Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – ranking 2023

Blog page
ranking wyszukiwarek internetowych

Google wciąż dominuje w rankingu najpopularniejszych wyszukiwarek, jednak po raz pierwszy od dawna ma jakiegokolwiek konkurenta. Jak prezentuje się aktualny rozkład sił? Czy wspomagany sztuczną inteligencją Bing stanowi prawdziwe zagrożenie dla giganta z Mountain View? Sprawdziliśmy to w naszym zestawieniu!

Dynamiczny rozwój Binga napędzany przez AI

Postawienie na AI okazało się strzałem w dziesiątkę i pozwoliło Bingowi zaistnieć w świadomości użytkowników Internetu. Przełożyło się to na rekordowe wzrosty w wielu kluczowych obszarach tj. liczba aktywnych użytkowników, udziały w rynku oraz wartości akcji. W efekcie tych działań po raz pierwszy od dawna wyszukiwarka Google może poczuć jakikolwiek oddech na karku.

Nic tak nie napędza rynku jak konkurencja, zobaczymy więc co nowego przyniosą nam najbliższe miesiące w przypadku obu tych wyszukiwarek.

Ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce

Jak wspomniałem na samym początku, pierwsze miejsce ze wciąż olbrzymią przewagą zajmuje wyszukiwarka Google będącą najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce.  W kategorii bez podziału na urządzenia posiada aktualnie 94,26% ruchu. Na drugim miejscu plasuje się Bing z jedynie 3,16%, a podium zamyka DuckDuckGo z 1,51%.

Całość prezentuje się w ten sposób:

  • Google – 94,26%
  • Bing – 3,16%
  • DuckDuckGo – 1,51%
  • Yahoo – 0,52%
  • Yandex – 0,41%

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland, z dnia 18.07.2023).

Jak widzisz, przewaga Google jest ogromna – jego konkurenci są ledwo widoczni. Dużo ciekawiej jednak robi się, gdy źródła ruchu podzielimy na urządzenia.

Desktop

najpopularniejsze wyszukiwarki na komputerach 2023

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/poland, z dnia 18.07.2023).

Tablet

najpopularniejsze wyszukiwarki na komputerach 2023

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/tablet/poland, z dnia 18.07.2023).

Mobile

najpopularniejsze wyszukiwarki na telefonach 2023

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/mobile/poland, z dnia 18.07.2023).

Z powyższych danych wynika co prawda, że Google jest najchętniej używaną wyszukiwarką na wszystkich rodzajach urządzeń. Jednak w przypadku urządzeń desktopowych jego udział spadł poniżej 90%.  Mocno skorzystał na tym Bing, który zbliża się do 8% udziału.

Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie

Ranking najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie w roku 2023 prezentuje się następująco (dane ze wszystkich urządzeń):

  • Google – 92,66%
  • Bing – 2,76%
  • Yandex – 1,17%
  • Yahoo – 1,09%
  • Baidu – 0,84%
  • DuckDuckGo – 0,51%

(Źródło danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share, z dnia 18.07.2023).

Ranking ten, podobnie jak w Polsce również otwiera Google, ale już z nieco mniejszym procentem użytkowników z niej korzystających (94,26%). Chcesz poznać szczegóły? Proszę bardzo:

  • Google na desktopie – 83,98% użytkowników,
  • Google na tablecie – 92,2% użytkowników,
  • Google na telefonie – 95,91% użytkowników.

(Źródła danych: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/worldwide,
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/tablet/worldwide,
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/mobile/worldwide, z dnia 18.07.2023).

 

Widać tutaj, że zdecydowana większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google nie na tablecie czy komputerze, ale na mobile’u. To nie powinno nikogo dziwić – coraz częściej użytkownicy przeglądają bowiem strony internetowe na swoich telefonach, a wyszukiwarka Google jest domyślnie zainstalowane na większości urządzeń.

Wyszukiwarka Google – poznaj jej historię

Historia wyszukiwarki Google sięga roku 1996. Wtedy właśnie została założona przez dwóch doktorantów studiujących na Uniwersytecie Stanforda  – Larry’ego Page’a oraz Siergieja Brina. Nazwą roboczą dzisiejszego Google’a było słowo BackRub (z ang. backlink, to znaczy liczba stron linkujących do wybranego wyniku). Google w swoim działaniu polegającym na przeszukiwaniu zasobów Internetu korzysta z licznych serwerowni. Są one rozmieszczone w różnych miejscach na świecie, a ich działanie opiera się o system operacyjny Linux.

Dlaczego wyszukiwarka Google jest tak chętnie wybierana przez internautów?

