ChatGPT oraz inne narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję w imponująco krótkim czasie stały się codziennością w wielu branżach, w tym także w SEO i copywritingu. Mimo że rozwiązania te nie są doskonałe, mogą istotnie usprawnić codzienną pracę z tworzeniem treści. Zwłaszcza że w połowie 2023 ChatGPT wzbogacił się o wiele nowych funkcji. W jaki sposób korzystać z tego narzędzia, kiedy warto to robić i na co uważać?
Spis treści
Czym dokładnie jest ChatGPT i jak działa?
W największym skrócie ChatGPT (generative pre-trained transformer) to model językowy oparty na sztucznej inteligencji, który na podstawie istniejących treści jest w stanie generować nowe (ma zdolność do przetwarzania języka naturalnego). ChatGPT został opracowany przez firmę OpenAI. W 2023 roku możemy używać najnowszej wersji GPT-4 (za około 20 dolarów miesięcznie), lub bezpłatnie korzystać z jego wcześniejszej odsłony – 3,5.
ChatGPT został wytrenowany na bardzo dużej ilości treści – to wyróżnia go również od wcześniejszych narzędzi wykorzystujących AI, które zwykle nie mogły pochwalić się taką skutecznością. We współczesnym internecie znajdują się ogromne ilości contentu – system, który może treści analizować i na tej podstawie generować nowe stwarza ogromne możliwości optymalizacji pracy. Wiele monotonnych zadań można „oddelegować” lub wykonywać je szybciej. Jednocześnie (przynajmniej na razie) ChatGPT nie jest receptą na wszystkie problemy i posiada pewne ograniczenia (o których szerzej w dalszej części tekstu).
Do czego wykorzystać Open AI?
W kontekście content marketingu, ChatGPT może być bardzo pomocny w takich aspektach jak:
- Tworzenie tekstów – choć w praktyce będą to proste treści wymagające redakcji oraz weryfikacji (ChatGPT nie zawsze mówi prawdę). Na obecnym etapie AI nie wygeneruje pogłębionego, merytorycznego artykułu, choć może stworzyć dobrą bazę. Będzie jednak bardzo dobry w tworzeniu konspektów, zarysów treści, a także prostych form, np. opisów produktów czy kategorii. Bardzo dobrze radzi sobie również z krótkimi formatami, takimi jak posty na platformy społecznościowe.
- Przerabianie istniejących treści i analiza tekstu – tworzenie streszczeń, list punktowanych, zestawień, porównań, wyszukiwanie informacji.
- Research – jeśli czegoś nie wiesz, po prostu zapytaj – z dużym prawdopodobieństwem uzyskasz satysfakcjonującą odpowiedź. ChatGPT ma konwersacyjny charakter. Oznacza to, że możesz zadawać dodatkowe pytania, prosić o rozwinięcie jakiejś kwestii lub jej wyjaśnienie, ujęcie z innej perspektywy, podsumowanie najważniejszych informacji itd.
Bardzo przydatną funkcją związaną z przetwarzaniem i generowaniem tekstów jest na przykład tworzenie tabel. ChatGPT stworzy taką w kilka sekund:
ChatGPT – code interpreter (interpreter kodu) i nowości w połowie 2023 roku
Sztuczna inteligencja rozwija się bardzo szybko. W lipcu 2023 roku wdrożono aktualizację code interpreter (dostępna dla właścicieli płatnej wersji, GPT-4). Obecne możliwości wychodzą już daleko poza obszar generowania tekstów i dotyczą takich elementów jak:
- wizualizacja danych i tworzenie skomplikowanych wykresów (również wizualizacji 3D, tworzenie heatmaps) na podstawie wprowadzonych danych,
- przerabianie zdjęć (np. tworzenie ruchomych plików GIF na podstawie wprowadzonych do systemu plików, dodawanie elementów, zmiana formatu, wymiarów, wielkości),
- tworzenie kodu źródłowego – co pozwala na przykład na tworzenie prostych, jednocześnie w pełni funkcjonalnych gier w bardzo krótkim czasie (niektórzy twórcy deklarują stworzenie działających rozwiązań w kilka minut),
- tworzenie kodów QR,
- wyodrębnianie tekstu z plików .pdf,
- konwertowanie tekstu na mowę,
- wykonywanie działań matematycznych – dotyczy to różnego typu skomplikowanych obliczeń,
- analiza danych – na przykład wykrywanie błędów w dużych zestawieniach (takich jak tabele Excel), wyszukiwanie informacji, schematów itd.
