Miniony rok upłynął pod znakiem wielu aktualizacji algorytmów Google, które często wymagają od webmasterów wdrożenia nowych rozwiązań i funkcjonalności. Dodatkowo w 2023 roku zmieniają się przepisy związane z plikami cookies i informowaniem o cenach w sklepach internetowych. Obowiązkowo trzeba też będzie przejść na Google Analytics 4. Co dokładnie się zmieniło i jakie działania podjąć, by skutecznie pozycjonować stronę lub sklep?
Spis treści
Główne aktualizacje Google 2022
W minionym roku Google przeprowadził dwie główne aktualizacje algorytmu (tzw. core updates). To zwykle duże zmiany, których szczegóły nie są udostępniane informacji publicznej. Wiemy jednak, że służą najważniejszemu celowi wszystkich działań Google – dostarczaniu użytkownikom wartościowych treści w możliwie najlepszej formie. W praktyce oznacza to premiowanie stron realizujących dobre praktyki SEO, a obniżanie w rankingu witryn, które nie realizują ich w dostateczny sposób.
Oprócz głównych aktualizacji, w drugiej połowie 2022 roku wprowadzono szereg innych, skupionych na konkretnych aspektach tworzenia stron internetowych.
Helpful Content – znaczenie wysokiej jakości treści
Taką aktualizacją jest Helpful Content, premiująca jakościowe treści – takie, które stanowią wartość dla użytkownika. To aktualizacja typu site-wide, co oznacza, że ewentualne kary widoczności będą dotyczyć całej strony, a nie tylko tych podstron, na których roboty Google znalazły treści niskiej jakości. Przez takie treści rozumiemy na przykład:
- teksty nieodpowiadające na pytanie użytkownika lub odpowiadający w pobieżny, niewystarczający sposób,
- testy napisane niepoprawnym językiem, z błędami ortograficznymi, interpunkcyjnymi, gramatycznymi, czy literówkami,
- artykuły, których tytuł wprowadza w błąd (to m.in. clickbaity),
- treści skopiowane (w całości lub w istotnej części) z innych stron.
Treści niskiej jakości to także wszelkiego rodzaju content przygotowany z intencją pozycjonowania, a z pominięciem wartości dla użytkownika. Będą to zatem teksty nienaturalnie wysycone słowami kluczowymi, nieodpowiadające tematyce całej witryny, czy po prostu niemerytoryczne (zawierające błędy lub nieprawdziwe informacje).
Aktualizacja Helpful Content premiuje treści pisane przez ekspertów i pasjonatów, umieszczone w witrynach specjalizujących się w danej dziedzinie (o dobrej tematyczności) i cieszących się autorytetem użytkowników (którzy spędzają na nich relatywnie dużo czasu, innymi słowy znajdują na nich tego, czego szukają).
Zmiany związane z Helpful Content są cały czas wdrażane, a ich finalny efekt powinniśmy zobaczyć z początkiem 2023 roku. Można zakładać, że docenione zostaną starannie przygotowane treści, a te niskiej jakości, których do tej pory nie zauważyły roboty Google, spadną w wynikach wyszukiwania.
October Spam Update
Aktualizacją uzupełniającą do poprzedniej jest October Spam Update, czyli zmiany algorytmu nastawione na wychwytywanie praktyk wprowadzających internautów w błąd. W kontekście contentu będzie to większość wymienionych wyżej przykładów, ale także treści masowo generowane przez sztuczną inteligencję, bez dodatkowej korekty/redakcji. Również treści tworzone przez różnego rodzaju narzędzia, takie jak – na szczęście dziś już prawie nieużywane – mieszarki synonimów Karane jest również:
- Stosowanie ukrytego tekstu – niewidocznego dla użytkowników, a widocznego dla wyszukiwarki (to na przykład tekst w kolorze tła, na którym został umieszczony, czy celowe umieszczanie tekstu za grafiką). To również pokazywanie innych treści wyszukiwarce i innych użytkownikom.