Ta ogromna popularność Google’a wśród wszystkich dostępnych wyszukiwarek internetowych wynika między innymi z kilkunastu połączonych ze sobą usług. Usługi te umożliwiają użytkownikom:

  • szybsze poruszanie się po stronach internetowych,
  • skuteczniejsze planowanie,
  • szybką realizację zadań.

Najbardziej znane usługi Google’a to system reklamowy Google Ads (dawniej Google AdWords), Google Maps oraz platforma Android. Wśród usług oferowanych przez Google’a znajdują się także:

  • poczta elektroniczna, którą zapewne większość z nas sprawdza każdego ranka,
  • przeglądarka internetowa, dzięki której mamy możliwość czytania najświeższych wiadomości,
  • serwis internetowy, na którym codziennie oglądamy śmieszne, pouczające lub poważne treści.

Mowa tu oczywiście o Gmailu, Google Chrome oraz YouTubie. Wszystkie wyżej wymienione usługi można podłączyć do jednego konta. Dzięki temu, że korzysta z nich tak wielu użytkowników, Google od wielu lat znajduje się na podium rankingu wyszukiwarek. Google nie spoczywa jednak na laurach. Jego inżynierowie często wprowadzają coraz to nowsze udogodnienia i aktualizacje mające pomóc użytkownikom w dotarciu do potrzebnych im informacji w jak najkrótszym czasie.

YouTube jako wyszukiwarka internetowa

YouTube? Wyszukiwarką? Oczywiście, że tak! Według danych ze strony alexa.com YouTube to drugi najpopularniejszy serwis na świecie (zaraz po Google’u), a tym samym – druga najpopularniejsza wyszukiwarka (źródło danych: https://www.alexa.com/siteinfo/youtube.com, z dnia 23.01.2019).  Może Cię to dziwić, ale coraz więcej osób znajduje odpowiedzi na swoje problemy i zapytania właśnie w formie filmów. Bardzo często po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę internetową filmy dostępne w serwisie YouTube wyświetlają się w top 10 wyników wyszukiwania.  O tym, że treści wideo powoli zaczynają być widoczne nie tylko w Internecie, ale także w content marketingu już pisaliśmy. Wysoka pozycja serwisu YouTube w rankingu wyszukiwarek internetowych wynika również z faktu, że dostęp do tego serwisu możliwy jest niemal z każdego typu urządzenia elektronicznego.

youtube-jako-wyszukiwarka

Dlaczego warto zadbać o wysokie pozycje filmów? – sprawdź ofertę pozycjonowania filmów na youtube

YouTube – poznaj historię tego serwisu

YouTube jest internetowym serwisem założonym w 2005 roku, na którym można bezpłatnie umieszczać i odtwarzać filmy. Oglądający mają również możliwość komentowania i oceniania obejrzanych treści. Serwis YouTube został założony przez 3 pracowników przedsiębiorstwa PayPal – Chada Hurleya, Steve’a Chena oraz Jaweda Karima. 9 października 2006 roku serwis z charakterystycznym czerwono-białym logo został wykupiony przez Google’a – do dziś uznawana jest za jego największą transakcję. Pierwszy film na YouTube pojawił się 23 kwietnia 2005; dziś można tam oglądać na żywo tak ważne światowe wydarzenia, jak np. ubiegłoroczny ślub Harry’ego i Meghan.

Podsumowanie

Google to przeglądarka numer 1 w prawie każdym kraju oraz na wszelkich urządzeniach elektronicznych. Na pierwsze miejsca rankingów wyszukiwarek wysunęła się w 2013 roku i od tego momentu wciąż zajmuje zaszczytne pierwsze miejsce. To sprawia, że wszelkie działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych skupiają się właśnie na wyszukiwarce potentata z Mountain View.

Nawet jeśli jesteś wielkim miłośnikiem wyszukiwarki Google i bez niej nie wyobrażasz sobie życia, to z tyłu głowy zawsze jednak miej informację o tym, że istnieją również inne wyszukiwarki. Może nie tak popularne i lubiane, ale równie ciekawe i intrygujące. Spróbuj przez kilka dni przetestować jakąś inną wyszukiwarkę. Zobacz, jakie ma funkcje, jak działa i czym różni się od Twojej ulubionej. Swoimi spostrzeżeniami podziel się z nami w komentarzu, chętnie przeczytamy Twoją historię.

Wojciech Tumiel

Specjalista SEO, dla którego praca stała się pasją. Zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, z zamiłowaniem do testowania nowych narzędzi. Ceni innowacyjność i nieustannie dąży do doskonalenia swoich umiejętności. Poza biurem, jest zapalonym fanem sportu, ze szczególnym uwzględnieniem angielskiej Premier League.