Co istotne, do wykorzystania wielu z tych funkcji, nie trzeba specjalistycznej wiedzy. Wystarczy wpisać odpowiednie polecenie. Przykładowo, aby z wygenerowanej wcześniej tabeli utworzyć krótki tekst porównujący właściwości złota i srebra, musimy tylko załączyć tabelę w okienku chatu i zredagować krótki prompt. Trzeba jednak pamiętać, że wgrywany plik powinien mieć edytowana formę – np. CSV, Excel (tabelę łatwo skopiować z okienka czatu do arkusza). Oto efekt:
Łatwo można wygenerować także wizualizację wybranych parametrów na wykresie. Rezultat po wpisaniu komendy „wygeneruj wykres słupkowy, w którym porównasz temperaturę topnienia złota i srebra” .
Aby uruchomić interpreter kodu w ChatGPT 4, należy się zalogować, a następnie kierować ścieżką: seetings -> beta features, po czym zaznaczyć funkcję „code interpreter”.
Możliwości najnowszych wersji narzędzi AI jest naprawdę dużo. Sztuczna inteligencja bardzo dobrze radzi sobie także z grafiką – tutaj jednym z najchętniej wybieranych aplikacji jest Midjourney, który pozwala tworzyć wysokiej jakości obrazy (z każdą odsłoną coraz bardziej realistyczne i obarczone coraz mniejszą liczbą błędów). Z kolei popularne narzędzie od OpenAI to DALL-E.
Prompty, czyli jak rozmawiać z chatem
Wracając do tworzenia treści, podstawowym elementem w każdej konwersacji z chatem jest tzw. prompt. Słowo to pochodzi od angielskiego słowa, które oznacza „podpowiedź, skłonienie kogoś do powiedzenia/zrobienia czegoś”. W praktyce to po prostu polecenie, które wpisujemy w okno chatu, aby otrzymać potrzebną nam odpowiedź. Naturalnie im bardziej precyzyjny prompt, tym lepiej dopasowaną odpowiedź otrzymamy.
Warto dobrze zastanowić się nad promptem i sformułować go w miarę dokładnie – wskazać, jakiego rodzaju treści potrzebujemy, jak obszernej, jakie informacje powinny znaleźć się w tekście (lub ewentualnie jakie nie), w jakim tonie ma być przygotowana wypowiedź i na jakie elementy (np. określone teorie związane z danym zagadnieniem) warto się powołać.
Przykład: utwórz opis kategorii „buty do biegania” na około 3 000 znaków ze spacjami. Uwzględnił tytuł i trzy śródtytuły (co około 800-1000 zzs). Proszę, aby treść miała sprzedażowy charakter i była merytoryczna – odnosiła się do zalet tej grupy produktów i korzyści, jakie stanowią one dla użytkownika (między innymi większa efektywność i komfort biegu, amortyzacja, ochrona mięśni i stawów). Napisz także o wielu możliwościach wyboru (producenci, ceny, buty dla mężczyzn i kobiet). Proszę, aby w całym tekście znalazła się przynajmniej jedna lista punktowana.
W ten sposób w kilkanaście sekund otrzymaliśmy pierwszą wersję odpowiedzi:
Po wygenerowaniu odpowiedzi możesz zastosować kolejne prompty:
- Przeredaguj treść w taki sposób, aby znalazły się w niej słowa kluczowe (mogą być odmienione): buty do biegania, tanie buty do biegania, buty do biegana Nike, buty do biegania męskie, buty do biegania damskie, profesjonalne buty do biegania, buty biegowe.
