownika do korzystania z naszego sklepu. Dlatego, w celu odpowiedniej kompresji zdjęć zachęcamy do skorzystania z narzędzia, które dokładnie zredukuje wagę obrazu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

Kolejnym, ważnym czynnikiem, który wiąże się z wykorzystywaniem zdjęć w naszym sklepie internetowym, jest tzw. alternatywny opis zdjęcia. W przypadku, kiedy dany obraz nie chce wczytać się na naszym serwisie, zostaje odczytany alternatywny opis zdjęcia. Dzięki temu użytkownik wie, co potencjalnie ma przedstawić fotografia. Dla robota Google, to cenna informacja, która wpływa na pozycjonowanie naszego serwisu. Ważne, aby alternatywny opis został sformułowany zgodnie z zasadami SEO.

Klienci sklepów internetowych lubią akcesoria

Kupując nowego laptopa, klienci często dokupują do niego takie akcesoria jak torba, plecak, myszka lub pendrive. W innych branżach wygląda to podobnie, dlatego zawsze warto poświęcić dodatkowe miejsce na stronie internetowej, by zaprezentować akcesoria dedykowane do danego produktu.

fot. euro.com.pl

fot. euro.com.pl

Sklep internetowy RTVeuroAGD zastosował nawet ciekawszą formę prezentacji akcesoriów w postaci już gotowych do nabycia zestawów. Dzięki temu klienci oszczędzają czas na wyszukaniu właściwych dodatków, a w tym przypadku nawet pieniądze.

Sugeruj klientom podobne produkty — cross selling

fot. Gandalf.com.pl

fot. Gandalf.com.pl

Sugerowanie, albo linkowanie wewnętrzne, to metoda, która nie tylko pozwala naszym klientom w szybki sposób przybliżyć asortyment przez nas polecany lub taki, który należy do tej samej kategorii produktowej, co oglądany przedmiot.

Linkowanie produktów w sklepie internetowym pozwoli na lepsze indeksowanie treści serwisu. Sklepy internetowe starają się linkować swoje produkty stosując różne kategorie – najczęściej oglądane, najczęściej kupowane, inne produkty firmy/autora, polecane itp. W zależności od sklepu internetowego sugerowane produkty znajdują się pod komentarzami do produktu lub w bocznych sektorach strony.

Daj się ocenić

Wyszukiwarki produktów, takie jak ceneo.pl czy skąpiec.pl są często używane przez użytkowników poszukujących danego produktu w jak najniższej cenie. Ponadto tego typu serwisy dają możliwość wypowiedzenia się na temat jakości produktu, jakości komunikacji ze sklepem internetowym i czasie przesyłki.

Umożliwiając wyszukiwanie produktów w Twoim sklepie, zwiększasz szansę na popularyzacje własnej marki. Dodatkowo wiele sklepów internetowych wykorzystuje wtyczki społecznościowe. Umieszczenie znacznika  „+1”, „Lubię to” i pola do wpisywania komentarzy za pośrednictwem portalu facebook, sprawi, że nasz produkt dotrze do większego grona odbiorców.

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