- Wspomniane wcześniej nadmierne optymalizowanie strony, tzn. przygotowywanie treści „pod wyszukiwarkę”, do czego zalicza się także wspomniana praktyka keyword stuffingu, czyli upychania słów kluczowych.
October Spam Update skupia się w dużej mierze na technicznych aspektach strony:
Trzebateż pamiętać, że na stronę może zostać nałożona kara widoczności za spam tworzony przez użytkowników, na przykład w sekcji komentarzy. Warto zatem zadbać o odpowiednią moderację tej sekcji lub wdrożenie ustawień zabezpieczających przed masowym dodawaniem treści, również przez roboty atakujące stronę.
Uzupełnieniem antyspamowych aktualizacji Google był grudniowy Link Spam Update, skupiony na wychwytywaniu spamerskich/nienaturalnych linków tworzonych na dużą skalę (tworzonych „pod wyszukiwarkę”, np. na zasadzie wymiany lub umieszczanych w przypadkowych miejscach).
Nowe wytyczne dla webmasterów
Słynny zbiór zasad dla właścicieli witryn znany jako „Wskazówki dla webmasterów” został zaktualizowany, a przy tym zmieniono jego nazwę – teraz to „Podstawowe zasady wyszukiwania w Google”. W dokumencie tym znajdziemy informacje o czynnikach wpływających na pozycjonowanie strony i spis dobrych praktyk, których stosowanie pozwala zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania, a także informacje, czego nie powinniśmy robić. Trzy główne obszary tej dokumentacji, to:
- wymagania techniczne, które należy spełnić, aby strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwania,
- zasady dotyczące spamu, które częściowo przybliżyliśmy, opisując October Spam Update,
- najważniejsze sprawdzone metody pozwalające na dobre pozycjonowanie strony (dotyczą między innymi treści, indeksowania, wyglądu witryny).
Ze szczegółami możesz się zapoznać bezpośrednio na stronach z dokumentacją Google.
Aktualizacja zasady E-A-T w kontekście treści
Google zaleca tworzyć treści zgodnie z zasadą E-A-T, czyli:
- wiedza (expertise),
- wiarygodność (authoritativeness),
- zaufanie (trustworthiness),
W grudniu 2022 roku wytyczne uzupełniono o dodatkową literę E, która odnosi się do doświadczenia (experience). Mamy tu na myśli staż witryny i jej tematyczność, ale też bezpośrednie doświadczenie autora piszącego tekst. Z tego względu warto rozważyć imienne podpisywanie tekstów blogowych, najlepiej ze zdjęciem i krótkim biogramem autora. Dobrym rozwiązaniem będzie też pisanie własnych tekstów – lub na przykład wypowiedzi eksperckich – w branżowych mediach. W przypadku artykułów specjalistycznych mile widziane będą przypisy ze wskazaniem źródeł. Doświadczenie jest istotne również w kontekście osób komentujących lub oceniających produkty w sklepie – gdy robi to osoba z wiedzą w danym obszarze, treści tego rodzaju przyczynią się do pozycjonowania witryny.
Szeroko rozumiana wiarygodność i eksperckość strony to kluczowe czynniki w ocenie Google. Nie wolno zapominać też o specjalizacji (tematyczności, czyli skupienia wokół określonego celu/tematu) i aktualności prezentowanych informacji. Teksty blogowe warto więc regularnie aktualizować, nawet w niewielkim zakresie. Z kolei przez zaufanie rozumiemy bezpieczeństwo witryny (zapewnione przez konkretne rozwiązania technologiczne, takie jak certyfikat SSL, ochronę przed złośliwym oprogramowaniem i inne).
Przejście na Google Analytics 4
O tym pisaliśmy już na naszym blogu (Przejście na Google Analytics 4 – szanse i możliwości, jakie daje nowe narzędzie), ale warto przypomnieć, że czasu na migrację danych jest coraz mniej. Poprzednia wersja systemu (Universal Analytics) zostanie wyłączona z końcem czerwca 2023.
GA4 to nowy sposób prezentacji danych, a w wielu obszarach także ich efektywniejsze zbieranie, dzięki – między innymi – zastosowaniu sztucznej inteligencji.