- Dopisz akapit, w którym poinformujesz o warunkach gwarancji i zwrotu (12 miesięcy gwarancji, możliwość zwrotu bez podania przyczyny przez 30 dni od zakupu).
- Podsumuj 5 najważniejszych zalet produktu w formie listy.
- Napisz dodatkowy akapit, który umieszczony na początku tekstu zachęci użytkowników do przeczytania opisu (i będzie jednocześnie jego streszczeniem).
Na podstawie promptów (zwykle konieczne jest ich więcej niż jeden) czat wygeneruje treść, która – w mniejszym lub większym stopniu – będzie odpowiadać na nasze potrzeby. Z dużym prawdopodobieństwem nie będzie to jeszcze tekst, który będzie odpowiedni do publikacji bez żadnych zmian, Jeśli jednak tworzymy prostą formę (a taką zwykle jest opis kategorii), proces redakcji i dostosowania do potrzeb nie będzie czasochłonny. Inaczej będzie w przypadku blogowych tekstów eksperckich, gdzie duże zaangażowanie autora jest niezbędne (na obecnym etapie chat nie stworzy jeszcze tekstu o dużej wartości dla użytkownika).
Prompty można tworzyć na wiele sposobów
Przykłady wskazane wyżej to tylko wybrane możliwości rozmowy z botem. Warto samodzielnie testować różne warianty, by znaleźć najbardziej efektywny sposób tworzenia treści. Jeśli za pierwszym razem chat nie wygeneruje zadowalającej odpowiedzi, dobrym rozwiązaniem jest modyfikacja wcześniej zadanego pytania.
Przy tworzeniu różnego typu treści przydatne mogą być takie polecenia jak:
- Napisz plan ciekawego artykułu na temat wyboru karmy dla zwierząt. Proszę o konspekt, w którym każdy akapit rozpiszesz w punktach (około 5), a także zawrzesz wstęp, lead i zakończenie.
- Przygotuj opis meta description dla podstrony X.
- Przygotuj sekcję pytań i odpowiedzi, w których odpowiemy na 5 najczęściej pojawiających się pytań na temat matury z języka polskiego.
- Przerób wklejony tekst na wywiad/scenariusz wideobloga.
- Napisz post, w którym nawiążemy do międzynarodowego dnia psa. Proszę o zastosowanie ikon i zakończenie tekstu zwrotem zachęcającym do działania (CTA).
Poza tworzeniem tekstu możesz zadać pytanie na dowolny temat. Chat jest bardzo pomocny w różnego rodzaju researchu. Przykładowe prompty:
- Odpowiedz krótko (około 1 500 zzs) na pytanie: dlaczego na Ziemi występują pory roku? Zrób to w sposób, który będzie zrozumiały dla 7-letniego dziecka.
- Podaj 3 narzędzia do tworzenia grafik.
- Powiedz krok po korku, jak wyrobić nowy dowód osobisty.
- Napisz, o czym pamiętać, tworząc event dla 100 osób, na co uważać?
- Kto i w jakim terminie powinien wykupić ubezpieczenie OC?
W tworzeniu i optymalizacji trści AI pod SEO może pomóc Ci także wtyczka AIPRM, w której dostepne są gotowe schematy promptów pozwalajacych tworzyć treści, prowadzić ich recykling, uzupełniać o słowa kluczowe, porównywać tekst z artykułami konkurencji i wiele innych.
Ograniczenia i problemy AI w tworzeniu treści
Jak już wspomnieliśmy, ChatGPT nie jest rozwiązaniem idealnym. Przede wszystkim jest to sztuczna inteligencja, która nie jest w stanie zastąpić człowieka w każdym aspekcie.
