W marketingu internetowym trendy zmieniają się jak w kalejdoskopie. Nie inaczej było w 2023 roku – ChatGPT i skokowy rozwój sztucznej inteligencji, aktualizacje algorytmów, nowe narzędzia i funkcjonalności od Google. Co warto zapamiętać z minionego roku? Zapraszamy na subiektywny przegląd przygotowany przez nasz zespół.
Spis treści
Wojtek Tumiel, SEO manager
Rok 2023 był przede wszystkim czasem ogromnych zmian. Specjaliści SEO wielokrotnie byli zaskakiwani kolejnymi aktualizacjami algorytmu Google, rozwojem AI oraz odejściem od dobrze im znanego Universal Analytics na rzecz GA4. To przypomnienie, że praca w tej branży wymaga ciągłego rozwoju i nauki.
Zmienia się również samo pozycjonowanie. Google nieustannie wyznacza nowe trendy, stawiając między innymi coraz większy nacisk na koncepcję E-E-A-T. W 2024 roku prawdopodobnie zmienią się również wyniki wyszukiwania. Dobrze znany SERP będzie stopniowo zastępowany przez CHERP, łączący klasyczne wyniki z podpowiedziami generowanymi przez AI. Dostosowanie się do tej zmiany może stać się kluczowym elementem strategii SEO w najbliższych latach. Jak mawia Warren Buffet, „Dopiero podczas odpływu okazuje się, kto pływał nago”.
Mikołaj Deras, specjalista SEO
Nie ma co owijać w bawełnę – rok 2023 zdecydowanie był rokiem przełomowym w marketingu online, co w szczególności dotyczyło mojego organicznego konika – SEO. Całe to zamieszanie rozpoczęła firma Open AI – która udostępniła nam swój model sztucznej inteligencji, ChatGPT, który razem ze swoimi kolejnymi wersjami był i jest kluczowym czynnikiem to transformacji branży marketingowej.
Sztuczna inteligencja pozwoliła nam na usprawnienie wielu czasochłonnych procesów, zaoszczędzenie OGROMNEJ ilości czasu jak i utworzeniu licznych rozwiązań i narzędzi, które znacząco podniosły jakość kampanii reklamowych (tych organicznych jak i płatnych).
Żeby nie było nudno, Google w tym roku zaskoczył nas kolejną dawką 10 aktualizacji, z czego aż 4 z nich były dużymi aktualizacjami rdzenia wyszukiwarki – Core Updates. W 2023 mogliśmy zauważyć dalsze aktualizacje mocno skupiające się na jakości contentu (aktualizacje HCU oraz YMYL) a sam Google daje nam znak, że powinniśmy kierować nasze działania w celu przekazywania jak najwyższej jakości dla użytkowników wyszukiwarki.
Jeżeli miałbym obstawiać, z czym spotkamy się w roku 2024, to moje predykcje wyglądałyby następująco:
- Dalszy intensywny rozwój sztucznej inteligencji oraz usprawnianie ją codziennych zadań i kampanii.
- Kolejne aktualizacje wyszukiwarki Google pod kątem jakości dla użytkowników oraz czynników behawioralnych.
- Znaczący wpływ sztucznej inteligencji na zapowiadane wyniki w SGE
- Wiele nieprzespanych nocy związanych z coraz to większą ilością kluczowych aktualizacji Google 😉
Klara Witkowska, specjalistka SEO
W 2023 roku SEO przeżyło prawdziwą rewolucję dzięki testowaniu uporządkowanych danych schema.org dla treści mówionych. Kluczową funkcją stała się właściwość „speakable” w schema.org, umożliwiająca oznaczanie fragmentów tekstu idealnych do prezentacji dźwiękowej. To innowacja znacząco wpływająca na wykorzystanie Asystenta Google i innych inteligentnych urządzeń.
Teraz, w 2024 roku, naszym priorytetem powinno być dostosowanie stron internetowych do wyszukiwań głosowych. Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe staje się niezbędna z uwagi na rosnącą popularność asystentów głosowych. Jest to klucz do zwiększenia organicznego ruchu i poprawy pozycjonowania w wyszukiwarkach. To już nie tylko trend, ale nowa norma, krytyczna dla dotarcia do użytkowników korzystających ze smartfonów i inteligentnych głośników.
Co zrobić, aby przystosować stronę do voice SEO?
- Optymalizacja dla zapytań konwersacyjnych – skup się na długich frazach kluczowych i zapytaniach w formie pytania, które ludzie mogą używać podczas wyszukiwania głosowego.
- Ulepszenie struktury danych schema.org – zaimplementuj znaczniki schema.org, w tym właściwość „speakable”, aby wskazać fragmenty tekstu odpowiednie do prezentacji dźwiękowej.
- Tworzenie treści odpowiadających na pytania: twórz treści, które bezpośrednio odpowiadają na częste pytania w twojej branży. W ten sposób zwiększasz szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania głosowego.
- Lokalne SEO – jeśli prowadzisz biznes lokalny, zadbaj o optymalizację lokalnego SEO, ponieważ wiele wyszukiwań głosowych ma charakter lokalny.
- Optymalizacja Treści pod kątem intencji użytkownika – zrozumienie i odpowiadanie na intencję użytkownika za pomocą treści to klucz do sukcesu w wyszukiwaniu głosowym.
Przystosowanie strony do voice SEO to nie tylko przyszłość SEO, ale już teraźniejszość, która wymaga natychmiastowej uwagi.
