Copywriting SEO w optymalizacji strony, czyli jak stworzyć treści dla użytkowników i robotów?

Blog page

Jak stworzyć treść, która będzie unikalna? Co zrobić, by była ona czytelna nie tylko dla użytkowników, ale także dla robota? Jak, w sposób naturalny, wplatać w tekst frazy kluczowe i adresy URL? Na te wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Czym jest SEO copywriting?

Na początek pozwolę sobie przypomnieć czym jest SEO copywriting. SEO copywriting to tworzenie wysokiej jakości treści na stronę internetową – opisy produktów, treści na kategorie, artykuły eksperckie, sponsorowane itp., które dzięki właściwej optymalizacji pod frazy związanej z danym tematem oraz zamieszczonym odnośnikom do strony wpływają na pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. Internetowe treści tworzone są dla dwóch podmiotów – człowieka i automatu. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb użytkowników, a także wiedza techniczna.

Od czego zacząć?

Internet to absolutne morze treści, dlatego możesz mieć pewność, że temat, o którym piszesz został już wcześniej opracowany. Nie jest to jednak problem. W końcu drugie imię copywritera to kreatywność! Pomyśl, co możesz zrobić, by artykuł napisać lepiej. Zastanów się czym możesz zaskoczyć użytkownika. Znajdź lukę w temacie i wypełnij ją swoją treścią. Porządkuj myśli, spisuj pomysły, kombinuj i bądź kreatywny! Nie możesz jednak przystąpić do pisania jeżeli szczegółowo nie prześledzisz potrzeb Twoich potencjalnych czytelników niezależnie od tego, czy jest to tworzenie opisów produktów czy artykuł sponsorowany. Kolejną kwestią, na którą musisz zwrócić uwagę są treści na twojej stronie. Odpowiednia strategia projektowania treści w obrębie witryny pomaga w zapobieganiu kanibalizacji słów kluczowych.

Copywriting SEO w optymalizacji strony

 

Po pierwsze – dowiedz się, czego szuka Twój czytelnik

Ja, pisząc ten tekst, bezpośrednio zwracam się do Ciebie. Jestem prawie pewna (100% pewności miałabym tylko wtedy, gdybym to od Ciebie usłyszała), że interesujesz się pisaniem treści, nie jest Ci obcy copywriting, chcesz poszerzyć swoją wiedzę i dowiedzieć się jak pisać dobrze. Prześledziłam Twoje potrzeby i dokładnie to samo musisz zrobić Ty, jeżeli chcesz zacząć tworzyć internetowe treści. W pierwszej kolejności – skup się na człowieku, bo to on generuje ruch na stronie, a tym samym pozwala Ci budować pozycję w sieci. Zastanów się:

  • kto będzie czytał napisaną przez Ciebie treść,
  • czego chciałby się z Twojego tekstu dowiedzieć – jakie ma pytania i wątpliwości,
  • czy możesz udzielić mu na nie odpowiedzi i w jaki sposób należy to zrobić.

Dowiedz się, czego szuka Twój czytelnik

Jeżeli nie masz pomysłu na artykuł, możesz skorzystać z wielu narzędzi, które naprowadzą Cię na właściwy trop. Jednym z nich jest Answer The Public, które dodatkowo pozwoli Ci na sprawdzenie popularności słów kluczowych, o których opowiem później. Również podczas samego resaerchu słów kluczowych, oprócz sprawdzenia na jakie pytania użytkownicy wyszukiwarek szukają odpowiedzi w danej tematyce, możesz natrafić na tematy nadające się na osobne, samodzielne artykuły – a czasem nawet grupę takich artykułów (tak zwany cluster tematyczny).

Jeżeli brak Ci pomysłów – porozmawiaj o temacie z innymi. Zróbcie burzę mózgów, może opinie i skojarzenia Twoich znajomych pozwolą Ci znaleźć oryginalny sposób ujęcia tematu. Szukaj inspiracji blisko siebie, nie bój się pisać o rzeczach, które Cię interesują. Obserwuj otoczenie, oglądaj dobre filmy, czytaj książki. Jeżeli przyczyną braku inspiracji jest uczucie zmęczenia – zrób sobie przerwę, odpocznij. Bądź na bieżąco z nowościami i trendami na rynku (możesz skorzystać z narzędzia Google Trends), śledź artykuły o podobnej tematyce – wchodź z nimi w polemikę i odnoś się w swoim tekście do własnych doświadczeń.

