Outsourcing marketing – czym jest i dlaczego warto z niego korzystać?

Blog page

Outsourcing marketingu to nic innego jak zlecenie różnego rodzaju działań promocyjnych, wizerunkowych lub sprzedażowych firmie zewnętrznej. Może przybierać różne formy i być prowadzony w różnej skali. Outsourcing często dotyczy marketingu online, między innymi pozycjonowania (SEO), tworzenia treści (content marketing) i kampanii reklamowych Google Ads. Na czym dokładnie polega outsourcing w tym kontekście i jakie korzyści wiążą się z jego wdrożeniem?

Outsourcing marketingu – od czego zacząć?

Outsourcing marketingu to bardzo elastyczna dziedzina. Można go wdrożyć zarówno w niewielkich firmach, jak i dużych korporacjach, działających w sektorze B2B i B2C.

Konkretne działania i kanały komunikacji dopasowuje się do wielkości i specyfiki firmy, przyzwyczajeń i potrzeb jej klientów, a także do budżetu, jakim ona dysponuje. Dobra agencja marketingowa zaproponuje zestaw narzędzi, który w określonym budżecie przyniesie możliwie najlepsze efekty.

Jak przebiega współpraca?

Możesz zlecić wszystkie działania marketingowe zewnętrznej firmie lub też ich część (wtedy firma zewnętrzna bezpośrednio współpracuje z Twoimi pracownikami). Częstym modelem jest zlecenie wybranych działań – np. SEO, Google Ads – w całości podmiotowi zewnętrznemu. Agencja, która realizuje działania marketingowe dla firmy, najczęściej deleguje zespół specjalistów, który zajmuje się prowadzeniem projektu. W przypadku pozycjonowania taki zespół tworzą – między innymi – SEO Project Manager, Content Manager, specjalista SEO, copywriter i osoba nadzorująca projekt od strony strategicznej.

Dobra firma outsourcingowa (np. agencja marketingowa, agencja SEO), zanim rozpocznie działania, dobrze się do nich przygotuje. Konieczne będzie spotkanie specjalistów kierujących projektem z przedstawicielami firmy, która outsourcuje swoje działania marketingowe. Dobrą praktyką jest wypełnienie z klientem briefu, w którym pojawią się między innymi pytania o:

  •  specyfikę oferty,
  • wcześniejsze działania marketingowe,
  • cele, które firma chce osiągnąć,
  • klientów i grupy docelowe,
  • i inne aspekty, takie jak działania konkurencji.

Podstawą jest dobra strategia

Na tej podstawie zostanie opracowana strategia działania. W przypadku działań SEO i Content dobrą praktyką jest także opracowanie audytu, w którym zestawione zostaną najważniejsze błędy w dotychczasowych działaniach (m.in. na stronie internetowej) oraz informacje, w jaki sposób można je naprawić.

W outsourcingu marketingu działania realizowane są zwykle samodzielnie przez wyznaczoną firmę (najczęściej jest to właśnie agencja marketingowa). Efekty tych działań są przekazywane na przykład w formie raportów. Istotnym elementem każdej takiej współpracy jest też korygowanie strategii na bieżąco – zarówno firma, która realizuje działania marketingowe, jak i organizacja, która je zleciła, są w stałym kontakcie, na bieżąco dostosowując strategię działania do bieżących potrzeb.

Jakie obszary warto zlecić na zewnątrz?

Marketing to bardzo szeroka dziedzina i rzadko która firma zatrudnia u siebie specjalistów, którzy dysponują zaawansowaną, i co ważne aktualną, wiedzą z konkretnego obszaru. Mowa tu na przykład o grafikach komputerowych, ekspertach SEO, copywriterach i osobach planujących content, specjalistach Social Media, czy specjalistów od kampanii reklamowych w wyszukiwarkach.