Wszystko to przekłada się na dokładniejsze i wygodniejsze zbieranie danych. Dane o użytkowniku mogą być efektywnie zbierane z różnych źródeł jednocześnie, np. w sytuacji, gdy zakupy w sklepie użytkownik rozpoczął na smartfonie, a dokończył na komputerze.
GA4 pozwala prowadzić działania analityczne i marketingowe (w kontekście kampanii Ads) zgodnie z najnowszymi wytycznymi w kontekście ochrony prywatności użytkowników – RODO i polityki cookies (ciasteczka pełniły ważną funkcję w Universal Analytics, teraz system będzie mógł zbierać dane niezależnie od nich). GA4 to również możliwość sprawniejszej integracji z kontem Google Ads. Narzędzia AI pozwalają modelować ścieżki użytkowników, a w razie potrzeby doestymować brakujące dane (np. od użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na śledzenie plikami cookies).
Z instrukcją dodawania usługi Google Analytics 4 można zapoznać się z na stronach Google Support. Migrację danych i instalację nowej wersji Analytics warto powierzyć specjalistom, co ograniczy ryzyko utraty danych lub ustawienia parametrów, które nie pozwalają zbierać informacji w sposób prawidłowy. To z kolei może generować straty, szczególnie w przypadku działalności e-commerce oraz działań reklamowych Google Ads.
Google consent mode i dyrektywa Omnibus
2023 roku to także zmiany w przepisach, które nakładają na właścicieli witryn konieczność wprowadzenia dodatkowych rozwiązań.
Ważną kwestią jest ochrona prywatności w sieci w kontekście RODO i polityki cookies. Przygotowywana europejska dyrektywa e-Privacy, a także wiele ostatnich interpretacji prawa krajowego, zobowiązuje do transparentnego informowania o plikach cookies (okienko do udzielania zgody powinno mieć określony format) oraz do prowadzenia ewidencji udzielonych zgód. W 2023 roku znikają również tzw. ciasteczka stron trzecich, które miały duże znaczenie dla funkcjonowania Google Analytics oraz Google Ads. Aby dostosować swoje narzędzia do nowych regulacji, Google wprowadził tryb uzyskiwania zgody (consent mode). Wdrożenie rozwiązania umożliwiającego poprawne zbieranie danych jest konieczne, aby móc korzystać z Google Ads i Google Analytics – więcej szczegółów w naszym wcześniejszym artykule: Czym jest consent mode i jak go wdrożyć?
Już od pierwszego stycznia 2023 obowiązuje w Polsce dyrektywa Omnibus, która nakłada na właścicieli sklepów internetowych nowe obowiązki, związane między innymi z transparentnym informowaniem o cenach.
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Dyrektywa Omnibus – co oznacza dla właścicieli sklepów internetowych?
Zmiany w Google Ads
Zmiany w środowisku Google Ads kierują się w stronę automatyzacji i jeszcze sprawniejszej optymalizacji reklam.
W 2022 roku pożegnaliśmy reklamy tekstowe (ETA). Możliwość ich tworzenia i edycji była możliwa do 30 czerwca – te utworzone wcześniej wciąż można jeszcze uruchamiać lub wstrzymywać, jednak bez możliwości dokonania jakichkolwiek zmian. W miejsce reklam tekstowych wprowadzono reklamy elastyczne (RSA), które są generowane automatycznie z zestawu przygotowanych nagłówków i bloków tekstowych.
Dużą zmianą są kampanie Performance Max, które zastąpiły wcześniejsze kampanie produktowe (Smart Shopping Campaigns). Nowe rozwiązanie pozwala korzystać ze wszystkich kanałów Google (m.in. sieć wyszukiwania, YouTube Gmail, mapy, czy sieć reklamowa) jednocześnie. Innymi słowy, raz utworzone reklamy (w ramach jednej kampanii) mogą wyświetlać się we wszystkich tych kanałach. Kampanie Performance Max z pewnością będą w 2023 ulepszane – wzbogacane o nowe funkcjonalności i jeszcze więcej rozwiązań automatyzujących.
W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.