Opisy produktów w sklepie internetowym

Pisanie treści ma przynieść określony cel. W przypadku sklepu internetowego będzie to sprzedaż produktu. Rodzaje contentu zamieszczanego na stronie internetowej klienta to m.in:

  • artykuły poradnikowe, e-booki, webinary,
  • opisy produktów,
  • opisy kategorii,
  • opisy podkategorii.

Forma przedstawienia asortymentu ma bardzo duży wpływ na ostateczną decyzję użytkownika. Content publikowany wewnętrznie ma pobudzić chęć posiadania przedmiotu i funkcjonować jak sprzedawca – doradza wybór i prezentuje jego specyfikację. Tworzenie opisów produktów czy kategorii wymaga od copywritera szczegółowej znajomości cech charakterystycznych opisywanego przedmiotu i prześledzenie potrzeb potencjalnego klienta, by w jak najlepszy sposób pokazać na jakie potrzeby odpowiada produkt.

Przykładowy opis produktu:

  • pisany jest zrozumiałym językiem korzyści,
  • jest dostosowany do klienta pod względem informacji,
  • zawiera tylko sprawdzone informacje.

Solidny research podstawą sukcesu

Tak, jak pisałam na początku mojego tekstu, Internet jest przesycony treściami. Pokuszę się o stwierdzenie, że jest tam już wszystko. Pytanie tylko czy informacje, które tam znajdujemy są prawdziwe i wyczerpujące? Odpowiedź brzmi: czasami tak, czasami nie. Dlatego tak ważne jest, by przed przystąpieniem do pisania tekstu, bazującego na różnego typu danych, dokładnie zweryfikować informacje i porównać je ze sobą. Nie jesteś ekspertem we wszystkich dziedzinach, a czas nie pozwala na siedzenie w bibliotece przed każdym realizowanym tematem, dlatego naucz się umiejętnie korzystać z tego co jest dostępne o każdej porze dnia i nocy, filtruj wiadomości, grupuj je i weryfikuj.

Chaos i nadmiar treści

Ogrom treści sprawia, że możesz się zagubić. Jeżeli do Twoich informacji wkradnie się chaos i nieporządek to pisanie tekstu będzie prawdziwą drogą przez mękę. Przed napisaniem pierwszych zdań tego tekstu ja też zagubiłam się w informacjach, artykułach i magazynach branżowych, które przeczytałam. Stworzenie przejrzystego konspektu i pogrupowanie informacji pozwoliło mi na to, żeby tworzyć go sprawnie i (mam nadzieję) rzeczowo.

Copywriting - szczegółowo zaplanowany content

Język i sposób tworzenia treści

Pisz językiem potocznym. Czasami jednak branża Twojego klienta będzie wymagała tekstów pisanych językiem branżowym, technicznym, o wysokiej jakości merytorycznej treści. W większości tekstów unikaj jednak skomplikowanych słów i zdań wielokrotnie złożonych. Nie powtarzaj informacji, poruszaj problem i proponuj adekwatne rozwiązanie. Nie „lej wody” – czasami mniej znaczy więcej, ale wyczerpuj temat, omawiaj go kompleksowo i konkretnie. Komunikuj wprost, nie zostawiaj niedopowiedzeń – użytkownik oczekuje od Ciebie konkretów i jasnego komunikatu. Jeżeli używasz w tekście słowa, które wymaga wytłumaczenia, zrób to. Nie zachęcaj do eksperymentowania. Nie chodzi o to, by sprawdzać produkt, tylko uwierzyć w jego wyjątkowość i obudzić silną potrzebę jego posiadania.

