Strategia pozycjonowania na pojedyncze słowa kluczowe, obecnie nie ma większego sensu. Strategia taka może przynieść więcej strat niż korzyści. Sposób wyszukiwania informacji przez użytkowników Internetu ewoluuje i wpisujemy w wyszukiwarkę coraz to bardziej złożone zapytania. Są to zapytania często kilkuwyrazowe. Warto więc pracować nad tym aby zdobywać ruch z takich zapytań. Są to często zapytania, które w dużym stopniu odpowiadają za konwersje na stronach, gdyż są bardzo konkretne.
Spis treści
Long tail w seo ? – to działa!
W największym skrócie długi ogon to po prostu rozbudowana fraza kluczowa, którą użytkownik może potencjalnie użyć do wyszukiwania danego zagadnienia. To skuteczna metoda, wykorzystująca wiele zestawień różnych, bardziej lub mniej popularnych haseł, które sumarycznie pozwalają uzyskać większy ruch, niż nastawienie na pozycjonowanie konkretnych, najpopularniejszych fraz. Takie wielowyrazowe zwroty mogą obejmować nawet 6 słów i więcej. Jest to więc metoda seo, wykorzystująca jednocześnie pojedyncze słowa, ich zestawienia w różnej konfiguracji i wreszcie całe zdania.
Ewolucja wyszukiwania informacji w google
Sposób pozyskiwania informacji w Internecie przeszedł długą drogę. Im więcej pojawiało się stron, tym trudniej było znaleźć pożądaną informację, stosując tylko jedno słowo. Jeśli stron o danej tematyce istnieje 20, bez większego trudu odnajdziesz daną informację, ale co w przypadku gdy będzie ich 20 000 albo 200 000?
W 1994 roku 81% zapytań w wyszukiwarkach było jednowyrazowych, ale już w 2009 roku było ich tylko 20%. Obecnie rośnie ilość wielowyrazowych zapytań, składających się z trzech, czterech, a nawet większej liczby słów, a 20%-25% zapytań nigdy wcześniej nie zostało użytych. Dane te stawiają pod znakiem zapytania sensowność promowania witryny na kilka głównych haseł. Lepszym i bardziej efektywnym sposobem jest obecnie pozycjonowanie na dziesiątki, a nawet setki mało popularnych fraz i łączenie ich ze sobą w prawdopodobne zapytania. Dla przykładu: internauci coraz częściej poszukują informacji, zaczynając od „co to jest…” lub „jak zrobić…” long tail będzie więc szczegółowym zapytaniem, którym użytkownik może się posłużyć np. „co to jest long tail”. Dłuższa fraza pozwala na wyświetlenie bardziej precyzyjnych wyników, a co za tym idzie, skuteczniejszego wyszukiwania konkretnych informacji.
Jakie są zalety pozycjonowania „long tail” na długi ogon?
Jeśli zależy Wam na skutecznej metodzie seo, warto prowadzić strategię właśnie ten sposób. Statystycznie frazy jednowyrazowe generują około 10% ruchu na stronie, te nieco bardziej złożone ok. 20% ruchu, natomiast long tail może zapewnić aż 70% wejść na stronę. Dzieje się tak, ponieważ obejmuje znacznie więcej możliwości i zestawień słów, a więc nie trzeba idealnie dopasowywać konkretnego słowa.
Długi ogon pozwala na wyróżnienie się spośród konkurencji i lepsze dopasowanie wyniku do tego, czego poszukuje użytkownik. Jeśli internauta zainteresowany jest kupnem konkretnego towaru, z dużym prawdopodobieństwem, zamiast posługiwać się jednym, ogólnikowym wyrażeniem wpisze do wyszukiwarki jego pełną nazwę, np. „samochód używany Audi 2.0 TDI do 20 000 Kraków”. Wykorzystanie w pozycjonowaniu właśnie takiej frazy (lub zbliżonej), znacznie podniesie skuteczność dotarcia do produktu. Zasada jest prosta: im lepiej dopasowane hasło, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś trafi właśnie na Twoją stronę/produkt/usługę.