Wśród dziedzin marketingu, których często dotyczy outsourcing, wymienimy:

  • Pozycjonowanie (SEO) – to obszar, który wymaga nie tylko szerokiej wiedzy, ale też – co bardzo istotne – jej nieustannego aktualizowania. W branży SEO zmiany zachodzą bardzo szybko: aktualizacje algorytmów wyszukiwarki, zmiany wytycznych Google, nowe narzędzia i rozwiązania (takie jak AI, narzędzia do analizy słów kluczowych, zmiany w Google Analytics).
  • Content marketing – pisanie dobrych jakości wymaga czasu, którego w wewnętrznym dziale marketingu zwykle brakuje. Równie czasochłonne (i wymagające sporej wiedzy) jest też planowanie contentu – research słów kluczowych, analiza działań konkurencji, odnoszenie strategii do działań konkurencji, itd.
  • Google Ads – to bardzo wyspecjalizowana, rozbudowana i szczegółowa dziedzina. Wiąże się też z dużą odpowiedzialnością, ponieważ źle zoptymalizowana kampania może oznaczać ogromne straty finansowe. Również i w tym obszarze marketingu zmiany zachodzą bardzo szybko i dobry specjalista powinien być z nimi na bieżąco – w przeciwnym razie bardzo trudno osiągnąć zadowalającą skuteczność.
  • Social Media – to nie tylko tworzenie postów, grafik, ale też analiza zachowań użytkowników i kampanie reklamowe na konkretnych platformach. Każda z tych platform ma inną specyfikę i inaczej trzeba prowadzić na nich komunikację.

Outsourcing marketingu może dotyczyć też wielu innych dziedzin, takich jak grafika komputerowa, komunikacja z mediami, public relations, czy zarządzanie stroną internetową.

Komu zlecić outsourcing marketingu i jakie korzyści się z tym wiążą?

Działania wizerunkowo-sprzedażowe online najlepiej powierzyć agencji marketingowej. Na rynku funkcjonują agencje o różnych profilach, specjalizujące się w konkretnych dziedzinach, ale też takie, które działają relatywnie szeroko. Warto wybierać takie, które zajmują się wybraną dziedziną, jednak podchodzą do niej holistycznie (a przy tym w sposób pogłębiony i ekspercki). Kluczowy jest zespół specjalistów, który będzie mógł zająć się każdym aspektem marketingu firmy. Dla przykładu, w dobrej agencji znajdziesz ekspertów SEO, osoby nadzorujące projekty, ale także copywriterów, strategów, specjalistów Google & Facebook Ads, czy grafików.

Najważniejsze korzyści z outsourcingu marketingowego, to:

  • Zwiększenie konwersji i zwiększenie sprzedaży – jeśli powierzysz działania ekspertom, możesz liczyć na możliwie najlepsze efekty, możliwie najszybciej, przy optymalizacji kosztów.
  • Możliwość skupienia się na rozwoju własnej firmy – strategii, planowaniu i koordynowaniu, podczas gdy najbardziej czasochłonne i wymagające eksperckiej wiedzy działania będą realizować inni. To ogromna oszczędność czasu i energii.
  • Oszczędność kosztów – najczęściej taniej jest zlecić działania ekspertom w danej dziedzinie, niż budować własny dział (trzeba pamiętać o kosztach zatrudnienia, wynajęcia przestrzeni biurowej, zakupie sprzętu i oprogramowania, rozmaitych licencji i narzędzi).
  • Dostęp do nowoczesnych rozwiązań – to między innymi narzędzia analityczne, narzędzia bezpieczeństwa, do planowania treści, czy monitorowania działań konkurencji. Narzędzia te są zwykle drogie, więc ich wdrożenie w ramach wewnętrznego działu marketingu jest często niemożliwe.
  • Wsparcie w powiązanych tematach marketingowych – na przykład zamówienie grafiki, pomoc w organizacji eventu lub zaprojektowania materiałów wizerunkowych z nim związanych. Współpracując z agencją marketingową, zyskujesz partnera biznesowego, który może pomóc Ci na wielu różnych polach działalności.

Nie bez znaczenia jest także świeże spojrzenie zewnętrznego zespołu. Popatrzy on na Twoją organizację z innej perspektywy, co może przełożyć się na nowe pomysły, usprawnienia i wiele innych korzyści pośrednich.

Jeśli szukasz firmy outsourcingowej z Wrocławia, skontaktuj się z nami.

Jesteśmy agencją marketingową, która współpracuje z klientami z całej Polski.

Zapytaj o bezpłatną wycenę

 

Krzysztof Gachowski

W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.