Słowa kluczowe i optymalizacja treści na stronę

Ustaliliśmy, że użytkownicy szukają w Internecie odpowiedzi na pytania – pytają o usługi, produkty, opinie. W tekście powinno się zatem umieścić słowa kluczowe, które pozwolą dotrzeć do publikowanej treści. Do tego celu możesz skorzystać z kilku narzędzi na przykład:

    • Senuto – baza słów kluczowych, a także zestawienie narzędzi takich jak słowa zależne pasujące do fraz kluczowych,
    • Semstorm – baza słów kluczowych pobieranych ze źródeł takich jak Google, Google Shopping, Allegro, Olx, Skąpiec, a także narzędzie dedykowane copywriterom wspierające możliwość wyszukania tematów artykułów i ich optymalizacji,
    • Planer Słów Kluczowych Google – narzędzie z bazą słów kluczowych wraz z informacją o średniej miesięcznej wyszukiwanych fraz, poziomie konkurencyjności, CPC czy trendach wyszukań,
    • Answer The Public – ułatwia znalezienie tematów na artykuł, bazuje na wynikach wyszukiwania w Google i Bing,
    • Ubbersuggest – narzędzie ułatwiające wyszukiwanie słów kluczowych z długiego ogona,
    • Ahrefs – narzędzie, które oprócz wyszukiwarki słów kluczowych, posiada bardzo przydatną copywriterom bazę contentu,
    • Google Search Console – narzędzie wspierające monitorowanie pozycji czy analizę wyświetlenia serwisu na frazy w wynikach wyszukiwania.

 

Wykorzystanie narzędzi pozwoli zweryfikować, które słowa kluczowe powinny znaleźć się z Twoim tekście, a także czy temat Twojego artykułu jest interesujący – czy użytkownicy pytają o rzeczy, na które chcesz udzielić im odpowiedzi. Dodatkowo możesz sprawdzić, jakie inne artykuły o podobnej tematyce, możesz stworzyć w przyszłości. Warto pamiętać, że czasami dane bazujące na prognozach wyszukiwań nie będą zgodne z rzeczywistością. W przypadku premier nowych produktów bądź ofert na przyszły rok (z rocznikiem we frazie) wyniki wyszukiwania będą niskie i wygenerują się dopiero w momencie, gdy zaczniemy tworzyć treści, w których ulokujemy właściwe frazy. Wybrane słowa kluczowe powinny zostać umieszczone w tekście w sposób równomierny i naturalny. Ważne, by znalazły się one w:

  • tytule artykułu,
  • śródtytułach,
  • we właściwej treści artykułu.

Dobrze jest, gdy zamieścisz frazę w dokładnej jej formie, a także kilka razy w jej odmianach. Pamiętaj, żeby używać także synonimów, by tekst był naturalny i przyjemny w odbiorze. Roboty Googla coraz lepiej interpretują wszelkie odmiany dopasowując do nich frazy kluczowe w podstawowej formie.

Formatowanie tekstu

Tworząc treści na strony internetowe musisz mieć świadomość, że Internet rządzi się swoimi prawami. Jest to narzędzie szybkiego dostępu – z siecią połączeni jesteśmy cały czas – w pracy, w domu, a także w komunikacji miejskiej. To alternatywna dla książek, w których szukanie informacji wymaga czasu. Użytkownicy sieci chcą mieć wszystko „na już”, dlatego artykuły internetowe powinny być odpowiednio sformatowane. Po pierwsze, by czytelnik nie znudził się ścianą tekstu. Po drugie – formatowanie pomaga optymalizacji.

Elementy formatowania to:

  • nagłówki i śródtytuły – tekst będzie przejrzysty i logiczny, nagłówki powinny być krótkie, chwytliwe i zawierać frazy kluczowe,
  • krótkie akapity – użytkownik będzie skupiony na tekście przez dłuższy czas,
  • wypunktowania i wytłuszczenia tekstu – zwrócenie uwagi na informacje istotne, skrócenie czasu oczekiwania użytkownika na odpowiedź, dodatkowo wypunktowanie i wytłuszczenie zwiększa zaangażowanie użytkowników i wpływa pośrednio na pozycjonowanie,
  • zamieszczanie obrazków – służy przykuwaniu uwagi, a według badań Backlinco strony z minimum jedną grafiką osiągają wyższe pozycje niż podstrony bez grafiki[1]