Long Tail zmniejsza współczynnik odrzuceń i zatrzymuje odwiedzających na dłużej, ponieważ użytkownik trafił do Ciebie w poszukiwaniu konkretnej rzeczy i jest nią potencjalnie zainteresowany. Taki sposób jest naturalny i przyjazny dla Google. Nie trzeba na siłę upychać X słów, wystarczy tylko jedno dobrze dopasowane zapytanie. Ponadto tekst nie wygląda na sztucznie pozycjonowany. Uzyskane w ten sposób efekty są stabilne i szybko widoczne.
Przy okazji zerknij na ten artykuł: pozycjonowanie lokalne.
Zalety i efekty pozycjonowania na długi ogon:
- Stabilne i szybkie efekty,
- Bezpieczeństwo pozycjonowania, dzięki stosowaniu technik White Hat SEO,
- Lepsze dopasowanie wyników do potrzeb klienta,
- Poprawa jakości ruchu na stronie,
- Dłuższy czas spędzony na stronie i większa ilość przejrzanych podstron,
- Duża ilość różnorodnych słów kluczowych.
Jak prawidłowo dobierać słowa kluczowe do pozycjonowania długiego ogona w seo?
Pozycjonowanie na długi ogon wymaga dogłębnej analizy. Trzeba myśleć nieszablonowo i wcielić się w rolę klienta: zastanowić się jakich wyrażeń może użyć do poszukiwania produktu lub usługi. Do ustalania słów kluczowych przydatne są narzędzia: Google Analytics (https://www.google.com/analytics/), Keyword Planner czy Keyword Tool. Następnie należy dobrać zarówno te często wykorzystywane słowa, jak i te bardzo szczegółowe o marginalnym znaczeniu oraz stworzyć z nich prawdopodobne frazy. Im więcej różnorodnych haseł i zdań znajdzie się w tekście, tym lepiej, pod warunkiem, że całość będzie napisana naturalnie i nie będzie zaburzała jasności przekazu.
Pozycjonowanie na długi ogon wymaga umiejętności myślenia jak internauta, a nie jak bot. Jeśli to się uda, efekty będą naprawdę imponujące i przede wszystkim trwałe, a stronę zacznie odwiedzać coraz więcej osób.
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂
Co to jest technika „White HAT”?
Ciekawy artykuł. Niemniej wkradł się chochlik: nie ma większego „semsu”. Pozdrawiam
Dzięki za zwrócenie uwagi 🙂
Według mnie dzisiaj bicie się o popularne frazy nie ma większego sensu. Długi ogon to łatwiejsze pozycjonowanie i bardziej konkretni ludzie wchodzący na stronę 😉
tylko ile razy w roku ktoś wejdzie na długi ogon ?
np. samochód używany różowy Audi 2.0 TDI do 20 000 Kraków 😉 top1
Ja może powiem, jak to wygląda u mnie. Wejść z fraz jedno czy dwuwyrazowych mam – załóżmy – 1000. Zdecydowana większość z nich to wejścia przypadkowe (typu ktoś wpisał w wyszukiwarce hasło „opona”, wszedł na stronę o oponach samochodowych, a szukał opon mózgowych). Skutkuje to niemal zerową sprzedażą (z tego 1000 UU mam dwie – trzy sprzedaże). Z drugiej strony long tail – zdecydowanie mniej wejść na poszczególne kilkuwyrazowe hasła, ale to wejścia konkretne, bardzo niski współczynnik odrzuceń, wysoka konwersja. Dużo lepiej wychodzę na 100 wejściach z długiego ogona (konwersja nierzadko 20 %) niż na 100 wejściach na hasła jedno czy dwuwyrazowe.
W mojej ocenie nie jest ważne, ile razy w roku ktoś wejdzie na „samochód używany różowy Audi 2.0 TDI do 20 000 Kraków”. Jeśli wszedł na takie hasło, to znaczy, że tego dokładnie szuka. A to znaczy, że zdecydowanie większa szansa, że kupi u mnie, a nie tylko poklika na stronie i szybko ją opuści, bo nie znalazł tego, czego szukał.
Dokładnie. Jeśli nawet będzie to jedna osoba, to ma już sprecyzowany i jasno określony cel, więc konwersja z takiego zapytania jest wysoka, a gdy połączymy wiele takich zapytań osiągamy dobre efekty finansowe wynikające właśnie z pozycjonowania się na long tail.
mądre rzeczy tutaj dajecie, ale nie wszędzie to się tak da np. jest ogólna usługa projektowania mebli kuchennych i tutaj ciężko z longtailem… prawda ?