Chat GPT nie jest też narzędziem w pełni aktualnym – uczył się na treściach umieszczonych w internecie do września 2021 roku, co oznacza, że nie ma wiedzy o najnowszych wydarzeniach. W takiej sytuacji bot po prostu o tym informuje, choć może zdarzyć się, że poda nieprawdziwe informacje. Dlatego istotna jest własna weryfikacja informacji, szczególnie tych relatywnie nowych. Błędy zadarzają się także przy obliczeniach matematycznych. Ponadto ChatGPT nie rozumie (lub rozumie w ograniczonym zakresie) emocji i niektórych niuansów związanych z językiem (np. humoru lub ironii). Nie zawsze dobrze interpretuje też kontekst, co z kolei prowadzi do błędnych odpowiedzi lub takich, które odnoszą się do niezwiązanych sytuacji/zjawisk. Nie ma świadomości różnic kulturowych, a niekiedy także niejednoznaczności pojęć (choć z każdą nową odsłoną błędy tego rodzaju pojawiają się rzadziej).
Treści generowane przez AI a wytyczne Google
Warto wiedzieć, że Google w swoich aktualnych wytycznych dla webmasterów jasno wskazuje, że wykorzystanie treści generowanych przez sztuczną inteligencję jest dopuszczalne i nie sprawi, że na serwis zostaną nałożone kary widoczności lub inne utrudnienia. Google premiuje treści wysokiej jakości – niezależnie od sposobu, w jaki zostały stworzone.
Przez wysoką jakość rozumiemy wartość dla użytkownika (dostarczają możliwie najlepiej i w najbardziej przystępnej formie wartościowych informacji), zgodnie z formułą E-E-A-T (expertise, experience, authoritativeness, trustworthiness: wiedza, doświadczenie, rzetelność i wiarygodność). Warto pamiętać, że treści wysokiej jakości w oczach Google to również treści unikalne – kopiowanie z innych stron jest sprzeczne z zasadami wyszukiwarki i może wiązać się z karami widoczności. Osoby, które generują treści, powinny mieć na uwadze, że chat może (np. w wyniku błędu) wygenerować fragment treści, która już gdzieś istnieje (lub jest widoczną przeróbką istniejącej treści). Warto się przed tym zabezpieczyć, korzystając z dedykowanych narzędzi antyplagiatowych. Takich prostych aplikacji znajdziemy sporo. Przykłady to Quetext czy Prepostseo Plagiarsm Checker.
Sztuczna inteligencja a prawa autorskie – kto jest autorem treści generowanych przez AI?
W rozumieniu prawa tekst wygenerowany przez sztuczną inteligencję nie jest utworem. Utworem jest „każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze”, tzn. wytwór działania/wyobraźni twórcy (twórcą może być jedynie człowiek). Komputer nie może zostać uznany za twórcę, tym samym to, co stworzył, nie jest utworem w rozumieniu prawa i nie mają tutaj zastosowania prawa autorskie.
Ponieważ treści stworzone przez AI nie są chronione prawami autorskimi, można z nich dowolnie korzystać – również w celach komercyjnych. np. publikować je na blogu. Jednocześnie sztuczna inteligencja może popełnić plagiat – wygenerować fragment istniejącej treści lub utworzyć przeróbkę istniejącego utworu. Jeśli takie treści zostaną umieszczone na stronie internetowej, odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich może ciążyć na osobie, która taki tekst opublikowała (takie sytuacje nie zdarzają się często, jednak warto weryfikować treści narzędziami antyplagiatowymi).
Warto dodać, że kwestia AI nie jest w jednoznaczny sposób uregulowana prawnie. Jak często bywa, prawo nie nadąża za szybko rozwijającymi się innowacjami, jednak Unia Europejska, a także ustawodawcy wielu krajów, pracują nad przepisami, które pozwolą uregulować i tę kwestię.
W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.
Problemem dla Google wg. mnie jest nie tyle treści z GPT same w sobie, ale ich skopiowanie 1:1 (niestety często bez należytej weryfikscji). OpenAI i jemu podobne to narzędzia wspomagające, ale będące naszym „darmowym pracownikiem”. Ja osobiście używam rozwiązań GPT jako właśnie pomóc w stworzeniu treści (struktury, mniej więcej treści), którą poprawiam, uzupełniam o wiedzę i źródła, aby to faktycznie była „moja treść”, a nie kolejna kalka dla wyszukiwarki…