Stosowanie się do tych zasad zwiększy zaangażowanie użytkownika, co przełoży się na ponowne odwiedzenie danego serwisu.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to umieszczanie w artykule odnośników (linków) do innych artykułów w serwisie, o podobnej treści, które mogą zainteresować użytkownika. Jeżeli tworzysz tekst o kremach do twarzy, możesz stworzyć odnośnik do artykuły o cerze bądź właściwej pielęgnacji i oczyszczaniu. Tego typu zabieg sprawi, że użytkownik na dłużej zostanie na stronie, zacznie ją eksplorować i być może chętnie do niej powróci w przyszłości. Linkowanie wewnętrzne może także zmniejszyć współczynnik odrzuceń i powrót użytkowników do wyników wyszukiwania wspierając pośrednio efektywność pozycjonowania[2]. Dodatkowo, roboty wyszukiwarek będą sprawniej odkrywać treści zamieszczone w tym serwisie.

Linkowanie może być także zewnętrzne. Stosowane jest najczęściej w artykułach sponsorowanych i ma za zadanie przekierować użytkownika na inną stronę.

Umiejętnie i naturalnie

Unikaj bezpośredniego nakłaniania do odwiedzin linkowanego artykułu zwrotami „sprawdź teraz” bądź „kliknij tu”. Zrób to bardziej naturalnie, by Twój użytkownik sam chciał odkryć nowe treści. Pomoże Ci w tym anchortext, czyli kotwica linku.

Opisy meta

Wysoka jakość Twojego tekstu zostanie szybciej dostrzeżona jeżeli dobrze ją „opiszesz”. Chodzi o meta znaczniki, czyli:

  • tytuł meta – w czerwonej ramce, powinien odpowiadać treści na stronie, a jego widoczna w wynikach Google długość to ok. 55-70 znaków,
  • opis meta – w zielonej ramce, krótki opis, który zachęci użytkownika do zapoznania się z treścią strony; jego widoczna długość to ok. 150 – 160 znaków.

Meta tytuł ma duże znaczenie w rankingu wyszukiwania, dlatego powinny się w nim znaleźć słowa kluczowe, mówiące wprost o czym jest artykuł. Krótki opis meta description nie ma już wpływu na wyniki wyszukiwania. Google postanowił zmienić algorytm, który jednoznacznie wykluczył meta description z udziału w pozycjonowaniu. Przyczyniły się do tego osoby, które tworzyły przespamowane frazami kluczowymi opisy[3]. Nie oznacza to jednak, że ten element nie jest ważny. To, co napiszesz w tych 160 znakach ma duży wpływ na decyzję użytkownika i jego „kliknięcie”.

Jak stworzyć meta description?

Największą wadą (albo zaletą?) opisu jest jego ograniczenie w liczbie znaków. Wymaga ono od copywritera zwięzłego komunikatu, w którym musi zawrzeć trzy ważne elementy tekstu:

  • poruszenie problemu,
  • poinformowanie o możliwościach jego rozwiązania za pomogą produktu bądź usługi,
  • wezwanie to działania – Call To Action (CTA).

Oczywiście, nie zawsze możliwe jest zachowanie tego schematu, jednak w większości przypadków sprawdza się on znakomicie, ponieważ rozbudza w użytkowniku chęć sprawdzenia bądź posiadania konkretnego przedmiotu. W przypadku sklepów internetowych, sytuacja idealna to taka, gdzie wejście na stronę skutkuje zakupem.

Podsumowanie

Pisanie internetowych treści to umiejętne łączenie potrzeb użytkowników i warunków jakie stawia Google. Copywriter musi wykazać się kreatywnością i wnikliwą analizą potencjalnych odbiorców contentu. Ten z kolei, musi być unikalny i odpowiednio sformatowany, by sprostał oczekiwaniom człowieka i robota.

[1] https://backlinko.com/search-engine-ranking

[2] https://www.semrush.com/ranking-factors/

[3] https://webmasters.googleblog.com/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