Krzysztof Gachowski, content manager
Z perspektywy content marketingu, miniony rok zdominował oczywiście chatGPT i wykorzystanie AI w tworzeniu treści. Tematowi towarzyszyło wiele emocji – od ekscytacji, przez lęk o zastąpienie ludzi robotami, aż po przyjęcie, że AI wciąż nie stworzy za nas treści wysokiej jakości. Może jednak bardzo pomóc w ich tworzeniu, dlatego warto być na bieżąco z aktualizacjami modeli językowych, wtyczkami, czy aplikacjami wykorzystującymi najnowsze osiągnięcia AI. 2023 to również czas testowania i poszukiwania rozwiązań automatyzujących pracę z contentem – nie tylko w kontekście jego tworzenia, ale też z planowania, publikacji, czy mierzenia efektywności.
Choć AI przyniósł spore możliwości, warto – moim zdaniem – nie ulegać pokusie tworzenia treści na skróty, bo w dłuższej perspektywie może nie przynieść to zamierzonego efektu, a nawet zaszkodzić. Jednocześnie właśnie w 2023 roku Google zaktualizował swoje zasady, jasno wskazując, że treści generowane przez AI są dozwolone, o ile przynoszą wartość dla użytkownika. Jednak aby tak było, udział człowieka w ich tworzeniu będzie niezbędny w większości przypadków.
A co w przyszłym roku? Na pewno da się zauważyć niepewność na temat dotychczasowego stylu tworzenia treści – czy wyniki wyszukiwania zmienią się na tyle, że pisanie artykułów okaże się zbędne? Obstawiam, że wciąż nie :). Prawdopodobnie 2024 rok będzie też tym, w którym doprecyzowaniu ulegną przepisy dotyczące prywatności w sieci, plików cookies i wykorzystaniu ich w reklamie internetowej.
Aleksandra Michaliszyn, junior content specialist
Dla specjalistów content marketingu oraz social media rok 2023 stał pod znakiem rozwoju AI. ChatGPT ma zaledwie rok, a już solidnie namieszał w naszej branży! Czy zmiany wyszły nam na dobre? Z jednej strony nasze codzienne zadania stały się nieco bardziej zautomatyzowane, dzięki czemu możemy znaleźć czas na jeszcze większy rozwój kreatywności. Z drugiej strony internet, a w szczególności media społecznościowe, zostały wręcz zalane przez treści niskiej jakości. Zastanawiając się jednak, jak będzie wyglądał nowy rok, jednego jestem pewna – dla doświadczonych specjalistów, którzy wiedzą, jak tworzyć wartościowy, niebanalny i angażujący content sztuczna inteligencja będzie pełnić funkcję kolejnego narzędzia w bogatym wachlarzu umiejętności.
Ubiegły rok to także czas niesamowicie szybkiego rozwoju video marketingu, a na znaczeniu zyskały przede wszystkim krótkie formaty – instagramowe Reels oraz filmiki na TikToku. Uważam jednak, że ślepe podążanie za tym trendem nikomu nie wyjdzie na dobre. W przypadku niektórych marek rzeczywiście możemy zauważyć ogromne wzrosty zaangażowania i widoczności dzięki publikacji tego typu treści, w przypadku pozostałych – niekoniecznie. Często to właśnie inne formaty, takie jak karuzele lub tradycyjne posty, które w ostatnim czasie zostały nieco zapomniane, będą bardziej angażujące. Kluczem do sukcesu jest tutaj przede wszystkim poznanie swojej społeczności, a pomogą nam w tym między innymi statystyki. Tak! Dane i analityka w przypadku mediów społecznościowych to dzisiaj prawdziwy must have!
W ogólnym rozrachunku ten roku w kontekście contentu możemy podsumować jednym słowem – doświadczenia. To właśnie one mają dla użytkowników największe znaczenie (i moim zdaniem ten trend utrzyma się jeszcze przez długi czas!), a co za tym idzie, content marketerzy stają przed wyzwaniem tworzenia wartościowych treści, które nie tylko sprzedają/edukują/reklamują, ale także niosą za sobą wartość dodaną dla odbiorcy. Tworząc teksty na strony internetowe oraz profile w mediach społecznościowych musimy stawiać mocniejszy nacisk na to, co jeszcze dany produkt lub usługa może dać klientom – jakie doświadczenia im dostarcza. A wszystko to pamiętając, że jakość odgrywa tutaj pierwsze skrzypce!
Adam Bizgwa, junior SEM specialist
Przede wszystkim, w 2023 roku było kluczowe przejście z Google Analytics na nową, jednak wcześniej już testowaną wersję 4. Wprowadziło to szereg zmian w raportowaniu oraz wyciąganiu danych analitycznych. Zmieniło to również diametralnie konfigurację konwersji, zdarzeń czy list remarketingowych (odbiorców) w GA.
Natomiast w Google Ads zostały wprowadzone:
- skuteczniejsze strategie ustalania stawek i lepiej działające algorytmy,
- nowe typy kampanii (np. Demand Gen),
- automatycznie tworzone rozszerzenia,
- nowe formaty dla reklam wideo,
- skuteczniejsze strategie ustalania stawek,
- usunięcie części modeli atrybucji,
- możliwość automatycznego dodawania produktów znalezionych w witrynie,
- dużo mniejszych zmian w ustawieniach.
Nie ulega wątpliwości to, że kierunek zmian idzie w stronę większej automatyzacji oraz coraz szerszego zakresu wykorzystania AI. Dlatego możemy założyć, że w 2024 będzie na nas czekać jeszcze więcej nowości do przetestowania.
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