Kariera od juniora do seniora na stanowisku specjalisty SEO kusi nie tylko osoby studiujące kierunki marketingowe. W gronie osób zainteresowanych szeroko pojętym pozycjonowaniem stron znajdują się specjaliści z różnych dziedzin marketingu internetowego, a nawet ci, którzy pracują w innych sektorach, ale planują się przebranżowić. Praca hybrydowa i zdalna ułatwiają podjęcie wyzwania. Jak zostać specjalistą SEO i skąd czerpać wiedzę?
Spis treści
Cechy, umiejętności i wykształcenie przydatne w branży SEO
Specjalista SEO nie musi mieć kierunkowego wykształcenia, chociaż ukończenie studiów podyplomowych z digital marketingu może sprawić, że kandydat na juniorskie stanowisko zyska przewagę nad konkurentami. Pamiętaj jednak, że tylko część zajęć na poznańskiej WSB, krakowskiej WSE czy warszawskiej SGH jest przeznaczona na omówienie pozycjonowania stron internetowych.
Nieustanne zmiany w SEO, w tym aktualizacje algorytmów Google’a, powodują, że specjaliści są zobowiązani do ciągłego śledzenia branżowych newsów. W przeciwnym razie trudno o prowadzenie udanych kampanii SEO i zdobywanie kolejnych klientów poprzez polecenia.
Poza tym nawet jeśli planujesz działać na polskim rynku SEO, musisz znać język angielski, przynajmniej w stopniu pozwalającym na korzystanie z zagranicznych baz wiedzy i narzędzi – ich lista jest publikowana w niemal każdej ofercie pracy. Kiedy awansujesz i będziesz zarządzać zespołem specjalistów, przydadzą Ci się zaś zdolności komunikacyjne – zarówno podczas codziennego delegowania zadań, jak i efektywnych szkoleń nowych osób w teamie.
Studencki start – praktyki lub staż w agencji SEO
Zwykle bezpłatne praktyki, zajmujące kilkanaście godzin w tygodniu, są wybierane przez studentów łączących codzienne zajęcia z pierwszymi krokami na ścieżce zawodowej. Z kolei dłuższe i płatne staże cieszą się popularnością wśród osób studiujących zaocznie lub tych, które studia już skończyły. Składając CV do danej firmy, sprawdź, czy przedsiębiorstwo zatrudnia wstępnie przeszkolonych nowicjuszy.
Czy warto zrealizować praktyki lub staż w modelu zdalnym? Dobrym pomysłem jest skorzystanie z opcji hybrydowej, czyli początkowych szkoleń stacjonarnych i późniejszej pracy w domu. Nauka może przebiegać efektywniej, kiedy będziesz siedzieć biurko w biurko z przełożonym, od razu odpowiadającym na Twoje wątpliwości.
Od wiedzy dzieli Cię kilka kliknięć, czyli wartościowe blogi i kursy SEO online
Chcesz zdobyć wiedzę o marketingu internetowym od podstaw? Zacznij od darmowych kursów Google Internetowe Rewolucje, które zapoznają Cię nie tylko z SEO, ale także z sąsiadującymi działami.
Kto chociaż raz wpisał „SEO” w Google’u, musiał natknąć się na blog najsłynniejszego Zgreda w branży, czyli Pawła Gontarka. Dzięki niemu odkryjesz cenne wskazówki dla pozycjonerów, przeanalizujesz case studies firm z różnych branż, a nawet poznasz recenzje popularnych narzędzi, więc dowiesz się, w co warto zainwestować na start. Do zakładek dodaj także blog Szymona Słowika i blog Lexy, czyli Marty Gryszko. Warto sięgnąć także po źródła zagraniczne – Ahrefs, Backlinko czy Moz.
Jeżeli interesuje Cię optymalizacja tekstu i analizy konkurencji od podstaw, co jest przydatne podczas zlecania prac SEO copywriterom, śledź SEMSTORM i Senuto, aby nie przegapić bezpłatnych webinarów. W pracy nad wytycznymi optymalizacyjnymi contentu przyda Ci się SEO Writing Masterclass od Surfer SEO.
Wolisz zainwestować w płatne szkolenia z SEO, aby nie tracić czasu na przeglądanie wielu darmowych źródeł? Zobacz Sprytny Kurs SEO od agencji Fox Strategy czy kurs papaSEO od Grzegorza Strzelca.
Wykorzystanie teorii w praktyce – pozycjonowanie własnej strony internetowej
Przetestowanie SEO on-site i SEO off-site na wykupionej domenie pozwoli Ci nabrać doświadczenia i wysnuć wnioski dla danej branży. Nie da się ukryć, że serwisy YMYL (Your Money, Your Life), poświęcone tematom medycznym czy finansowym, stanowią potężną konkurencję dla świeżo upieczonego pozycjonera.
Jeśli chcesz eksperymentować z SEO na własnej stronie, lepiej wybierz albo niszową branżę, albo niszowy temat w popularnej branży. Pamiętaj, że zdobycie wysokich pozycji na frazy z długim ogonem, czyli rzadko wyszukiwane, może przynieść duże konwersje w przyszłości. Co możesz zrobić? Zaproponuj pracę nad stroną internetową bliskiej osobie, która chciałaby rozkręcić biznes, ale brakuje jej budżetu na działania z doświadczonym freelancerem czy agencją.
Sposobów na rozpoczęcie kariery w SEO jest wiele – niezależnie od tego, który wybierzesz, warto rozważyć ścieżkę kariery w tym perspektywicznym i ciekawym zawodzie.
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂
Z tym słynnym to trochę przesada 😉